Gå til innhold

Hund i innhegning inne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes så mange av de jeg kjenner som har fått hund den siste tiden har en slags innhegning inne hvor hunden skal være hele tiden. Typ kompostgrinder som avgrenser et område til hunden. Ser også at de med corgi på valpe skolen har noe lignende. Noe grunn til at folk velger å ha det slikt? Hvorfor få hund (selskapshund) om den ikke får bevege seg fritt inne og leke osv. Her får hunden gå mer eller mindre fritt såklart... 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kjekt å avgrense området før hunden er 100% husren. 

Jeg avgrenser inn til kjøkkenet til mine når jeg lager mat. Og selv om de ser på meg med store øyne og sikkelet renner, vet jeg at de ikke har vondt av å ikke få være inne hos meg 😉

Endret av Troyamin
  • Liker 6
Skrevet
Troyamin skrev (2 minutter siden):

Kjekt å avgrense området før hunden er 100% husren. 

Jeg avgrenser inn til kjøkkenet til mine når jeg lager mat. Og selv om de ser på meg med store øyne og sikkelet renner, vet jeg at de ikke har vondt av å ikke få være inne hos meg 😉

Jeg forstår avgrensing av kjøkkenet når man lager mat, men nå snakker jeg hunder på nærmere 1år som ikke får være utenfor innhegningen sin foreksempel. Typ 2x2 meter i et hjørne av stua 

• Liker 1
Skrevet
Inochan skrev (1 time siden):

Jeg forstår avgrensing av kjøkkenet når man lager mat, men nå snakker jeg hunder på nærmere 1år som ikke får være utenfor innhegningen sin foreksempel. Typ 2x2 meter i et hjørne av stua 

Det er jo ikke noe problem dersom hundene får dekket behovet for kos, tur, trening og annen aktivitet. Det vi ser på tv og Instagram er jo ikke nødvendigvis slik hundene har det 24/7.

• Liker 4
Gjest Linny111
Skrevet

Vi har valpen løst i stua, men jeg må innrømme at det er MYE jobb. Hun tygger på alt av møbler (hun finner alltid noe nytt), hun biter oss, prøver å spise alt vi ikke har plassert høyt oppe, og hun blir stadig høyere, så det som funket i går, funker ikke i dag. Men jeg skjønner ikke hvordan de får valpen til å tisse på sånne pads. Valpen får ødelegger dem bare. Og hvis man skal trene dem til å gjøre fra seg på pads, kan man like gjerne trene dem til å gjøre det ute.

Skrevet

Med den valpen du nevner, tror jeg greia var at hun slet med å roe seg ned. Det var rett og slett for å få henne til å roe seg. Det er veldig viktig å lære hunden sin å roe seg også, og her skulle hunden lære seg å roe seg på den plassen. Valper trenger mye søvn.

• Liker 4
Skrevet
Linny111 skrev (34 minutter siden):

Vi har valpen løst i stua, men jeg må innrømme at det er MYE jobb. Hun tygger på alt av møbler (hun finner alltid noe nytt), hun biter oss, prøver å spise alt vi ikke har plassert høyt oppe, og hun blir stadig høyere, så det som funket i går, funker ikke i dag. Men jeg skjønner ikke hvordan de får valpen til å tisse på sånne pads. Valpen får ødelegger dem bare. Og hvis man skal trene dem til å gjøre fra seg på pads, kan man like gjerne trene dem til å gjøre det ute.

Vi kjøpte og pads, men fant ut at det var like greit å bare fly ut med henne. Ut uansett vær, selvom det ikke var kjempe gøy med regn i starten. Men så oppdaget hun søledammer #elskerbadingoggjørme 😂

• Liker 2
Skrevet

Der er ikke dumt med valper. Med valper er det greit å ha en inngjerdet plass hvor valpen kan bli plassert for å roe seg ned, for når man skal lage mat etc. Men når hunder er voksne, så ser jeg ikke en grunn til det. Det er veldig enkelt å lære en voksen hund å holde seg ut av kjøkkenet når man lager mat osv. 

Jeg bor i leilighet, og hadde derfor ikke et avgrenset område for valpen min, for jeg kunne enkelt stenge døra fra stua-gangen om nødvendig 

Anonymkode: a631f...dd3

• Liker 5
Skrevet

Vi hadde vår fritt i stua når han var valp, men nå er de begrenset til gangen med babygrind, så de ser oss hele tiden. De får nok kos og tur til at de har et fint liv, og gangen er deres område. Og han store hvite vi har røyter så mye at du omtrent må følge etter han med støvsuger om det skal være noenlunde støvfritt. Begge får selvfølgelig komme på "besøk" i stua, men med en tass som elsker å løpe i skog, ikke vet hva regn er for noe og finner alt som heter vann og søle så tror jeg det er best vi holder det sånn det er nå :)

Men for å svare litt mer on-topic: En stor fordel med å ha valp i en relativt liten inhegning når de skal sove når de er små er at de er naturlig "programert" til å ikke ville gå på do der de sover. Det er fra naturens side en handling for å ikke tiltrekke seg andre rovdyr til hiet. Det som skjer er at valpen som regel vil si ifra at den må på do, og du kan da ta den med ut. Vi gjorde det med vår valp, og det fungerte veldig fint også på natta. Han pep, jeg våkna, vi gikk ut og tissa, og så tilbake i buret for litt mer søvn. Da får du kjapt en stueren hund. 

• Liker 2
Skrevet

Jaja, første ble det "mote" å ha hunden innesperret i bur store deler av døgnet. Fordi den var så glad i å være i sin trygge hule 🙄

Om det blir "mote" å lage hundegård innendørs, kan man tross alt si at det er bedre.

(Har aldri brukt verken bur eller hundegård)

• Liker 2
Skrevet

Gjør slik når valpen er liten. Ellers avgrenser vi kun under løpetid (har én av hvert kjønn).

Anonymkode: 63451...428

• Liker 2
Gjest Linny111
Skrevet
20 hours ago, Diamant20 said:

Vi kjøpte og pads, men fant ut at det var like greit å bare fly ut med henne. Ut uansett vær, selvom det ikke var kjempe gøy med regn i starten. Men så oppdaget hun søledammer #elskerbadingoggjørme 😂

Ja, vi fikk beskjed om at vi trengte hundrevis av pads. Fem ble spist opp før vi bestemte oss for å bare gå ut. Vi har jo en flott bakgård til huset, så det er ikke noe stress. Vi har et bur på god størrelse der vi kan plassere valpen når den blir skikkelig overtrøtt. Da sovner den med en gang uten å klage. Vi ville ikke bruke buret i begynnelsen, og da ble det MYE overtrøtt valp som fikk for lite søvn. 

Skrevet

Jeg synes det er mye bedre med stor valpegrind i stuen hvor valpen kan være om natta/alene/ved ro enn alle som kjøper knøttsmå bur som de putter valpene sine inni. Jeg har valpegrind på 180 x 200 cm (brukes på utstilling) og den er perfekt til å ha valper i. 

• Liker 4
Skrevet

Tror det er en videreutvikling av burbruk. Bur ble populært å bruke fordi det er praktisk/enkelt for menneske å slenge hunden inn der når man ønsket - i så stor grad at det var, og fortsatt til en viss grad er, vanlig for en hund å tilbringe hele natten og hele påfølgende arbeidsdagen i bur. Så har det vært mye fokus på at bur ikke er så flott, at de burde kunne bevege seg noe, velge ulike underlag, ikke bli tvunget til å ligge i eget tiss eller avføring om uhellet er ute... Ergo valpe/hundegård. 

Det er jo hakket bedre, og jeg ser egentlig ikke store problemer med det, litt avhengig av hvor stor plass de har/hvor mye den brukes... Men jeg ser ikke poenget heller egentlig. Valpesikrer oppholdsrom, og trener rotrening på andre måter. Med mine valper har det stort sett fungert best å ta de på fanget, klappe og holde rolig fast om de er overtrøtte. Sovner like fort da som i en innhegning alene. Har lyst på hunder som kan ha friheten til å bevege seg fritt både når vi er hjemme og borte, og da må de ha fått lov til å bli vant til det og lært å oppføre seg på en måte som er behagelig å leve sammen med. Kan være bittelitt mer jobb, men synes det er verdt det. 

• Liker 1
Skrevet

Dere som ikke vil ha bur/innhegning, har aldri hatt mallevalper!🙄

Anonymkode: b3025...8aa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Greit at maller generelt kan være krevende, men det er ingen "unnskyldning". Ikke at man må ha det for å ha innhegning, så fælt er det nødvendigvis ikke, men man kan nok fint klare seg uten også. 

Har for øvrig hatt terv, aussie og bc, som tidvis har vært krevende på ulike måter (selv om jeg synes valp er valp til en viss grad da, mer individuelle forskjeller egentlig - selve rasesærtrekkene kommer mer frem jo eldre de blir). 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Eller Staff 😂😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg var senest i går på plantasjen for å kjøpe kompostbinge til dette bruket. Vi får en valp om noen uker, planen er å bruke dette i starten, f.eks hvis den må være alene noen minutter, evt om natten hvis det går bra. Kommer selvsagt til å fjerne den når valpen er ferdig "innkjørt".

Anonymkode: 01b61...cb8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...