AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Hei! Jeg har ei venninne som allerede har et barn fra før av med samboeren sin. Hun er på arbeidsavklaringspenger og han i et lavlønnet yrke. Jeg får stadig høre om hvor dårlig råd de har og at de må prioritere mat til barnet sitt fremfor seg selv. Da de dro til Nav for å søke nødhjelp så ble de ifølge venninnen min truet med at Nav faktisk kunne melde ifra til barnevernet om at de ikke er i økonomisk stand til å ta vare på barnet sitt. Venninnen min sa til og med selv en gang at hun fikk lyst til å gi fra seg barnet sitt pga pengenøden. Men nå slipper hun altså nyheten, som hun selv er glad for, om at nå er hun gravid igjen! Jeg kjente at jeg ble helt satt ut, dette var jo ingen gladnyhet?! Anonymkode: 15dbb...1fa
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Det er faktisk ingen i Norge som ikke har råd til mat, med mindre de har elendig økonomistyring (bor for dyrt, har masse forbruksgjeld osv) så det at de «ikke har råd til mat» når mannen jobber i et lavtlønnet yrke og hun får AAP ville jeg tatt med en klype salt. Anonymkode: f17ff...061 19
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Så si at hun skal ta abort da. Litt spesielt at de ikke har råd når hun går på aap og han i et lavtlønnet yrke. Hva bruker de pengene på? Hadde det vært min venninne, hadde jeg vært glad for at hun var glad. Og de kommer ikke og tar ungene fordi de har dårlig råd. Barnevernet kan faktisk hjelpe til i mange tilfeller. Anonymkode: f61c0...97e 4
GammelKaktus Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 De skal virkelig være dårlige med økonomi hvis de ikke klarer å får det til å fungere med AAP og samboeren i jobb. Da bruker de penger på ting de ikke har råd til. Uansett så er jo ikke dette noe du skal legge deg opp i mener nå jeg. Selv hadde jeg nok bare trukket meg unna, sitte å høre på sutring om økonomi og at man en gang fikk lyst til å gi fra seg barnet på grunn av "pengenød" høres ikke ut som et menneske jeg ville kommet så godt overens med. 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Ikke bland deg Anonymkode: a05e8...b8c 2
Kittykat Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Et eller annet bruker de pengene på. Da må de kutte ned på "luksus" som bil, internett/datamaskin, mobil, spise ute, røyk/snus, forskjellige abonnementer osv. Klær og utstyr til den kommende babyen vil jo de ha en del av etter det første barnet. Så enten så er de veldig dårlig til å disponere pengene her og der, eller så har de store pengesluk. Vi har selv hatt det trangt økonomisk og vi fikk 3 barn. Men vi klarte oss med mannens inntekt og barnetrygd. Barna arvet klær og utstyr fra hverandre. Vi levde fra hånd til munn, men vi overlevde. Det er jo 10-15 år siden nå. Vi har mye bedre økonomi i dag. Jeg hadde rett og slett lukket ørene for sutring over dårlig økonomi, når de selv velger å få et barn til. Og barnevernet kan hjelpe dem. Det er ikke sånn at de tropper opp på døren og tar barna vekk med en gang. Kanskje de kan få hjelp fra banken sin eller nav til å sette opp et budsjett? 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #7 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 12.39): Hei! Jeg har ei venninne som allerede har et barn fra før av med samboeren sin. Hun er på arbeidsavklaringspenger og han i et lavlønnet yrke. Jeg får stadig høre om hvor dårlig råd de har og at de må prioritere mat til barnet sitt fremfor seg selv. Da de dro til Nav for å søke nødhjelp så ble de ifølge venninnen min truet med at Nav faktisk kunne melde ifra til barnevernet om at de ikke er i økonomisk stand til å ta vare på barnet sitt. Venninnen min sa til og med selv en gang at hun fikk lyst til å gi fra seg barnet sitt pga pengenøden. Men nå slipper hun altså nyheten, som hun selv er glad for, om at nå er hun gravid igjen! Jeg kjente at jeg ble helt satt ut, dette var jo ingen gladnyhet?! Anonymkode: 15dbb...1fa Men hvordan skal hun klare å bære fram et friskt barn når hun ikke har råd til å spise selv som du skriver?? Trodde ikke barnevernet tok barna pga dårlig råd, man kan jo ikke for at man går på aap eller har lavt lønnet yrke. Nav har plikt til å hjelpe folk derfor vi har de. Men hvis foreldrene er dårlig på å styre penger og ellers er lite oppegående burde du kontakte barnevernet. Vennskapet er vel ikke så mye verdt tenker jeg om ungene har det fælt og ikke får det de trenger. Synes selv at det er hinsides patetisk og lite gjennomtenkt at man får barn nummer to når man ikke har råd til mat engang😾 Anonymkode: aeb38...ddb
