AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Har fullført vg1 og vg2, jobbet to år som lærling, og har fått kompetansebevis (ikke fagbrev) Har hatt samme jobb i 13 år nå, men kjenner at jeg har lyst til å gjøre noe annet. Må få generell studiekompetanse før jeg kan søke høgskole. Har forstått det sånn at jeg ikke har rett til voksen opplæring via fylkeskommunen, (kan få plass om det er ledig.) Er det 6 fag jeg må ta, eller 4 for å få GS? Prøver å lese og sette meg inn i det, men syntes det er vanskelig å se hva jeg har krav på og hvilke fag jeg må ha for å få GS. Noen som kan hjelpe meg? 😊 Anonymkode: eb6db...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Mest sannsynlig trenger du bare noen få fag, som norsk, historie og matte antagelig. Logg deg inn på vigo.no og se hvilke fag du har fullført mot de fagene som kreves for GS. Mener du har krav på voksenopplæring også, var mange i klassen min med fagbrev da jeg gikk der. Anonymkode: 197a8...540 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Du skriver du har jobbet 13 år. Så det vil si at du er over 23 år. Da faller du innenfor 23/5-regelen. Søk opp og les på det. Anonymkode: 0fd78...dd4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Du skriver du har jobbet 13 år. Så det vil si at du er over 23 år. Da faller du innenfor 23/5-regelen. Søk opp og les på det. Anonymkode: 0fd78...dd4 Har søkt litt om det. Men det står at man må ha bestått de 6 kompetanse fagene. Det har jeg ikke. Jeg var håpløs på videregående, dårlig karakterer og ikke bestått hverken matte eller gym. Står bare deltatt på vitnemålet. Er 30 år nå og klar for å ta høyere utdanning, men aner ikke hvor jeg skal begynne for å få GS. Anonymkode: eb6db...3c7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Har søkt litt om det. Men det står at man må ha bestått de 6 kompetanse fagene. Det har jeg ikke. Jeg var håpløs på videregående, dårlig karakterer og ikke bestått hverken matte eller gym. Står bare deltatt på vitnemålet. Er 30 år nå og klar for å ta høyere utdanning, men aner ikke hvor jeg skal begynne for å få GS. Anonymkode: eb6db...3c7 Det er der voksenopplæring kommer inn. Påbyggfagene (matte 2P, norsk og historie) har du krav på voksenopplæring ettersom du kun har fagbrev fra før. Den matten du ikke har bestått kan du ta opp igjen som privatist. Gym trenger du ikke ved 23/5 regelen. Engelsk, samfunnsfag og naturfag er også blant de 6 fagene, men disse har du antagelig fullført, så om de er bestått er du allerede halvveis:) Anonymkode: 197a8...540
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er der voksenopplæring kommer inn. Påbyggfagene (matte 2P, norsk og historie) har du krav på voksenopplæring ettersom du kun har fagbrev fra før. Den matten du ikke har bestått kan du ta opp igjen som privatist. Gym trenger du ikke ved 23/5 regelen. Engelsk, samfunnsfag og naturfag er også blant de 6 fagene, men disse har du antagelig fullført, så om de er bestått er du allerede halvveis:) Anonymkode: 197a8...540 Men jeg har ikke fagbrev, jeg har kompetanse bevis. Anonymkode: eb6db...3c7
t0nje Skrevet 26. januar 2021 #7 Skrevet 26. januar 2021 Ta kontakt med privatistkontoret i ditt fylke så hjelper de deg med dette. Fristen for å melde seg opp til fag nå i vårsemesteret er 1. februar, så det er bare å hive seg rundt slik at du rekker fristen. Jeg ville ha ringt allerede i morgen og forklart saken ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå