Gå til innhold

5-åring bæsjer på seg i barnehagen - mobbing?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Like før juleferien begynte 5-åringen å bæsje på seg nesten hver dag i barnehagen, selv om hen knapt hadde hatt ett eneste uhell før (sluttet med bleier for ca 1,5 år siden).

Barnehagen foreslo at hen ikke klarte å holde seg, så det burde utredes. Helsesykepleier/helsestasjon mente dette var midlertidig og at det neppe var noe fysisk. De mente heller det kunne hende at hen var stresset eller reagerte på noe, men henviste til fastlege bare for å være på den sikre siden (deres ord). Skal sies at eneste endring i barnehagen er at de har fått flere ansatte, men at hen begynte å reagere på enkelte ting på barne-TV før jul. Blant annet var Stjernestøv for skummelt, så vi så andre ting som barne-TV istedet.

Fikk ikke time hos lege før jul pga ferieavvikling, men hadde 2,5 ukers fri fra barnehagen. Ikke ett eneste "uhell" i ferien! Heller ikke første uka i barnehagen. Så da tenkte jeg at helsestasjonen hadde rett i at det ikke var fysisk, og begynte å nøste opp i hva som kunne være stressfaktorer. Barnet sier at ett av de andre barna er skummel og leker skumle ting, blant annet vampyr og slåssing.

Forrige uke gikk alt så til de grader galt igjen. Barnet hadde flere uhell hver eneste dag i barnehagen, og torsdag ble jeg bedt om å hente hen rett etter lunsj. Hen hadde da ingen flere klær igjen å skifte til, og syntes dette var flaut og ekkelt. Ped.leder i barnehagen sa at barnet ikke en gang kunne sette seg ned uten å gjøre på seg. For ordens skyld: Har gått runder med helsestasjon og fastlege etter jul, og har time i morgen for utredning for fysiske plager.

Barnet var hjemme fredag til søndag - bæsjet ikke på seg. Barnet ba pent om å få gå i barnehage i dag da hen ville leke med vennene sine. I dag ringte barnehagen - hen har bæsjet på seg igjen. Jeg reagerer på noe av tonen når barnehagen ringer meg - det er et problem at hen ikke har klær, personalet klager over at de ikke har tid til å følge med på hen og at hen tar mye tid. De kan likevel også si at "hen ikke har det greit når noe slikt skjer". (Altså fokus på barnet i siste setning.)

Jeg skjønner jo også at hen ikke har det greit når slikt skjer. Jeg har prøvd å dytte på helsestasjon og fastlege for å få fortgang i saken. Samtidig synes jeg det er noe som skurrer her. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer bare i barnehagen! Kan det være at hen blir mobbet eller mistrives på annen måte? Hvordan skal jeg få nøstet opp i det? Bør jeg snakke med ped.leder/avdelingsleder, eller andre?

Anonymkode: f044c...d26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarer basert på erfaring som ped.leder. 

Du bør be om et møte med ped.leder, ja. Dette er ikke en helt uvanlig situasjon for barnehagen. Det skjer mye med 5-6åringen rent utviklingsmessig (sjekk ut hva Hedvig montgomery skriver om temaet) og kontroll på blære og tarm kan være et resultat av dette. Men det er klart at barnehagen skal hjelpe barnet og dere med dette! Dere bør sende med MYE skift så det ikke er en faktor (også yttertøy og skotøy). Snakk med barnet om det er konkret toalettsituasjonen som er problematisk (mange kan oppleve behov for privatliv på do i denne alderen, men erfare at barn kommer brasende inn når de er på do og dermed ikke føle seg trygg på do i bhg). Se om du får frem om barnet ikke kjenner at det må på do, glemmer å ta seg tid til det, ikke vil gå fra leken i frykt for å falle ut av den, osv... Ikke bebreide barnet for uhellene, men prøv å finne ut hva det handler om. Min erfaring er at det nesten alltid er psykisk - ikke noe fysisk sykdom. 

Jeg har god erfaring med at en ansatt barnet er trygg på allierer seg med barnet og er tett på toalettoppfølging. Den ansatte spør relativt ofte om barnet må på do, er tilgjengelig for barnet om det ønsker å ha med denne ansatte som toalettvakt eller støtte, og er tilgjengelig for å hjelpe med diskret skift om det skulle skje uhell. Noen barn synes det er flaut og ubehagelig å ha det slik, vil ikke at vennene skal oppdage det, og vil ikke forholde seg til mange ulike, halvt ukjente ansatte med slike problemer. 

Lykke til, ikke bebreid barnet, og få til samarbeid og dialog med barnehagen! 

Anonymkode: b5c6d...7f6

• Liker 18
Skrevet

Tipper det går på at han er opptatt i barnehagen jeg.. dere som forekdre må jo sende med masse ekstra klær så de ikke må ringe dere

Anonymkode: ead3b...859

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Like før juleferien begynte 5-åringen å bæsje på seg nesten hver dag i barnehagen, selv om hen knapt hadde hatt ett eneste uhell før (sluttet med bleier for ca 1,5 år siden).

Barnehagen foreslo at hen ikke klarte å holde seg, så det burde utredes. Helsesykepleier/helsestasjon mente dette var midlertidig og at det neppe var noe fysisk. De mente heller det kunne hende at hen var stresset eller reagerte på noe, men henviste til fastlege bare for å være på den sikre siden (deres ord). Skal sies at eneste endring i barnehagen er at de har fått flere ansatte, men at hen begynte å reagere på enkelte ting på barne-TV før jul. Blant annet var Stjernestøv for skummelt, så vi så andre ting som barne-TV istedet.

Fikk ikke time hos lege før jul pga ferieavvikling, men hadde 2,5 ukers fri fra barnehagen. Ikke ett eneste "uhell" i ferien! Heller ikke første uka i barnehagen. Så da tenkte jeg at helsestasjonen hadde rett i at det ikke var fysisk, og begynte å nøste opp i hva som kunne være stressfaktorer. Barnet sier at ett av de andre barna er skummel og leker skumle ting, blant annet vampyr og slåssing.

Forrige uke gikk alt så til de grader galt igjen. Barnet hadde flere uhell hver eneste dag i barnehagen, og torsdag ble jeg bedt om å hente hen rett etter lunsj. Hen hadde da ingen flere klær igjen å skifte til, og syntes dette var flaut og ekkelt. Ped.leder i barnehagen sa at barnet ikke en gang kunne sette seg ned uten å gjøre på seg. For ordens skyld: Har gått runder med helsestasjon og fastlege etter jul, og har time i morgen for utredning for fysiske plager.

Barnet var hjemme fredag til søndag - bæsjet ikke på seg. Barnet ba pent om å få gå i barnehage i dag da hen ville leke med vennene sine. I dag ringte barnehagen - hen har bæsjet på seg igjen. Jeg reagerer på noe av tonen når barnehagen ringer meg - det er et problem at hen ikke har klær, personalet klager over at de ikke har tid til å følge med på hen og at hen tar mye tid. De kan likevel også si at "hen ikke har det greit når noe slikt skjer". (Altså fokus på barnet i siste setning.)

Jeg skjønner jo også at hen ikke har det greit når slikt skjer. Jeg har prøvd å dytte på helsestasjon og fastlege for å få fortgang i saken. Samtidig synes jeg det er noe som skurrer her. Jeg skjønner ikke hvorfor dette skjer bare i barnehagen! Kan det være at hen blir mobbet eller mistrives på annen måte? Hvordan skal jeg få nøstet opp i det? Bør jeg snakke med ped.leder/avdelingsleder, eller andre?

Anonymkode: f044c...d26

Veldig bra at han blir utredet, men veldig merkelig at det kun skjer i barnehagen! 

Kn det være han ikke tør å bæsje på do i barnehagen? Er mange barn som ikke gjør det. 

Jeg er barnehagelærer og hadde byttet på han uten å gjøre noe nummer ut av det. Han skal ikke påføres noe skam, og de andre trenger ikke å vite det. Bare ha mer enn nok klær på plassen, og helst ekstra uteklær hvis det går gjennom, så han slipper å lukte.

Å følge ekstra med på et barn gjør vi ofte, det er jo en del av jobben vår. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig. 

Men det må være noe i barnehagen tenker jeg.

Anonymkode: a4a17...433

• Liker 1
Skrevet

TS, jeg kjenner et par voksne som hadde lignende problemer, og det var rent psykisk. 

Anonymkode: d9b57...e2d

Skrevet

Det er en utfordring for dere og barnehagen. Dere må i første omgang be om samtale med barnehagen, sende med masse skift (også utetøy) og prøve å spørre dere frem til hva det kan være. Det er tidkrevende å skifte på barn, og skjer det uhell 2-3 ganger før lunsj er det klart det krever mye av de i barnehagen. Dere må selvfølgelig også sørge for nok skift, så dere slipper å bli ringt opp pga det. Låne tøy i en slik situasjon er ikke mulig. Vi har som en over her skriver hatt god erfaring med en voksen som er fast på barnet. Den voksne må følge med at barnet kommer seg på do, skifte ved uhell, støtte barnet og gjøre minst mulig nummer ut av uhell. Det må være en fast voksen og en barnet er trygg på

Anonymkode: 92d17...d3f

• Liker 3
Skrevet

Mitt barn gjorde dette en periode i bhg. Viste seg at hun ikke likte å bæsje i bhg og holdt seg til hun til slutt gjorde seg ut. Hun er veldig privat av seg. Men det gikk over og det lå ikke noe mer bak.

Skrevet

Jeg var selv veldig usikker på den alderen, og husker at jeg selv på barneskolen hadde uhell fordi jeg ikke turte å gå på do i frykt for at andre elever skulle komme inn etc. Jeg tenker at det ihvertfall er lurt å få en fast ansatt som barnet stoler på til å ta med barnet på do i løpet av dagen, uten at det er så mye andre barn rundt. 

Anonymkode: 6ae64...838

Skrevet

Da jeg jobba i bhg hadde jeg et barn som stadig var så opptatt i lek at han ikke gadd å gå på do. Dreit på seg hele tiden, og vi ansatte ante ikke hva vi skulle gjøre. 

Vi tok han på badet, tok av alle klær for han, vaska han, og tørka han, tok på nye klær og pakka møkkete, en dag sa jeg at han måtte ta av klærne selv, hjalp han med å vise hvordan han skulle vaske selv ( med veiledning, jeg gikk også over til slutt) og lot han kle på seg selv og bære posen med klær på egen plass, og da stoppa det. Vet ikke om han forsto at det tar fryktelig mye lengre tid å styre med det, enn å bare gå på do. Han var 6 år så absolutt i stand til å fikse dette selv. Desverre så ble han faktisk erta mye Av de andre barna hver gang det lukta promp eller bæsj. De snakket mye om at han bæsja på seg og kom inn på doen da vi skifta. Det var jo veldig flaut for han men godt det gikk over relativt fort. Moren var veldig glad for at vi ga han større ansvar i situasjonen. 

Men jeg må spørre : hvorfor legger du ikke igjen flere skift? 😁

Anonymkode: 3b7a7...f58

• Liker 1
Skrevet

Tenker at han går å holder seg, og ikke vil bæsje i barnehagen. Kan jo ikke være noen fysisk grunn når det ikke er noe problem hjemme, heller ikke i ferier hvor han er en lengre tid hjemme. Mange barn går å holder seg, og det kan da resultere i at det kommer litt hele tiden, ved bevegelse/luft/enkelte stillinger osv. Hva sier han selv? Jeg har selv en gutt på 4år som ikke bæsjer i barnehagen, og sier rett ut at han holder bæsjen inne til han kommer hjem. 

Anonymkode: e3516...2d7

Skrevet

Min på 5,5 vil heller tisse og bæsje på seg enn å gå på do i barnehagen. Sier det er skummelt, og liker ikke doen. Skal sies at hen generelt ikke går på do andre steder enn hjemme pga dette. PPT er inne i bildet, men de gjør ikke store nytten for seg ifht vårt barn... PPT er inne i bildet pga skolestart til høsten, hvor barnet bør ha kommet over denne skrekken. Tenker det vil gå seg til etter hvert, og ikke noe stort problem da hen stort sett klarer å holde seg til hen kommer hjem. De uhellene som skjer, er fordi trangen kan bli så stor at det kommer litt og litt ved bevegelse etc. Ofte bare snakk om "brems" i trusa om det skjer uhell, eller dråper med tiss. 

Anonymkode: ceb56...8ab

Skrevet

Er det ikke bedre å ta på bleie en periode? 

Anonymkode: 87985...8ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...