AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Hun er snart 19 år, og har en helt vanvittig vane for å bare slippe hva som helst ned der hun står å lar det ligge i evigheter. Og ingenting blir tatt ut av rommet. Havnet det der er det "tapt" Alle flater inkl vinduskarm og seng er dekket med søppel, skittentøy og diverse. Hvite sokker er brune og helt stive... I tillegg brukte bind som ligger slengt.. Jeg går sjeldent inn der, men nå måtte jeg hente noe hun lot bli igjen som ikke var hennes. Hun har vært sånn siden jeg ble kjent med henne da hun var 14 år. Hun bor hos oss fast. Er også ekstremt usikker på hvor grensa går fra å respektere hennes privatliv også ifht at hun nå er voksen og til hva man kan blande seg i ifht hva man personlig mener man kan leve med av rot. Og det at jeg kun er stemor. Det har vært en evig kamp å få henne til å løfte en finger her. Og når hun gjør noe er det slurv. Hun sier det er enklere å høre på meg, og ta imot beskjeder pga måten jeg sier ifra på. Da kan hun skjerpe seg akkurat den dagen, så er det tilbake. Dette begynner å gå på tålmodigheten løs. Og ikke minst er jeg bekymret for hvordan hun kommer til å ha det når hun skal flytte for seg selv... Faren og jeg blir rett og slett lei oss for hvordan hun tillater seg å ha det... Og det verste er at hun selv mener hun er en veldig strukturert og ryddig person.. Som person er hun verdens skjønneste jente som jeg er veldig glad i. Alltid hjelpsom, kontaktsøkende, og er en skikkelig humørspreder. Hun har flere gode venner og viser omsorg for alle rundt seg. Vi har mange gode samtaler og jeg har delt bekymringer for hva slags vaner hun kommer til å dra med seg. Er det noe med erfaringer der ute som kan fortelle meg litt om deres voksne barn sine vaner og hvordan de eventuelt har det hos seg etter de har flytta ut? Anonymkode: fb1a8...006
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Jeg har to brødre, de er 17 (18 i april) og 28 (29 i juni). De bor begge hjemme. Mamma både forventer og krever at de begge holder rommene sine ryddige og at de vasker sine egne gulv og tørker støv. Hun har ingen regel på at det skal gjøres en gang i uka, f.eks, men hun forventer at de gjør det. Anonymkode: 0bb83...290 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Dette var rett og slett jævlig ekkelt å lese. Man kan rett og slett ikke leve slikt. Det er helseskadelig og det skader faktisk huset/leiligheten. Hva syns hun om insekter, mus eller biller? Hvis ord ikke går inn, så ville jeg sluppet løs noen krypdyr på rommet. Når hun hyler - forklar at det er det som skjer når man bor i møkk. Så ville jeg krevd at hun ryddet og vasket hele rommet selv. Hører hun ikke på fornuft ville jeg ha kastet henne på dør. Det er så ufattelig ekkelt med folk som ikke vasker etter seg.. Anonymkode: 3403b...e9c 23
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Dette var rett og slett jævlig ekkelt å lese. Man kan rett og slett ikke leve slikt. Det er helseskadelig og det skader faktisk huset/leiligheten. Hva syns hun om insekter, mus eller biller? Hvis ord ikke går inn, så ville jeg sluppet løs noen krypdyr på rommet. Når hun hyler - forklar at det er det som skjer når man bor i møkk. Så ville jeg krevd at hun ryddet og vasket hele rommet selv. Hører hun ikke på fornuft ville jeg ha kastet henne på dør. Det er så ufattelig ekkelt med folk som ikke vasker etter seg.. Anonymkode: 3403b...e9c Takk for bidrag, men forslaget ditt og "løsningen" går bare ikke ihop. Hun gjør jo ikke dette for å ødelegge eller være slem. Det er bare hun som ikke evner å se det. Ja, jeg er helt enig i at det er utrolig ekkelt. Ingen av søsknene får lov til å inn dit, og hun får ikke bruke det ene badet pga der har jeg ikke daglig oversikt. Men her skal ingen kastes ut, eller trakasseres med insekter og skadedyr... Ts Anonymkode: fb1a8...006 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 Nå har ikke jeg voksne barn som bor hjemme, men har selv bodd hjemme til jeg var 22. Det der er ikke normalt i det hele tatt! Brukte bind som ligger rundt🤢 Det vet man skal i søppla fra man får sin første mens. Jeg holdt mitt eget rom ryddig, og hjalp også til på fellesrom da jeg bodde hjemme. Selvsagt, da jeg er et voksent menneske på lik linje med mine foreldre jeg bodde hos. Alle tar ansvar. Anonymkode: 7e0f2...cb4 16
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå har ikke jeg voksne barn som bor hjemme, men har selv bodd hjemme til jeg var 22. Det der er ikke normalt i det hele tatt! Brukte bind som ligger rundt🤢 Det vet man skal i søppla fra man får sin første mens. Jeg holdt mitt eget rom ryddig, og hjalp også til på fellesrom da jeg bodde hjemme. Selvsagt, da jeg er et voksent menneske på lik linje med mine foreldre jeg bodde hos. Alle tar ansvar. Anonymkode: 7e0f2...cb4 Jeg får helt vondt i magen av å tenke på hva hun bor og sover i der inne... Syns det er fryktelig..Og det er vanskelig å holde seg rolig og ikke eksplodere i sinne av frustrasjon. Hun støvsugde stua en gang og da tok hun et hjørnet og mente hun var svært grundig. Da jeg påpekte at det ikke var gjort ble hun veldig sint. Jeg satt henne raskt på plass, så er ikke redd for at hun skal bli sint, jeg bare kjenner overskuddet er ikke der. Har tatt noen kamper, faren har tatt enda flere... Men nå orker vi ikke mer. Dette er så vanvidd. Har aldri sett maken... Egentlig skulle hun få "loftet" når hun ble 18 år for å få mer privatliv, men det sa jeg nei til ettersom hun antageligvis hadde rasert hele etasjen.. Ts Anonymkode: fb1a8...006
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Hun får flytte hjem til mor hvis hun har en, kanskje jentungen har respekt for henne. Evnt utrede henne, det høres ut som hun ikke har boevne. Hvem vil bo i kollektiv / være kjæreste med dette her? Anonymkode: cc655...f38 6
Juniper Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Her hadde jeg ganske enkelt gitt beskjed om at nå har hun en uke på å rydde, og få det på et akseptabelt nivå. Beskrevet med punktliste. På lørdag ... så vil far og jeg sette de minste i passing, ta på oss gummihansker, og rydde og vaske rommet. Det med å respektere privatlivet hennes virker ikke, og nå må vi gjøre noe av helsemessige årsaker. Og så gjennomfører dere dette. Fjern alt fra rommet som hun greier seg uten, men kast kun søppel. Ja, det blir rabalder, men det får det bare bli. Har gjort tilsvatende med egne tenåringer. 16
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Det der er absolutt ikke normalt. Jeg bodde hjemme til jeg hadde fullført bachelor, og det var en selvfølge at jeg ryddet og vasket mitt eget rom, samt bidro ellers i huset ved behov. Hun trenger åpenbart ordentlig opplæring i dette, og her er det far (og eventuelt mor hvis hun er i bildet) som må ta ansvar. Jeg kan ikke engang forestille meg hvordan det hadde blitt hvis hun en dag flytter hjemmefra, enten alene eller i et kollektiv. Jeg støvsugde hjemme fra tidlig alder (kanskje 10, kanskje tidligere, husker ikke), vasket rommet selv fra rundt ungdomsskolealder og vasket badet og klær av og til. Alt dette og mer burde hun kunne som 19-åring. Eller må jeg spørre, går det bra med henne? Det er ikke normalt å leve i så mye møkk, kan det hende at hun er deprimert? Anonymkode: fda78...7bc 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Jeg har to i begynnelsen av 20 årene, begge kommer hjem i ferier. Jeg vet de holder orden i kollektivene de bor i, men når de er hjemme flyter det. Jeg tvinger begge til å rydde/ nekter May og drikke på rommet. Og ja, jeg vet, helt utrolig at det må til i den alderen. Anonymkode: de01b...7cf 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Gå inn på rommet. Kast alt søppel og legg alle klær og ting utover sengen og skrivebord (uten å ødelegge). Luft, og støvsuge og vaske rommet. Forlat rommet. Har hun fått veiledning i å holde rommet rent/ryddig? Ville hatt forbud om å spise og drikke på rommet, pga at det ikke er forsvarlig slik hun holder på. Anonymkode: 5d513...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Rotete er en ting, men uhygienisk og rett og slett helsefarlig er noe annet. Her må hun tydeligvis læres opp. Ta rommet sammen. Vis og forklar. Anonymkode: 75b76...a1e 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Er det ikke mulig å inngå avtale om at hun kan få flytte opp på «loftet» om hun viser at hun klarer å ta vare på det (rydde og vaske jevnlig)? Kan du spørre henne hva som skal til for at hun skal klare dette? Mulig hun trenger hjelp til orden og system, rutiner og struktur. Kan dere gå sammen og lage en liste over oppgaver og tidspunkt som hun kan følge? Dere bør finne en løsning på dette. Det er ikke greit å bo i en svinesti, som andre nevner, så er det grobunn til insekter og skadedyr som igjen kan ødelegge boligen. Jeg synes ikke du skal være redd for å påpeke griseriet, det beste for henne er jo å forstå dette, og lære seg å se når det blir for ekstremt. Jeg synes du kan være raus med hvor grensen går (det er jo forskjell på folk), men grensen går før brukte bind blir liggende rundt. Mine unger er fæl med å la oppvasken bli stående på rommet over lengre tid. Plutselig mangler vi skåler,skjeer eller glass. Og plutselig vil de komme med all oppvasken å sette den på benken. Nei! Er oppvaskmaskinen i gang eller ikke ryddet ut av, bærer jeg det tilbake på rommet. «Det skal skylles og i maskinen!» Og om det ikke blir gjort, får de bruke om igjen det de har. De får ikke ta nytt før det skitne er vasket. De er gutter på 14, og jeg håper virkelig de har lært seg å rydde opp sitt eget rot når de en gang flytter ut for å bo for seg selv. Anonymkode: 27179...37f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jeg får helt vondt i magen av å tenke på hva hun bor og sover i der inne... Syns det er fryktelig..Og det er vanskelig å holde seg rolig og ikke eksplodere i sinne av frustrasjon. Hun støvsugde stua en gang og da tok hun et hjørnet og mente hun var svært grundig. Da jeg påpekte at det ikke var gjort ble hun veldig sint. Jeg satt henne raskt på plass, så er ikke redd for at hun skal bli sint, jeg bare kjenner overskuddet er ikke der. Har tatt noen kamper, faren har tatt enda flere... Men nå orker vi ikke mer. Dette er så vanvidd. Har aldri sett maken... Egentlig skulle hun få "loftet" når hun ble 18 år for å få mer privatliv, men det sa jeg nei til ettersom hun antageligvis hadde rasert hele etasjen.. Ts Anonymkode: fb1a8...006 Helt ærlig. Jeg hadde bedt henne flytte ut. Er man over 18 år regnes man som voksen på lik linje med foreldrene, og skal da ha tilnærmet likt ansvar for husholdning og renhold. Vil man ikke det og ønsker andre regler, får man finne sitt eget tak over hodet og leve som man vil. Anonymkode: 7e0f2...cb4 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Dette er IKKE normalt. Ville ha vurdert en psykisk utredning. Anonymkode: bae87...685 7
Troyamin Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 Juniper skrev (14 minutter siden): Her hadde jeg ganske enkelt gitt beskjed om at nå har hun en uke på å rydde, og få det på et akseptabelt nivå. Beskrevet med punktliste. På lørdag ... så vil far og jeg sette de minste i passing, ta på oss gummihansker, og rydde og vaske rommet. Det med å respektere privatlivet hennes virker ikke, og nå må vi gjøre noe av helsemessige årsaker. Og så gjennomfører dere dette. Fjern alt fra rommet som hun greier seg uten, men kast kun søppel. Ja, det blir rabalder, men det får det bare bli. Har gjort tilsvatende med egne tenåringer. Dette!⬆️ Om hun blir sint, får dere stå i det. Selv ville jeg gått så langt som å kreve at hun flytter ut dersom hun reagerer med sinne. Voksne barn skal opptre like respektfullt overfor dere som de ville vært overfor enhver voksen person de møter på her i livet. 3
Vampira Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 Det er lov å stille krav her, og det er nok på høy tid når det har gått så langt. Privatliv er fint, men det finnes en grense for det også, og den grensa er nådd for lenge siden her. Hun er voksen, bor hjemme og det bør absolutt kunne forventes at hun holder et normalt nivå av hygiene og renhold på rommet sitt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Søstra mi var sånn. Drev moren min gal. Rommet var utrolig skitten og rotete og rett og slett jævlig. Men når hun flyttet for seg selv så ble hun plutselig kjempe ryddig og strukturert. Har vaske dag hver søndag 🙂 så det finnes håp for når hun flytter for seg selv 😊 husker det med meg selv også, var mye lettere og mer gøy å vaske når jeg bodde alene en når jeg bodde med familien. Og jeg har alltid vært ryddig. Anonymkode: 53ef3...472
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Jeg var litt slik selv på den alderen. Jeg evnet ikke å se hva jeg skulle begynne på. Mamma måtte sparke meg i ræva. Kom med vaskebøtta og støvsugeren. Hun vasket sammen med meg, jeg ble flau over hvor rotete det var. Så advarte hun meg at hvis det skjer flere ganger så ble alt som lå på gulvet kastet rett i en søppelsekk. Jeg var redd for tingene mine så da ryddet jeg. Pappa kastet alt i en søppelsekk engang til broren min og da begynte han å holde orden. Jeg er en ganske ryddig person nå. For jeg forstod når jeg flyttet for meg selv at mamma ikke kom for å vaske lengre. Så startet jeg å kjefte på mannen fordi han ikke ryddet 😂 så det er håp altså. Fikk struktur når jeg fikk andre å ta hensyn til enn foreldrene mine. Har mann og barn nå og huset er ganske ryddig. Anonymkode: d6ee0...d1b 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå