Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når synker risikoen for MA, og det heller blir en SA?

Jeg er bekymret for MA, og det at kroppen ikke ordner opp selv sammenlignet med en SA der kroppen ordner opp. Det var liv på ultralyd i uke 9, er det mange som har mista etter dette? Utifra det jeg har googlet virker det som det er mest vanlig å miste før uke 8-10 når det gjelder MA?

Anonymkode: 682f5...5e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av det jeg har inntrykk av er det mest vanlig med SA mellom uke 4-8, altså at man spontanaborterer. Og uke 8-12 er det mest vanlig med MA. Fordi da drar mange på UL og får beskjed om intet liv, og man må sette i gang en medisinsk abort. Men spontanaborter kan også skje i disse ukene, for da ordner kroppen opp selv.

Vet ikke helt om jeg forsto hva du er ute etter. Sjansen for abort synker for hver dag som går når man er gravid. Jeg tror det er veldig få prosent som mister etter man har sett hjertebank (lurer på om en gynekolog sa 2% til meg en gang).

Skrevet

Ultralydlegen min sa at det er liten sjanse for abort når du har sett bankande hjarte etter veke 8. Dessverre er det lite ein får gjort dersom det først oppstår SA/MA, då det er ein grunn til at det skjer. Du må berre tenkje at du er gravid, og at alt er bra! ❤️ Veit sjølv kor lett det er å lese seg opp på statistikk og kor treigt dagane går mot det "trygge". Det blir betre - lukke til! 

Skrevet

Begrepene er litt misvisende, de aller aller fleste MA vil kroppen også rydde opp i tilslutt, men det kan ta noen uker. Det er veldig sjelden at noen kommer til ultralyd i uke 18-20 med et uoppdaget dødt foster. Opplevde selv SA uke 11+6; gynekologen som undersøkte meg på sykehuset etterpå sa at ut fra størrelsen på livmor hadde det sannsynligvis sluttet å vokse for flere uker siden. (Når vet jeg ikke, var på ultralyd uke 8 og da så alt bra ut med bankende hjerte.) Hadde jeg tilfeldigvis vært på ultralyd i mellomtiden så hadde det jo blitt regnet som MA. 

Sjansen for å miste, generelt, synker jo lengre i svangerskapet du kommer. De fleste spontanaborter skjer fordi noe går galt i fosterutviklingen, og det er derfor første trimester er så kritisk. 

Anonymkode: 3be41...86c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...