Gå til innhold

Boligmarkedet i Oslo er jo helt ute av kontroll...... 3,6 millioner for 30 kvm UTEN soverom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er inne på finn og ser på leiligheter i området der jeg bor, og kommer over leiligheter på 30 UTEN soverom til 3,6-3,7 mill. Jeg må ærlig innrømme at jeg mildt sagt er sjokkert, fordi sist jeg sjekket kostet samme leiligheter rundt 3 millioner. Selv kjøpte jeg min for 2,7 for tre år siden i samme område (31 kvm). Hvorfor tror dere prisene har vokst såpass mye på kort tid? Tror dere prisene skal mer opp nå i 2021? Jeg synes synd på førstegangskjøpere som skal inn i dette markedet nå, det er jo helt spinnvillt....

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=198047528 (1-roms leilighet på 30 kvm til 3,6 mill)

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=204593671 (1-roms leilighet på 30 kvm til 3,7 mill)

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=203228973 (1-roms leilighet på 34 kvm til 3,8 mil)

Anonymkode: 4a6b8...530

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hybel til 4 mill, jaja 😂

Anonymkode: a70ea...015

• Liker 11
Skrevet

Og der  fikk du sagt at du bor på Frogner.......😏 

Det er leiligheter som er billigere litt lenger mot øst, men fortsatt i byen.

Anonymkode: 5aee6...d4a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva har det med saken å gjøre når jeg er anonym? 

• Liker 27
Skrevet

Når folk er villige til å betale så blir prisen der etter. Går ann å tenke rasjonelt om det er verdt det eller ikke.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Leilighetene i sentrum nå er likevel rekorddyre, bare å ta en titt selv. Prisene er helt ute av kontroll

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hybel til 4 mill, jaja 😂

Anonymkode: a70ea...015

Ja, det er helt villt. Blir tidenes oppgradering når man flytter ut av Oslo, går rett fra hybel til villa 😂

• Liker 13
Skrevet

Det er politikk. Regjeringen gjør det lite attraktivt å bo utenfor det sentrale østland, og da øker prisene på boliger der. 

Anonymkode: c32ff...e99

• Liker 6
Skrevet

Boligmarkedet er egentlig ikke noe marked. De vanlige markedsmekanismene gjelder i alle fall ikke for dette "markedet". 

Når det er stor etterspørsel etter en vare eller tjeneste vil det i et vanlig marked komme inn produsenter som ønsker å tjene på å oppfylle etterspørselen. Over tid vil etterspørsel og tilbud nå et markedsmessig idealpunkt. Men dette gjelder ikke boligmarkedet. Her er det helt andre mekanismer som spiller inn. Blant annet lave renter, skattefradrag og myndighetenes garanti for at boligformuen aldri vil forvitre.  

Når myndighetene garanterer for verdiene man putter i bolig er det egentlig ingen grunn til å sette grense for hva man kan investere i en bolig. 1 milliard for en hybel er en trygg investering fordi myndighetene garanterer for verdien. 

I enkelte områder i California med stor fraflytting driver myndighetene å river hus for å opprettholde verdien. 

Anonymkode: fe089...6d5

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Boligmarkedet er egentlig ikke noe marked. De vanlige markedsmekanismene gjelder i alle fall ikke for dette "markedet". 

Når det er stor etterspørsel etter en vare eller tjeneste vil det i et vanlig marked komme inn produsenter som ønsker å tjene på å oppfylle etterspørselen. Over tid vil etterspørsel og tilbud nå et markedsmessig idealpunkt. Men dette gjelder ikke boligmarkedet. Her er det helt andre mekanismer som spiller inn. Blant annet lave renter, skattefradrag og myndighetenes garanti for at boligformuen aldri vil forvitre.  

Når myndighetene garanterer for verdiene man putter i bolig er det egentlig ingen grunn til å sette grense for hva man kan investere i en bolig. 1 milliard for en hybel er en trygg investering fordi myndighetene garanterer for verdien. 

I enkelte områder i California med stor fraflytting driver myndighetene å river hus for å opprettholde verdien. 

Anonymkode: fe089...6d5

Hvordan garanterer myndighetene for verdien? Det har da vært boligkrakk flere ganger...

Anonymkode: eb218...4c5

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan garanterer myndighetene for verdien? Det har da vært boligkrakk flere ganger...

Anonymkode: eb218...4c5

Er jo sikkert ment over tid :)

• Liker 1
Skrevet

Vanvittige priser for rom i en blokk i Oslo.

En bekjent av meg kjøpte for noen år siden et gårdsbruk til litt over 4 mill, det var hovedhus inndelt i to boenheter med til sammen 9 soverom.
Ganske ny kårbolig og fjøs som var ribbet innvendig, mye utmark med hytteeiendommer. En hytte og en seter samt rettigheter til laksefiske som er meget innbringende samt at all innmark var utleid til andre bønder.

Anonymkode: e9590...d49

• Liker 5
Skrevet

Ja, det er helt villt. Blir tidenes oppgradering når man flytter ut av Oslo, går rett fra hybel til villa 😂

Jeg bor 25 min fra Oslo S med bil/35 min med buss, og har rekkehus på 125 kvm til samme pris som de hyblene😰

Anonymkode: f4acb...2d7

Skrevet

Fordi du betaler mer for beliggenheten enn leiligheten. Det er ikke noe problem å finne rimeligere boliger enn dette. 

• Liker 7
Skrevet

Det er kjøperne som legger opp til det. Hadde ikke folk vært så ivrige, hadde ikke prisene blitt presset opp. 

Anonymkode: 3f5a2...cd4

• Liker 6
Skrevet

Boligprisene har i tillegg økt det siste året, siden folk har brukt mindre penger på reising etc. så de kan spytte mer inn i bolig.

Anonymkode: 1e208...d00

• Liker 3
Skrevet

Det er politikk. Regjeringen gjør det lite attraktivt å bo utenfor det sentrale østland, og da øker prisene på boliger der. 

Anonymkode: c32ff...e99

Hva har regjeringen gjort som gjør det lite attraktivt å bo utenfor det sentrale østland?

Det flertallet i byrådet i Oslo (AP, SV og MDG) HAR gjort er å bruke opp til 4 år for byggesøknader slik at nybygg i Oslo er langt i fra tilstrekkelig.

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor i Trondheim, og naboleiligheten til meg og min x(vi leide), på 40kvm gikk for litt over 3 mill. Da hadde du akkurat plass til dobbeltseng inni hva jeg vil kalle et klesskap:P Du krøp inn og ut av senga via fotenden, og slo helen i radiatoren innimellom. Ingen nattbord eller noe. Var en 20-30 min spassertur til sentrum. Så det forundrer meg ikke at du må ut med så mye for en hybel.

Jeg har kjøpt litt utfor sentrum i Trondheim, men nært et stort kjøpesenter, for under 2,3. 55kvm, stort soverom, stor terrasse, fellesgarasje, og en enorm innendørs bod. Eneste som er der er julepynt og dekk, for jeg eier nesten ingenting etter jeg og x'n bodde så trangt:P Eneste minuset er at jeg har fellesvaskeri som deles med 3 andre. Men to er nesten alltid bortreist, så er liksom bare å vaske.

Anonymkode: be724...5ec

• Liker 1
Skrevet

Jeg forstår at prisene i Oslo og omegn er høyere enn andre steder i landet, men forskjellene er for store. Flytter enn 1 t ca unna Oslo får man jo eneboliger til samme pris som en knøttliten 1 roms i Oslo. 

Et annet eksempel. En 3 Roms leilighet i denne kommunen koster 4 til 5 mill. Flytter vi 1 t unna er prisene 1,5 til 2 millioner ca. 

Ergo Oslo er nesten tredobling av prisene.

Skrevet

Kjøpte 110kvm i Oslo 2007 med kona for 2,7.

Når vi ble skilt i 2017 så kjøpte jeg henne ut på en takst som var 6,2.

Selger jeg nå så er det et sted mellom 8,5-9 tenker jeg. 

VI kan vel trygt si at markededet har gått fullstendig av hengslene, og jo mindre leiligheter jo verre er det.

Skulle jeg begynt på nytt nå så hadde det garantert blitt å bosette seg på utsiden av Oslo.

Anonymkode: b2007...6d0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...