Gå til innhold

Dra hjem en natt etter keisersnitt - anyone?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har reist hjem en natt etter keisersnitt? Sykehuset sa at man kan dra hjem når man vil. 

Anonymkode: f99e3...889

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du seriøs?? Sa dem det? De aller færreste er oppe og går som normalt én dag etter KS. Det tar en stund før man får ut kateteret og såvidt jeg husker er det krav om at man kan tisse selv før man forlater sykehuset. Det vanlige er 2 netter (3 dager) på barsel etter KS. Selvfølgelig individuelle forskjeller.

Anonymkode: fb15c...366

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du seriøs?? Sa dem det? De aller færreste er oppe og går som normalt én dag etter KS. Det tar en stund før man får ut kateteret og såvidt jeg husker er det krav om at man kan tisse selv før man forlater sykehuset. Det vanlige er 2 netter (3 dager) på barsel etter KS. Selvfølgelig individuelle forskjeller.

Anonymkode: fb15c...366

Såklart man kan dra hjem. Man er da ikke lagt inn på tvang. 

Anonymkode: 9f439...08b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Såklart man kan dra hjem. Man er da ikke lagt inn på tvang. 

Anonymkode: 9f439...08b

Ingen snakker om tvang, slapp av. Men er det forsvarlig?

Anonymkode: 72c20...d06

• Liker 4
Skrevet

Du kan fint skrive ut deg selv og skrive under på papiret at du forlater sykehuset mot medisinsk råd. Er det lurt? Næ

Anonymkode: 90229...887

• Liker 5
Skrevet

Jeg gjorde det etter snitt nummer to.

Var ikke egentlig i form til det, men valget mellom firemannsrom og null oppfølging eller mulighet til å ha partner der og hjem med partner som kunne bistå meg og ta seg av barnet var i grunn ganske greit. Jeg hadde problemer med å stå på beina etter alvorlig bekkenløsning, men det var det veldig vanskelig å få noe gehør for. 

Anonymkode: bd6b8...440

• Liker 4
Skrevet

Ville ha holdt meg på sykehuset til de sa det var greit. Det er en stor operasjon, og du bør følge rådene de kommer med.

Anonymkode: 9093b...537

• Liker 2
Skrevet

Mange blir flyttet over på barselhotellet dagen etter keisersnitt, etter de har fått tømt tisset etter seponert kateter. Noen kan fjerne kateter samme dag som snittet også, men det fordrer at mor er sprek.

Man kan reise hjem dagen etter. Da burde man være ganske chill dame, spør du meg. Og jeg syns ikke førstegangsfødende burde gjøre det, eller flergangsfødende med dårlig ammeerfaring. Forskning hevder at keisersnitt i seg selv gir økt risiko for dårlig ammestart (smerter/ senere hud-til-hud-kontakt med mer), så jeg ville blitt værende til jeg hadde fått etablert amming nogen lunde.

Antar spørsmålet kommer av at far kanskje ikke kan være med på barsel? Skjønner at det er gørrkjipt, men i verste fall vil svært kort opphold gjøre ammestart med problematisk. Men det er også forskjellig hvor god veiledning man får på forskjellige sykehus mtp bemanning og alt. Jeg fikk svært godt hjelp og er glad jeg ble den tiden det er normalt å være inneliggende 😊

Lykke til uansett!

Anonymkode: f0682...403

• Liker 4
Skrevet

Etter første KS var jeg i super form og kunne helt fint reist hjem etter 1 natt, men ble i 2. Jeg hadde null smerter og gikk rundt på avdelingen samme kveld som babyen ble født.

Etter andre KS var jeg i dårligere form, men dro hjem etter 1 natt fordi det var helt uutholdelig på barsel med koronarestriksjoner. Jeg var dårlig smertelindret, og selv om det jo gikk bra, var det kanskje ikke helt lurt. Men, alternativet var mye verre.

• Liker 2
Skrevet
Sariou skrev (22 minutter siden):

Jeg var dårlig smertelindret, og selv om det jo gikk bra, var det kanskje ikke helt lurt. Men, alternativet var mye verre.

Hva kan være verre alternativ til at det ikke går bra?

