Gå til innhold

Presten sa i begravelsen at det var en mening at han døde 😐

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I begravelsen til min lillebror på 11 år som døde brått i en ulykke, presterte presten å si av det var en mening med at han døde !

Det er ikke en mening med at et barn dør på en sånn tragisk måte.

Mine foreldre ble så opprørte at de hadde lyst å løpe ut av kirken, men de klarte ikke å gjøre det. 

Prestens ord kverner rundt og rundt i hodet mitt...

Er det noen andre som har opplevd dette ? 

Anonymkode: e3a1c...966

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem bryr seg... alt i alt er det ingen mening med noe som skjer generelt. Det er bare noe religiøse sier. Slapp av.

Anonymkode: e60a1...2d2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna

Først og fremst vil jeg si, føler med dere i sorgen ingen fortjener å oppleve dette :dagens-rose:

Men jeg syns det var en veldig merkelig ting å si, spesielt siden det var snakk om ett barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier ofte det i begravelser, iallefall den gamle sorten prester, synes det er like ille hver gang men med barn må det være enda verre. Før i tiden var det jo noe folk trøstet seg med, at det var en mening bak alt, både godt og vondt. I dag når folk er mindre religiøse oppfattes dette som mer støtende enn noe annet i begravelser.

Anonymkode: d72b9...a45

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer!! ❤

Kjenner flere som har den innstillingen til livet. Utrolig provoserende når jeg vet at de som tenker sånn aldri har opplevd noe motgang. Lett å si når man ikke har kjent på ordentlig sorg og fortvilelse.

Noen tror virkelig på det, som en prest tror jo at Gud har en plan og i den planen var det meningen at broren din skulle dø. Man skjønner hvor hjernevaska enkelte er, når man godtar at den evig gode guden man tror på dreper barn. Ikke bare din bror, men barn sulter ihjel, bombes, voldtas... Hvor er logikken? Hva slags god Gud gjør sånn? Tror ordet "god" betyr noe annet for religiøse enn for folk flest.

Anonymkode: b3ad3...01a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presten i min nevø sin begravelse sa heldigvis det motsatte, at  det finnes ingen mening at barn skal dø,  men det finnes folk som aldri burde blitt prest.  En prest her i området brukte en begravelse til å omvende de sørgende til å vende seg tilbake til Gud 

Anonymkode: 3ee8f...42b

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

La det fare. 

Det tjener deg ikke å tenke, gruble eller irritere deg over der.

Du kan for  all del ta det opp med presten, mest sannsynlig vil jeg tro det var en glipp som h*n selv plager seg selv med. Så sier du noe vil du trolig bare strø salt i sårene, uten at det fører til at du selv føler deg noe bedre. 

Tror du pesten har gått inn for å såre dere? 

Anonymkode: c2db5...8eb

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; kondolerer med tapet av don bror🌹

bisettelse i kirken er et religiøs rituale, og i kristendommen tror man at det er en større mening med alt. Når vonde og vanskelige ting skjer er det mange både religiøse og ikke religiøse som klamrer seg til troen på at det er en mening med alt som skjer, det gjør at det ikke blir fullt så vanskelig å tenke på det vonde, det er en slags trøst, og det var ikke vindt ment av presten.

Anonymkode: 9f227...338

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er religiøse utsagn. Det er en tid for alt står det i bibelen. Det er en tid for å le, en tid for å gråte og en tid for å bli født, og en tid for å dø. Ingen tid kan legges til eller bli trukket i fra.

Dette betyr at Herren ifg kristendommen har bestemt på forhånd hvor lang tid et menneske skal leve på jorden før det blir født. Både fødselsdato og dødstidspunkt er allerede bestemt, og det er derfor noen vil si at det var meningen.

Nei, vi mennesker ser absolutt ikke meningen med at unge mennesker dør. Det føles dypt urettferdig og meningsløst. Vi har ikke kunnskapen til å se det Gud ser, eller meningen til Gud. 

Jeg lurte lenge på hvorfor er søskenbarn av meg døde da han var 4 år i drukningsulykke, og hvorfor et annet familie medlem av meg tok selvmord i ung alder. Til slutt ble jeg gal av å gruble, og tenkte at det er vel en mening bak det som jeg aldri kommer til å forstå uansett. Deres tid var vel kommet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen mening i at barn dør. Fryktelig og meningsløst! Kondolerer til deg og familien ❤

Anonymkode: 3149b...fdc

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke han mente det på en negativ måte, da ville han jo ikke sakt det. For noen så kan de kanskje slå seg til ro med at det var meningen og at Gud hadde en større plan for han f.eks. at han hadde gjort jobben sin her allerede gjennom livene han rørte og hva han lærte de rundt seg.. sånne ting. 

Det er opp til dere hva dere tror på. Kanskje var det dumt av han å si det dersom dere ikke deler livssyn og det blir misforstått. 

Anonymkode: 2639e...177

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, medfølelse og varme tanker i sorgen :hjerte::hjerte::hjerte:

Det er nok dessverre ikke så uvanlig at denne vinklingen brukes. Jeg husker da ei barselveninne mistet 1åringen sin, så sa presten dette i forkant av begravelsen.

Husker dette satte så spor at hun nektet å bruke vedkommende. Så i begravelsen fikk hun dette korrigert. 

Det får dessverre ikke dere. Det er veldig beklagelig. Når det som er verdens vondeste dag gjøres enda vondere :trist:

Jeg ville gått inn på nettkirken og snakket med en prest der inne. For å få snakket deg igjennom toppene av den ekstra belastningen :hjerte:

Tenker på deg. 

Anonymkode: 5c0ab...798

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg ateist, og tror verken på en mening med livet eller med tidspunktet noen dør på. Jeg blir derfor provosert over slike utsagn.

Til prestens forsvar er nok dette ment som en trøst i den bunnløse sorgen, at Gud trengte denne engelen og så videre. Det var nok ikke vondt ment, men når kirken ikke får tilbakemeldinger, vil slike budskap fortsette.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for fine tilbakemeldinger ❤

På grunn av denne kommentaren har jeg fullstendig mistet respekten for prester. Denne presten var vel i 60-70 årene og sikkert utdannet på 70 tallet.

Jeg visste ikke at Nettkirken eksisterte engang, så den skal jeg sjekke ut.

Ts 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

I begravelsen til min lillebror på 11 år som døde brått i en ulykke, presterte presten å si av det var en mening med at han døde !

Mine foreldre ble så opprørte at de hadde lyst å løpe ut av kirken, men de klarte ikke å gjøre det. 

Skjedde det nylig? Du kan ta kontakt med kirkekontoret og gje ei tilbakemelding om korleis dette vart presentert og opplevd. Det er fint med respons når presten er uheldig i formuleringene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjaselina skrev (13 minutter siden):

Skjedde det nylig? Du kan ta kontakt med kirkekontoret og gje ei tilbakemelding om korleis dette vart presentert og opplevd. Det er fint med respons når presten er uheldig i formuleringene. 

For en stund siden. Skal ta kontakt på DM eller annen måte.

Det er en belastning å måtte gjøre noe sånt.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For en stund siden. Skal ta kontakt på DM eller annen måte.

Det er en belastning å måtte gjøre noe sånt.

Ts

Den ene eller andre måten, skulle det være...

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønner jeg at dere opplever taktløst av presten. Fryktelig og meningsløst at et lite barn dør. Føler med dere.❤️

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Føler kristne ofte har en lei tendens til å si slikt. Vet ikke om de tror det er en trøst eller hva de tror. Uansett syns jeg det er ille å si 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig trist med broren din ❤️ har stor medfølelse med deg og foreldrene dine.

Dette var ikke greit av presten å si. Jeg har hørt prester si at ting er helt meningsløse. Jeg forstår veldig godt deres reaksjoner. Det går an å få en samtale med presten, så det kan dere gjøre for å få oppklart. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...