AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Brenner ikke for noe. Har lest igjennom alle utdanningene på utdanning.no osv. Føler heller ikke at jeg passer til noe. Skole har aldri vært min sterkeste side. Synes lære om kroppen er spennende, men hadde f.eks. aldri klart å komme inn på medisin. Hvordan finner man sin karrierevei? Tips? Anonymkode: a6149...aea
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Brenner ikke for noe. Har lest igjennom alle utdanningene på utdanning.no osv. Føler heller ikke at jeg passer til noe. Skole har aldri vært min sterkeste side. Synes lære om kroppen er spennende, men hadde f.eks. aldri klart å komme inn på medisin. Hvordan finner man sin karrierevei? Tips? Anonymkode: a6149...aea Hva med sykepleier? Anonymkode: 8d0f9...b84
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Er mange spennende jobber der du får jobbe med helse 🙂 Snakk litt med en karriere rådgiver. Jeg brant heller ikke for noe, de fleste er heldige om de har en jobb de liker synes jeg det virker som. Anonymkode: d0c9d...2a3 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Brenner ikke for noe. Har lest igjennom alle utdanningene på utdanning.no osv. Føler heller ikke at jeg passer til noe. Skole har aldri vært min sterkeste side. Synes lære om kroppen er spennende, men hadde f.eks. aldri klart å komme inn på medisin. Hvordan finner man sin karrierevei? Tips? Anonymkode: a6149...aea Jeg har rotet masse, og i perioder vært fullstendig lost. Jeg ville ha gitt følgende tips til den yngre meg: - Finn ut hvem du er på ORDENTLIG: ta en personlighetstest! Den vil gi en pekepinn på verdier, hva som motiverer, og hva som demotiverer. Å drive med noe som er i tråd med en selv er viktig. (En personlighetstest er dog ikke en fasit, men en veileder. Det fins flere nettsider med feks MBTI-tester. Hvis du er virkelig lost vil jeg anbefale deg å investere i en sikkelig karriereveileder.) - Se på vitnemålet fra ungdomsskolen og vgs. De fagene du har best karakter i kan indikere hvor dine interesser ligger og hva du er flink til. - Tenk nøye igjennom hvilken type høyere utdanning som passer. På universitet er det mye teori. Når du kommer ut i jobb på den andre siden 5 år senere er det ganske lite av denne teorien du bruker i praksis (ikke helt sant for enkelte profesjonsstudier). Det er vel heller erfaringen og verktøyene av å fullføre utdanningen du får mest bruk for. Generelt sett er høyskoler mer yrkesrettede. Er skole tung så kan høyskole være et bedre alternativ enn universitet. Der er det mer organisert opplegg og du får bedre oppfølging. Som regel er det mer praksis, noe som gjerne er positivt om du ikke liker skole. - På et tidspunkt må du velge noe, og prøve det ut. Ikke vent for lenge med å ta et valg. Til syvende og sist trenger du å erfare hvorvidt du liker noe eller ei. Velger du feil så kan du bytte. Ofte er det mulig å få innpasset emner. Uansett, utdanning er aldri helt bortkastet. Livet blir til mens man går! Nå har jeg endelig funnet greia mi, og jeg syns pensum er en glede (stort sett, hehe). Du finner nok ut av det. Jeg er overbevist om at det finnes noe der ute som du er egnet til og som du vil trives med. Lykke til! Anonymkode: 90c88...bfa 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Hva med helsefagarbeider? Eller studere biologi? Kanskje bioingeniør? Anonymkode: b174c...ee3
Knirke Skrevet 26. januar 2021 #6 Skrevet 26. januar 2021 Ikke bare gå etter interesser, gå etter hva som gir sikker jobb, høy lønn (hvis du ønsker deg det), fysisk VS ikke-fysisk yrke, jobb med mennesker eller ikke?. Arbeidstid? Vil du jobbe 8-16 med 5 uker ferie i året, eller vil du jobbe turnus, rotasjon eller kanskje som freelancer? Hvis du vil bli sykepleier, så les deg for guds skyld opp på lønn og turnus før du søker, og ikke bli en av de som sitter på KG og klager etterpå. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå