Gå til innhold

Ukelønn/månedslønn, hvordan gjør dere det?

Anbefalte innlegg

Får barna deres ukelønn/månedslønn? Hvor gamle var de da de begynte å få det og hvor mye får de? Krever dere noe av dem for at de skal få pengene? Må de selv betale for f.eks mobilabonnement, lørdagsgodteri, kino eller andre ting siden de får penger fra dere?

Fant dette på DNB-sine sider og det er jo ikke så langt fra der jeg har lagt meg foreløpig: https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/lommepenger. Jeg har barn på 15, 12 og 6 år. Yngste har ikke begynt å få ukepenger enda, men blir "spandert mer på" enn de to eldste (hobbyting, kafebesøk osv).

Mine barn har ingen faste oppgaver de må gjøre for å få ukepengene, men jeg forventer at de holder orden på rommet sitt, rydder av kjøkkenbordet, bærer ut søppel o.l. Jeg har ikke kapasitet til å følge opp i detalj hva de gjør, da jeg bor alene med barna 70% av tiden og jobber 100%, så et opplegg der de får betalt 50,- for ditt, 20,- for datt osv, klarer jeg ikke å følge opp.

Grunnen til at jeg gir ukepenger, er at jeg vil de skal lære å spare til ting de ønsker seg og disponere de pengene de har, men jeg er usikker på hvor godt det fungerer. Foreløpig har de lite utgifter og ender med å spare det meste...

Anonymkode: e2764...1b7

Fortsetter under...

Våre har fått ukepenger fra de var ca. 10 år. Har aldri tenkt på det som lønn. De har faste plikter, men det ville de hatt uansett, og det er ingen sammenheng mellom pliktene og ukepengene.

Første par årene fikk de nærmest bare en symbolsk sum, og de fikk gjerne penger til evt. kino, lekeland og lignende i tillegg. Etter hvert har de fått mer i ukepenger og har skullet dekke dette selv, men det har nok hendt at de har fått tilskudd til både det ene og det andre, særlig om det gjelder aktiviteter. Godteri og "unødvendig" mat på butikken har de bestandig måttet betale av lommepenger, samme med mat og drikke i kantine. 

Jeg spør (meg selv) om hva som er hensikten med pengene.

Dersom poenget er at de skal lære økonomisk styring, så må de få bruke dem som dem vil.

Detsom de skal lære å spare så trenger de ikke å få penger.

Foreldre lager ofte problemer ut av det nettopp pga ovennevnte. Hva de skal gjøre for pengene er helt underordnet problemet. 

Jeg ser også en tendens til at blir veldig skjevt mellom søsken- De som lykkes med å spare og kan kjøpe finere ting og de som mislykkes og må se på søskens suksess. Det gir Inge god mestringsfølelse å få penger som er brukt opp i kiosken 20 minutter etterpå og det er ingen konstruktiv læring av det heller.

Min begynte med ukepenger til lørdagsgodt da han var 3. Gøy for han å se hva slags godteri man fikk råd til for 20 kr. 

Han er 6 år nå og får 25 i ukepenger. Vi har en avtale om at jeg kjøper 1 stk liten godis, feks 1 mellers eller en liten sjokolade. Hvis han vil ha mer må han bruke det av egne penger.

Han jobber ikke for pengene, fordi jeg vil han skal lære å disponere penger og lære seg å spare. 

Han gjør plikter alikevel, og skjermtid blir inndratt om det ikke blir gjort. Så penger og plikter er separert. 

Anonymkode: 05b16...5c2

Jeg kan legge til at jeg har prøvd et utall av løsninger og har landet på en fast sum uten betingelser og at de gjerne må spørre om de kan få til noe ekstra. Så varsler jeg heller om at den eller den nå må passe forbruket litt.

»Uten betingelser» innebærer at de skal bidra med det de har lært å bidra med uansett.

• Liker 1
21 minutter siden, Rotemor said:

Jeg spør (meg selv) om hva som er hensikten med pengene.

Dersom poenget er at de skal lære økonomisk styring, så må de få bruke dem som dem vil.

Detsom de skal lære å spare så trenger de ikke å få penger.

Foreldre lager ofte problemer ut av det nettopp pga ovennevnte. Hva de skal gjøre for pengene er helt underordnet problemet. 

Jeg ser også en tendens til at blir veldig skjevt mellom søsken- De som lykkes med å spare og kan kjøpe finere ting og de som mislykkes og må se på søskens suksess. Det gir Inge god mestringsfølelse å få penger som er brukt opp i kiosken 20 minutter etterpå og det er ingen konstruktiv læring av det heller.

Skjønte ikke helt hva du mente med dette. De kan vel ikke spare hvis de ikke har noe å spare?

Jeg har som mål at min sønn skal lære begge deler. Men å spare til noe som koster mer enn man har der og da er jo en del av økonomisk styring.

Han er 9 år og får 50 kr i uka som han kan bruke fritt. Han har ikke snøring på økonomi ennå, så holder det på et beløp som er greit å sløse bort. Foreløpig bruker han alt på spill, men forhåpentligvis lærer han noe etter hvert når han ikke har penger til andre ting han har lyst på.

Anonymkode: 35d93...59e

Annonse

14 og 17 år. 14 - åringen får 1000,- kr mnd og 17-åringen 1200,-.

De vasker hver sin etasje i huset annenhver uke, passer yngste søskenet og hjelper til med småting når det trengs.

Dette skal gå til snop, kino, ut å spise med venner, sparing, etc

Anonymkode: 32c5a...909

De lærer jo å spare på kort sikt hvis de sparer ukepenger ene uken for å få råd til et blad eller lignende uken etter. 

Samtidig er det jo greit å lære et konsept av hvor mye man får for 20, 50 eller 100 kr. 

Anonymkode: cb6bb...f1d

Våre tre får ukepenger. De får 10 kr i uken per klassetrinn, så andreklassingen får 20 kr, 4. klassingen får 40 kr og 7. klassingen får 70 kr. Vi kjøper alt de trenger, også lørdagsgodt, så ukepengene skal bare gå til ting de har lyst på. Ettersom de blir eldre vil de få mer penger, men også med en forventing om å betale for enkelte ting selv. Ukepengene er ikke lønn for arbeid. Husarbeid får man ikke betalt for, ikke voksne og heller ikke barn. Jeg forventer at de gjør oppgaver i huset fordi de er en del av familien og de selv har vært med å skitne til og rote, og det er veldig viktig for meg at de lærer å ta ansvar for husarbeid framfor at det blir noe de gjør kun for å få betalt. Ukelønnen er for å lære dem å disponere penger. De står derfor fritt til å bruke pengene som de vil. 

• Liker 2

Eldste på 13 får ukelønn på 100, vasker badet annenhver uke når vaskehjelpen ikke er her og skulle lage middag en dag i uka men ble ikke noe av. Hjelper også til, dekke på bordet, ta ut søppel ol. Mellomste på 10 gidder ikke gjøre noe og mener på at han ikke trenger penger, så setter 50 kroner på konto til han ombestemmer seg. Yngste er 8 og får ikke noe ukelønn enda. 

Anonymkode: d6483...065

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Skjønte ikke helt hva du mente med dette. De kan vel ikke spare hvis de ikke har noe å spare?

Jeg har som mål at min sønn skal lære begge deler. Men å spare til noe som koster mer enn man har der og da er jo en del av økonomisk styring.

Han er 9 år og får 50 kr i uka som han kan bruke fritt. Han har ikke snøring på økonomi ennå, så holder det på et beløp som er greit å sløse bort. Foreløpig bruker han alt på spill, men forhåpentligvis lærer han noe etter hvert når han ikke har penger til andre ting han har lyst på.

De kan ikke lære noe av å få penger i hånda som de ikke får lov til å bruke. 

Du har ETT barn så dermed er ikke mitt eksempel sørlig gyldig for deg.  

Jeg forstår ikke hvorfor du eller andre tenker at de plutselig lærer verdien av å spare. I det hele tatt sp liker jeg ikke at man oppmuntrer til fokus på penger og dermed forbruk. 

Annonse

Arkana skrev (4 timer siden):

Våre tre får ukepenger. De får 10 kr i uken per klassetrinn, så andreklassingen får 20 kr, 4. klassingen får 40 kr og 7. klassingen får 70 kr. Vi kjøper alt de trenger, også lørdagsgodt, så ukepengene skal bare gå til ting de har lyst på. Ettersom de blir eldre vil de få mer penger, men også med en forventing om å betale for enkelte ting selv. Ukepengene er ikke lønn for arbeid. Husarbeid får man ikke betalt for, ikke voksne og heller ikke barn. Jeg forventer at de gjør oppgaver i huset fordi de er en del av familien og de selv har vært med å skitne til og rote, og det er veldig viktig for meg at de lærer å ta ansvar for husarbeid framfor at det blir noe de gjør kun for å få betalt. Ukelønnen er for å lære dem å disponere penger. De står derfor fritt til å bruke pengene som de vil. 

Jeg er så enig i dette med husarbeid.

Å motivere barn til å bidra til dagligdagse ting er det samme å erklære at det egebtlig er de voksnes jobb og at barna hjelper de voksne med deres oppgave.

Stor foreldretabbe! Hvor er læringen her?? (Retorisk altså :) )

10 minutter siden, Rotemor said:

De kan ikke lære noe av å få penger i hånda som de ikke får lov til å bruke. 

Du har ETT barn så dermed er ikke mitt eksempel sørlig gyldig for deg.  

Jeg forstår ikke hvorfor du eller andre tenker at de plutselig lærer verdien av å spare. I det hele tatt sp liker jeg ikke at man oppmuntrer til fokus på penger og dermed forbruk. 

Nei altså, jeg var bare nysgjerrig på hva du mente, jeg prøvde ikke å si at du tok feil eller noe. Jeg har som du sier ett barn og er midt i prosessen, så jeg vet ikke om det funker og sitter ikke på fasiten.

Men tanken er at når han får lyst på noe til f.eks. 150 kr og jeg forklarer ham at han får råd til det hvis han sparer ukepengene i 3 uker, så vil han bli motivert til å gjøre det. Kortsiktig sparing, men det er vel en slags start? Men nei, jeg nekter ham ikke å bruke pengene, da ville det jo ikke vært noe vits. Han må evt velge å spare selv.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei altså, jeg var bare nysgjerrig på hva du mente, jeg prøvde ikke å si at du tok feil eller noe. Jeg har som du sier ett barn og er midt i prosessen, så jeg vet ikke om det funker og sitter ikke på fasiten.

Men tanken er at når han får lyst på noe til f.eks. 150 kr og jeg forklarer ham at han får råd til det hvis han sparer ukepengene i 3 uker, så vil han bli motivert til å gjøre det. Kortsiktig sparing, men det er vel en slags start? Men nei, jeg nekter ham ikke å bruke pengene, da ville det jo ikke vært noe vits. Han må evt velge å spare selv.

Jeg skjønner tanken din. Jeg har fire barn og er på siste sånn sett. Jeg har virkelig tilgode å se at ukepenger i tradisjonell forstand er riktig.  Et typisk problem med niåringer feks er at de kjøper godteri i ukedagene. Den kontrollen sier man jo da fra seg.

Min erfaring er at det enkle er beste.

- Gi ukepenger uten særlige betingelser eller ikke gi ukepenger :) 

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...