AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Jeg fikk da positiv graviditetstest i morges. Da jeg ble gravid forrige gang var jeg 28 år, mens nå er jeg 36 år. Dette gjør jo at jeg har litt flere spørsmål... Såvidt jeg vet er det vel fra man er 38 år at det er risikosvangerskap og automatisk får tettere oppfølging, så jeg er jo ikke der enda. Samtidig er det vel økt sannsynlighet for Downs-syndrom når man er over 35 år. Jeg har i mine to tidligere svangerskap ikke hatt noe annet enn ordinær ultralyd, men burde jeg kanskje få tatt ultralyd i uke 12? Hvor lenge skal jeg vente før jeg kontakter lege? Jeg er nå da ifølge terminkalkulatorer 3+5, så det er jo tidlig enda. Anonymkode: c9849...4db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Jeg hadde kontaktet legen og forklart situasjonen, så kan legen sette opp time på et passende tidspunkt, evt henvise til tidlig ultralyd Anonymkode: 7f111...99f
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg hadde kontaktet legen og forklart situasjonen, så kan legen sette opp time på et passende tidspunkt, evt henvise til tidlig ultralyd Anonymkode: 7f111...99f Ja, kanskje jeg bare skal gjøre det. Jeg er jo også litt spent på hvordan alt blir da jeg har flyttet siden forrige graviditet. Forrige graviditet bodde jeg i en storby, med 10 min til sykehuset, mens jeg nå bor på en liten øy der man må ta båt/fly for å komme til nærmeste sykehus med fødeavdeling/kvinneklinikk. Det er et sykehus her på øya, men der er det bare fødestue, og så vidt jeg kan lese oppfyller jeg ikke alle kriterier for å føde der. Jeg sitter nå og tenker på hvem jeg skal fortelle om graviditeten og når. Foreløpig har jeg ikke sagt det til noen. TS Anonymkode: c9849...4db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Vil bare si gratulerer jeg! 😍 jeg også er gravid igjen, 11år siden sist - alt føles helt nytt for meg også 😃 Anonymkode: b7973...d5e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Gratulerer! Alt går seg til etterhvert er min erfaring. Viktigste er å bare komme seg på kontroller så fort det er tid for det, så føler jeg helsepersonell tar over og trygger deg på at alt blir gjort i riktig rekkefølge. Er utrolig imponert over svangerskapsomsorgen, de er veldig nøye og sjekker alt opp med minste mistanke om avvik. Det er iallefall min erfaring her i Oslo Anonymkode: 562f6...282
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Du ringer legen, som vil sette deg opp for første svangerskapskontroll mellom uke 8-12 (de aller fleste setter opp i uke 12). Da tas det blodprøver av deg, fyller ut helsekort osv. Be om å få sjekket vitaminer, jernlager og stoffskifte samtidig. Ikke alle gjør dette, men mange har mangler de først oppdager i uke 24 og utover. Du vet jo helt sikkert at du skal begynne med folat nå, men sier det likevel. Siden det ikke er noen medisinske indikatorer (alder eller barn født med avvik) så får du nok ikke UL i uke 12 i det offentlige, men jeg ville anbefalt deg en privat UL i uke 13 for å sjekke nakkefold og nesebein. Dette for å utelukke kromosomavvik. Er du veldig nervøs for dette, så bestill deg et NIPT test-kit fra Sverige eller Danmark. Anonymkode: f93a0...70b
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Ja, forresten, sett deg inn i de nye kostholdsrådene for gravide. Det er en del mer på lista idag enn for 8-10 år siden. Anonymkode: f93a0...70b 1
Thea82 Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Gratulerer:) jeg fikk en datter for litt siden, jeg er 38. Det ble ikke regnet som risikosvangerskap (men bor i Danmark så NIPT test er standard her).
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du ringer legen, som vil sette deg opp for første svangerskapskontroll mellom uke 8-12 (de aller fleste setter opp i uke 12). Da tas det blodprøver av deg, fyller ut helsekort osv. Be om å få sjekket vitaminer, jernlager og stoffskifte samtidig. Ikke alle gjør dette, men mange har mangler de først oppdager i uke 24 og utover. Du vet jo helt sikkert at du skal begynne med folat nå, men sier det likevel. Siden det ikke er noen medisinske indikatorer (alder eller barn født med avvik) så får du nok ikke UL i uke 12 i det offentlige, men jeg ville anbefalt deg en privat UL i uke 13 for å sjekke nakkefold og nesebein. Dette for å utelukke kromosomavvik. Er du veldig nervøs for dette, så bestill deg et NIPT test-kit fra Sverige eller Danmark. Anonymkode: f93a0...70b Takk for svar! Folat har jeg begynt med ja. Det er nok lurt å få sjekket vitaminer ja. Jeg har også gått på antibiotika store deler av mine første to svangerskap pga urinveisinfeksjon, så jeg er jo spent på hvordan det blir denne gangen. Jeg vet ikke om det er mulig å få privat ultralyd noe sted her jeg bor, men jeg får høre med legen når jeg kommer så langt. NIPT-test hadde jeg ikke hørt om, så det måtte jeg google. Ser ut til at det koster en god del, så får se om det holder med en eventuell tidlig ultralyd. Jeg er vel ikke veldig nervøs. Jeg vet at sannsynligheten er større nå enn da jeg var yngre, men den er vel allikevel ikke stor. Men det er mulig jeg ønsker å avbryte dersom det skulle vise seg at det er noe galt. TS Anonymkode: c9849...4db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ja, forresten, sett deg inn i de nye kostholdsrådene for gravide. Det er en del mer på lista idag enn for 8-10 år siden. Anonymkode: f93a0...70b Takk for svar! Da skal jeg se på dette! Det er fremdeles så nytt og litt uvirkelig, så det med kosthold har jeg ikke tenkt på enda. TS Anonymkode: c9849...4db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg fikk da positiv graviditetstest i morges. Da jeg ble gravid forrige gang var jeg 28 år, mens nå er jeg 36 år. Dette gjør jo at jeg har litt flere spørsmål... Såvidt jeg vet er det vel fra man er 38 år at det er risikosvangerskap og automatisk får tettere oppfølging, så jeg er jo ikke der enda. Samtidig er det vel økt sannsynlighet for Downs-syndrom når man er over 35 år. Jeg har i mine to tidligere svangerskap ikke hatt noe annet enn ordinær ultralyd, men burde jeg kanskje få tatt ultralyd i uke 12? Hvor lenge skal jeg vente før jeg kontakter lege? Jeg er nå da ifølge terminkalkulatorer 3+5, så det er jo tidlig enda. Anonymkode: c9849...4db Da tar du NIPT i uke 8. Anonymkode: e71cb...c5e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Du ringer legen, som vil sette deg opp for første svangerskapskontroll mellom uke 8-12 (de aller fleste setter opp i uke 12). Da tas det blodprøver av deg, fyller ut helsekort osv. Be om å få sjekket vitaminer, jernlager og stoffskifte samtidig. Ikke alle gjør dette, men mange har mangler de først oppdager i uke 24 og utover. Du vet jo helt sikkert at du skal begynne med folat nå, men sier det likevel. Siden det ikke er noen medisinske indikatorer (alder eller barn født med avvik) så får du nok ikke UL i uke 12 i det offentlige, men jeg ville anbefalt deg en privat UL i uke 13 for å sjekke nakkefold og nesebein. Dette for å utelukke kromosomavvik. Er du veldig nervøs for dette, så bestill deg et NIPT test-kit fra Sverige eller Danmark. Anonymkode: f93a0...70b Uke 12? Det var sent. Er det normalt? Jeg fikk beskjed om å komme inn på første kontroll i uke 7+5. Anonymkode: 12b2b...b44
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Thea82 skrev (22 minutter siden): Gratulerer:) jeg fikk en datter for litt siden, jeg er 38. Det ble ikke regnet som risikosvangerskap (men bor i Danmark så NIPT test er standard her). Takk for det! Jeg er veldig spent på hvordan svangerskapet kommer til å gå. De to første var heldigvis ganske greie svangerskap. Det blir jo en del år mellom mine. Eldste er 14 og yngste er 7 år. Yngste har ønsket seg småsøsken i mange år nå, og kommer til å bli overlykkelig, så jeg er spent på å fortelle det til henne. Jeg er litt mer spent på eldstemann som har sagt at han ikke vil ha flere plagsomme småsøsken. Han vil iallfall ikke ha flere søstre. Så det blir spennende å se kjønn når den tid kommer. Skulle ønske NIPT-test hadde vært standard her etter å ha lest litt om dette. Det koster en god del å få tatt det ser jeg. TS Anonymkode: c9849...4db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da tar du NIPT i uke 8. Anonymkode: e71cb...c5e Leste at nipt-test tidligst kunne ta fra uke 10? Og at man måtte ha tatt ultralyd først for å forsikre seg om hvor mange foster det er..? TS Anonymkode: c9849...4db
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uke 12? Det var sent. Er det normalt? Jeg fikk beskjed om å komme inn på første kontroll i uke 7+5. Anonymkode: 12b2b...b44 Ja det er vanlig. Det er nok også fordi risikoen for spontanabort er lav rundt uke 12, kontra uke 6-8. Anonymkode: f93a0...70b
Thea82 Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for det! Jeg er veldig spent på hvordan svangerskapet kommer til å gå. De to første var heldigvis ganske greie svangerskap. Det blir jo en del år mellom mine. Eldste er 14 og yngste er 7 år. Yngste har ønsket seg småsøsken i mange år nå, og kommer til å bli overlykkelig, så jeg er spent på å fortelle det til henne. Jeg er litt mer spent på eldstemann som har sagt at han ikke vil ha flere plagsomme småsøsken. Han vil iallfall ikke ha flere søstre. Så det blir spennende å se kjønn når den tid kommer. Skulle ønske NIPT-test hadde vært standard her etter å ha lest litt om dette. Det koster en god del å få tatt det ser jeg. TS Anonymkode: c9849...4db Jeg var mye kvalm, ellers gikk det fint. Så selv om man er litt i voksen alder trenger man ikke få et trøblete svangerskap kom meg også hurtig etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå