AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Vi har kjøpt et hus i en passe stor by og det var i utgangspunktet en takst på 2 100 000 og vi var 3 budgivere. Vi betalte 2,8 for det og har også vært der i ettertid for å ta et mål eller 2. Vi fikk nøkkel i går og når vi kom dit begynte jeg å grine. Kjøkkeninnredningen var fjernet, parketten på gulvet( klikk system) var vekk. Alle skap på vegger var fjernet. Eiendomsmegler beklager bare men kan ikke gjøre noe. Ikke var det vasket der eller noe som helst. Jeg spurte megler om når hun var der sist. Der var dagen før nøkkel ble gitt henne. hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 81cbf...3eb
Heidi40 Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 (endret) Megler må her ta kontakt med namsmannen som sto for tvangssalget. kjøkkeninnredning og gulv skal følge huset uansett om det er tvangssalg eller ei. Men ved et tvangssalg har dere egentlig ikke den vanlige muligheter på å klage som ved hus solgt på vanlig vis,et tvangssalg gir kjøper så å si 0 rettigheter,men dette skal framgå i i salgsoppgaven. Endret 25. januar 2021 av Heidi40 15
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 "Mangelvurderingen er annerledes ved tvangssalg, og for kjøper er vernet noe svakere enn ved vanlige kjøp. Mangelen må være vesentlig, og det må ha virket inn på kjøpet. Kjøper kan kreve prisavslag, men man kan ikke heve kjøpet i et tvangssalg. Som kjøper i tvangssalg overtar man eiendommen «slik den er». Det vil si at man ikke kan forvente at eiendommen er ryddet og vasket ut før overtakelse, og kjøper må eventuelt dekke utgiftene til dette. Overtakelse skjer vanligvis ved å hente nøklene hos medhjelper. Noen ganger kan man risikere at tidligere eier av eiendommen ikke flytter ut frivillig. Da kan det være nyttig for kjøper å vite at man kan begjære utkastelse ved hjelp av namsmannen, uten å måtte betale gebyr for dette." fra https://boligmentoren.no/hva-ma-en-kjoper-tenke-pa-ved-tvangssalg/ Ville sagt dette høres ut som vesentlig mangel som du kan kreve prisavslag for, men du må kanskje innom retten. Ville forhørt meg meg en advokat. Anonymkode: d84f1...fb6 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Det er ikke lov, og selvfølgelig må megler foreta seg noe! Man kan ikke ribbe huset for ting som skal følge med (skap, kjøkkeninnredning, gulv) bare fordi det er tvangssalg. Her må dere ikke signere overtakelsesprotokoll! Anonymkode: 4c585...18b 15
nomore82 Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Snakk med megler asap. Men jeg antar dere sjekket og forberedte dere litt på hva det vil si å kjøpe bolig på tvangssalg?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Har dere egentlig satt dere inn i hva det betyr å handle på tvangssalg? Virker ikke helt slik siden du klager på at det ikke er vasket. At kjøkken og gulv er fjernet kan du ta opp med megler, men sjansen for at du kommer noen vei er meeeeget liten. Anonymkode: d3613...ca6 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Jeg vet om noen som havnet i samme situasjon, de kjøpte et hus på tvangssalg der den tidligere eieren hadde sluttet å betale kommunale avgifter og lån. Han er en av disse konspi-tullingene som har fått for seg at banken lager penger og mente derfor at lånet ikke var gyldig. Den tidligere eieren hadde ribbet huset totalt, han oppsøkte også de nye eierne og oppførte seg truende. Det ble mange runder med politi og besøksforbud, gikk veldig lang tid før det ble slutt på problemene. Anonymkode: 11a43...303 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Har dere kjøpt usett eller ble det gjort etter dere har sett huset? Anonymkode: d4ccb...ecb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Kjøper man på tvangssalg har man få rettigheter. Det er på egen risiko. Det skulle jo egentlig også bare mangle all den tid man forsøker å sko seg på andre menneskers ulykke. Anonymkode: a22c9...cf8 2
Guppy88 Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det skulle jo egentlig også bare mangle all den tid man forsøker å sko seg på andre menneskers ulykke. Anonymkode: a22c9...cf8 Unødvendig kommentar. Når noen slutter å betale det de skylder, er tvangssalg til slutt konsekvensen for ikke å ta ansvar. Jeg har vært borti en del tvangssalg gjennom jobben min, og felles for disse har vært at de har rotet det til, vært økonomisk uansvarlige og ikke tatt tak i mulige løsninger selv. Når noen eier en bolig, skylder penger til 14 kreditorer som har pant i boligen og man ikke betaler, hvordan mener du det skal løses uten at noen kjøper boligen? 27
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Kjøper man på tvangssalg har man få rettigheter. Det er på egen risiko. Det skulle jo egentlig også bare mangle all den tid man forsøker å sko seg på andre menneskers ulykke. Anonymkode: a22c9...cf8 Sko seg på andre menneskers ulykke? De har faktisk hatt temmelig lang tid på seg til å komme til enighet med sine kreditorer før boligen blir tvangssolgt. Anonymkode: 58181...894 15
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har dere kjøpt usett eller ble det gjort etter dere har sett huset? Anonymkode: d4ccb...ecb Vi var der på en visning pluss en gang etter at huset ble vårt Anonymkode: 81cbf...3eb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Vi har kjøpt et hus i en passe stor by og det var i utgangspunktet en takst på 2 100 000 og vi var 3 budgivere. Vi betalte 2,8 for det og har også vært der i ettertid for å ta et mål eller 2. Vi fikk nøkkel i går og når vi kom dit begynte jeg å grine. Kjøkkeninnredningen var fjernet, parketten på gulvet( klikk system) var vekk. Alle skap på vegger var fjernet. Eiendomsmegler beklager bare men kan ikke gjøre noe. Ikke var det vasket der eller noe som helst. Jeg spurte megler om når hun var der sist. Der var dagen før nøkkel ble gitt henne. hvilke rettigheter har vi? Anonymkode: 81cbf...3eb Det er jo meget idiotisk og betale for dere faktisk låser dere inn og ser hva som er der og ikke er der? Dere må jo se I gjennom hele huset før dere velger og ta over? Anonymkode: 9f98a...2d3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Just now, AnonymBruker said: Det er jo meget idiotisk og betale for dere faktisk låser dere inn og ser hva som er der og ikke er der? Dere må jo se I gjennom hele huset før dere velger og ta over? Anonymkode: 9f98a...2d3 Før** Anonymkode: 9f98a...2d3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøper man på tvangssalg har man få rettigheter. Det er på egen risiko. Det skulle jo egentlig også bare mangle all den tid man forsøker å sko seg på andre menneskers ulykke. Anonymkode: a22c9...cf8 Jeg tenker at jeg har litt lyst til å svare på den nederste kommentaren. Jeg har snakket med gamle eier før vi fikk nøkkel da vi var der på 2 visningen for å ta mål og hun fortalte at budet var så pass godt at hun satt igjen med 600 000 etter salget og kunne få skaffet seg nytt. Her var det et dårlig valg og de var ikke stolt av det. Jeg har snakket med mannen min nå etter at jeg skrev innlegget og vi kommer rett og slett til å la det bli sånn. Vi bruker heller noen kr på å legge nytt kjøkken og gulv Anonymkode: 81cbf...3eb 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo meget idiotisk og betale for dere faktisk låser dere inn og ser hva som er der og ikke er der? Dere må jo se I gjennom hele huset før dere velger og ta over? Anonymkode: 9f98a...2d3 Vi var på 2 visninger, hvor en var privat og alt var også der da megler var der dagen før men nøkkelen ble levert dagen etter da de ikke hadde blitt ferdig. Vi måtte betale inn beløpet før vi fikk overta av rettwn Anonymkode: 81cbf...3eb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 At gulv, kjøkken og skap er ribbet er en vesentlig mangel du kan kreve prisavslag for. At det ikke er vasket kan du ikke si noe på, tvangssalg vaskes aldri- det står også i prospekt. Anonymkode: 52f07...fa9 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har dere egentlig satt dere inn i hva det betyr å handle på tvangssalg? Virker ikke helt slik siden du klager på at det ikke er vasket. At kjøkken og gulv er fjernet kan du ta opp med megler, men sjansen for at du kommer noen vei er meeeeget liten. Anonymkode: d3613...ca6 Når jeg skriver vasket så vet jeg at man ikke kan forvente det ja men avføring og uting smurt utover gulv og vegger Anonymkode: 81cbf...3eb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At gulv, kjøkken og skap er ribbet er en vesentlig mangel du kan kreve prisavslag for. At det ikke er vasket kan du ikke si noe på, tvangssalg vaskes aldri- det står også i prospekt. Anonymkode: 52f07...fa9 Svigerinnen min sin søster kjøpte på tvangssalg og hun kom til et nyvasket hus og blomst i en vase så det stemmer ikke Anonymkode: 81cbf...3eb 3
Gjest Chroma Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når jeg skriver vasket så vet jeg at man ikke kan forvente det ja men avføring og uting smurt utover gulv og vegger Anonymkode: 81cbf...3eb 😖
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå