Gå til innhold

Hvor mange familier må miste alt de eier før DU skal føle deg trygg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen.

Skulle gjerne sett at Erna, Bent, Guldvog og Nakstad svarte på dette. De har fullstendig glemt at det er mennesker det går utover. De påstår at de gjør avveininger, men jeg har ikke sett noe dokumentasjon på at dette faktisk gjøres.

Vil også gjerne ha med spørsmålet: hvor mange må ta livet sitt for at du skal føle deg trygg. 

• Liker 27
Skrevet

Dette er så kyniske ting å si at jeg har ikke ord. Folk som forholder seg til restriksjoner og beskytter seg og sine skal ikke påføres skam slik. Det nekter jeg å ta innover meg! Nekter  noen å si at jeg er en dårlig person fordi jeg forholder meg til helsemyndigheter og regjering. 

Så bare slutt! 

Skrevet
Garderobemannfrue skrev (Akkurat nå):

Gi meg først gjerne noen betraktninger om hvordan du tror diverse tall hadde sett ut dersom man lot viruset spres vilt uten restriksjoner, med et tilhørende helsevesen i knefall. 

Dere som kritiserer regjeringens håndtering av pandemien, har aldri gode alternative løsninger å komme med, kun surmaget kritikk som i all hovedsak går ut på å få andre til å skamme seg.

Sverige hadde tilnærmet ingen tiltak ifjor. Det går ikke noe bedre nå selv om de har hauger av restriksjoner. Oppfordring om hygiene og å holde seg hjemme ved sykdom tror jeg hadde vært tilstrekkelig. Vi er et land med spredt bebyggelse og generell god folkehelse (til tross for en del overvekt viser undersøkelser at også de fleste overvektige får i seg de fleste næringsstoffer de trenger. Da er det ikke like farlig å være tykk). Jeg sier ikke at ikke flere hadde dødd etter koronasmitte med mindre tiltak. Men så lenge det i all hovedsak er de som har kort tid igjen å leve som ikke overlever, mener jeg arbeidsplasser, utdanning, fysisk og psykisk helse i hele resten av befolkningen er viktigere. Vi får ingen tall fra myndighetene som viser konsekvensene av tiltakene (merkelig nok spør ikke journalistene). Men undersøkelser fra andre land, viser at tiltakene gjør langt større skade enn viruset selv. Les feks denne:

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/like-dodelig-som-viruset/73313911

• Liker 13
Gjest Sirisiri10
Skrevet

Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig å forstå 🤔 Hadde vi ikke hatt disse tiltakene ville jo det rammet disse menneskene enda hardere, og flere i tillegg. 

Hvorfor angripe tiltakene? Det er jo viruset som ødelegger, tiltakene gjør at skadene og omfanget blir mildere. 🤷‍♀️

Skrevet
NorthernLight skrev (3 minutter siden):

At ikke folk skjønner poenget med strenge tiltak når man har ett virus som SARS-COV-2 og de muterte variantene er for meg en gåte..

Folk skjønner det nok men så kommer det prioriteringer inn i bildet. Det er ikke alle som overlever dette økonomisk, de ender med å selge det de har, familielivet splittes for mange pga alle påkjenningene, noen blir sykere pga at planlagte operasjoner blir utsatt osv osv. 

Det blir som å velge mellom to onder og for veldig mange så er corona ikke det verste. 

• Liker 17
Skrevet

"Til dere som hyler og skriker (i CAPS)" & "forakt mot demokratiet og ytringsfrihet"?  

Er det VM i dobbeltmoralerier  eller? 🤣 

Burde helt klart la folk som knapt kan bruke MS-paint, og snakke seg selv midt imot bestemme hvordan man skal håndtere kompliserte samfunnsproblem :fnise:

Svaret på alle "spørsmål/selvmotigelser" blir forresten  - ingen. (om det skulle være noen tvil)

• Liker 10
Skrevet
Forundret.. skrev (3 minutter siden):

Folk skjønner det nok men så kommer det prioriteringer inn i bildet. Det er ikke alle som overlever dette økonomisk, de ender med å selge det de har, familielivet splittes for mange pga alle påkjenningene, noen blir sykere pga at planlagte operasjoner blir utsatt osv osv. 

Det blir som å velge mellom to onder og for veldig mange så er corona ikke det verste. 

Spot on. 

• Liker 4
Skrevet

Det blir interessant i ettertid når man får statistikk på hvor mange liv tiltakene direkte og indirekte har tatt... vet det er å banne i kirka, men...

Det har i alle fall dødd færre enn vanlig i Norge i 2020, men vi er ett rikt land... vi fores daglig med anekdotisk fryktspredning om de som har fått fæle virkninger av corona, hva om de ble balansert med tilsvarende fryktelige historier om de som har fått sitt ødelagt av tiltak..

jeg følger retningslinjer og tar vare på meg og mine jeg og, jeg ville faktisk alltid reddet min ene framfor fem fremmede, så kynisk er jeg.

Men det gjør meg da virkelig ikke kynisk om jeg reflekterer rundt de som har fått andre siden av medaljen. Å blindt følge autoriteter uten å stille spørsmål har vel historien vist ett par ganger at kan ende rimelig dårlig det og... du skal ikke ha dårlig samvittighet, men det må være lov å tenke en runde til også uten å skamme seg for det heller..

jeg er veldig glad for at ikke jeg må finne den rette løsningen på dette for det blir det vel som vanlig kun etterpåklokskapen som kan, men jeg synes det er veldig skummelt hvor bastant og unisont man bare eier den riktige oppførselen på om dagen. Alle som er kritisk mot noe som helst er per def en gærning som vil drepe bestemora til folk.. skummel knebling av meninger.

Og jo, jeg skjønner faktisk hvor mye verre corona situasjonen hadde vært uten tiltak, jeg synes allikevel det må være rom for kritiske spørsmål og vurdering av total situasjonen og ikke se seg blind på kun det aspektet, dersom forhindring av en tragedie skaper en større ... det er lov å tenke over sporvogn problemet...

Misunner i grunn alle de svart/ hvite meningene her inne, i min verden blir det hele tiden ubehagelig grått når man kommer over på de store spørsmålene...

• Liker 26
Skrevet (endret)
pautina skrev (3 minutter siden):

Det blir interessant i ettertid når man får statistikk på hvor mange liv tiltakene direkte og indirekte har tatt... vet det er å banne i kirka, men...

Det har i alle fall dødd færre enn vanlig i Norge i 2020, men vi er ett rikt land... vi fores daglig med anekdotisk fryktspredning om de som har fått fæle virkninger av corona, hva om de ble balansert med tilsvarende fryktelige historier om de som har fått sitt ødelagt av tiltak..

jeg følger retningslinjer og tar vare på meg og mine jeg og, jeg ville faktisk alltid reddet min ene framfor fem fremmede, så kynisk er jeg.

Men det gjør meg da virkelig ikke kynisk om jeg reflekterer rundt de som har fått andre siden av medaljen. Å blindt følge autoriteter uten å stille spørsmål har vel historien vist ett par ganger at kan ende rimelig dårlig det og... du skal ikke ha dårlig samvittighet, men det må være lov å tenke en runde til også uten å skamme seg for det heller..

jeg er veldig glad for at ikke jeg må finne den rette løsningen på dette for det blir det vel som vanlig kun etterpåklokskapen som kan, men jeg synes det er veldig skummelt hvor bastant og unisont man bare eier den riktige oppførselen på om dagen. Alle som er kritisk mot noe som helst er per def en gærning som vil drepe bestemora til folk.. skummel knebling av meninger.

Og jo, jeg skjønner faktisk hvor mye verre corona situasjonen hadde vært uten tiltak, jeg synes allikevel det må være rom for kritiske spørsmål og vurdering av total situasjonen og ikke se seg blind på kun det aspektet, dersom forhindring av en tragedie skaper en større ... det er lov å tenke over sporvogn problemet...

Misunner i grunn alle de svart/ hvite meningene her inne, i min verden blir det hele tiden ubehagelig grått når man kommer over på de store spørsmålene...

Helt enig. 

Endret av Kågebruker
E
  • Liker 5
Skrevet

Er det flere barn i Norge som sulter nå enn det var for 1 år siden?

• Liker 16
Skrevet
Gagaen skrev (25 minutter siden):

Dette er så kyniske ting å si at jeg har ikke ord. Folk som forholder seg til restriksjoner og beskytter seg og sine skal ikke påføres skam slik. Det nekter jeg å ta innover meg! Nekter  noen å si at jeg er en dårlig person fordi jeg forholder meg til helsemyndigheter og regjering. 

Så bare slutt! 

At du blir så provosert over dette, gjør kanskje at du bør tenke litt over om det er riktig å støtte tiltakene uten å stille spørsmål. Spørsmålene som stilles er høyst reelle. Vi kan ikke lukke øynene for hvilke forferdelig konsekvenser tiltakene får. Og jo lenger tiltakene vedvarer, jo verre blir det. 

Jeg også følger alle reglene, men jeg støtter dem ikke. 

• Liker 12
Skrevet
Garderobemannfrue skrev (6 minutter siden):

Ja, det er dessverre svært mange land som ikke tilbyr kompensasjoner på lik linje med hva som tilbys her til lands, selv om restriksjonene er like strenge og ofte strengere.

Dette kommer til å øke forskjellene i Norge også, selv om forskjellene ikke er like ille som i endel andre land. 

• Liker 5
Skrevet
Peonjenta skrev (2 minutter siden):

Er det flere barn i Norge som sulter nå enn det var for 1 år siden?

Ja det er det, kanskje sult ikke er det største, men barnefattigdommen øker. Det har den gjort stødig de siste fire årene så det handler om blå politikk, vi kan ikke skylde på corona for alt... det blir sikkert ikke bedre av at økonomien stuper, men det var en stødig graf før pandemi ..

• Liker 5
Skrevet

Men greia er jo at hvis man lar smitten herje fritt i samfunnet, vil jo mange høyst sannsynligvis dø av andre tilstander enn Covid på grunn av et overbelastet helsevesen. Folk vil dø av kreft, psykiske lidelser og andre sykdommer som kunne vært behandlet hvis helsevesenet hadde kapasitet. 
Så sett bort fra Covid-dødsfall, tror jeg nok at flere vil dø som følge av pandemi uten tiltak (kreft, ulykker, hjerteinfarkt osv) enn som følge av tiltak. 

• Liker 13
Skrevet
Garderobemannfrue skrev (10 minutter siden):

Ja, det er dessverre svært mange land som ikke tilbyr kompensasjoner på lik linje med hva som tilbys her til lands, selv om restriksjonene er like strenge og ofte strengere.

Tror ikke vi skal sitte her på vår høye hest for lenge. Situasjonen og tiltakene blir bare verre og verre, og vi kan nok si farvel til velferdstaten i framtiden.

• Opprett ny...