Anonymkode: b533e...6d4

Skrevet

Jeg måtte være på tremannsrom i fem døgn (vaginal fødsel), og lå da på rom med hele tre stk over de fem dagene som hadde tatt ks. Samtlige var der bare én natt. Så kjempeuvanlig er det tydeligvis ikke. 

Anonymkode: 07b24...190

• Liker 2
Skrevet

Reiste hjem dagen etter. Hadde på forhånd fått utskrevet sterke smertestillende fra fastlege, så kom meg greit igjennom smertene. Baby tok far seg av, ammet ikke. 

Anonymkode: 25e73...edd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva kan være verre alternativ til at det ikke går bra?

Alternativet til å reise hjem da. Hadde jeg blitt på sykehuset hadde det i hvert fall ikke gått bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mange blir flyttet over på barselhotellet dagen etter keisersnitt, etter de har fått tømt tisset etter seponert kateter. Noen kan fjerne kateter samme dag som snittet også, men det fordrer at mor er sprek.

Man kan reise hjem dagen etter. Da burde man være ganske chill dame, spør du meg. Og jeg syns ikke førstegangsfødende burde gjøre det, eller flergangsfødende med dårlig ammeerfaring. Forskning hevder at keisersnitt i seg selv gir økt risiko for dårlig ammestart (smerter/ senere hud-til-hud-kontakt med mer), så jeg ville blitt værende til jeg hadde fått etablert amming nogen lunde.

Antar spørsmålet kommer av at far kanskje ikke kan være med på barsel? Skjønner at det er gørrkjipt, men i verste fall vil svært kort opphold gjøre ammestart med problematisk. Men det er også forskjellig hvor god veiledning man får på forskjellige sykehus mtp bemanning og alt. Jeg fikk svært godt hjelp og er glad jeg ble den tiden det er normalt å være inneliggende 😊

Lykke til uansett!

Anonymkode: f0682...403

Jeg tisset samme dag, og mener kateteret også ble fjernet. Dusjet dagen etter, og kunne da fint reist hjem. Fikk kommentarer på at kom meg hurtig, så antar det ikke går like lett for alle. Min jente ble født på et ammevennlig sykehus eller hva det nå kalles, så fikk henne på brystet umiddelbart selv om det var keisersnitt. Så det kan man be om 😊 

Anonymkode: bcf9a...626

• Liker 1
Skrevet
Sariou skrev (50 minutter siden):

Alternativet til å reise hjem da. Hadde jeg blitt på sykehuset hadde det i hvert fall ikke gått bra. 

Tviler på at det er verre om det skjedde noe på sykehuset enn om det skjedde noe hjemme.

Skrevet

Ble værende 4 netter etter keisersnitt. Fikk et veldig prematurt barn og var preget av hele situasjonen, men hadde sterke smerter og var fysisk veldig redusert.  

Anonymkode: 9ee53...224

Skrevet

Jeg som er ts. Jeg var første ut i dag med ks, ungen var ute 09. Har vært i kjempeform, noe de ansatte har påpekt mange ganger. Første gangen jeg skulle sette meg opp på sengekanten gikk jeg like gjerne på badet med baby og skiftet bæsjebleie og klær på han. Fikk tatt ut kateteret i samme slengen, og tisset selv to timer etter det igjen. Ammingen har startet opp. Har lyst til å dra hjem i morgen hvis det fremdeles går bra med meg og baby i morgen. Men har heldigvis barselhotellet i bakhånd. Lurte derfor på om det var andre som ville hjem tidlig og fikk lov til det. Gjør det selvfølgelig ikke hvis det ikke anbefales 😊 Av smerter så kjennes det som kraftig menssmerter, lurer på om det er livmoren som trekker seg sammen? Er andre gang vi har fått baby, men første med ks. 

Anonymkode: f99e3...889

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ble værende 4 netter etter keisersnitt. Fikk et veldig prematurt barn og var preget av hele situasjonen, men hadde sterke smerter og var fysisk veldig redusert.  

Anonymkode: 9ee53...224

Denne kunne jeg ha skrevet, presis likt! Kan jeg spørre hvor prematurt du fødte? Jeg var i sjokk i dagesvis...  

Anonymkode: 51542...183

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...