Gå til innhold

Matlei førsteklassing. Matpakkehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 6 åring vil alltid ha noe "ekstra godt" med i matboksen. Han elsker middag. Men jeg orker ikke lage middag i alle matboksene liksom. Jeg er så sykt uinspirert, hater å bruke tid på Matpakkelaging og matlaging generelt. Og han klager over brødskivene mine 😅

Så hvordan få han fornøyd uten at jeg må bruke masse tid, penger og energi på noe jeg egentlig ikke liker? 😛

Anonymkode: e2580...79a

Skrevet

Wraps med ost, skinke og evt noe dressing e.l. 

Pizzahorn/pizzasnurr. 

Anonymkode: 5fdb2...90d

Skrevet

Middagsrester? Lag litt ekstra når du først lager. Frys ned porsjoner for variasjon. 

Lomper/wraps med pålegg istedet for brød er også godt som variasjon. 

Omelett er raskt å lage, putt i grønnsaker, skinke etc. 

• Liker 3
Skrevet

Han får det gratis, han skal bare være takknemlig.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke lage større middagsporsjon og slenge restene i en boks til han? Evt. snurrer/horn med godt fyll, osteloff, polarbrød med pålegg han liker, rundstykker, wraps, sunn pitapizza, etc. 

Anonymkode: f356d...4da

• Liker 1
Skrevet

Pasta med pølse, yoghurt, frukt, omelett

Anonymkode: 39571...6ed

Skrevet

Enig i middagsrester er det enkleste, så lenge det er noe som ikke blir alt for grisete og ok å spise kaldt/i romtemperatur (går ut fra at de ikke har tilgang på kjøleskap og mikro, liksom). Ellers: pizzasnurrer/fylte horn, matmuffins, omelett.

Anonymkode: a4bba...d9c

Skrevet

Jeg pleier å ta en bakedag med jevne mellomrom, og da baker jeg forskjellig som er egnet som matpakke; grove pizzahorn, grove pizzasnurrer, rundstykker, muffins med havregryn og bær osv. Kjekt å ha i fryseren. Sender også med tortillalomper med ost og skinke, og eggerøre med skinkebiter ved siden av. 

Anonymkode: 28a6b...b26

• Liker 1
Skrevet

Enkelt. Du forteller seksåringen at han kan spise brødskivene du lager (regner med at du bruker godt brød og normalt pålegg, ikke kneippbrød med sursild liksom), eller han kan la være å spise dem. Du kan også forklare ham at majoriteten av verdens befolkning ikke har det privilegiet å kunne spise sin favorittmat til hvert eneste måltid året rundt. Mener ikke at du skal dra en "sultne barn i Afrika"-tale, men han har godt av å få litt perspektiv på ting. Så slipper du kanskje å sitte der om noen år med en 30 år gammel guttunge som fremdeles klager på maten, for sånne folk er lettere motbydelige. 

Anonymkode: 56469...d7c

• Liker 3
Skrevet (endret)

Merkelig hvordan tidene forandrer seg. Da jeg var liten var det ikke snakk om å klage på matpakka. Spiste det jeg fikk og var fornøyd med det. Alle barna hadde brød med diverse pålegg. 

Da ble det også ekstra luksus de få fredagene man fikk loff eller nugatti. 

Det var en avsporing, men jeg signerer på det flere skriver om horn, matmuffins o.l. som du kan bake i store kvantum og fryse. Da kan du bare putte det frossent i matpakka, så er det tint og ferskt til lunsj. 

Endret av Khloe
Skrevet

Ost- og skinke smørbrød med salat. Kan alltids pynte med agurk/paprika som er formet som en figur. 

Yoghurt på glass med havregryn, nøtter, bær, tørket frukt. 

Kjøleskapsgrøt

Suppe på liten termos med egg oppi (kan fryse porsjoner og varme i mikro på morgen og helle over i termosen)

I stedet for brødmat: halv banan, en gulrot, et egg delt i båter, yoghurt

Musli - ta med melk på flaske

Mettende smoothie ved siden av 1-2 skiver. Kan ha i valgfri juice, bær, yoghurt, havregryn og mandler (lages dagen før)

Speilegg og karbonade (kan spises kaldt og lages dagen før)

Eggemuffins. Kan lage flere og fryse. Ta opp fra frysen kvelden før. Kan ha i skinke, ost, spinat, fetaost, tomater, løk osv. 

Wraps. Kan også lages dagen før. Her kan man variere i det uendelige. F.eks litt rester fra middag (kjøttdeig, taco, laks, karbonade, indisk). 

Et par ostestaver, noen bær, en havrekjeks med ost, litt nøtter, oppskjært frukt (kan trykke ut med former), litt tørket frukt. Dette kan legges ved i en liten boks som overraskelse. Er nok lurt å ikke gjøre han for godt vant til spesial-lunsj hver dag. Kanskje dere kan bli enig om at han kan få noe ekstra godt hver fredag, f.eks middagsrester. 

Anonymkode: 60518...31b

• Liker 2
Skrevet

Matpakkemamma på fb ☺️

Anonymkode: b57f8...1d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...