Gå til innhold

Trang garasje, barn og bilstol. Innafor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en trang garasje som gjør slik at dørene kun kan åpnes på den ene siden, altså førersiden. I baksetet har vi bilstol til treåringen bak passasjer og bilstol til ettåringen bak fører. 

Skal jeg ut med begge barna fester jeg først ettåringen i sin bilstol bak meg. Deretter tar jeg treåringen og setter i passasjersetet for å så rygge ca 2 meter rett bak. Det er en ingen trafikk bak, kun åpen asfalt der kun to andre biler som er naboene benytter. Altså ingen fare for å plutselig møte bil ved rygging. 

Etter å ha rygget ca 2 meter går jeg rundt og setter treåringen i bilsetet sitt. 

Er dette strengt tatt helt ulovlig og fyfy? Føler meg som en kriminell hver gang, men ser ingen andre løsninger. Gjør dere?

Anonymkode: e5d4e...34a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville overhodet ikke reagert på det, nei. Det er snakk om TO meter, i ekstremt rolig tempo, og uten at det er fare for ulykke. 

Vi kommer til å få samme problemstillingen, og ser ikke akkurat en bedre løsning. Så lenge den yngste er baby, kan man jo sette babyen fra seg i babystolen utenfor bilen, spenne fast den eldste, og så kjøre bilen ut av garasjen og så feste minsten. 

Men når man ikke kan det, kan man jo ikke akkurat bare satse på at ungene ikke skal vimse omkring utenfor mens man kjører bilen ut, så da MÅ man jo nesten gjøre det som du gjør det, da. Det anser jeg som langt tryggere enn å la barna gå løs utenfor mens man selv kjører ut bilen. 

Anonymkode: b63e5...57e

Skrevet

Det er grenser på hvor hysterisk man skal være. Men du er på KG, så regn med både pekefingre, skjenn og trusler om barnevern.

Anonymkode: 9a551...a59

• Liker 4
Skrevet

Er ganske hysterisk på sikring av barn i bil, men til og med jeg mener at dette er helt innafor. 

Anonymkode: f43c0...f70

• Liker 1
Skrevet

Det ER vel strengt tatt ulovlig ja. Men likevel mye tryggere enn å la 3-åringen vente utenfor mens du rygger ut.

Hvis 3-åringen er over 15 kg kan du jo sette en beltepute i forsetet, så er du på rett side av loven.

Anonymkode: e7ed4...449

Skrevet

Har et par ganger kommet til bilen min på parkeringsplassen hvor bilene på begge sider har parkert så nært at det ikke har vært mulig å sette inn babystolen. De gangene har jeg ikke sett annet alternativ enn å sette babystolen i bagasjerommet, så rulle frem noen meter og deretter flytte stolen. Helt sikkert ikke lovlig, men når valget er å sette stolen ned på parkeringa har jeg funnet det tryggest å ha den i bagasjerommet.

Anonymkode: 160a5...2cd

• Liker 2
Skrevet

Min satt som treåring av og til i fremsetet når vi kjørte ombord i ferge. Gjør det innimellom fortsatt som niåring. Sikkert ikke lovlig, men definitivt ikke farlig på akkurat den fergekaia vi bruker. Så ja, å rygge to meter med en treåring i fremsetet er innafor, og det minste av to onder.

Anonymkode: 4880d...8b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...