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #8 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvordan skal hun klare å bære fram et friskt barn når hun ikke har råd til å spise selv som du skriver?? Trodde ikke barnevernet tok barna pga dårlig råd, man kan jo ikke for at man går på aap eller har lavt lønnet yrke. Nav har plikt til å hjelpe folk derfor vi har de. Men hvis foreldrene er dårlig på å styre penger og ellers er lite oppegående burde du kontakte barnevernet. Vennskapet er vel ikke så mye verdt tenker jeg om ungene har det fælt og ikke får det de trenger. Synes selv at det er hinsides patetisk og lite gjennomtenkt at man får barn nummer to når man ikke har råd til mat engang😾 Anonymkode: aeb38...ddb Barnevernet tar nok ikke barna pga økonomi, men det finnes økonomiske hjelpetiltak. Vet det har vært saker der barnevernet har krevd at det søkes om gjeldsordning, at man flyttet til billigere bolig, samt et tiltak om kurs i og hjelp til privat økonomi. Anonymkode: ce955...d46 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #9 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Synes selv at det er hinsides patetisk og lite gjennomtenkt at man får barn nummer to når man ikke har råd til mat engang😾 Anonymkode: aeb38...ddb Skal de rike ha absolutt alle fordeler på absolutt alle områder? Skal ikke de med lite penger engang få lov til å få barn? Det er den økonomiske fordelingen i samfunnet det er noe galt med, ikke henne. Anonymkode: 93652...052 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #10 Skrevet 28. januar 2021 Nav melder vanligvis til barnevernet når foreldre søker nødhjelp. Ikke fordi de skal ta barna, men fordi da trenger familien som regel mer enn kun penger. Anonymkode: 5a763...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #11 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Nav melder vanligvis til barnevernet når foreldre søker nødhjelp. Ikke fordi de skal ta barna, men fordi da trenger familien som regel mer enn kun penger. Anonymkode: 5a763...2ac Det stemmer ikke! Har vært snart 30 år i bv, og aldri har vi fått en eneste bekymringsmelding fra nav grunnet nødhjelp. Ikke skrem andre fra å oppsøke akutt hjelp når krisen er ute. Anonymkode: e4055...29a 12
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #12 Skrevet 28. januar 2021 Hvorfor hjelper du ikke venninnen din økonomisk? Anonymkode: 2459a...893
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #13 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor hjelper du ikke venninnen din økonomisk? Anonymkode: 2459a...893 Hvorfor skulle det være TS sitt ansvar?? Anonymkode: bfe73...3d5 7
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #14 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 12.39): Hei! Jeg har ei venninne som allerede har et barn fra før av med samboeren sin. Hun er på arbeidsavklaringspenger og han i et lavlønnet yrke. Jeg får stadig høre om hvor dårlig råd de har og at de må prioritere mat til barnet sitt fremfor seg selv. Da de dro til Nav for å søke nødhjelp så ble de ifølge venninnen min truet med at Nav faktisk kunne melde ifra til barnevernet om at de ikke er i økonomisk stand til å ta vare på barnet sitt. Venninnen min sa til og med selv en gang at hun fikk lyst til å gi fra seg barnet sitt pga pengenøden. Men nå slipper hun altså nyheten, som hun selv er glad for, om at nå er hun gravid igjen! Jeg kjente at jeg ble helt satt ut, dette var jo ingen gladnyhet?! Anonymkode: 15dbb...1fa Nei det er litt spesielt å velge å bli gravid om man har så dårlig råd fra før med det ene barnet de har. Tipper hun blir gravid pga engangstønaden på 95 000,- som blir utbetalt per barn. Anonymkode: ccc7c...