Gå til innhold

Skal nyfødte ha dyne? Hva bruker du i sengen?

Bareser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har kjøpt nattpose, snart termin. Hva kler man på babyen egentlig? Ser ut som armene ikke skal være inni posen, blir han kald på hendene da liksom?

Anonymkode: cf3c2...268

Ullpysj

Anonymkode: 00f05...862

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke anbefalt å la baby sove i baby nestet på natten. Det kan gi økt fare for krybbedød. 

Anonymkode: 88568...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har kjøpt nattpose, snart termin. Hva kler man på babyen egentlig? Ser ut som armene ikke skal være inni posen, blir han kald på hendene da liksom?

Det gjør ingenting om babyen blir kald på hendene. De fleste legger seg med armene og hendene utenfor en dyne også. 

Hva du kler på babyen, kommer an på hvor tykk pose du har, hvor varmt dere har det på rommet, og hvor varm babyen din er av seg. 

Det står ofte anbefalinger på bekledning i posen. Da vi kjøpte en ny en til lillebroren nå, kjøpte vi en fra HM, TOG 1. Der står det anbefaling om bare helpysj om man har det 18-20 grader. 

Vi har bare kjørt vanlig bomullspysj når det er så varmt inne hos oss. Har det vært vind og kaldt ute, synker gjerne tempen på soverommet vårt til rundt 17, og da har vi brukt ullpysj, gjerne med sokker. Om det har vært skikkelig varmt har vi gjerne bare hatt på kortermet body, eller til og med bare bleie, i posen. 

Anonymkode: 7ff7c...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dyne, men hun sparket den bare bort, så vi gikk over til nattpose etter noen få uker. Bomullspyjamas inni, med unntak av den siste perioden når det har vært veldig kaldt, da har vi hatt på ullpyjamas. Endte opp med å kjøpe to nattposer da de hele tiden må vaskes pga gulp eller lekkasje fra bleie, fint å alltid ha en ren å bytte til. Vi kjøpte dem brukt på Finn. 

Endret av IkkeStudentLenger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt dyne, men hvis jeg skulle kjøpt på nytt ville jeg kanskje kjøpt en god sovepose. Disse er gode å ha når de ikke skal svøpes lenger i hvert fall. Men lette babydundyner fungerer helt fint. 

Noen tips ang soving for nyfødte er: 

- svøping. Gull verdt de første månedene (må slutte når de klarer å rulle fra rygg til mage selv). Babyer har reflekser som gjør at de flakser med armene også i søvne, og sånn kan de vekke seg selv. Svøping kan hjelpe de til å sove litt lenger om gangen. Lurt å lære seg trygg svøping tidlig. 

- white noise. Man trenger ikke en dyr dings, man kan evt bruke en gammel radio og sette på en kanal som bare sender støy. Evt en myhummy? Det viktigste er at de går hele natten og ikke slår seg av etter f.eks en time. Dette hjelper dem til å sovne og maskerer dessuten lyder. 

- elastisk bæresjal til å bruke hvis baby er overtrøtt/overstimulert om kvelden (eller dagen) og er vanskelig å legge. Dette blir omtrent som å svøpe inntil deg selv. Man slipper da gjerne å gå å bysse i timesvis på kvelden. Man ødelegger ikke for god søvn ved å la de sove litt i bæretøy eller på degosv når de er bittesmå. Men man kan gjerne prøve å øve tidlig på å la de sove litt i sengen for seg selv - dette er gjerne lettest å få til tidlig på dagen og på natten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ullpysj

Anonymkode: 00f05...862

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det gjør ingenting om babyen blir kald på hendene. De fleste legger seg med armene og hendene utenfor en dyne også. 

Hva du kler på babyen, kommer an på hvor tykk pose du har, hvor varmt dere har det på rommet, og hvor varm babyen din er av seg. 

Det står ofte anbefalinger på bekledning i posen. Da vi kjøpte en ny en til lillebroren nå, kjøpte vi en fra HM, TOG 1. Der står det anbefaling om bare helpysj om man har det 18-20 grader. 

Vi har bare kjørt vanlig bomullspysj når det er så varmt inne hos oss. Har det vært vind og kaldt ute, synker gjerne tempen på soverommet vårt til rundt 17, og da har vi brukt ullpysj, gjerne med sokker. Om det har vært skikkelig varmt har vi gjerne bare hatt på kortermet body, eller til og med bare bleie, i posen. 

Anonymkode: 7ff7c...c01

Takk! Blir mye rare spørsmål når man alt er nytt og uvant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker pose på natten når han skal sove og jeg skal sove, når jeg ikke kan følge med i like stor grad. Og dyne om dagen når jeg ikke gidder å kjøre full leggerutine. Har babydyne fra Andedun i 65x80, kjempe fornøyd. Brukt til begge barna, og passer fint i krybbe.

Jeg har ulike poser, og har også pose på min 2 åring innimellom (hvis det er veldig kaldt og hun aksepterer det. Hun vil stort sett kun ha dynen sin). 

Har sommer-og vinterpose fra Ergonaby. De er ok, men litt små i størrelsen for mine barn. Bruker derimot en ullpose fra Woolino til hun største. Den er super, men ganske dyr. Ville valgt den fremfor de fra ergobaby hvis jeg hadde valgt igjen.

Anonymkode: cec83...3ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bareser skrev (22 timer siden):

Hei!

Clueless førstegangsfødende her som har et spørsmål. Skal nyfødte babyer ha dyne i seng? Vi tenker å kjøpe en bedsidecrib, og at babyen sover i den ved siden av meg. Men bruker man dyne til babyer helt fra start? Hvis ikke, hva er et godt alternativ? Hva bruker/brukte du? 

ja Andungen dundyne, anbefalt av astma og allergi forbundet ja helt fra start. men ikke puter. 

Anonymkode: 1943f...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bareser skrev (22 timer siden):

Hei!

Clueless førstegangsfødende her som har et spørsmål. Skal nyfødte babyer ha dyne i seng? Vi tenker å kjøpe en bedsidecrib, og at babyen sover i den ved siden av meg. Men bruker man dyne til babyer helt fra start? Hvis ikke, hva er et godt alternativ? Hva bruker/brukte du? 

Våres barn ble tullet inn som en burrito i et teppe og en lett dyne over hvis det var kaldt. Man må ha en baby dyne som er liten og lett. 

Anonymkode: 9aa03...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...