AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Hvordan fungerer dette? La oss si at jeg er fast ansatt i et selskap 6 mnd i året. Så blir jeg permittert 6 mnd. På denne tiden får jeg dagpenger hos NAV. Likevel har jeg noe å drive med i permitteringsperioden, men dette gir ingen økonomisk avkastning før etter 6-7 måneder, altså etter at jeg er tilbake på jobb. Da kan jeg på en måte "selge" det jeg har drevet med i permitteringsperioden. Avkastningen på dette er ca 300000. Hvordan får dette noen eventuell innvirkning på dagpengene eller lignende? Anonymkode: b597f...d68
Angelheart2 Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 På dagpenger skal du oppgi alle arbeidede timer på meldekortet, også de som ikke gir inntekt. Du vil derfor få reduksjon i dagpengene for den tiden du bruker på denne produksjonen, selv om pengene ikke kommer inn før 6 mnd senere.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Angelheart2 skrev (Akkurat nå): På dagpenger skal du oppgi alle arbeidede timer på meldekortet, også de som ikke gir inntekt. Du vil derfor få reduksjon i dagpengene for den tiden du bruker på denne produksjonen, selv om pengene ikke kommer inn før 6 mnd senere. Aha, er det slik det fungerer. Får man da ut dagpengene og må betale dem tilbake når avkastningen kommer, eller blir man trukket i dagpenger der og da, etter meldekortet er levert inn? Og hva skal man da leve av, om en jobber 100% uten en krone fra noe sted? Anonymkode: b597f...d68
Angelheart2 Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Man blir trukket dagpenger med en gang. Syns jo dette virket som en veldig merkelig måte å jobbe på? Dersom dette er en fast greie så er det jo i så fall meningen at du skal leve av disse ekstra 300.000,- det halvåret du er permittert og så har du vanlig lønn det andre halvåret, eller? Som mottaker av dagpenger plikter du å være aktiv arbeidssøker, det vil si at dersom du ikke kan ta annen jobb fordi du allerede har arbeidsoppgaver som skal utføres så har du heller ikke rett på dagpenger. 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 For å legge til det som allerede er sagt. Ansatte i sesongbedrifter får ikke permitterings-dagpenger når de er utenfor sesong. Det er bare de som opplever uventet nedstenging som får permittere. Skal du ha dagpenger i perioden utenfor sesong må du ha vanlige dagpenger med vanlige krav til å søke annet arbeid pg deltakelse på jobbsøkerkurs. Anonymkode: c7f98...34c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Aha, er det slik det fungerer. Får man da ut dagpengene og må betale dem tilbake når avkastningen kommer, eller blir man trukket i dagpenger der og da, etter meldekortet er levert inn? Og hva skal man da leve av, om en jobber 100% uten en krone fra noe sted? Anonymkode: b597f...d68 Hvis du vil jobbe 100 prosent uten lønn står du fritt til det. Det er et fritt land. Men du kan ikke velge å jobbe 100 % uten lønn og regne med at det offentlige skal betale lønnen. Da får du heller velge en jobb som betaler lønn. Anonymkode: c7f98...34c 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Angelheart2 skrev (1 time siden): Man blir trukket dagpenger med en gang. Syns jo dette virket som en veldig merkelig måte å jobbe på? Dersom dette er en fast greie så er det jo i så fall meningen at du skal leve av disse ekstra 300.000,- det halvåret du er permittert og så har du vanlig lønn det andre halvåret, eller? Som mottaker av dagpenger plikter du å være aktiv arbeidssøker, det vil si at dersom du ikke kan ta annen jobb fordi du allerede har arbeidsoppgaver som skal utføres så har du heller ikke rett på dagpenger. Jada, jobben jeg har innebærer permittering ca 4-6 mnd i året. Det jeg kan utføre av innsats disse 4-6 mnd som gir avkastning tar meg ikke mer enn ca 50 timer totalt. Disse fører jeg altså på meldekortet og blir trukket? Og at jeg kan da selge det jeg oppnådde, ca 300000, en mnds tid etter at jeg er begynt i jobb igjen påvirker ikke dagpengene annet enn de 50 timene jeg skrev på meldekortet? Jeg kan altså fysisk umulig selge varene etter at jeg er i jobb igjen pga begrensninger i produksjonen. Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du vil jobbe 100 prosent uten lønn står du fritt til det. Det er et fritt land. Men du kan ikke velge å jobbe 100 % uten lønn og regne med at det offentlige skal betale lønnen. Da får du heller velge en jobb som betaler lønn. Anonymkode: c7f98...34c Nei, jeg står jo som arbeidssøker de 4-6 mnd. Men jeg har altså mulighet til å gjøre en innsats for meg selv disse mnd. Om jeg ikke får jobb, vil jeg altså gjøre det. Men det tar ikke mer enn ca 50 timer totalt de 4-6 mnd. Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): For å legge til det som allerede er sagt. Ansatte i sesongbedrifter får ikke permitterings-dagpenger når de er utenfor sesong. Det er bare de som opplever uventet nedstenging som får permittere. Skal du ha dagpenger i perioden utenfor sesong må du ha vanlige dagpenger med vanlige krav til å søke annet arbeid pg deltakelse på jobbsøkerkurs. Anonymkode: c7f98...34c Dett er ikke en sesongbedrift, men ordretilgangen går ned deler av året. Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dett er ikke en sesongbedrift, men ordretilgangen går ned deler av året. Anonymkode: b597f...d68 Da er det jo en sesongbedrift. Det er selve definisjonen på en sesongbedrift. Anonymkode: c7f98...34c 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da er det jo en sesongbedrift. Det er selve definisjonen på en sesongbedrift. Anonymkode: c7f98...34c Neida. Det er en bedrift som går året rundt. Det er minimalt svikt i ordretilgangen. 5% kanskje. Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg står jo som arbeidssøker de 4-6 mnd. Men jeg har altså mulighet til å gjøre en innsats for meg selv disse mnd. Om jeg ikke får jobb, vil jeg altså gjøre det. Men det tar ikke mer enn ca 50 timer totalt de 4-6 mnd. Anonymkode: b597f...d68 Du skriver jo at du jobber 100%. Uten lønn. AnonymBruker skrev (1 time siden): Og hva skal man da leve av, om en jobber 100% uten en krone fra noe sted? Du kan godt søke andre jobber selv om du jobber 100 %. Men du kan ikke få dagpenger når jobber 100%. Selv om det er uten lønn, det er du som har valgt en jobb uten lønn. Anonymkode: c7f98...34c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Neida. Det er en bedrift som går året rundt. Det er minimalt svikt i ordretilgangen. 5% kanskje. Anonymkode: b597f...d68 Da har ikke bedriften lov til å permittere. Så permitterings-dagpenger blir det uansett ikke Anonymkode: c7f98...34c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du skriver jo at du jobber 100%. Uten lønn. Du kan godt søke andre jobber selv om du jobber 100 %. Men du kan ikke få dagpenger når jobber 100%. Selv om det er uten lønn, det er du som har valgt en jobb uten lønn. Anonymkode: c7f98...34c Nei, jeg spurte om hva en skal leve av OM en jobbet 100% uten lønn. Jeg har skrevet flere ganger at dette tar meg kun 50 timer ila 4-6 mnd. Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Da har ikke bedriften lov til å permittere. Så permitterings-dagpenger blir det uansett ikke Anonymkode: c7f98...34c Hvorfor har ikke bedriften lov å permittere? Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Hvorfor har ikke bedriften lov å permittere? Anonymkode: b597f...d68 Fordi det finnes vilkår for å få lov til å permittere. Blant annet at årsaken til driftinnskrenkingen er uventet og plutselig som bedriften ikke kunne forutse. Anonymkode: c7f98...34c
Gjest Smeltemann Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Aha, er det slik det fungerer. Får man da ut dagpengene og må betale dem tilbake når avkastningen kommer, eller blir man trukket i dagpenger der og da, etter meldekortet er levert inn? Og hva skal man da leve av, om en jobber 100% uten en krone fra noe sted? Anonymkode: b597f...d68 Du kan ordne deg kreditt får å forskuttere frem til du får oppgjør får det du lager. Eller at du leverer meldekort å fører opp de timene du jobber.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi det finnes vilkår for å få lov til å permittere. Blant annet at årsaken til driftinnskrenkingen er uventet og plutselig som bedriften ikke kunne forutse. Anonymkode: c7f98...34c Jeg finner ingenting slikt i loven. Kan du vennligst linke til det? Det står ingenting om at det skal være uventet "reduksjon i ordretilgang" er kun det jeg finner. Anonymkode: b597f...d68
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Du kan ordne deg kreditt får å forskuttere frem til du får oppgjør får det du lager. Eller at du leverer meldekort å fører opp de timene du jobber. Det blir nok til at jeg leverer meldekort med oppførte timer.. Jeg har vært permittert en årrekke disse mnd hvert år. Nei, jeg har mer enn nok penger. Men tenkte jeg kunne like godt tjene mer, men får altså ikke oppgjøret før etter at jeg er tilbake i jobb igjen. Anonymkode: b597f...d68
Gjest Smeltemann Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det blir nok til at jeg leverer meldekort med oppførte timer.. Jeg har vært permittert en årrekke disse mnd hvert år. Nei, jeg har mer enn nok penger. Men tenkte jeg kunne like godt tjene mer, men får altså ikke oppgjøret før etter at jeg er tilbake i jobb igjen. Anonymkode: b597f...d68 Så det du i praksis sier er at du ikke er arbeidsledig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå