Gå til innhold

Presset til bunad og angring på kirkelig konfirmasjon...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 14 som konfirmeres kirkelig i høst.

Hun har havnet ganske dårlig ut, fordi vennegjengen har valgt borgerlig og hun er ganske sjenert av seg ovenfor folk hun ikke kjenner så godt. I tillegg har hun havnet med fire andre jenter som har ganske bitchy (beklager) rykte på seg. Sjuke kroppsidealer, merkeklær og slikt.

Jeg har tilbudt meg å kjøpe datteren min en bunad, men hun ønsket å bruke pengene på andre ting og så ikke særlig interessert ut, noe jeg kan forstå. I tillegg er hun jo ikke ferdig utvokst før 18 – 19 års alderen…

Men jeg ser at bunadspresset går inn på henne. Hvert år er det mye styr rundt jenter og bunad, selv om gutter også har et nasjonalplagg. Likevel er det bare jenter som får gjennomgå. Å stille opp i mørk dress holder for guttene, mens jentene blir tatt ut fra bildet om de ikke har på seg bunad. Urovekkende og ikke minst veldig flaut, sårt og stygt gjort mot jentene.

Hun angrer på å ha valgt kirkekonfirmasjon og ønsker egentlig borgerlig filosofi. Valgte kirkelig fordi hun ønsket å være tro til religionstradisjon, men det slo dårlig ut for henne, dessverre.

Tips til hvordan vi kan gjøre disse møtene mer komfortable for henne?

Anonymkode: e9690...dd5

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hun har havnet ganske dårlig ut, fordi vennegjengen har valgt borgerlig og hun er ganske sjenert av seg ovenfor folk hun ikke kjenner så godt. I tillegg har hun havnet med fire andre jenter som har ganske bitchy (beklager) rykte på seg. Sjuke kroppsidealer, merkeklær og slikt.

Jeg har tilbudt meg å kjøpe datteren min en bunad, men hun ønsket å bruke pengene på andre ting og så ikke særlig interessert ut, noe jeg kan forstå. I tillegg er hun jo ikke ferdig utvokst før 18 – 19 års alderen…

Men jeg ser at bunadspresset går inn på henne. Hvert år er det mye styr rundt jenter og bunad, selv om gutter også har et nasjonalplagg. Likevel er det bare jenter som får gjennomgå. Å stille opp i mørk dress holder for guttene, mens jentene blir tatt ut fra bildet om de ikke har på seg bunad. Urovekkende og ikke minst veldig flaut, sårt og stygt gjort mot jentene.

Hun angrer på å ha valgt kirkekonfirmasjon og ønsker egentlig borgerlig filosofi. Valgte kirkelig fordi hun ønsket å være tro til religionstradisjon, men det slo dårlig ut for henne, dessverre.

Går det an å ta kirkelig konfirmasjon et annet sted? Eventuelt låne bunad? Skjønner veldig godt at hun ikke vil ha bunad btw.. 

Anonymkode: a33e5...ffb

Skrevet

Hun kan da bytte? Jeg kjenner mange som har hoppet av i siste liten. Hele poenget med konfirmasjonundervisningen er jo at det skal være en prosess hvor man tar stilling til valget om å konfirmere seg eller ikke. 

Anonymkode: 0e057...745

• Liker 8
Skrevet

Prøv å få byttet til borgerlig. hef er nok veldig behjelpelige! 

Anonymkode: 6a813...d88

• Liker 4
Skrevet

Jeg konfirmerte meg aldri fordi jeg ikke ønsket dette her maset. Hadde høytidelig middag på restaurant isteden.

Men hos meg var det motsatt, nesten alle tok kirkelig konfirmasjon. Jeg og en venn var de eneste som ikke konfirmerte oss, jeg tror resten ville ha penger eller være med på det sosiale.

Anonymkode: 0b560...a61

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg konfirmerte meg aldri fordi jeg ikke ønsket dette her maset. Hadde høytidelig middag på restaurant isteden.

Men hos meg var det motsatt, nesten alle tok kirkelig konfirmasjon. Jeg og en venn var de eneste som ikke konfirmerte oss, jeg tror resten ville ha penger eller være med på det sosiale.

Anonymkode: 0b560...a61

Og noen er faktisk kristne også

Anonymkode: 80e21...c12

• Liker 3
Skrevet

Dette med bunad opplever jeg at ikke alle 15-åringer selv ønsker i konfirmasjonsgave, men heller er et press fra foreldrene. Selvfølgelig vil en hvilken som helst 15 åring heller ha 40 000 kr på konto enn en bunad dersom det er et alternativ.

grunnen for at jenter for bunad til konfirmasjon er fordi de er så godt som ferdig utvokste, og en bunad/stakk lett kan legges ut de få cm de vokser videre. Gutter derimot, er langt fra ferdig utvokst når de konfirmeres og en herrebunad kan ikke lite lett syes om. 

det er altså logiske forklaringer på dette, og jeg synes ikke du skal bruke dette som et argument på hvorfor kirkelig konfirmasjon ikke er riktig for henne. Jeg hadde helt ærlig ikke latt min datter fått pengene en bunad ville kostet fremfor en bunad. Og ja, jeg har to døtre og en sønn. Min sønn får bunad når han er utvokst, ikke til konfirmasjonen. 

Anonymkode: 93b98...8cb

• Liker 3
Skrevet

Dette er veldig små utfordringer vs. hva mange i den alderen allerede har tilbakelagt og vs. hva hun antakelig kommer til å oppleve gjennom livet. Støtt henne i å takle følelsen av press og i å måtte ta konsekvensene av sine første litt større og selvstendige valg - valgene og konsekvensene av dem blir ikke mindre fremover. Får hun muligheten til å stå i det og mestre disse små utfodringene er det mye sunnere enn at du skal curle henne ut av det.

Anonymkode: 819d5...ad7

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

(...)

Er det ikke lov å ombestemme seg? Har du tenkt deg å tvinge henne til å gjennomføre?

Anonymkode: 10f59...468

• Liker 1
Skrevet

De møtene er vel digitale nå, og det har hun da bare godt av å «lide seg gjennom », hvis årsaken bare er at fire andre ikke er særlig greie? Kjipe folk finns overalt, bare å bli vant til det og ikke gi dem makt. Bunad kan dere leie/låne til konfirmasjonsdagen, det er ingen grunn til at bunad/ikke-bunad skal være noe som gjør selve undervisningen vanskelig for henne.

Enig med den over som kaller dette curling. 
Hvis hun virkelig ønsker borgerlig, går det vel an å bytte. Men hvis hun bare ikke ønsker kirkelig fordi de andre skal ha bunad, eller fire stk er kjipe, og borgerlig «for der er venninnene», da syns jeg det er en dårlig grunn til å bytte. Hva lærer hun av det? 

• Liker 1
Skrevet

Hvis hun skal få penger hadde jeg krevd at de ikke skulle blitt brukt på tull.

Anonymkode: 4dde1...d93

Skrevet

Bunadspresset er stort! Og jeg synes det er helt ulogisk, særlig når det er en god del som ikke er ferdig utvokst i den alderen. Og fordi det er svinedyrt! 

Jeg synes du fikk et godt råd her over - er det noen hun kan låne av? 

Og hun kan vel bytte underveis, hvis hun heller ønsker borgerlig? 

Skrevet (endret)

Kan ikke hun bytte fra kirkelig til borgerlig konfirmasjon da? Alle våre barn konfirmerte seg humanistisk/borgerlig. Datteren vår brukte ikke bunad, men en veldig fin kjole. Hun ønsket seg heller ikke bunad i gave. Det var en god miks mellom kjoler og bunader i hennes gruppe. Og ingen ble tatt ut av bildet hvis de ikke hadde bunad. Begge sønnene våre brukte dress. 

Hvis din datter ikke vil ha verken bunad eller kirkelig konfirmasjon, så støtt henne i det. Hvis hun vil bytte, så burde ikke det være noe problem. Hun skal ikke måtte føle seg presset til verken det ene eller det andre. Og jeg ville gjort alt for at hun får det sånn som hun ønsker (så langt det er mulig). Hennes ønsker skal jo vektlegges.

Og jeg må si at hvis det gjøres på den måten du forteller, at jenter blir tatt ut fra bildet og de blir nærmest tvunget til det ene og det andre, så hadde jeg ikke nølt med å tatt henne vekk fra det giftige miljøet..... Det høres jo helt horribelt ut 😲😡 

Endret av Kittykat
  • Liker 1
Skrevet

Er det i det hele tatt konfirmantundervisning nå? Hun klarer vel å sitte og høre på en prest en time en gang iblant? Hvorfor må hun være så mye sammen med de ekle bertene?

Anonymkode: b429c...3a3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kjære all verden, hvor bor dere??

Anonymkode: dac4c...b6c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...