AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Hei! Jeg skal på ultralyd og lurer på et par ting. Jeg er 13+4 når jeg skal på ultralyd. Blir den tatt på magen eller vaginalt? Er det noen klær som er «lettere/bedre» å ha på seg på ultralyd? Kan man se kjønn da? Er det noe jeg burde spørre jordmor om? Anonymkode: e0ed1...c59
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Etter uke 12 er ultralyd på magen kan være de prøver vaginalt hvis de ikke får gode bilder, men i all hovedsak er den på utsiden. Det går fint an å se kjønn, kommer litt an på den som tar ultralyden. Men du skal aldri stole 100% på at kjønnet er riktig når du får det opplyst så tidlig, så ikke tenk kun jente hvis det er det du får beskjed om. Jeg hadde bare på bukser og genser, var lettvint nok det Anonymkode: fedf0...e56
cilla89 Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Kjole uten strømpebukser under er lite praktisk 😛 Det normale er magen fra uke 12, så en genser og bukse som ikke er stram er fint 🙂 babyen ligger veldig langt ned, så vær forberedt på at buksa må brettes litt ned/smekken åpnes om du velger en trang bukse. Er du tidlig i uke 12 kan kjønnet være vanskelig, men fra slutten av uke 12 så skal det som regel være mulig å se. Men så klart, fosteret kan ligge klønete til/nekte å flytte armer og ben, slik at det ikke er mulig/vanskelig å se. Regner med at du har kjøpt UL med fosterdiagnostikk? Isåfall pleier de å være veldig flinke til å forklare og vise på eget initiativ. Vi har ikke hatt spørsmål utover evt til det vi har blitt fortalt.
Måndagsbarn Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Hadde bare en løs bukse og dro den litt ned:) Går du til en dreven person kan de ofte se kjønnet^^ Jeg fikk vite kjønn 12+4 og det stemte! Du kan gjerne skrive ned spørsmål du har, de er flinke til å svare og informere:)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Måtte ta innvendig. Hadde på kjole og tights, har vanligvis det når jeg skal til ultralyd uansett. Anonymkode: 6c9c9...023
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 cilla89 skrev (1 time siden): Kjole uten strømpebukser under er lite praktisk 😛 Det normale er magen fra uke 12, så en genser og bukse som ikke er stram er fint 🙂 babyen ligger veldig langt ned, så vær forberedt på at buksa må brettes litt ned/smekken åpnes om du velger en trang bukse. Er du tidlig i uke 12 kan kjønnet være vanskelig, men fra slutten av uke 12 så skal det som regel være mulig å se. Men så klart, fosteret kan ligge klønete til/nekte å flytte armer og ben, slik at det ikke er mulig/vanskelig å se. Regner med at du har kjøpt UL med fosterdiagnostikk? Isåfall pleier de å være veldig flinke til å forklare og vise på eget initiativ. Vi har ikke hatt spørsmål utover evt til det vi har blitt fortalt. Har ikke kjøpt UL med fosterdiagnosikk nei. Er henvist av jordmord til sykehuset. TS Anonymkode: e0ed1...c59
cilla89 Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har ikke kjøpt UL med fosterdiagnosikk nei. Er henvist av jordmord til sykehuset. TS Anonymkode: e0ed1...c59 Ok, da kan det være noe mindre sannsynlighet for at du får vite kjønn. Sykehusene har ofte dårligere utstyr enn de private. Og sykehuset vil jo også ha hovedfokus på det som er årsaken til henvisningen. Men du kan jo være heldig å få vite! Mtp spørsmål så ville jeg da tenkt nøye igjennom om det er noe du ønsker å vite med bakgrunn i henvisningen. Men også på sykehuset er de ofte flinke til å forklare hva de ser på eget initiativ (selv om de først gjerne er litt stille, da de må få overblikk selv). Lykke til 🙂
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Blir det utvendig er det greit med noe du kan trekke nedenfor hoftebeina. Var selv på TUL i slutten av uke 12 og det var innvendig. Da får man beskjed om å kle av seg. Liker ikke å gå fra forhenget til stolen med hele tjohoien bar, så har oftest på meg kjole eller lang topp når jeg skal til gynekologiske undersøkelser uansett. Så trekker jeg den opp når jeg setter meg i stolen... De kan ofte se kjønn i uke 12, men kan ikke alltid være sikker på om det er en hoven klitoris eller en liten penis. Sikrere å se på OUL. Anonymkode: 3fd22...1ee
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Ta på skjørt, da er du kledd for både innvendig og utvendig 😊 Anonymkode: 763f7...f4a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Hvis du skal på sykehuset i uke 11 vil jeg tro de sjekker det vanlige uansett grunn i tilegg. Dvs hjerne, hjertet, nyrer, armer, ben, og mage. Du kan evt spørre om de vil sjekke lårbein neseben og nakkefold (mtp kromosom feil) Anonymkode: 534fb...0de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå