Gå til innhold

Humanisme og konfirmasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er en nøytral familie som verken kaster stein på kristendom, islam eller hinduisme (ikke andre religioner heller)  Vi ønsket at vårt barn blir lært opp til respekt og medmenneskelighet. Jeg blir sjokkert når konfirmasjonslæreren kan kaste stein på religion. Eller er det jeg som er dum som tror jeg har valgt nøytralt???.. Her vi bor er det teams som gjelder og derfor får jeg med meg alt av første møtet de har 

Anonymkode: eb065...14d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå vet jeg selvsagt ikke hva som er blitt sagt under denne konfirmasjonsundervisningen, men humanisme er jo et livssyn, så det burde ikke komme som noe sjokk at humanistisk konfirmasjon er ikke livssynsnøytral. 

Respekt for andre menneskers rett til å velge sin tro, derimot: det skal humanistene ha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her😊 H*n sa det at kristendom har aldri vært noe for h*n og at man ikke kunne tro på at noen har gått på vannet etc... Jeg trodde valget på humanisme gikk på tro på mennesket og ikke religion? Eller at man skal sette andre i bås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (2 minutter siden):

Nå vet jeg selvsagt ikke hva som er blitt sagt under denne konfirmasjonsundervisningen, men humanisme er jo et livssyn, så det burde ikke komme som noe sjokk at humanistisk konfirmasjon er ikke livssynsnøytral. 

Respekt for andre menneskers rett til å velge sin tro, derimot: det skal humanistene ha. 

Oi!!! Jeg er sikkert dum... Trodde humanisme er frihet til det og kunne tenke selv å være et medmenneske, derfor har jeg vært pro humanismen. Fader altså...! Kanskje det bare blir en sweet 16 fest.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva sa den konfirmantlæreren?

Anonymkode: d3edd...f38

Det var noe slikt som at h*n forstod at  ungene valgte humanisme ... Nå kommer det litt overdrivelse, men ikke mye... For det med kristendom og jesus hadde ikke underviser noe til overs for....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oi!!! Jeg er sikkert dum... Trodde humanisme er frihet til det og kunne tenke selv å være et medmenneske, derfor har jeg vært pro humanismen. Fader altså...! Kanskje det bare blir en sweet 16 fest.... 

Det jeg har uthevet er deler av humanistenes livssyn. Humanisme er et livssyn, men ikke en religion, uten at skillene nødvendigvis er sterke og klare.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i to humanetisk-seremonier og jeg må si at den kristne seremonien tiltaler meg mye mer, kanskje ikke så rart siden det først og fremt er en kristen tradisjon.  Jeg er ateist. 

Anonymkode: c61cc...ea8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Ts her😊 H*n sa det at kristendom har aldri vært noe for h*n og at man ikke kunne tro på at noen har gått på vannet etc... Jeg trodde valget på humanisme gikk på tro på mennesket og ikke religion? Eller at man skal sette andre i bås?

Dette hadde ikke jeg reagert på i det hele tatt. Han sier jo ikke noe stygt om religion. Han forklarer sitt utgangspunkt for hvorfor han er human-etiker. Vil tro at de aller fleste ungdommene tenker nøyaktig det samme.

Er ungdommen din litt mer opplyst i hva human-etisk forbund står for enn deg?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guppy88 skrev (1 minutt siden):

Dette hadde ikke jeg reagert på i det hele tatt. Han sier jo ikke noe stygt om religion. Han forklarer sitt utgangspunkt for hvorfor han er human-etiker. Vil tro at de aller fleste ungdommene tenker nøyaktig det samme.

Er ungdommen din litt mer opplyst i hva human-etisk forbund står for enn deg?

Jeg vet ikke helt. Er veldig enig med der du skriver. Jeg har en opplyst ungdom, men ungdommen min reagerte ikke på det de sa... Det gjorde jeg. Sikkert jeg som er litt naiv. Tenker det er greit å tenke ulikt og ha forskjellige holdninger til ulike tema. Tenkte kanskje at humanismen er mer nøytralt?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke helt. Er veldig enig med der du skriver. Jeg har en opplyst ungdom, men ungdommen min reagerte ikke på det de sa... Det gjorde jeg. Sikkert jeg som er litt naiv. Tenker det er greit å tenke ulikt og ha forskjellige holdninger til ulike tema. Tenkte kanskje at humanismen er mer nøytralt?

Skjønner. Men hva legger du i nøytralt? Det må være lov å si hvorfor man ikke tilhører den ene og den andre religionen. Det er nok mange agnostikere blant oss, men jeg som ateist vil ikke si at jeg er nøytral. Jeg har tatt et fast standpunkt som ikke-troende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et humanistisk livssyn, ikke et nøytralt livssyn. 
Det humanetiske forbund er også politisk involvert i en rekke spørsmål. 

Anonymkode: b9f99...89b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Guppy88 skrev (38 minutter siden):

Skjønner. Men hva legger du i nøytralt? Det må være lov å si hvorfor man ikke tilhører den ene og den andre religionen. Det er nok mange agnostikere blant oss, men jeg som ateist vil ikke si at jeg er nøytral. Jeg har tatt et fast standpunkt som ikke-troende.

Ja og det er selvfølgelig helt innafor og greit som ateist! Men, når man legger ord i munnen på ungdommen og skal ha det til at de har valgt bort noe så er jeg ikke enig. Ungdommen min (selvfølgelig oss voksne bak og) har frontet det med tro på menneskene samt rettigheter og livssyn etikk. Alle har vi rett til å tro det man ønsker og man fortjener uansett respekt for det man tror og lever etter. Hvem er vi til å dømme? Det var det jeg trodde HEF stod for. Derfor litt skuffet i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ja og det er selvfølgelig helt innafor og greit som ateist! Men, når man legger ord i munnen på ungdommen og skal ha det til at de har valgt bort noe så er jeg ikke enig. Ungdommen min (selvfølgelig oss voksne bak og) har frontet det med tro på menneskene samt rettigheter og livssyn etikk. Alle har vi rett til å tro det man ønsker og man fortjener uansett respekt for det man tror og lever etter. Hvem er vi til å dømme? Det var det jeg trodde HEF stod for. Derfor litt skuffet i dag.

Jeg ser bare ikke det samme som du ser. Hvis jeg bruker andre ord før min tolkning av fyren du reagerer på, blir det omtrent slik:

"Kristendommen er ikke for meg. Likevel vil jeg være del av et fellesskap og engasjere meg i det jeg mener er viktig. Derfor er jeg her nå."

Hvem er det han dømmer når han sier at HAN ikke tror at Jesus gikk på vannet? Der henger jeg ikke med.

Og har man valgt borgerlig konfirmasjon, så har man jo valgt bort kristelig konfirmasjon. Det er rimelig å anta at det er fordi man ikke vil bekrefte en kristen tro. 

Det ungdommen din fronter, er fortsatt det forbundet står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Guppy88 skrev (45 minutter siden):

Jeg ser bare ikke det samme som du ser. Hvis jeg bruker andre ord før min tolkning av fyren du reagerer på, blir det omtrent slik:

"Kristendommen er ikke for meg. Likevel vil jeg være del av et fellesskap og engasjere meg i det jeg mener er viktig. Derfor er jeg her nå."

Hvem er det han dømmer når han sier at HAN ikke tror at Jesus gikk på vannet? Der henger jeg ikke med.

Og har man valgt borgerlig konfirmasjon, så har man jo valgt bort kristelig konfirmasjon. Det er rimelig å anta at det er fordi man ikke vil bekrefte en kristen tro. 

Det ungdommen din fronter, er fortsatt det forbundet står for.

Ts her. Det er helt sant det du sier, men jeg er ikke helt enig! Jeg står for det HEF mener, nemlig troen på mennesker! Hvorfor skal man ha valgt bort kristendommen for å velge de? Jeg vet ikke om du er ateist, men om du er. Hvordan hadde du følt om noen sa til deg: <du valgte bort jesus du. Skjønner deg godt>. Mulig jeg henger meg helt opp men trodde HEF var nøytralt og ikke var, vi tror ikke på kirka... vi tror på menneskene. Synes derfor det er rart at man peker finger på kirka selvom konfm er en kristelig tradisjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ts her. Det er helt sant det du sier, men jeg er ikke helt enig! Jeg står for det HEF mener, nemlig troen på mennesker! Hvorfor skal man ha valgt bort kristendommen for å velge de? Jeg vet ikke om du er ateist, men om du er. Hvordan hadde du følt om noen sa til deg: <du valgte bort jesus du. Skjønner deg godt>. Mulig jeg henger meg helt opp men trodde HEF var nøytralt og ikke var, vi tror ikke på kirka... vi tror på menneskene. Synes derfor det er rart at man peker finger på kirka selvom konfm er en kristelig tradisjon. 

Du tenker at man kan være både kristen og human-etiker? Det vet jeg ikke om noen som er. Etter at jeg meldte meg ut av statskirken, har jeg (fordi statskirken har det med å være treige når det gjelder utmelding) fått brev om at jeg er registrert hos to livssynsorganisasjoner, og må velge. 

Hvis noen hadde kommet bort og sagt "Du valgte bort Jesus, skjønner deg godt", så hadde jeg ikke tenkt noe videre over det. Det eneste er at det ikke føles som et aktivt valg. Jeg har ikke valgt å ikke tro, jeg bare tror ikke. Jeg har ikke noe imot å diskutere religion med andre ateister, kristne eller muslimer. Synes det er interessant å høre andres synspunkter.

Som human-etiker tror jeg på viktigheten av å fremme etikk og moral, ta vare på naturen, ta vare på individet og kunne ha en åpen og respektfull dialog om livssyn for at vi alle kan leve sammen og respektere hverandre. Og alt dette kan jeg klare selv om jeg er åpen om at jeg ikke er religiøs. Der mister du meg. Mener du at forbundet ikke skal nevne religion i det hele tatt?

Når du skriver "peke en finger på kirka", hva mener du egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...