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #15 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor skulle det være TS sitt ansvar?? Anonymkode: bfe73...3d5 Fordi hun påstår at hun er venninnen hennes og hun er i nød? Hjelper ingen å drive og klage og legge ut om det her. I stedet bør hun gjøre det som gode venner skal gjøre og det er å hjelpe. Anonymkode: 2459a...893 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #16 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det stemmer ikke! Har vært snart 30 år i bv, og aldri har vi fått en eneste bekymringsmelding fra nav grunnet nødhjelp. Ikke skrem andre fra å oppsøke akutt hjelp når krisen er ute. Anonymkode: e4055...29a Barnevernet KAN bli kontaktet i slike tilfeller jo. Det skjer iallfall andre steder. Men om barnevernet velger å ta barna er en helt annen sak. Det er mye unødvendige bekymringsmeldinger som er ute å går. Venninna mi ble meldt fra legevakta pga hennes fortid som de ble obs på da hun kom dit som gravid. Stygt gjort syns jeg Anonymkode: ccc7c...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #17 Skrevet 28. januar 2021 Kittykat skrev (På 25.1.2021 den 15.53): Et eller annet bruker de pengene på. Da må de kutte ned på "luksus" som bil, internett/datamaskin, mobil, spise ute, røyk/snus, forskjellige abonnementer osv. Klær og utstyr til den kommende babyen vil jo de ha en del av etter det første barnet. Så enten så er de veldig dårlig til å disponere pengene her og der, eller så har de store pengesluk. Vi har selv hatt det trangt økonomisk og vi fikk 3 barn. Men vi klarte oss med mannens inntekt og barnetrygd. Barna arvet klær og utstyr fra hverandre. Vi levde fra hånd til munn, men vi overlevde. Det er jo 10-15 år siden nå. Vi har mye bedre økonomi i dag. Jeg hadde rett og slett lukket ørene for sutring over dårlig økonomi, når de selv velger å få et barn til. Og barnevernet kan hjelpe dem. Det er ikke sånn at de tropper opp på døren og tar barna vekk med en gang. Kanskje de kan få hjelp fra banken sin eller nav til å sette opp et budsjett? Så du mener internett er luksus?? Hvordan skal de få betalt regninger og sånt da? Bibliotekene og de fleste offentlige steder er jo stengt disse tidene, så de får ikke lånt internett der. De fleste betaler regninger gjennom autogiro og nettbank. Husleie som er det viktigste betales ikke med papirfaktura for å si det sånn. Internett er ofte inkludert i leia. Bil er heller ikke luksus, for noen så er det det, men for noen andre så er det livsviktig. synes også det høres rart ut at mannen din ville forsørge deg og tre barn. Ingen vil forsørge andre i dag mm man er en dørmatte. Menn vil jo så vidt ha forhold og barn. Hvorfor skal de gidde å gjøre en blakk kjerring gravid TRE ganger? Fatter heller ikke at det gikk bra, noen har flaks i livet og klarer seg gjennom all dritt visst.. men de skryter av hvor evnerike og økonomisk smarte de er akkurat som at det er et stikk mot de som er uheldige og sliter. Anonymkode: aeb38...ddb 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2021 #18 Skrevet 28. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Barnevernet KAN bli kontaktet i slike tilfeller jo. Det skjer iallfall andre steder. Men om barnevernet velger å ta barna er en helt annen sak. Det er mye unødvendige bekymringsmeldinger som er ute å går. Venninna mi ble meldt fra legevakta pga hennes fortid som de ble obs på da hun kom dit som gravid. Stygt gjort syns jeg Anonymkode: ccc7c...6cd Men hvis man er aleneforsørger og går på aap kontakter de bv da?? Høres rart ut. Eller er det kun når begge foreldrene er sammen og ikke disponerer pengene riktig? Synes det er slemt av Nav og bv å ta ungene pga lite penger, Erna klager på at vi får for lite barn. Er helt hårreisende at noen ikke har rett på et godt liv bare fordi de ikke fungerer i jobb eller får jobb. Å ha et barn burde alle snille og oppegående folk ha, men når de lager en haug når de vet de har dårlig råd og mor er syk så stilles det spørsmål. Anonymkode: aeb38...ddb 1
Kittykat Skrevet 28. januar 2021 #19 Skrevet 28. januar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så du mener internett er luksus?? Hvordan skal de få betalt regninger og sånt da? Bibliotekene og de fleste offentlige steder er jo stengt disse tidene, så de får ikke lånt internett der. De fleste betaler regninger gjennom autogiro og nettbank. Husleie som er det viktigste betales ikke med papirfaktura for å si det sånn. Internett er ofte inkludert i leia. Bil er heller ikke luksus, for noen så er det det, men for noen andre så er det livsviktig. synes også det høres rart ut at mannen din ville forsørge deg og tre barn. Ingen vil forsørge andre i dag mm man er en dørmatte. Menn vil jo så vidt ha forhold og barn. Hvorfor skal de gidde å gjøre en blakk kjerring gravid TRE ganger? Fatter heller ikke at det gikk bra, noen har flaks i livet og klarer seg gjennom all dritt visst.. men de skryter av hvor evnerike og økonomisk smarte de er akkurat som at det er et stikk mot de som er uheldige og sliter. Anonymkode: aeb38...ddb Nav mener at internett er luksus, så sånt sett så er det en form for luksus. Det er en del som er luksus i følge nav og man må faktisk minske bruken på luksusen. Og du trenger ikke å bli frekk og kalle meg en blakk kjerring. bare fordi jeg var så heldig å få en mann som ikke stakk av med første tegn på hinder på veien. Men betyr det at vi ikke har vært igjennom dritt for det om? Du vet ikke noe mer enn det jeg forteller her og å gå til angrep på meg som person pga valgene jeg og mannen min tok, er idiotisk. Dette er mange år siden og vi har fått mye bedre økonomi de siste 10 årene. Men vi hadde ikke fått 3 barn hvis vi ikke hadde hatt råd til det. Jeg skryter ikke og jeg har heller ikke sagt at vi er økonomisk smarte. Vi har selv vært ute for økonomisk uvær. Men vi satte opp et budsjett og begynte og føre ned ting vi brukte penger på som mat, klær, luksus osv. Jeg bare sier at venninnen og samboeren hennes må gå igjennom budsjettet sitt og se hva de får inn og hva som går ut. Og når de da velger å få et barn til, så hjelper det ikke å klage på dårlig økonomi. Et eller annet sted går pengene. Endret 28. januar 2021 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2021 #20 Skrevet 29. januar 2021 Kittykat skrev (10 timer siden): Nav mener at internett er luksus, så sånt sett så er det en form for luksus. Det er en del som er luksus i følge nav og man må faktisk minske bruken på luksusen. Og du trenger ikke å bli frekk og kalle meg en blakk kjerring. bare fordi jeg var så heldig å få en mann som ikke stakk av med første tegn på hinder på veien. Men betyr det at vi ikke har vært igjennom dritt for det om? Du vet ikke noe mer enn det jeg forteller her og å gå til angrep på meg som person pga valgene jeg og mannen min tok, er idiotisk. Dette er mange år siden og vi har fått mye bedre økonomi de siste 10 årene. Men vi hadde ikke fått 3 barn hvis vi ikke hadde hatt råd til det. Jeg skryter ikke og jeg har heller ikke sagt at vi er økonomisk smarte. Vi har selv vært ute for økonomisk uvær. Men vi satte opp et budsjett og begynte og føre ned ting vi brukte penger på som mat, klær, luksus osv. Jeg bare sier at venninnen og samboeren hennes må gå igjennom budsjettet sitt og se hva de får inn og hva som går ut. Og når de da velger å få et barn til, så hjelper det ikke å klage på dårlig økonomi. Et eller annet sted går pengene. Det må være kjip å måtte ha et stramt budsjett. Jeg er glad jeg fort kan bruke 10 000,- i skjønnhetssalonger osv uten å tenke over økonomi. Hadde vært stusselig å ikke kunne bruke penger på seg selv og måtte se ut som en dass pga man har valgt å få barn. Jeg har forresten ett barn selv, men ikke søren om jeg skal ha fler for da kan det tenkes at det hadde gått mer utover økonomi Anonymkode: 8c5fc...c92
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå