Gå til innhold

Hvor mye har samboere/partnere de skulle ha sagt når det gjelder livstil/kosthold osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en krangel med mannen i dag. Han er litt sånn sånn som kan komme med hint om at jeg burde bevege meg mer i perioder, og blir veldig skuffa hvis jeg sier nei til å bli med han på f. eks joggetur. Han har en tendens til å spørre når jeg er i gang med en egen-aktivitet, og skjønner ikke at jeg ikke bare "hiver meg rundt". Nå har jeg ferie etter en intens og hektisk periode på jobb. Jeg har en mentalt krevende jobb som gjør at jeg slapper best av når ingen krever noe som helst av meg. Idag satt jeg og slappet av med mitt  da han skulle ut og jogge. Jeg sa pent nei, da jeg var i full gang med innekativitet. Da ble han kjempeskuffa og det hele endte med en stor krangel der han sa ting som at han som partneren min har noe han skulle ha sagt når det gjelder fysisk aktivetet. At det er til mitt "eget beste" osv osv. Jeg ble bare utrolig sint, og lei meg. Har hatt tendeneser til spiseforstyrrelser i ungdommen og dette trigges av dette maset om jogging og spise sunt. Jeg er helt normalvektig, og er kanskje lite lite aktivt i perioder, men stort sett moderat aktiv. Jeg blir helt GAL av dette maset og av å skamme meg over min egen livsstil til og med i min egen etterlengta ferie. Det skal også sies at han selv kan være ganske "lat" i perioder, men da er det liksom greit.

Hva synes dere? Hvor mye har man å si når det gjelder den andres livsstil (og nå mener jeg ikke når det har gått altfor langt og man er direkte usunn, bare så det er sagt!). Og er det noen som har en god måte å forklare han hva jeg mener på? Vet han har gode intensjoner men det blir bare for sårt og vanskelig.

Anonymkode: 77801...3ab

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge du er fornøyd med deg selv, så bør han være det også. Jeg du om hjelp til å komme over dørstokkmila så er det ok, men du skal aldri føle deg presset. 

Hvis aktivitet og kosthold avgjør om han liker deg godt eller ikke, så bør forholdet avsluttes. 

Anonymkode: f3e9e...4bb

• Liker 6
Skrevet

Synes du skal få velge selv om du vil være med på joggetur eller ikke.

Men går det an at dere inngår et kompromiss da? At du kan være med på noen turer, men at du vil det skal være planlagt?

Anonymkode: 8d323...e9d

• Liker 3
Skrevet

45% enig med mannen.

Anonymkode: 0c74c...5b7

• Liker 2
Skrevet

Du har utrolig mange unnskyldninger for ikke å være med. Det høres ut som du trenges å pushes litt.

Anonymkode: 0144d...699

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde aldri klart å leve i et sånt forhold. En er fortsatt to ulike individer, selv om en bor sammen. 

Anonymkode: 69232...428

• Liker 10
Skrevet

Enig med deg, men jeg må også si at du er heldig som har en mann som ønsker å tilbringe tid med deg og gjøre ting sammen med deg.

Anonymkode: 3b30c...13f

• Liker 6
Skrevet

Han kan fint spørre, men at han blir sur og starter en krangel pga det blir for dumt. 

Mannen spør her å, men sier jeg nei så er det helt greit. 

Anonymkode: 455a1...103

• Liker 6
Skrevet

Kanskje han syns at du har lagt på deg? Dere kan finne kompromiss 

• Liker 2
Skrevet

Du virker rigid og han virker masete.

Anonymkode: b0d91...0fd

Skrevet

Svar på tittelen: Ingen verdens ting. Det eneste jeg legger meg borti er om han ikke begrenser sukkerinntaket til barna. Eller forteller dem at noe er sunt, når det strengt tatt ikke er det. Jeg kan også dra ut grønnsaker fra kjøleskapet hvis han lager middag og den kun består av kjøtt og poteter. Men dette er for barnas skyld. Den dagen jeg må behandle mannen min som et barn er vi ferdige med hverandre, jeg har ingen interesse av noe foreldre-barn-forhold til andre enn dem jeg har produsert selv.

• Liker 6
Skrevet

Jeg synes partner har noe å si, men det kommer jo også an på måten man sier det på. Hvis man blir spurt om noe flere ganger, og det er noe partneren liker, så synes jeg det er litt dumt å si nei hver gang. Hva med en gang i ny og ne? Eller forsøke å finne en aktivitet utendørs eller innendørs som begge liker? Og hva legger du i "inneaktivitet"? Dersom det er f.eks oppvask, så er jo ikke det en fysisk aktivitet. 

Jeg vet jo ikke om dette er noe han har ymtet frempå før? Jeg tror nok ikke han mener det for å være stygg, men kanskje han håper/tror du klarer å koble mer av ved å gjøre en aktivitet utendørs? Eller bare det at han vil dere skal gjøre noe sammen. 

Hva med å gå en kveldstur av og til? Kanskje noe fast. Lettere å holde seg til avtaler. Må jo ikke være tur eller jogging. Kan jo være alt fra svømming eller et kurs i dansing. 

Jeg mener nå det bør være lov å si i fra. Han bryr seg nok bare om helsen din. Og jo lengre man venter med å si ifra jo vanskeligere blir det. Du kan jo prøve å finne ut om det kun er for å tilbringe tid med deg eller trening. For er det kun tid med deg, så bør dere finne noen ting dere kan gjøre sammen, også inne. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker samboer har ingenting man skulle sagt ifht. kosthold og livsstil, men på en annen side bør man møtes halvveis. Hvis han veldig gjerne ønsker å ha deg med på joggetur, så kanskje bli med et par ganger? Eventuelt spørre om han heller vil ta en gåtur fremfor joggetur. Han går riktignok feil frem, men han mener jo ikke vondt. Han sier jo det selv: Det er for ditt eget beste. Fysisk aktivitet, være det løping, sykling eller gåtur - det er helt SUPERT for både fysisk helse og psykisk helse. Det kan jo også være hans måte på å få mer tid sammen med deg, i stedet for kun innenfor hjemmets fire vegger.

Jeg er som deg, og er ganske avhengig av egentiden min/lande litt etter intense perioder på jobb. Samboeren min derimot har ALLTID vært superaktiv og kjempesosial, og går aldri tom for energi. Jeg har (selv om jeg egentlig har verken lyst eller energi) blitt med han nå og da, fordi jeg føler det styrker samholdet vårt sammen og han blir glad av at jeg ønsker å være med han. Jeg merker jo også etter intense perioder med arbeid når jeg er skikkelig mentalt utmattet hvor jeg blir med han på tur, så føler jeg meg mer årvåken etterpå og sover bedre. 

Som sagt virker det som samboeren din har litt feil fremtoning til deg når det gjelder dette, men han gjør det jo ikke for å være slem eller gi deg skyldfølelse. Sett deg ned og ta en ordentlig prat med han ❤️ Du kan jo si at du trenger litt egentid akkurat nå og bare ha det stille og rolig rundt deg, men kan gjerne være med på en rolig joggetur / gå tur dagen etter. Tror ikke han nødvendigvis forventer at du skal bli med hver eneste dag, men kanskje 1-2 ganger i uka? Snakk sammen, finn løsninger som passer begge og KOMMUNISER!

Anonymkode: be157...57e

Skrevet

Her prøver kjæresten i det skjulte å slanke meg :S  Men det er han som er størrelse Large ikke meg. Jeg bruker str small som ikke akkurat er kjempe svært. Jeg var riktig nok slankere før,men nå er jeg tross alt bikket 35 år også da.

Anonymkode: 1342d...cc6

• Liker 2
Skrevet

Ingen verdens ting. Hadde ikke giddet å være sammen med en slik fyr.

Jeg har gått ned over 85 kg, og det har skjedd på mine egne premisser. Helt uaktuelt å tvinges med på aktiviteter av partner. 

Han må forstå at dere har ulike måter å koble av på og ulike interesser. 

• Liker 5
Skrevet

Si til han det du skrev her?
Ang det du spurte om så mener jeg at, ja, samboere bør si i fra ang kosthold og trening til den andre halvdelen sin. Men det blir kasnkje litt mye i ditt tilfelle etter åssen du har reagert, men å si i fra synes jeg burde være greit. Det er veldig kjedelig å jogge aleine, forstår at han vil ha deg med ut, tror han kun mener det godt altså :)
Hva med å overraske han i kveld å spørre om dere skal ta en joggerut sammen i morgen?

Skrevet

Det kommer an på. Jeg vil feks si det er ganske respektløst overfor en slank partner å legge masse på seg og la være å ta vare på seg selv.

Anonymkode: 31bfd...846

• Liker 2
Skrevet

Ts her, har snakket med han om det, og han foreslo da at vi kan lage et treningsprogram til Meg som jeg kan følge fremover. Ikke vi to sammen, meg.. Er utrolig såra! 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ts her, har snakket med han om det, og han foreslo da at vi kan lage et treningsprogram til Meg som jeg kan følge fremover. Ikke vi to sammen, meg.. Er utrolig såra! 

Det skjønner jeg veldig godt, det ville jeg også blitt.

• Liker 2
Skrevet

Dette hadde jeg aldri giddi å være sammen med. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...