Belima Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 I en oppskrift jeg skal prøve for første gang står det at jeg trenger 250 gr surdeig. Problemet er jo at den starteren jeg har satt er så liten. Hvordan får jeg den til å bli større så jeg kan bake brød?
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Du må mate den opp til ønsket mengde. Husk å mate den nok opp så du har minst 1 dl starter igjen, til å spare til neste baking. Anonymkode: d80dc...000 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Hva vil det si å mate en deig?? Anonymkode: b26a7...7e0 1
Gjest Emet Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Du kan bruke halvparten surdeig og halvparten gjær, men da setter du det på kaldheving eller i kjøleskapet natta over får litt av den saftige og gode surdeig smaken likevel. Høres ut som du har en veldig ny starter? Surdeigen blir mer effektiv når den er litt eldre åså, så dette er en god måte å bruke surdeigen på til den er sterk nok. Er starteren din ferdig så den er en surdeig forresten?
pulverheksa Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva vil det si å mate en deig?? Anonymkode: b26a7...7e0 å blande i mer vann og mel. Surdeig må ha nytt mel og vann tilsatt ca en gang i uka for å holde deigen aktiv. 1
Gjest Emet Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva vil det si å mate en deig?? Anonymkode: b26a7...7e0 Surdeigen må ha mel og vann hver dag til starteren er blitt en surdeig, og så skal den ha "mat" en gang i uka når den er sterk nok og ferdig.
Belima Skrevet 25. januar 2021 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2021 Takk for tilbakemeldinger. Tror jeg må finne en annen oppskrift og lage ny starter. Den oppskriften jeg har brukt ble "dyr", da en hver gang skulle kaste så mye av starteren. Noen som har en starter de er fornøyd med? Min skal lages med rug.
Trodle Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Jeg pleier å lage et par glass med surdeig, liker ikke å kaste så mye... Men mel og vann er heldigvis ikke så dyrt 🙂 Prøv deg på en enkel hvetedeig, anbefaler også boka surdeig 🤗 1
pulverheksa Skrevet 26. januar 2021 #10 Skrevet 26. januar 2021 Belima skrev (9 timer siden): Takk for tilbakemeldinger. Tror jeg må finne en annen oppskrift og lage ny starter. Den oppskriften jeg har brukt ble "dyr", da en hver gang skulle kaste så mye av starteren. Noen som har en starter de er fornøyd med? Min skal lages med rug. Ikke kast noe, bruk det som er til overs i vaffelrøre eller pannekaker eller spar det i frysen til du skal bake brød. Om det er mer starter enn soppskriften har ingen betydning. Nå har du jo en starter som er i gang. Bare jobb videre med den. Jeg baker kun med rugstarter, min er blitt så god nå etter 6 år at jeg også kan bake hvetebakst med den. Vær tålmodig, surdeigstarter trenger ofte to tre måneder før den er skikkelig sterk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå