Gå til innhold

Kan man bli tørr i huden av å bruke fuktighetskrem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde tørr hud i ansiktet. Begynte med fuktighetskrem. Men føler huden blir enda tørrere av det. Og jo mer jeg bruker, desto tørrere blir huden. Skal det være sånn?

Anonymkode: a3a53...368

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Bruker du krem med alkohol eller mattende krem for oljete hud?

Anonymkode: 4b7c9...5a6

Skrevet

Da bruker du nok feil krem. Er kremen parfymert?

Jeg ville gått for en fet krem, særlig nå om vinteren med lavere temperaturer. La Roche Posay sin Toleriane Riche var min go-to da jeg slet med tørr hud for noen år siden, den er særlig fin når det er mange minus ute også er det en mild krem som passer til de fleste, selv de med sensitiv hud. 

Anonymkode: 9e771...77f

• Liker 4
Skrevet

om det er vann i fuktighetskremen så er det med på å tørke ut huden. Når det er kaldt ute så fryser vannet i kremen og det skaper mer tørr hud. Det kan også være du har veldig ømfintlig hud og at alkohol eller andre ingredienser i kremen fører til eksem og tørr hud. Det er også lurt å få i seg nok vann og omg3 og B vitaminer. Husk at å få frisk hud starter innen ifra og med hva du spiser. Drikker du mye alkohol kan dette også tørke ut huden.

Jeg sliter med det samme og det som hjelper for meg er merke Dermalogica eller Aderma steril.

Anonymkode: 1f972...2e1

• Liker 1
Skrevet

Nja, om det er mye av feil alkoholer i/parfyme etc kan det skje. 

Anonymkode: 2086b...b5b

Skrevet

Jo, det kan man bli om man bruker feil krem. Fuktighetskremer har ofte mye vann i seg og det er fett du vil ha mot tørr hud.

Det er derfor nattkrem er fetere feks.  Bruk heller olje og drikk mer vann.

Skrevet
Rotemor skrev (9 timer siden):

Jo, det kan man bli om man bruker feil krem. Fuktighetskremer har ofte mye vann i seg og det er fett du vil ha mot tørr hud.

Det er derfor nattkrem er fetere feks.  Bruk heller olje og drikk mer vann.

Vann hjelper ikke på tørr hud fordi vann tas ikke opp i kroppen, men renner tvers igjennom. 

Skrevet
OPIgirl skrev (12 minutter siden):

Vann hjelper ikke på tørr hud fordi vann tas ikke opp i kroppen, men renner tvers igjennom. 

Tørr hud mangler fett, mens dehydrert hud mangler vann, så sånn sett har du rett. Men det stemmer ikke at vann ikke tas opp i kroppen. Kroppen vår består av 50 til 75 prosent vann og utgjør basis i blodet, fordøyelsessafter, svette, og det oppbevares i muskler, fett og bein. Blant annet regulerer vann kroppstemperaturen gjennom svetting, det smører leddene, bidrar til bedre fordøyelse, og det frakter næring og oksygen til cellene. Kroppen kan ikke lagre vann, derfor trenger vi påfyll hver dag for å erstatte væsketap fra lunger, hud, urin og avføring. Mengden vi trenger, avhenger av hvor store vi er, forbrenningen vår, klimaet vi oppholder oss i, maten vi spiser og aktivitetsnivået. Hos de fleste blir nærmere åtti prosent av væskebehovet dekket gjennom drikke, og tyve prosent gjennom mat

Skrevet

Når man bruker krem over lengre tid så ja. Da slutter huden å produsere eget fett. 

men ikke av kortvarig bruk

Anonymkode: 40003...7e0

Skrevet

Nei slik skal det selvsagt ikke være. Da har du brukt feil krem og derfor sier huden din ifra med å bli enda tørrere.

Anonymkode: 870fd...70d

Skrevet
OPIgirl skrev (2 timer siden):

«Vann taes ikke opp i kroppen» Virkelig? Hvilken rosablogger har delt denne vitenskapen? 😉

• Liker 1
Skrevet
OPIgirl skrev (4 timer siden):

Så hvordan forklarer du at kroppen består av 60 % vann og vi må drikke 5 ganger vår egen vekt i vann pr år for å holde oss i live?

Anonymkode: b06c3...f57

Skrevet

Jepp. Stor forskjell på kremer. Noen tørker huden mer ut. Noen er mer eller mindre svindel. Hudkremer er milliardindustri og det er mange som vil inn og selge drittprodukter for mye peng slik at de kan le hele veien til banken. 

Anonymkode: 56902...da3

Skrevet
Rotemor skrev (2 timer siden):

«Vann taes ikke opp i kroppen» Virkelig? Hvilken rosablogger har delt denne vitenskapen? 😉

Hehe. Ingen rosablogger. 

Skrevet
OPIgirl skrev (8 minutter siden):

Hehe. Ingen rosablogger. 

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Så hvordan forklarer du at kroppen består av 60 % vann og vi må drikke 5 ganger vår egen vekt i vann pr år for å holde oss i live?

Anonymkode: b06c3...f57

Det vet jeg ikke. Har bare lest det ett sted. Vi får jo inn mye vann via maten vi spiser. Og at vann tørker ut huden hvis man dusjer for ofte er allmenn kjent. Hvor hvis du veier 60 kg, må du drikke 300 l vann pr år? Tror jeg ikke ett sekund på. Har du kilder til påstandene dine?

Skrevet
OPIgirl skrev (49 minutter siden):

Det vet jeg ikke. Har bare lest det ett sted. Vi får jo inn mye vann via maten vi spiser. Og at vann tørker ut huden hvis man dusjer for ofte er allmenn kjent. Hvor hvis du veier 60 kg, må du drikke 300 l vann pr år? Tror jeg ikke ett sekund på. Har du kilder til påstandene dine?

Unnskyld, men at kroppen inneholder store mengder med vann og at vann er livsnødvendig er allmenn kunnskap. Vi en kilde som sier at vi ikke inneholder vann!

I barnehagen lærer man å drikke vann hvis man ikke har fått det hjemmefra. 

Skrevet

Ps: Holde deg fast. Det er vann i luften!

Skrevet (endret)
OPIgirl skrev (1 time siden):

Vi skiller ut en del vann gjennom pust, svette, urin og avføring, bl.a., og dette må jo erstattes. Vi erstatter ca. 20% av væsketapet vårt via maten, og resten via tilførsel av væske, f.eks. vann. Nå vet jeg ikke hvor mye væske/vann du inntar pr. dag, men det er jo et enkelt regnestykke. Jeg drikker i snitt 1,5 l. pr. dag, men la oss ta 1 liter pr. dag som et gjennomsnitt, det tilsvarer 5 vanlige glass vann/væske à 2 dl. 1 l pr. dag x 365 dager tilsvarer da 365 liter. Selvsagt kvitter vi oss med det overskytende, men kroppen er likevel avhengig av tilførsel av vann for å utføre basale funksjoner, slik jeg skrev i mitt forrige innlegg.

Har du kilder til dine påstander? 

Endret av Roci
  • Liker 1
Skrevet
Roci skrev (47 minutter siden):

Vi skiller ut en del vann gjennom pust, svette, urin og avføring, bl.a., og dette må jo erstattes. Vi erstatter ca. 20% av væsketapet vårt via maten, og resten via tilførsel av væske, f.eks. vann. Nå vet jeg ikke hvor mye væske/vann du inntar pr. dag, men det er jo et enkelt regnestykke. Jeg drikker i snitt 1,5 l. pr. dag, men la oss ta 1 liter pr. dag som et gjennomsnitt, det tilsvarer 5 vanlige glass vann/væske à 2 dl. 1 l pr. dag x 365 dager tilsvarer da 365 liter. Selvsagt kvitter vi oss med det overskytende, men kroppen er likevel avhengig av tilførsel av vann for å utføre basale funksjoner, slik jeg skrev i mitt forrige innlegg.

Har du kilder til dine påstander? 

Hun har oppgitt kilden «lest det et sted» som et sannhetsbevis. Vi får akseptere det 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...