Gå til innhold

Bruke min bror som kausjonist og spørsmål rundt det å være kausjonist.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, min far skulle være kausjonist for meg på mitt første leilighetskjøp. Jeg hadde også en kjæreste som skulle kjøpe med meg. 

Nå har det seg sånn at pappa gikk bort, og jeg og kjæresten er nå ekser. 

Jeg har egenkapital på litt over 300 tusen. Men ser at min egenkapital ikke strekker til for 90% av leiligheten i mitt område.

Jeg har lyst til å snakke med min bror om han kanskje er villig til å stille som kausjonist for min del. 
Men han har barn, og jeg vil jo ikke låse han til meg om han eventuelt ønsker å hjelpe barna sine når den tid kommer. (de er 14 og 15, så skjer ikke med det første) 

Hvordan fungerer det med kausjonist, vil han være bundet opp helt til mitt lån er nedbetalt. ? 

Eller vil han stå som kausjonist til delen av lånet han har gått god for et nedbetalt?  

Anonymkode: 17439...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brunello skrev (Akkurat nå):

Glem det. Vil være helt idiotisk. 

Gjerne begrunn hvorfor det vil være helt idiotisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er boligen til din bror nedbetalt? Det vil jo bli pant i hans bolig om han kausjonerer for deg.

Anonymkode: 38219...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal din egen leilighet. Det er best. Jeg ville ikke vært kausjonist for et søsken

Anonymkode: f7b09...36e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han påtar seg en økonomisk forpliktelse som potensielt kan ødelegge økonomien hans. Dessuten vil han antakelig redusere sin evne til å hjelpe egne barn.

Uten at det har betydning for det over. Dersom faren din er død, og han kunne være kausjonist, vil jeg anta du arvet en del? Eventuelt at den som sitter i uskiftet bo kan hjelpe deg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er boligen til din bror nedbetalt? Det vil jo bli pant i hans bolig om han kausjonerer for deg.

Anonymkode: 38219...9c2

Det er jeg usikker på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan skaffe kausjonist på det du mangler til egenkapital. Og utifra det jeg har skjønt etter å ha prata med banken angående det samme er at den delen av lånet som kausjonisten står for vil bli nedbetalt først. 

Anonymkode: 08f45...f05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du virkelig pålegge broren din ansvaret om din økonomiske situasjon rakner?

Jeg synes ikke det er rimelig å be om, med mindre din bror sitter slik i det at han kan "tåle det". Altså, om han er svært rik.

Anonymkode: 971a2...51a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Han påtar seg en økonomisk forpliktelse som potensielt kan ødelegge økonomien hans. Dessuten vil han antakelig redusere sin evne til å hjelpe egne barn.

Uten at det har betydning for det over. Dersom faren din er død, og han kunne være kausjonist, vil jeg anta du arvet en del? Eventuelt at den som sitter i uskiftet bo kan hjelpe deg.

Er nok derfor jeg spør, for om det går ut over muligheten hans til å hjelpe sine egne barn i fremtiden (10-15år) så ønsker jeg ikke at han skal være kausjonist. 

Mitt senario er at han går god for 200-300 tusen. sånn at jeg kan kjøpe det jeg er på utkikk etter. 
Og at han ikke vil være kausjonist når de pengene han har gått god for er betalt inn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er nok derfor jeg spør, for om det går ut over muligheten hans til å hjelpe sine egne barn i fremtiden (10-15år) så ønsker jeg ikke at han skal være kausjonist. 

Mitt senario er at han går god for 200-300 tusen. sånn at jeg kan kjøpe det jeg er på utkikk etter. 
Og at han ikke vil være kausjonist når de pengene han har gått god for er betalt inn. 

Banken er neppe enig i det. De holder på kausjonisten så lenge som mulig.

Det beste ville bært om du låner penger av han til Ek. Om han ikke har anledning til å låne deg penger, bør han heller ikke være kausjonist.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Hvis du bruker din bror som kausjonist vil hans lånemuligheter bli innskrenket, samt hans muligheter til å kunne økonomisk hjelpe sine barn i fremtiden.

Men over til hva kausjon er og forklaringer rundt de forskjellige kausjonstyper.

En kausjon er et betinget pengekrav, gjeldskrav. Dvs. at visse betingelser må være oppfylt før kausjonene kan innkreves. Betingelsen for at kreditor kan kreve at kausjonisten betaler er som oftest at den opprinnelige debitor, skyldner, ikke lenger etterlever, følger nedbetalingsplanen av lånet.

Debitor eller skyldner bryter låneavtale på en eller annen måte

Å stille kausjon eller bli kausjonert for hva er forskjellen?

Når du stiller kausjon, betyr dette at du garanterer, at låntaker betaler i hht. låneavtalen, og hvis dette ikke skjer, så skal du betale hele kausjonsbeløpet, i sin helhet.

Med andre ord så stiller du med en ekstra sikkerhet for kreditor at lånet blir betalt.

I «gamle dager» het det i mange kausjonsavtaler at kausjonisten også stilte sikkerhet for: «ethvert mellomværende». Det er det ikke lengre tillate å ha med i en kausjonserklæring.

Dette fremkommer i Finansavtaleloven (forkortet til finansavtl.)

Hvilket betyr at du garanterer, stiller kausjon, eller ekstra sikkerhet for en person, som långiver,

altså kreditor, stiller spørsmålstegn ved om vil klare å betale i hht. låneavtalen.

Kausjon 2 – to typer + pluss en til. Selvskyldnerkausjon - Simpel kausjon og Realkausjon.

Selvskyldnerkausjon

Der det foreligger en selvskyldnerkausjon vil kreditor kunne gå på kausjonisten(e) med en gang et forsøk på å få betaling hos hovedskyldneren ikke fører frem, uavhengig av om vedkommende rent faktisk kan betale. Det kan således sies at kausjonisten garanterer både for debitors betalingsevne og betalingsvilje.

Simpel kausjon

En erklæring som en kausjonist undertegner som garanti for oppfyllelse av visse økonomiske forpliktelser for en annen person. Ved bruk av simpel kausjon må kreditor ved eventuelt mislighold først søke dekning hos skyldneren, før kreditor kan kreve noe fra kausjonisten.

Ved simpel kausjon er det derimot bare betalingsevnen det garanteres for. Her må kreditor før han kan gå på kausjonisten(e) gjennomføre visse tiltak for å få hoveddebitor til å betale, slik at det er på det rene at han ikke er i stand til å gjøre opp for seg.

Realkausjon

En person som stiller realkausjon er en som stiller sidesikkerhet for et lån i realverdier.

Dvs. tilleggssikkerhet i tillegg til kausjonen. Det vil være omsettelige verdier, som oftest fasteiendom, f.eks. bolig.

Realkausjonist er når flere enn låntaker har hjemmel til boligen. Medeieren(e) må undertegne avtale om realkausjon som innebærer at de stiller sin ideelle andel av boligen til sikkerhet for lånet (3. mannspant). Hver medeier må undertegne en egen avtale.

Avtale om realkausjon innebærer ikke personlig gjeldsansvar for kausjonisten, men kun at banken kan søke dekning for sitt krav i hele den pantsatte eiendommen.

Hvis du skal bruke din bror eller få noen andre til å kausjonere, MÅ DU TEGNE forsikring, liv, helse og uføre, slik at kausjonisten unngår å måtte betale hvis du misligholder lånet det er kausjonert for.

En kausjonist kan risikere å miste sin bolig, hvis mislighold av lån oppstår. Hvis kausjonisten ikke kan betale på kausjonen, kan kreditor begjære tvangspant i kausjonistens bolig, for på et senere tidspunkt begjære boligen solgt på tvangsauksjon.

Dette er ikke noe du ønsker skal skje med noen av de du kjenner, derfor er det av den største viktighet at du tegner de forsikringer som jeg har nevnt foran.

Dette sier finansavtaleloven om bankens frarådingsplikt, vedrørende kausjon.

§ 60. Plikt til å frarå

(1) Dersom långiveren frarår en forbruker å oppta lånet, jf. § 47, skal långiveren før kausjonsavtalen inngås eller lånet utbetales underrette kausjonisten om dette skriftlig. Forsømmer långiveren dette, kan kausjonistens ansvar nedsettes for så vidt lemping finnes rimelig. Det samme gjelder dersom långiveren burde ha frarådet forbrukeren å oppta lånet.

(2) Dersom långiver før kausjonsavtale inngås med en forbruker må anta at økonomisk evne eller andre forhold på kausjonistens side tilsier at denne alvorlig bør overveie å avstå fra å stille kausjon, skal långiver skriftlig underrette kausjonisten om dette. Første ledd annet punktum gjelder tilsvarende.

§ 61. Kausjonsavtalen

(1) Kausjonsavtalen må for å være bindende være inngått skriftlig og inneholde opplysninger om kausjonsbeløpets størrelse eller det høyeste beløp kausjonen skal sikre. § 8 annet ledd gjelder ikke for en kausjonsavtale med en forbruker.

(2) Kausjonsavtalen skal inneholde opplysninger som nevnt i § 59 første ledd bokstav c, d, g og h. En kausjonsavtale med en forbruker skal dessuten inneholde opplysninger som nevnt i § 59 første ledd bokstav b, e og f og om tvisteordning som nevnt i § 4. Opplysninger som nevnt i § 59 første ledd som institusjonen har gitt før kausjonsavtalen ble inngått, skal i alle tilfeller regnes som en del av kausjonsavtalen.

(3) Et vilkår som ikke er tatt inn i kausjonsavtalen, er ikke bindende for kausjonisten med mindre institusjonen godtgjør at vilkåret er uttrykkelig vedtatt av kausjonisten.

(4) Institusjonen skal gi kausjonisten et eksemplar av kausjonsavtalen eller på annen måte gjøre avtalen tilgjengelig for kausjonisten.

Min anbefaling.

Hvis du ikke selv har nok kapital til å kjøpe egen bolig, da hadde jeg ventet og spart.

Lån

For å få lån lettere hadde jeg begynt å føre budsjett og regnskap, som du legger frem sammen med lånesøknad, da dette viser at du har kontroll på din økonomi. Dette er noe de aller fleste kreditorer ser etter. Kreditorene ser etter, betjeningsevne, sikkerhet og at du som låntaker har oversikt, kontroll over din økonomi.

Dette vil vise at du ikke «kaster deg hodestups» inn i et impulskjøp, men at kjøpet er gjennomtenkt, på lik linje med din økonomi.

TS skriver:

«Mitt senario er at han går god for 200-300 tusen. sånn at jeg kan kjøpe det jeg er på utkikk etter. 
Og at han ikke vil være kausjonist når de pengene han har gått god for er betalt inn»

Brunello skriver som svar til TS sin uttalelse

«Banken er neppe enig i det. De holder på kausjonisten så lenge som mulig.

Det beste ville bært om du låner penger av han til Ek. Om han ikke har anledning til å låne deg penger, bør han heller ikke være kausjonist.»

Bemerkning til Brunellos svar

Jo det er fullt mulig å inngå en slik kausjonsavtale, om at kausjonen bindes opp både mot et bestemt beløp, og eventuelt en bestemt tid.

Hvis broren låner TS penger, sitter broren i nøyaktig samme situasjon, som om han hadde kausjonert.

Årsaken er den samme som hvis TS ikke klarer å betjene den delen av lånet det er kausjonert for.

I begge situasjonene vil broren måtte betale lånet.

Kausjon er en uting.

Det er et gammelt ordtak som heter:

Kausjon er; en mann som ikke kan betale, og som får en annen som ikke kan betale, til å garantere at han kan betale.

Håper dette vil gi deg litt innspill du kan bruke.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvor mye du må betale i boliglån i mnd på den kjøpsprisen du fantaserer om? 

Husk at husleie/fellesutgifter kommer i tillegg, og at du skal tåle en renteøkning. 

Anonymkode: 96e8b...8dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han er ikke bundet til lånet er nedbetalt. Når du har betalt ned nok til hondtere det selv kan du fjerne han fra lånet. Så det spurt litt på betalings evnen din. 

Anonymkode: d5c70...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde foreldre som kausjonister, og "betalte dem ut" etter et halvt år. 

Å bruke søsken som kausjonist kan være helt fint det! Men det forutsetter at du har økonomien på stell selv, kan tåle en økning i renter og fremdeles kunne betale boliglånet, og at du kan løse ut kausjonisten innen ikke alt for lang tid.

Det er jo bare å spørre broren din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, dette må du ikke finne på å spørre om, med mindre søskenet ditt foreslår det selv.

Anonymkode: 8fcca...137

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herlighet, dette må du ikke finne på å spørre om, med mindre søskenet ditt foreslår det selv.

Anonymkode: 8fcca...137

Hva er galt i å spørre om han vil stille som kausjonist? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri spurt min bror om det. han har barn og vil nok gjerne kausjonere for dem om få år.

Men hvis din far skulle stille som kausjonist, så må jo han ha hatt tilgjengelige midler, noe som betyr at du må jo ha arvet en del. Hvis han bor med din mor, ville vel hun kausjonert som avtalt, så jeg går ut ifra at de er skilt.

Hvorfor bruker du ikke arven på dette?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg hadde barn på 15 år, hadde jeg ikke regnet med at det nødvendigvis er så mye som 10-15 år til de skal kjøpe selv. Og hvor godt kjenner du din brors økonomiske situasjon? Hvor mye gjeld har han? Hvor sikker er jobbe hans (eller konas?) Hva skjer hvis det blir samlivsbrudd der? Eller om de ønsker å bytte bolig når 2 barn flytter ut som 3-4 år kanskje? Jeg syns det er å kreve mye, med mindre han har mye penger på bok. 

Anonymkode: cac22...fb6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

altflyter skrev (2 minutter siden):

Jeg ville aldri spurt min bror om det. han har barn og vil nok gjerne kausjonere for dem om få år.

Men hvis din far skulle stille som kausjonist, så må jo han ha hatt tilgjengelige midler, noe som betyr at du må jo ha arvet en del. Hvis han bor med din mor, ville vel hun kausjonert som avtalt, så jeg går ut ifra at de er skilt.

Hvorfor bruker du ikke arven på dette?

Jeg ønsker bare å spørre min bror dersom det ikke vil gå ut over hans mulighet for å hjelpe sine barn når den tid kommer. 
Men det kom tydeligvis ikke godt nok frem i innlegget mitt. 

Jo jeg arver en god del penger fra min far, vi hadde en avtale om at jeg skulle få forskudd på arv, samt at han skulle stille som kausjonist. 
Nå som jeg har mistet både min far og kjæreste så har situasjonen blitt snudd helt opp ned. 

Han har vært kausjonist for sine 3 andre barn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...