Gå til innhold

Dere som jobber nattevakter med 8-9-timersvakter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er generelt formen deres når vakten er over? Går du i sengs umiddelbart eller synes du det er overkommelig å gjøre hverdagslige sysler som å handle, levere til bhg/skole, lufte hund etc.? før du legger deg? For dere der det er aktuelt. Takk på forhånd :) 

Anonymkode: 28b89...d9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg jobbet natt i mange år med 9,5 timers vakter, sluttet kl 07 om morgenen. Pleide å handle på veien hjem, da var alle varene komme i butikken men det var ingen kø. La meg ganske raskt når jeg kom inn døren hjemme. Har ikke barn, men har flere kolleger som leverer i bhg før de legger seg, da har gjerne mannen vekket og kledd ungene, så kjører mor de i bhg før hun legger seg. 

Anonymkode: 29463...688

Skrevet

Jobber 10 timers vakter(22-08) og kan godt reise innom butikken osv før jeg legger meg. Er sjeldent i seng før kl 10 uansett. Kunne levert i bhg også men mannen må dra kl.07 så da leverer han de da. Jeg er jo ikke hjemme før kl 08.30. 

Anonymkode: 1d2b8...bcb

Skrevet

Jeg jobber 22-08 når jeg jobber natt, kan fint handle, gå tur med hunden, ridetur eller dra på skolen etter nattevakt. Må jo bare sove lenge nok før vakta, så blir det som en vanlig arbeidsdag for meg. Men jeg har ikke barn da, det er sikkert vesentlig..

Anonymkode: 096e2...493

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan er generelt formen deres når vakten er over? Går du i sengs umiddelbart eller synes du det er overkommelig å gjøre hverdagslige sysler som å handle, levere til bhg/skole, lufte hund etc.? før du legger deg? For dere der det er aktuelt. Takk på forhånd :) 

Sover godt på forhånd. Overraskende kvil både under og etter vakten. Lufter hunden godt, og går å legger meg. Sovner alltid momentant. Ingen barn og samboer, så det er perfekt. Står opp etter 5 timer. Sover 7 hvis jeg skal på ny nattevakt igjen. Kvil hele neste vakt også. Kjenner meg litt mørbanket i kroppen etter 2 eller 3 nattevakter på rad, hvis jeg må snu døgnet.

Anonymkode: 30168...e1a

Skrevet

Jeg jobbet fra 22-08. Formen rett etter vaktens slutt var ok, men jeg fikk ikke sove på dagen, så det ble problematisk. 

Skrevet

jobbet 23-0730. Syns det var vanskelig å få inn rutiner, pluss at jeg sov dårlig om dagen etter nattevakt og våknet ofte opp "for tidlig". Har ikke barn eller hund, men samboer og katter.

Pleide noen ganger å handle om morgenen etter endt nattevakt, så rett hjem til sengs for å sove. Sto opp rundt 16.00-16.30 for å lage og spise middag med samboer samt gå tur/se serie sammen. Deretter dusje, sminke, kle på seg og kjøre på jobb. 

Mine to nattevakt kolleger derimot handlet før de dro hjem, luftet hund og leverte til bhg/skole uten noe problem. 

Anonymkode: 0310c...bb0

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har ikke ofte nattevakter men når jeg har det slukner jeg umiddelbart når jeg legger hodet på puta når jeg kommer hjem. Sover da som en stein. Om jeg ikke legger meg nedpå kan jeg nok levere i barnehage og slike ting. Men sekundet jeg legger meg ned.... Borte. Har ofte våknet etter å ha sovet etter nattevakt og ikke husket hvordan jeg kom meg hjem. 

Endret av Maleficenta
Skrevet

Spørs hvor travel vakta har vært, handler noen ganger å vei hjem for å slippe å gjøre det etter jeg har våkna, da blir det bare stress. Men jeg pleier å være så trøtt at jeg må bare komme meg hjem til senga før jeg besvimer😂 

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber 12,5 timers og 13 timers nattevakter, er resepsjonist. Synes det er helt ok, rekker å gjøre litt før jeg må sove (Handle mat, fylle bensin, gå kort tur med hund, dusje).

Anonymkode: 4f37f...f02

Skrevet

Jobbet 23-07. Spiste litt da jeg kom hjem, dusja, la meg mellom 7.30-8. Våkna alltid kl.11 for å tisse, massiv hodepine. La meg igjen og sov til kl.14-15. Følte meg som regel fyllesjuk og uggen. Fikk så store søvnproblemer til slutt at jeg ble deprimert. Sleit veldig med å snu døgnet til dagvakt igjen og så var det plutselig nattevakt. Jeg hadde som regel vært våken i 20 timer første nattevakt..... Måtte slutte med turnusen etterhvert. Jobber nå kun dag og én kveld i uka. Sååååå mye bedre for meg. 

Det er jo forskning på at nattevakter tærer på kroppen og gjør oss syke.

Anonymkode: e573a...290

• Liker 2
Skrevet

Det kommer litt an på hvor travel nattevakten er og hva slags jobb man gjør som nattevakt.

Jeg jobber i pleien, og ser en tydelig forskjell på hvor trøtt jeg er. Har natten vært relativt rolig har jeg mye mer å gå på, men å handle kunne jeg aldri gjort. Har levert ungene en gang da det var krise, ellers gjør mannen det alltid.

Er det derimot en travel natt med mye løping og stress, så er jeg helt skutt om morgenen, da klarer jeg såvidt å kjøre hjem (bor like ved).

Anonymkode: 0a06b...fec

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jobbet 23-07. Spiste litt da jeg kom hjem, dusja, la meg mellom 7.30-8. Våkna alltid kl.11 for å tisse, massiv hodepine. La meg igjen og sov til kl.14-15. Følte meg som regel fyllesjuk og uggen. Fikk så store søvnproblemer til slutt at jeg ble deprimert. Sleit veldig med å snu døgnet til dagvakt igjen og så var det plutselig nattevakt. Jeg hadde som regel vært våken i 20 timer første nattevakt..... Måtte slutte med turnusen etterhvert. Jobber nå kun dag og én kveld i uka. Sååååå mye bedre for meg. 

Det er jo forskning på at nattevakter tærer på kroppen og gjør oss syke.

Anonymkode: e573a...290

Det er mye som tærer på kroppen, stress, det å ligge våken om natten og tenke på jobb osv. Forskning viser jo nå at vanlig turnus er like skadelig, om ikke mer, enn bare nattevakter, fordi mange sliter med søvnen i vanlig turnus og. Så det som er viktig er å ha en jobb hvor man får nok søvn og ikke stresser. 🙂

Anonymkode: 0a06b...fec

• Liker 1
Skrevet

Jobber 10-timers vaktid alltid (22-08)

08:30 på butikken, hjemme litt før 09:00. Spiser og småtusler og rydder litt til ca 11:00, sover da til 20:00, står opp og steller meg og spiser litt, drar 21:15 til jobb.

Anonymkode: e2e1c...a23

• Liker 1
Skrevet

Formen er helt fin, akkurat som etter et hvilket som helst annet skift. Noen kolleger sier de ser om jeg har tidligvakt eller om jeg har nattevakt når jeg er der kl 7. Hvis jeg ser helt våken ut, så har jeg vært på nattevakt. 😂

Jobber enten 8,25 eller 12,25 timer når jeg har nattevakter (23-7 mandag til fredag og 19-7 på lørdag og søndag). Jeg er jo lys våken på jobb, så jeg klarer ikke å bare skru av når jeg kommer hjem. Jeg må slappe litt av i våken tilstand etter å ha vært på på jobb. Jeg har ikke hund eller barn, men jeg har vært hundepasser av og til, og da går jeg selvfølgelig en liten tur med hunden før jeg legger meg. Hadde også hatt null problemer med å levere barn i barnehagen, gå på butikken osv. Jeg gjør det aldri da fordi jeg bor på landet og butikken åpner ikke før kl 8. Når man er ferdig kl 07:00 og det tar 3 minutter å reise hjem, så går jeg ikke ut av døra igjen for å gå på butikken kl 8. Hadde butikken vært åpen, så hadde jeg nok gått innom butikken på vei hjem av og til.

Og ja, gjør alltid litt småting når jeg kommer hjem. Rydder litt, vasker over kjøkkenbenkene, tar ut av oppvaskmaskinen, støvsuger og sånt.

Anonymkode: 990b3...5db

Skrevet

21:45 - 07:45, hjem, spise, dusje, sove. 

Anonymkode: 75c76...e93

• Liker 1
Skrevet

Går ofte hjem etter nattevakt (8km), stopper innom butikken ved behov. Prøver å sove 9-17. Trenger ofte mer søvn når jeg jobber natt enn når jeg jobber dag. Bor alene.

Anonymkode: 948b1...b98

Skrevet

Jeg jobber 10 12,5 times nattevakter. Slutter 07:45 og 09:30. Jeg går som regel alltid å legger meg med en gang jeg kommer hjem, men klarer helt fint å handle og sånt etter vakt, men gidder ikke hvis ikke jeg trenger, for jeg vil helst sovne med en gang så jeg våkner i sånn tid at jeg får noe ut av kvelden før ny vakt. 

Anonymkode: 0a275...f50

Skrevet

Jobber fra 22-07.45, i disse koronatider skynder jeg meg hjem og tusler i bhg med minstemann- vanligvis leverer mannen min han 07.45 men elsker den lille turen med han opp i bhg så den tar jeg gladelig. Etterpå tar jeg meg  en dusj og stuper til køys!:) 

Anonymkode: 5f24d...b38

Skrevet

Bor heldigvis kun 10 minutter unna med bil. Drar rett hjem. Pleier å ha en banan i sekken slik at jeg kan spise den på vei hjem hvis jeg er sulten. Slitsomt å våkne for tidlig fordi man er sulten. Kommer hjem og tar med hunden på en liten tur. Heldigvis har jeg en hund som er lat om morgenen og helst bare vil legge seg igjen. Så steller jeg meg og legger meg. Er i seng ca kl 08 (slutter 07). Dusjer sjeldent før jeg legger meg da jeg sover dårligere med vått hår / håret blir stygt (kan ikke ta meg tid å føne). Unntak er selvsagt om det har vært noen "spesielle" hendelser på jobb. 

Jeg pleier ikke å være så veldig trøtt etter jobb. Men sovner likevel raskt. Hender jeg sjekker mobilen, leser nyheter osv i 15 minutter før jeg snur meg for å sove. Av og til blir det også en kjapp en hvis jeg vet det ikke blir tid senere på dagen. 

Anonymkode: 2ed45...c37

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...