Gå til innhold

Leieforhold. Vanskelig å være "kritisk" på visning. Tips?

Anbefalte innlegg

Vi har vært samboere i snart 6 år, og har på denne tiden bodd i flere leiligheter som har vist seg å ha feil og mangler, f.eks muggproblemer og elendige rør på badet. Hadde vi visst om dette før innflytting så hadde vi aldri i livet leid disse stedene. Har også opplevd å bo tett på naboer som er utagerende og belastende en slik grad at utleier må ha visst om problemer med nabostøy osv. Dessuten utleiere som ikke svarer/svarer tregt/bortforklarer, ikke gidder utbedre feil eller se på problemer som oppstår i leiligheten. 

Nå har vi en stund vært på jakt etter nytt sted å bo, og samboeren min har begynt å spørre mer kritiske spm rundt objektet sånn at vi slipper å havne et sted hvor vi ikke trives igjen. Men jeg føler selv at utleiere fort blir veldig utålmodige ved for mange spm. Litt irriterte på en måte. De har gjerne dårlig tid, flere skal komme å se på leiligheten osv. Og ikke minst mtp stor pågang av folk som skal leie så er det vel mer slik at det er vi som skal selge oss inn til utleier og ikke omvendt, for at de skal velge oss. De får vel uansett leid ut. Men synes dere det er frekt å stille litt kritiske spm vedr leilighet? Er bare så lei av å bo i leiligheter hvor vi betaler i dyre dommer for å mistrives. 

Anonymkode: 7f4ac...b39

• Liker 4

Fortsetter under...

Dessverre er det utleiers marked, og så lenge loven er som den er, har dessverre leietakere få rettigheter i praksis, selvom det ser bra ut på papiret. Så dere må nok dessverre belage dere på å selge dere inn, for utleier får leid ut uansett, og leier gjerne ut til de han tror blir enklest å ha med å gjøre, eller bo der dere bor om det er greit nok, også får dere spare alt dere kan.. Dessverre...

Anonymkode: 762a6...1d7

• Liker 4

Jeg spør altid. 

En utleier som virker som han blir irritert bryr seg ikke og er vant til at folk flytter inn eller ut hele tiden. Jeg velger aldri leilighet når en utleier oppfører seg som om jeg er i veien. 

En utleier burde kunne svare på spørsmål og bruke den tiden som trengs. Jeg har aldri bodd i en dårlig leilighet. Kanskje bare flaks, men jeg stiller heller et spørsmål for mye enn et for lite. 

Anonymkode: f4337...8f7

• Liker 5

Hadde jeg vært utleier ville jeg heller vært mer positiv til folk som spør om div. forhold, for det er jo en indikasjon på at folk bryr seg om stedet de skal ha som hjem, og sannsynligvis vil ta godt vare på det mens de bor der.

Som leietaker har jeg vært på visninger der utleier gjerne ville lede oppmerksomheten fra enkelte områder, og da blir jeg ganske skeptisk kan man si. (I ett tilfelle var jeg innom en gang til når bare de som bodde der var hjemme, og de kunne vise meg mugg som utleier hadde klart å lose meg unna...)

Anonymkode: 49c40...6c2

• Liker 1

Jeg leier ut.

Synes bare det er fint at de spør, bedre de vet alt om leilighetene enn at de flytter fort ut  fordi det ikke var som forventet. Foretrekker at de blir boende lenge. 

Så lenge det blir spurt på en vanlig måte, og ikke virker frekke....

Anonymkode: 442f5...02a

• Liker 2

Annonse

Jeg orker ikke å leie ut til folk som har 20 spørsmål. Vil ha inn positiv folk. En gang spurte en person om jeg kunne garantere at badet ikke var allergifremkallende. Leide ut til noen andre for å si det sånn 🙈

Anonymkode: f6df6...0bc

• Liker 3

Jeg leier ut, og hadde nok heller leid ut til noen som ikke stilte kritiske spørsmål ja. Ikke at noe er feil her (leiligheter fra 2018 der alt er tipp topp) men når en potensiell leietager virker litt kritisk på forhånd, så ville jeg tenkt at personen kanskje kom til å bli kranglete. 

Anonymkode: cc114...8ee

• Liker 2
20 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg orker ikke å leie ut til folk som har 20 spørsmål. Vil ha inn positiv folk. En gang spurte en person om jeg kunne garantere at badet ikke var allergifremkallende. Leide ut til noen andre for å si det sånn 🙈

Anonymkode: f6df6...0bc

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg leier ut, og hadde nok heller leid ut til noen som ikke stilte kritiske spørsmål ja. Ikke at noe er feil her (leiligheter fra 2018 der alt er tipp topp) men når en potensiell leietager virker litt kritisk på forhånd, så ville jeg tenkt at personen kanskje kom til å bli kranglete. 

Anonymkode: cc114...8ee

Jeg synes faktisk det er veldig spesielt å tenke på den måten. Tenker dere slik om folk som skal kjøpe bolig også? Selv om man "bare" leier så skal man tross alt bo der og skape et hjem, forhåpentligvis ganske lenge.

Anonymkode: a17dc...1b8

• Liker 1
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes faktisk det er veldig spesielt å tenke på den måten. Tenker dere slik om folk som skal kjøpe bolig også? Selv om man "bare" leier så skal man tross alt bo der og skape et hjem, forhåpentligvis ganske lenge.

Anonymkode: a17dc...1b8

De fleste utleiere vil vel ha noen som aksepterer og ikke stiller spørsmål. Er vanlig når man vil tjene penger, tenker jeg. Mennesker er ikke altruistiske snille vesener, de vil ha profitt med minst mulig problemer. De som stiller spørsmål er mer tilbøyelige til å si fra om ting de misliker senere. Da er det enklere leie ut til en dørmatte

Anonymkode: eeb5f...a78

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...