AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Jeg føler jeg har blitt ekstremt gjerrig etter at jeg fikk unger. Jeg kjøper ingenting til meg selv, og får dårlig samvittighet de få gangene jeg unner meg noe. På lørdag kjøpte jeg meg en sjokolade til 23 kr, må si jeg fikk dårlig samvittighet pga det 🙈 Men til babyen, nå 10 måneder, er kun det beste godt nok. Vi kjøper inn dyre dresser, klær og utstyr, uten å tenke over det. Til meg selv har jeg ikke kjøpt klær på snart 2 år, bortsett fra 2-3 enkle joggebukser, og 2 t-skjorter på salg, tror det kostet 300 kr til sammen. Flere som har det på samme måte? Vi har forøvrig helt ok økonomi og alt på stell (egen bolig, bil og fast jobb). Men føler ikke jeg er verdt å bruke penger på, kun barnet. Anonymkode: b7bba...6b9 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Helt vanlig tror jeg. Men i lengden betaler det seg ikke. Om en ikke ivaretar egne behov, blir man ulykkelig og utbrent. Selv når man har alt på «stell». Anonymkode: 4c3b4...79b 10
2029 Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Ts, den andre ungen? Syns du sa "ungene" elns
hobbykokken Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Kan du ikke handle klær til deg selv på tise og finn? Mye som selges med lappen på.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Ja, det ga seg ikke før barnet ble 8 og jeg fikk bedre råd! Nå har jeg blitt singel da, så det er viktig for meg å ta vare på meg selv og ikke se ut som en "ruske", og ha en litt fin kåpe og litt fine sko. Noen har jo yrker hvor man forholder seg til kunder og da kan man heller ikke se ut som en ruske om man vil bli tatt seriøst. Men det er viktig å tenke litt lurt, og heller invistere penger i det som gjør dere godt. Feks sparing til barnet. Ikke blåse penger ut vinduet. Det er mye mer logisk å legge penger i om man vil tenke på barnets beste. Gode klær er viktig, men trenger ikke ta helt av liksom. Anonymkode: 23653...9d5 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Nei, jeg føler det ikke sånn. Kjøper like mye ting til meg selv som før. Har et pragmatisk forhold til hva barnet trenger. Kjøper ikke det dyreste kun fordi det er dyrt, osv. Anonymkode: 9ca7a...c3d 7
Snedig Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Jøss jeg har blitt motsatt jeg. Før var jeg gjerrige på shopping blant annet fordi jeg ville ha pengene til reise og opplevelser. Nå når mesteparten av tiden uansett tilbringes hjemme og hver dag er lik (gjesp) unner jeg kos med god samvittighet. God mat, gode hudpleieprodukter, klær med kvalitet istedenfor h&m osv. men har god økonomi, skjønner det om man har det stramt. Da vil man prioritere barna.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Nja. jeg kjøper ikke dyre ting til barnet heller, men har ikke så god råd da. Barnet får alt han faktisk trenger, men jeg er mye strengere med meg selv. Det er ikke så nøye med meg liksom. 😛 Anonymkode: c858f...4bf 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Tja heller mangel på tid til shopping... Anonymkode: a68a1...1cf
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Kjøper ikke så mye hverken til barna eller meg. Bruker i hvert fall ikke mye på de tingene de vokser fort fra og får hull i bestandig. Og nå i disse koronatider med hjemmekontor, ser jeg ingen vits i å kjøpe noe til meg selv. Anonymkode: afb7e...165
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Nei, like gjerrig/raus som før barn. Bruker mye penger på mat, restaurant og takeaway. Bruket minst mulig på klær og sko, synes det er sløsing av penger, så der handles det på salg. Anonymkode: 6c859...bac
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Langt ifra 🙈 Hadde aldri falt meg inn å få dårlig samvittighet for en sjokolade til 23 kr. Bruker mer penger på "unødvendig" mat og kafe nå enn tidligere (ikke mye totalt, men tidligere brukte jeg ekstremt lite). Nå er jeg så mye hjemme, så om jeg vil kose meg med Pepsi Max på boks eller god kaffe hjemme, så fortjener jeg det. Kafe er isåfall med barnet, ikke uten. Mange år siden jeg shoppet mye til meg selv, men unner meg med med god samvittighet penger til hobbyen min. Drikker naturligvis langt mindre enn før barn, men når jeg må skal kose med meg vin så skal den være god. Barnet har absolutt alt det behøver og er "fin" i tøyet, men jeg handler allikevel økonomisk. Følger med på salg på de dyre tingene, og enkelte ting er like fine på finn.no. Sparing har jeg alltid synes vært viktig. Men ferie fortjener vi årlig, vi telter ikke hjemme i hagen og griller first price pølser for at jeg skal sikre barnet nyeste iPhone og Mac hver år når barnet ønsker det. Anonymkode: 23e44...fb5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Fikk ikke dårlig samvittighet av å bruke penger på meg selv, men kjøpte meg omtrent ikke klær før eldste var 4 og yngste 2 år. Fordi det var mye morsommere å kjøpe søtt barnetøy. Anonymkode: a2be6...ffb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Jeg bruker nok mindre penger på meg selv, men anser det ikke som at jeg ikke unner meg noe. Jeg ser annerledes på livet nå enn før barn, så jeg bruker jo fremdeles pengene på det som jeg har mest lyst til. Det er bare at ønskene har forandret seg. Anonymkode: 37b1c...39e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Samme her. Har til og med fått beskjed av en som jobber i barnehagen om å slutte å kjøpe klær til ungene og heller kjøpe noe til meg seg. Er 100% alene med to små og de er nok best kledd i hele barnehagen. Men det kunne ikke falle meg inn å kjøpe noe til meg selv, det er ikke noe givende. Anonymkode: 76b0d...e12
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #16 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nei, jeg føler det ikke sånn. Kjøper like mye ting til meg selv som før. Har et pragmatisk forhold til hva barnet trenger. Kjøper ikke det dyreste kun fordi det er dyrt, osv. Anonymkode: 9ca7a...c3d Dette er skikkelig vestkant-mentalitet. Jobbet i en bhg i en av de rikeste bydelene. Mødrene var stasjet fra topp til tå med «like mye ting de hadde kjøpt til seg selv-som før». Barna kunne fint hatt nye og varme klær, men hadde gjerne for små eller dårlige arveklær. Så klart skal man bruke mindre på seg selv når man har fått barn- det er ren biologi som skal beskytte barnet. Forekdre som trener 6 ganger i uka, går rundt i designerklær og nyeste frisyrer, drar på stadig spa og vinkvelder, weekendturer, og masse egentid- blant annet til shopping...ja, de prioriterer seg selv! Det er vestkantens omsorgssvikt. Anonymkode: 4c3b4...79b 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #17 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg føler jeg har blitt ekstremt gjerrig etter at jeg fikk unger. Jeg kjøper ingenting til meg selv, og får dårlig samvittighet de få gangene jeg unner meg noe. På lørdag kjøpte jeg meg en sjokolade til 23 kr, må si jeg fikk dårlig samvittighet pga det 🙈 Men til babyen, nå 10 måneder, er kun det beste godt nok. Vi kjøper inn dyre dresser, klær og utstyr, uten å tenke over det. Til meg selv har jeg ikke kjøpt klær på snart 2 år, bortsett fra 2-3 enkle joggebukser, og 2 t-skjorter på salg, tror det kostet 300 kr til sammen. Flere som har det på samme måte? Vi har forøvrig helt ok økonomi og alt på stell (egen bolig, bil og fast jobb). Men føler ikke jeg er verdt å bruke penger på, kun barnet. Anonymkode: b7bba...6b9 Tror du trenger å snakke med noen. Sjokolade til 23kr og dårlig samvittighet, virkelig? Har du dårlig råd? Anonymkode: e751f...68d 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg føler jeg har blitt ekstremt gjerrig etter at jeg fikk unger. Jeg kjøper ingenting til meg selv, og får dårlig samvittighet de få gangene jeg unner meg noe. På lørdag kjøpte jeg meg en sjokolade til 23 kr, må si jeg fikk dårlig samvittighet pga det 🙈 Men til babyen, nå 10 måneder, er kun det beste godt nok. Vi kjøper inn dyre dresser, klær og utstyr, uten å tenke over det. Til meg selv har jeg ikke kjøpt klær på snart 2 år, bortsett fra 2-3 enkle joggebukser, og 2 t-skjorter på salg, tror det kostet 300 kr til sammen. Flere som har det på samme måte? Vi har forøvrig helt ok økonomi og alt på stell (egen bolig, bil og fast jobb). Men føler ikke jeg er verdt å bruke penger på, kun barnet. Anonymkode: b7bba...6b9 Har det veldig likt ifht meg selv, men var rimelig sparsommelig før ungen kom også (men har bare blitt ennå mer). Den lille får alt hun trenger (bestemor handler mye), men om jeg kjøper noe selv liker jeg best å kjøpe brukt. Vi har på ingen måte dårlig råd. Anonymkode: 8be63...abe
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #19 Skrevet 26. januar 2021 Vi har ikke spesielt dårlig råd, men jeg er skikkelig gjerrig på egne vegne 😅Samme med mannen. I tillegg kjøper jeg utelukkende på tilbud til kidsa, og det er ikke salg hvis det ikke er 50% eller mer. Vi arver også en del. Men vi unner oss nye biler for eksempel. Ikke tesla og den slags, men biler som er trygge å kjøre rundt i. Til gjengjeld er spisebordet vårt det samme som da vi etablerte oss, kjøpt brukt for 600,-. Stuebordet er kjøpt på brukten det også, for en femtilapp. Håper å få pusset dem opp til våren/sommeren. Anonymkode: da27b...f18 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #20 Skrevet 26. januar 2021 Kjenner meg igjen. Mannen blir sur hver gang jeg kjøper masse greier til fireåringen og ingenting til meg selv. Han dro faktisk og kjøpte skoene jeg ville ha. Nå har jeg bestilt ting fra hm (to joggebukser til 99 kr stk) i lag med ting til datteren og kommende baby, så det varer vel et par år til neste gang😂😂 Anonymkode: eb489...719 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå