AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Man bør ikke la babyen være i bilen mens man går inn med storesøsken? Jeg mista masse blod under fødsel, ca 1,5liter. Har en blodprosent på 9 nå, to uker etter fødsel. Samboeren min skal egentlig snart reise bort på jobb, borte i 10 dager. Vet slett ikke om jeg er istand til å være alene med barna. Blir anpusten av den minste anstrengelse noen ganger. Andre ganger går det greit. Det eneste jeg tar, er vanlige reseptfrie jerntabletter. Synes det er rart at legen ikke vil gi noe annet. Spiser mye jernrik mat, men tenker det vil ta flere uker å få opp jernlageret. Noen som har erfaring med jern, tid det tar å komme seg etter blodtap osv? Akkurat nå er jeg alene hjemme med baby. Når jeg kjenner at formen ikke er bra, legger jeg babynestet på gulvet, babyen oppi, og drar det med til badet hvor stellematta ligger på gulvet. Samboeren skal være hjemme før bhg stenger, men hvis ikke, så må jeg hente. Det er ikke mer enn 50 m fra parkering til avd. så det går nok greit. Men ja... føler det er uforsvarlig i flere dager/netter i strekk. Eldste barn er 2,5år, høyt og lavt hele tida. Sambo forstår ikke helt. "Bare gå rolig", "bare sitt ned".... Han vil helst på jobb. Hvis jeg ikke konstant klager på smerter eller ligger halvdød på sofaen, så skjønner han ikke at jeg må avlastes. Han vasker, støvsuger, lager middag. Hvis jeg setter på en vaskemaskin så tror han at formen min er fin. Hvis jeg går til kjøkkenet og henter et glass vann, tror han at jeg er istand til å bestige Mount everest. Får ikke til å beskrive følelsen jeg har i kroppen. Men at jeg noen ganger er svimmel og kan besvime bør jo være nok. Noen dager er helt fine, andre er delvis fine, andre er veldig slitsomme. Anonymkode: 11a35...cbe 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Jeg var helt lik deg, mistet en del blod og var svimmel mange uker etterpå. Skjønner godt at du ikke vil være alene med dem slik formen din er nå, hva gjør man om du går i bakken? Da er det to små hjelpesløse barn som er helt alene. Om du ikke har noen til å hjelpe deg så synes jeg han burde være hjemme. Anonymkode: 97d7c...471 10
Miss-Grey Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Du må ta hensyn til kroppen din, og han må ta hensyn til deg. En fødsel kan være en stor fysisk og mental påkjenning, man kan ikke forvente all verden av mor rett etterpå. Det høres ut som om du trenger avlastning. Han bør være hjemme dersom det ikke er andre som kan hjelpe deg. Og for sikkerhets skyld synes jeg at han skal ta seg av all kjøring til og fra barnehage. Det er ikke sikkert at du bør kjøre så mye bil nå som du er mye svimmel, spesielt ikke med begge barna i bilen. Jeg sier ikke dette for å gi deg dårlig samvittighet, men det kan hende at samboeren din bør få litt dårlig samvittighet dersom han lar deg kjøre frem og tilbake til barnehagen alene akkurat nå. Dere er to om dette! 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Fy flate for menn dere har.... Hvorfor lever dere med dem? Jeg skjønner det ikke... Det er jo ikke levering/henting som er problemet men arbeidsfordeling generelt.... Btw jeg gikk med den blodprosenten i sikkert ett år oga lavt jernnivå.... Var ikke noe fødsel i bildet engang.... Anonymkode: 83c55...de1 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Her må han ta hensyn til deg. Fødsel er hardt nok på kroppen fra før, og når du i tillegg har mistet mye blod så trenger du hjelp. Når du er så mye svimmel er det heller ikke forsvarlig at du kjører bil eller bærer så mye på minsten. Hvis du besvimer kan det bli katastrofalt. Samboer bør definitivt bli hjemme, eller i verste fall få noen til å bo hos deg og hjelpe deg disse 10 dagene, noe jeg tviler på at er mulig. Her må han rett og slett skjerpe seg og ta vare på familien sin. Sender deg en stor klem, TS ❤️ Anonymkode: 91ff7...cf9 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Løsning: sykemelding på deg og far tar Iver permisjonen. Dere er da hjemme begge to. Anonymkode: 106b0...d9e 19
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Blodprosent på 9 er ikke SÅ lavt. Jeg hadde det på første kontroll. Ja, var svimmel og slapp, men det er ikke noe som krever mer behandling enn jerntabletter. Tok 100 mg daglig, og allerede fire uker senere var blodprosenten oppe i 12,5, altså helt normal. Anonymkode: 4e25e...5aa 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Mistet 2,2 liter og fikk også bare vanlig reseptfri jerntabletter på apotek. Blodprosenten var normal etter 14d. Etter 3 uker kunne jeg trille en tur uten å føle det som et maratonløp. Samboeren din bør ta ut litt ferie eller deler av fedrekvoten sin og hjelpe deg. Anonymkode: 5380c...a71 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Jeg vet akkurat hvordan du har det, mistet 2 liter under fødsel. Frustrerende når de som står utenfor ikke ser hvor svimmel og tappet for energi man er. Fikk du jern intravenøst? Kan du ringe fødeavdelingen å forklare? Med meg sa de at jeg bare måtte ta kontakt selv om det var uker etter fødselen. Anonymkode: 94b6a...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Få lege, helsesøster etc til å ta en samtale med bf om viktigheten av at han tar deg på alvor og dropper den turen. Om han likevel skulle finne på å dra, og du ikke har familie eller venner som kan hjelpe deg, så kontakt barnehagen. Forklar de situasjonen og spør om de disse dagene kan hjelpe deg. De kan møte dere på parkeringsplassen og ta med barnet inn på morgenen og følge det ut i bilen på ettermiddagen. Mulig du må tilpasse levering og henting slik at det skjer når de er flere på jobb, men det er bedre enn at du sliter deg ut. Anonymkode: c6aca...302 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Ville snakket med og fortalt sykehuset hvordan hverdagen din er og bedt om jern ja, det kan ta lang tid om du skal la jerntablettene fungere av seg selv- og det høres ut som du har det skikkelig tøft:( Hva ligger s-jern og ferritin på? Med såpass lav blodprosent og tøff hverdag har du veldig lov til å være sliten og oppgitt ❤️ Anonymkode: 145be...724 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Du har ikke akkurat mistet så mye blod. Valget om å få to tette barn var helt opp til deg, du burde vite hva du gikk til. Selvfølgelig må din mann få reise på jobb. Anonymkode: 4e249...7d0 3
nordlending Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Dere som sier at det ikke er så lavt nivå, og derfor ikke så ille... Har dere tenkt på at folk opplever ting ulikt? Noen kan bli mer uvel enn dere ble. 13
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Mistet nesten like mye blod som deg. Og fikk en alvorlig blødning da jeg kom hjem fra sykehuset noen uker senere. Og fikk kun jerntabletter. Følte meg helt fin. Du har ikke mistet SÅ mye blod. Det har gått 2 uker om du ikke har fått igjen det tapte må du ha hatt problemer med jernmangel tidligere. Evt noen andre årsaker. Men sett bort ifra det så syns jeg mannen din er egoistisk som drar fra deg når du føler deg dårlig. Anonymkode: 643d6...d98 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Jeg mistet ikke mye blod, men hadde ferritin på 7 etter fødsel (blodprosenten var fin). Jeg var også utrolig svimmel lenge. Måtte sitte å dusje i en måned etter fødselen. Første gang jeg trillet var etter 6 uker. Noen dager var det nok å gå fra sofaen til kjøleskapet andre dager klarte jeg å henge opp en maskin med klær og det var dager da jeg ikke klarte bære babyen engang. Her var mannen hjemme lenge da fødsel sammenfalt med ferie slik at jeg fikk hjelp. Hadde vi hatt eldre barn hjemme hadde far måttet ta all henting og levering og ellers vært hjemme når barnet var hjemme så lenge jeg var så svimmel. Noe annet hadde vært fullstendig uforsvarlig. Anonymkode: 83e71...ffe 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Man bør ikke la babyen være i bilen mens man går inn med storesøsken? Jeg mista masse blod under fødsel, ca 1,5liter. Har en blodprosent på 9 nå, to uker etter fødsel. Samboeren min skal egentlig snart reise bort på jobb, borte i 10 dager. Vet slett ikke om jeg er istand til å være alene med barna. Blir anpusten av den minste anstrengelse noen ganger. Andre ganger går det greit. Det eneste jeg tar, er vanlige reseptfrie jerntabletter. Synes det er rart at legen ikke vil gi noe annet. Spiser mye jernrik mat, men tenker det vil ta flere uker å få opp jernlageret. Noen som har erfaring med jern, tid det tar å komme seg etter blodtap osv? Akkurat nå er jeg alene hjemme med baby. Når jeg kjenner at formen ikke er bra, legger jeg babynestet på gulvet, babyen oppi, og drar det med til badet hvor stellematta ligger på gulvet. Samboeren skal være hjemme før bhg stenger, men hvis ikke, så må jeg hente. Det er ikke mer enn 50 m fra parkering til avd. så det går nok greit. Men ja... føler det er uforsvarlig i flere dager/netter i strekk. Eldste barn er 2,5år, høyt og lavt hele tida. Sambo forstår ikke helt. "Bare gå rolig", "bare sitt ned".... Han vil helst på jobb. Hvis jeg ikke konstant klager på smerter eller ligger halvdød på sofaen, så skjønner han ikke at jeg må avlastes. Han vasker, støvsuger, lager middag. Hvis jeg setter på en vaskemaskin så tror han at formen min er fin. Hvis jeg går til kjøkkenet og henter et glass vann, tror han at jeg er istand til å bestige Mount everest. Får ikke til å beskrive følelsen jeg har i kroppen. Men at jeg noen ganger er svimmel og kan besvime bør jo være nok. Noen dager er helt fine, andre er delvis fine, andre er veldig slitsomme. Anonymkode: 11a35...cbe Forklar bhg provlemet å spørr om de kan følge barnet til bilen . Mest sannsynlig gjør dem det. ❤️ Samboeren din burde ta bedre vare på deg ❤️ Anonymkode: b9464...1a3 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 nordlending skrev (22 minutter siden): Dere som sier at det ikke er så lavt nivå, og derfor ikke så ille... Har dere tenkt på at folk opplever ting ulikt? Noen kan bli mer uvel enn dere ble. Dette. Jeg mistet heller ikke mer enn 1,6 liter etter keisersnitt og jeg fikk både jern intravenøst og blodoverføring på sykehuset. Var kjempedårlig og brukte ganske lang tid på å bli helt pigg, selvom det hjalp mye etter at jeg fikk blod. Skjønner godt at du trenger samboer hjemme hos deg dersom du er i dårlig form ts. Det er absolutt ikke ålreit å være alene med barn(a) når man er redd for å gå i bakken når som helst. Anonymkode: d4896...c49 4
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Du har ikke akkurat mistet så mye blod. Valget om å få to tette barn var helt opp til deg, du burde vite hva du gikk til. Selvfølgelig må din mann få reise på jobb. Anonymkode: 4e249...7d0 Og ellers går det fint med deg? Verste er at du sannsynligvis er en kvinne og til og med har barn. Synd, for sånne som deg bør helst forbli single og barnløse.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dette. Jeg mistet heller ikke mer enn 1,6 liter etter keisersnitt og jeg fikk både jern intravenøst og blodoverføring på sykehuset. Var kjempedårlig og brukte ganske lang tid på å bli helt pigg, selvom det hjalp mye etter at jeg fikk blod. Skjønner godt at du trenger samboer hjemme hos deg dersom du er i dårlig form ts. Det er absolutt ikke ålreit å være alene med barn(a) når man er redd for å gå i bakken når som helst. Anonymkode: d4896...c49 Ja, det er kjempeskummelt! Tenk å stå med baby på armen og en til løpende rundt, og så går man i bakken:( Det kan skje kjempefort! Jeg hadde ferritin på 9, som i teorien ikke er noen krise- men jeg besvimte HELE tiden, og det skjedde så fort- jeg har gått i bakken på treningssenteret, krabbet meg ut av toalettet på jobb, gikk i dørken på t-banen etter å ha skyndet meg litt (type småjogge i 50 meter) for å rekke den ++ Tok lang tid å få opp jern den gangen, og hadde jeg nettopp født så hadde jeg virkelig tatt kontakt og spurt om muligheten for intravenøst jern, TS:) Til dere som bagatelliserer; lett for mange i tråden her å si at x eller y "ikke er så ille", det vet vel ikke dere noe om i TS sitt tilfelle! Hun trenger litt hjelp, ikke beskjed om å ta seg sammen, herregud. Tips og råd, ikke sånn kjerringoppførsel om at "da jeg fødte på 70-tallet mistet vi 4 liter blod og gikk på jobb uka etter". Bare spar dere.. useriøst. Anonymkode: 145be...724 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Mistet litt over 2 liter. For meg tok det 9 uker før jeg kunne bære babyen min. Jeg var SÅ svimmel. Svimte av to ganger. Helt utrolig at man ikke får mer enn jerntabletter. Jeg var 1. gangsfødende og trodde det var sånn det var. Angrer på at jeg ikke sto mer på krava. Anonymkode: ce582...783 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå