AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Del Skrevet 25. januar 2021 Alle skreller jo potetene når de lager fløtegratinerte poteter, og det er det det står i alle oppskrifter at man må gjøre. Men er det egentlig nødvendig? Eller er det kun for at det skal se penere ut? Skallet er jo det som smaker best (synes jeg), så hvis det kun er utseendet som blir påvirket er det jo egentlig like greit å ikke skrelle potetene? Anonymkode: 3d2e9...aa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Del Skrevet 25. januar 2021 Kan du ikke bare prøve da og se om du liker uskrelte poteter? Anonymkode: 2861d...a68 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Del Skrevet 25. januar 2021 Neineinei! Bare kjør på med skall. Jeg er helt enig i at det smaker best med skall generelt, og synes det også gjelder for fløtegratinerte poteter. Man ser heller ikke skallet så tydelig når skivene er kuttet tynt og lagt utover, men det er vel smak og behag hva man synes ser godt ut. Ingen grunn til ikke å prøve! Anonymkode: 5ac9e...b5d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Del Skrevet 25. januar 2021 De skal skrelles for utseendes skyld. Jeg har ikke skrelt en potet på 6 år nå, skall går i alt synes jeg. Selv stappe lager jeg med skall på. Ser mye finere ut uten skall, men godt er det med skall. Det er der all næringen sitter også. Anonymkode: 8fb31...197 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 25. januar 2021 #5 Del Skrevet 25. januar 2021 Jeg har laget fløtegratinerte poteter med uskrelte grovraspede poteter og det funket bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Del Skrevet 25. januar 2021 Funker fint. Jeg kutter de i biter i stede for skiver, for syns det ikke klistrer seg så godt sammen da. Anonymkode: 16bbe...f3a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De skal skrelles for utseendes skyld. Jeg har ikke skrelt en potet på 6 år nå, skall går i alt synes jeg. Selv stappe lager jeg med skall på. Ser mye finere ut uten skall, men godt er det med skall. Det er der all næringen sitter også. Anonymkode: 8fb31...197 Nuvel. Anonymkode: 4af7f...589 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Del Skrevet 25. januar 2021 Nei. Men skallene vil løsne fra selve poteten under koking, så du ender opp med en suppe av potetskiver og skall/skrell. Alt er fullt ut spiselig, men det er kanskje ikke så delikat. Anonymkode: 67851...460 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. Men skallene vil løsne fra selve poteten under koking, så du ender opp med en suppe av potetskiver og skall/skrell. Alt er fullt ut spiselig, men det er kanskje ikke så delikat. Anonymkode: 67851...460 Det er dette jeg er litt engstelig for. Det høres virkelig ikke særlig delikat ut. Kan man forhindre det hvis man kutter opp poteten i litt større biter, som en annen her kommenterer? Jeg har kokt uskrelte potet i biter før, men da i vann og ikke i fløte, og da har jo ikke skallet løsnet. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): De skal skrelles for utseendes skyld. Jeg har ikke skrelt en potet på 6 år nå, skall går i alt synes jeg. Selv stappe lager jeg med skall på. Ser mye finere ut uten skall, men godt er det med skall. Det er der all næringen sitter også. Anonymkode: 8fb31...197 Helt enig i at potetstappe med skall smaker mye bedre. Synes faktisk ikke det gjør noe med biter av skall i stappa, synes nesten det blir som en slags pynt. Hadde håpet det ville gå greit i fløtegratinerte poteter også. Anonymkode: 3d2e9...aa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Del Skrevet 25. januar 2021 Føsleguri skrev (13 minutter siden): Jeg har laget fløtegratinerte poteter med uskrelte grovraspede poteter og det funket bra. Raspede poteter? Vil ikke det bare bli grøt? Har aldri hørt om den måten å gjøre det på, men det funker? Anonymkode: 3d2e9...aa8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Del Skrevet 25. januar 2021 Trenger nok ikke, men jeg liker best at de er skrellet når det er fløtegratinerte. Det er en smakssak. Anonymkode: 8e614...746 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Føsleguri Skrevet 25. januar 2021 #12 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Raspede poteter? Vil ikke det bare bli grøt? Har aldri hørt om den måten å gjøre det på, men det funker? Anonymkode: 3d2e9...aa8 Jeg steker ikke så lenge at det blir grøt, liker at det fortsatt er tyggemotstand i potetene og jeg bruker den groveste raspen til kjøkkenmaskinen. Fikk det servert av en kokk for mange år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Del Skrevet 25. januar 2021 Det går helt fint med uskrellet, bare sørg for å vask poteten godt først så du ikke får rester av sand eller jord i maten. Ofte anbefales det å bruke kokefast potet til fløtegratinering, selv foretrekker jeg melne potetsorter, men dette er en smakssak. Det er ikke strengt nødvendig å forkoke poteten til fløtegratinerte poteter med mindre du har det veldig travelt. Bruk en mandolin til å tynt skive potetene, legg dem lagvis med salt, pepper og hvitløk (dersom du liker det) i en ildfast form og hell over fløte. Bak i ovn på 200 grader i 45-50 minutter til potetene er myke. Dersom du liker ost på toppen, ha over revet ost før de siste 10-15 min. Anonymkode: cb24d...f27 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Del Skrevet 25. januar 2021 Jeg skreller aldri potet (heller ikke til stappe), og har heller aldri endt opp med suppe, som noen nevner. Har brukt både mandel og pimpernell, og alt funker! Anonymkode: c87aa...0d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Del Skrevet 25. januar 2021 Akkurat til fløtegratinerte poteter ser det veldig udelikat ut med skallet som løsner når du begynner å ta av formen og fargeforskjellen Anonymkode: 9a9c8...cc3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Del Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Akkurat til fløtegratinerte poteter ser det veldig udelikat ut med skallet som løsner når du begynner å ta av formen og fargeforskjellen Anonymkode: 9a9c8...cc3 Nei, det syns jeg da ikke. Anonymkode: c87aa...0d3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 26. januar 2021 #17 Del Skrevet 26. januar 2021 Jeg mener å huske at Toro (riktignok for lenge siden) hadde en variant halvfabrikat der potetene var uskrelte? Mener å huske at de hette noe med fransk, men kan ta feil. Jeg skreller ikke poteter til verken potetmos eller fløtegratinerte, syns smaken er det viktigste, og den blir best med skall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Del Skrevet 26. januar 2021 Skreller bare poteter til finere middager, ellers spiser vi med skall på. Også i fløtegratinerte poteter. Men vi koker de jo ikke først som det virker som noen gjør? Skallet faller jo ikke av når man gratinerer. Anonymkode: 3bb31...c04 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Del Skrevet 26. januar 2021 Det er ikke bare at det SER udelikat ut: potetskall har jo en annen konsistens enn selve poteten også, og den konsistensen har ingen ting verken i gratinerte poteter eller potetstappe å gjøre. For meg føles det omtrent like velkomment som hår i munnen. Noen poteter har tynnere skall enn andre, og da er det litt mindre ubehagelig, men jeg er dypt uenig med flertallet her. Anonymkode: e4304...948 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå