Gå til innhold

Urealistisk forventning til hus og design som følge av oppussing i SoMe

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg sett mye på interiør, oppussingsmuligheter og bloggere som forklarer alle gjennomtenkte valg i prosess med bygging av nytt hus eller deler av eldre hus. Selv har jeg kjøpt eldre bolig med samboer, og det er noe ved huset som er veldig fint, og andre deler jeg ikke føler er "min stil", eller som rett og slett er utdatert og upraktisk. 

Jeg kjenner det spesielt nå som man ikke kan besøke hverandre og møter synet av andre "hverdagslige" hus, men kun har et sammenlikningsgrunnlag på Instagram. Jeg mister også motet ved å studere priser på å oppdatere deler av boligen.

Er det flere som kjenner på oppussingspresset som har kommet med mer tid hjemme, og sammenlikningsfølelsen mot noe "uoppnåelig"?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt ærlig? Nei. Jeg følger ikke influensere for å få inspirasjon til huset. Hvis jeg lurer på noe spesielt, f.eks "small bathroom inspo" så søker jeg kanskje i et par min, så går jeg videre og tenker selv.

Jeg tenker også at dette huset er vårt, og jeg har ingen forventning eller mål om at det skal være "inspo" for noen andre. Huset mitt skal fungere for meg og mannen min, og VI to skal trives her :) Jeg forventer ingen komplimenter eller at folk liker våre stilvalg. Alt må ikke være så forbaska perfekt og gjennomført ;)

Anonymkode: ed109...4ce

• Liker 19
Skrevet

Mitt tips er å ikke bruke så mye tid på de kontoene på Some hvis du blir så påvirket. 

For meg er det viktig at huset fungerer praktisk, og at jeg trives i det. Selvsagt skulle jeg gjerne hatt nyoppusset bad og kjøkken, men det har jeg ikke råd til nå. Har prioritert kvm fremfor standard, men jeg har en helt fungerende leilighet.

Foreldrene våre var nok vant til langt lavere standard, men klarte seg fint med det. 

Anonymkode: c2d63...852

• Liker 10
Skrevet

De som viser dette i some får som regel det meste sponset eller til redusert pris så er ikke rart de kan gå for de løsningene de velger/tar imot.. Og ikke rart løsningene er dyre for oss som må betale for dette og gjerne indirekte «sponser» at bloggerne får det gratis.  Jeg ser gjerne på det som inspo men forsøker å finne rimeligere løsninger. Hvis dere bor i hus er det kanskje langsiktig og dere har god tid på dere til å finne og gjennomføre det dere ønsker? Må se hva som er praktisk for dere, gjennomførbart og noe du tror vil vare. Når bloggerne viser frem er det det som er trendy her og nå, så ville ikke kopiert helt blankt men sett på hva som er min stil, husets stil og noe man er komf med som kan vare lenge så man slipper å pusse opp igjen om 1,5 år... 

Hva er det du har tenkt å gjøre og er det spesifikke kontoer du følger?😊

• Liker 6
Skrevet

Nei, heldigvis har jeg aldri følt oppussingspress.  Er ganske realistisk som person, og vet at mannen min og jeg aldri kommer til å legge italiensk marmor på gulvene hos oss.  Vår beste venner har det, og mye mer i huset som er utrolig vakkert - men kostbart.  
Jeg er nok over gjennomsnittet interessert i hjem, interiør og hage. Kan like mye, selv om jeg vet at det ikke vil passe vårt hus eller vår lommebok.   Bruker en del tid på finn.no og pinterest.  Slik får jeg ideer og finner ting/møbler rimelig.  Så er jeg ingen novise med maler kosten heller :)   

Bare når jeg ser hageprogrammer fra sør-norge eller utlandet, kjenner jeg på følelsen av "misunnelse".  Jeg bor nord i landet, og må ta hensyn til det når jeg planter i hagen.  

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært livslang interiørentusiast, og har hatt huset mitt som hobby.
Min erfaring er at trend og å være stilriktig sjeldent betyr noe, så lenge du får en egen gjennomført stil. Hvem bryr seg om at årets farge er lysegul, og at alle influencerne løper til Maxbo for å kjøpe maling, dersom lysegult ikke passer inn i ditt stilbilde? Jeg elsker moody maksimalisme. Hadde jeg skulle fulgt hver en trend som kom, hadde jeg nå måtte kastet alt jeg eier. 

De på Instagram må kontinuerlig fornye seg for å holde på følgerne sine. Det slipper du. Senk skuldrene, og dyrk din egen smak. Bruk tid! Spar til noe du virkelig ønsker deg. Gjør det som passer deg, da blir det som regel best.

Anonymkode: 39f09...432

• Liker 7
Skrevet

Oppussing er dyrt, og det er nok flere sv desse i fluencerene som har MYE dårligere økonomiske forhold enn det de gir uttrykk for. Feks Caroline Helle som nå skal bygge sitt hus nr 3 med svært dyre løsninger. Null stress det, når pappa betaler og resten er #sponset.... men de har nok ikke råd til å kjøpe en bil uten at den er fullfinansiert. Det er mange bilder av oppussing som ser flott ut, men om du ser det i virkeligheten så er det ikke fullt så flott🥴

Anonymkode: 0e343...8fc

• Liker 4
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Følg andre mer fornuftige kontoer som ikke roper forbrukslån og kreditt :) 

De typiske SoMe hjemmene synes jeg ikke er spesielt fine, det er klassisk trend og totalt upersonlig. 

Følg heller noen som har konto basert på noe annet: bruktkjøp, farger, egeninnsats, DIY osv. 

Skrevet

Har aldri følt på noe press om det, nei. Vi har hus fra 1971, som vi kjøpte av et ektepar hvor begge var passert 90. For å si det sånn: ting er IKKE akkurat trendy og in ;) Og om vi skulle pusset opp alle overflater til interiør-insta-stil, ville det kostet oss en formue. 

Vi er fornøyd med å ha malt i de fleste rom. Så får den gammeldagse parketten og terakottaflisene og de gamle dørene og den gamle baderomsinnredningen og det gamle kjøkkenet og den usexy trappen vente. Vi tar det litt og litt, og føler ikke noe press om det. 

Anonymkode: 088b3...c4b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har aldri følt på noe press om det, nei. Vi har hus fra 1971, som vi kjøpte av et ektepar hvor begge var passert 90. For å si det sånn: ting er IKKE akkurat trendy og in ;) Og om vi skulle pusset opp alle overflater til interiør-insta-stil, ville det kostet oss en formue. 

Vi er fornøyd med å ha malt i de fleste rom. Så får den gammeldagse parketten og terakottaflisene og de gamle dørene og den gamle baderomsinnredningen og det gamle kjøkkenet og den usexy trappen vente. Vi tar det litt og litt, og føler ikke noe press om det. 

Helt ærlig er det vanskelig for meg å forstå at det går an å trives med denne typen invetar. Selv er jeg over gjennomsnittet interessert og forstår ts. Jeg er ikke misunnelig på instabloggere, men blir av og til motløs selv om vi har pusset opp leiligheten overflatene  på leiligheten vår for 400K. Ny parkett, fint kjøkken og alle overflater malt siste 2 år. Jeg blir liksom aldri fornøyd og hadde blitt klinisk deprimert om jeg måtte bo med 3stavs gulnede eikegulv og udatert kjøkken og bad. Dessverre. 

Anonymkode: a4ca8...944

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Terrakotta er blitt veldig in igjen, så der er dere rene stilikoner!😄

Anonymkode: 39f09...432

• Liker 7
Skrevet

Har fulgt noe av dette, og merket at jeg ble uvel. For det første handler det om å kopiere hverandre. Kommer en ut med nymalt vegg, skal alle ha fargekoden og ut og kjøpe samme. Samme med gulv, sofaer, stoler, bord, ja til og med bilder. Hva er vitsen med å ha alt som alle andre? Hvor blir det av det personlige preget? Er man så usikker på egen smak at man må følge noen kjøpte og betalte damers stil. Som det ene året forteller deg at strå i vase er siste skrik, og neste år sjal kastes. Bruk og kast er også en del av denne galskapen. Ofte dreier det seg om billig og dårlig. Se deg ut noe du liker, spar til det, og kjøp noe varig.

Anonymkode: 84b3f...52a

• Liker 8
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Helt ærlig er det vanskelig for meg å forstå at det går an å trives med denne typen invetar. Selv er jeg over gjennomsnittet interessert og forstår ts. Jeg er ikke misunnelig på instabloggere, men blir av og til motløs selv om vi har pusset opp leiligheten overflatene  på leiligheten vår for 400K. Ny parkett, fint kjøkken og alle overflater malt siste 2 år. Jeg blir liksom aldri fornøyd og hadde blitt klinisk deprimert om jeg måtte bo med 3stavs gulnede eikegulv og udatert kjøkken og bad. Dessverre. 

Anonymkode: a4ca8...944

Jeg trives heller ikke med det, men du peker jo på det samme jeg opplever:

Man blir aldri fornøyd når man bor for mye i interiørblader eller på SoMe. 

Man kan jobbe med å endre tankegangen, få interesse for å finne ting brukt osv. 

Skrevet

Men i ditt tilfelle er det ikke interiøret jeg hadde bekymret meg for. Da er det heller rør, det elektriske, vinduer og dårlig isolasjon jeg hadde tenkt på. Kjøpte selv et hus fra 1972 å røsket ut ALT. Glad for det, for bunnledningen var så sprø at den knakk i biter bare vi så på den omtrent. 

Anonymkode: b2dfd...32a

Skrevet

Her følger jeg også diverse interiør kontoer på Instagram kun for inspirasjonen. Her blir ikke møblene byttet ut med det første akkurat. Men siden jeg vurderer å male stua og soverommet, så er det gøy å få bli inspirert av andre sine fargevalg.

Stilen er min egen uansett. Her er det lite eller ingen kopi av det jeg ser på SoMe. Jeg har levd såpass lenge nå at jeg husker sist tørkede blomster og sterke farger var in.

Anonymkode: a10aa...fc7

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Men i ditt tilfelle er det ikke interiøret jeg hadde bekymret meg for. Da er det heller rør, det elektriske, vinduer og dårlig isolasjon jeg hadde tenkt på. Kjøpte selv et hus fra 1972 å røsket ut ALT. Glad for det, for bunnledningen var så sprø at den knakk i biter bare vi så på den omtrent. 

Anonymkode: b2dfd...32a

Nei, og det er derfor det ikke et interiøret vi har brukt penger på ;) VI har oppgradert det elektriske anlegget, byttet noen vinduer, fått nye ytterdører, etterisolert på loftet, og røsket ut oljefyren, og tatt alt vedlikehold av den typen i stedet. Og da altså valgt å drite i terrakottafliser og brune innerdører og sånt. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg kjenner overhodet ikke på noe "press" om å pusse opp en allerede velfungerende bolig. Oppussing og bruk og kast er så langt fra meg og mine prinsipper som man kan komme. Å skulle bo i en bolig med nyoppusset interiør ville føles fullstendig feil, og egentlig utrolig ekkelt, jeg ville konstant kjent på skikkelig dårlig samvittighet. Det er bare så langt fra den type person jeg er, og ønsker å være. 

Anonymkode: df680...6a1

• Liker 6
Skrevet

Kjenner null press, men jeg driter i trender. Kjører en stil som er meg og oss. Kjøpt nesten alle møblene brukt. Mye flott retro i god kvalitet. Farger og kontraster. Null gardiner. Har sjukt fin utsikt. Pluss andre ting å ta meg til😅 

Anonymkode: dff94...f6f

• Liker 4
Skrevet

Jeg føler det samme som deg, TS. Jeg føler jeg aldri vil få drømmehuset, slik som alle andre får til, fordi jeg har ikke råd til å tilnærmet rive ned huset innvendig for å føre det opp igjen - det er jo fullstendig brukbart og bygd på slutten av 90-tallet! Kjøkkenet er pittelite og jeg har så lyst på slette fronter, i svart matt for det ser jo så fint ut på Instagram, men kjøkkenet var nytt i 2018 og vi kjøpte huset i 2019 - og vi har barn. 

Og for ikke å snakke om slette vegger... Alt skal være slett nå, og igjen - det er jo så flott! Jeg vil også ha det! Men vi har to svære stuer, og de er ikke fullstendig firkantig, masse vinkler og kortvegger her og der og så videre. Det er ikke barebare å rive ned lister, kaste opp gips/w2p, sparkle, grunne, male, peise opp nye lister. Og ikke har vi råd til å sette folk til å gjøre det - spesielt ikke når ventilasjonsanlegget trenger en oppdatering først, og det beste er å bytte ut hele greia til ca 50.000. Og så kjøpte vi vedovn i høst, det var de 25.000. Til sommeren drømmer jeg om å bytte gulv, for det er det gule trestavsgulvet anonym over her aldri hadde klart å levd med, men hvorfor bytte gulv nå om vi ikke kan ta veggene samtidig? Og alt sammen blir alt for dyrt /tidtakende. 

Soverommet vårt malte vi, byttet gukv og la nye lister når vi flyttet inn. Jeg angrer som en hund på at jeg ikke fjerna den gamle tapeten den gang da, for tapet med struktur er det ingen som har lengre. Det er dritstygt. Jeg får ikke soverommet "til å funke" (til annet enn sex og søvn, merkelig nok). 

Jeg følger få kontoer på Instagram, så de er ikke synderne. For de som faktisk bruker facebook og Instagram vet at det dukker opp uansett, man trenger ikke oppsøke det på eget iniativ. Lik 3 bilder med hashtaggen oppussing og det er dèt du vil finne i Utforsk. Så var det viljestyrken med å drite i å se på bildene, men det er jo fine bilder og ingenting skadelig med å titte på de. I teorien. 

Og så har man det gående. 

Anonymkode: 4f01c...d07

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Til sommeren drømmer jeg om å bytte gulv, for det er det gule trestavsgulvet anonym over her aldri hadde klart å levd med, men hvorfor bytte gulv nå

Ikke bytt det. Slip det, hvis det trenger det, men ikke bytt det ut. Om ikke så mange år er det in igjen. Og egentlig går jo aldri det klassiske og tidløse ut av moten.

Ikke vær et miljøsvin, ta vare på det du har!

Anonymkode: df680...6a1

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...