AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Jeg har ett bonusbarn på 12 som far og jeg prøver å lære selvstendighet. Som å ta buss alene feks. Mor er en typisk hysterisk hønemor som skal ha full oversikt hele tiden. For mor er buss alene helt uaktuelt for en 12-åring, så nå har vi bedt barnet om å lyge, og fortelle mor at det har tatt buss med en av oss. I mine øyne synes jeg det er innafor å ta buss alene fra 1.klassealder, sålenge det er én buss uten noe bytte. Men siden mor er så hysterisk og kommer med trusler har vi begynt litt sent med busstrening. Jeg kjenner jeg får helt vondt i magen når vi som to voksne mennesker sitter der å ber barnet på 12 lyge til sin mor. Men det føles helt nødvendig. Er dette greit, eller er det helt på trynet? Anonymkode: 56714...c88
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Pink-action skrev (Akkurat nå): Det er ikke greit. Uavhengig av hva du føler så skal du respektere mor. Men skal ikke mor respektere far? Anonymkode: 56714...c88 29
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Oi! Å jeg trodde JEG var hystetisk. Her har han tatt buss til skolen alene fra 2.klasse Anonymkode: bf645...481 9
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 25. januar 2021 Det er ikke greit å be barnet lyve! Det er dere voksne som må ta kampen med mor. Anonymkode: 93e92...767 52
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 En 12åring skal kunne ta buss alene (dersom h*n ikke er uvanlig umoden eller har noen diagnoser), så her ville jeg heller tatt kampen med mor. Snakk med skolen/læreren og få dem på lag, eller ta en samtale på familievernkontoret. Og med mindre det er viktig at barnet lærer å ta buss akkurat nå, ville jeg ventet til dette var avklart med mor. I utgangspunktet skal far kunne bestemme hva ungen gjør når h*n er hos dere, men hysteriske mødre kan gjøre mye skade så jeg ville tatt hensyn likevel. Anonymkode: dbaa9...541 23
GammelKaktus Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Jeg synes det er helt på trynet at dere faktisk mener det er greit å be barnet om å lyve til mor, altså ser dere virkelig ikke hva dere holder på med? Dere er voksne folk, dere må kunne ta denne "konflikten" med mor selv og ikke blande barnet inn i deres dritt. 39
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Det er aldri greit og be et barn om å lyve, uansett !! Det setter barnet i en vanskelig situasjon, og det er ikke greit å lære et barn å tro at en kan lyge seg i fra ting . Anonymkode: 86a35...a64 22
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Ikke be barnet lyve. Det er bedre om at det er dere som lyver. Selv om ingen burde lyve. Om dere skal lyve for henne så feks si at barnet tok buss alene, men at dere fulgte etter på trygg avstand for å følge med på om det gikk bra. Men ikke lyv, finn gode argumenter og si dem. Fokuser på det positive, ikke det negative Anonymkode: 6eb2f...ef9 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Barnet er 12. Selvfølgelig skal det ta bussen alene, med mindre det er tilbakestående. Eldstebarnet mitt har såvidt fylt 7 år og kunne godt tatt bussen alene mellom 2 busstopp (men ville ikke sendt henne på stasjonen for å finne rett buss selv enda). Anonymkode: caaba...376 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Mor er hysterisk, men det er alikevel ikke greit å be barnet om å lyve. Tren buss med barnet, men ta selv en telefon til mor og si som det er; at barnet skal ikke farte rundt alene til enhver tid, men må nå lære å lese bussbildet og komme seg fra a til b. Dette for at dere foreldre skal kunne føle dere trygge når dette blir et behov og for at barnet skal få litt mer muligheter med venner. Anonymkode: 9cce1...ade 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Det er åpenbart ikke greit. Lyvingen altså. Anonymkode: 629d1...fd5 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 TS her. Problemet er at mor ikke lytter. Det er så mange ting som far prøver å endre på, men som han bare har gitt opp fordi mor står på sitt. Som å dusje barnet til det er over 10 år, eller å aldri la barnet lage mat selv. Det som skjer hos mor skjer hos mor, og da tenker vi at det som skjer hos oss skjer hos oss. Anonymkode: 56714...c88 3
Me for life Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som skjer hos mor skjer hos mor, og da tenker vi at det som skjer hos oss skjer hos oss. Dette er til en viss grense helt greit. Men dere kan ikke be barnet lyve om det. 16
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Barnet bør helt åpenbart kunne ta buss alene (og dusje, og lage mat), men det IKKE greit å be det lyve for mor. Da får mor heller bli rasende, så får dere ta kampen. Barnet skal på ingen måte settes i den situasjonen. Anonymkode: 1288a...85a 12
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Me for life skrev (1 minutt siden): Dette er til en viss grense helt greit. Men dere kan ikke be barnet lyve om det. Ja jeg har jo skjønt det med de kommentarene som har kommet her. Men vi vet at mor ikke kommer til å spørre far om hvordan det ble, men hun kommer til å ringe barnet å mase. Og det er ikke bare far som får kjeft, barnet får huden full av kjeft hvis mor finner ut at det har gjort noe hun ikke har hørt om på forhånd. Til og med barnet synes det er skummelt å si sannheten til mor, siden hun blir så sint. Anonymkode: 56714...c88
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Ikke be barnet lyve!! Det går veldig utover barnet! Min mann går til psykolog av samme grunn, han har veldig problemer med å åpne se og psykologen mener det er derfor! Enig i at mor er hysterisk, men ikke gjør det mot barnet!! Anonymkode: dcb39...3a0 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 Ikke greit å få barnet til å juge for mor. Når det er slutt så må mor faktisk bare tåle at ting blir gjort anderledes hos far. Så lenge det ikke er snakk om omsorgssvikt eller fare. Det er det ikke her. Mor må gjerne prøve å ta dette til familievernkontoret eller barnevernet. Men det vil hun ikke komme noen vei. Jeg er ofte veldig uenig med måten far til mine barn løser ting på, å han på min måte. Men legger oss ikke opp i det. Anonymkode: 858a2...254
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja jeg har jo skjønt det med de kommentarene som har kommet her. Men vi vet at mor ikke kommer til å spørre far om hvordan det ble, men hun kommer til å ringe barnet å mase. Og det er ikke bare far som får kjeft, barnet får huden full av kjeft hvis mor finner ut at det har gjort noe hun ikke har hørt om på forhånd. Til og med barnet synes det er skummelt å si sannheten til mor, siden hun blir så sint. Anonymkode: 56714...c88 Kanskje dere bør ringe inn bekymring om hun blir så sint. Kanskje hun trenger veiledning for å styre sinne sitt I mitt yrke må man av og til melde til barnevernet. En gang på grunn av sinne til en av foreldrene. De satte pris på hjelpen de fikk. Den andre foreldrenen og barna slapp å gå på tærne og den andre slapp den dårlige samvittigheten. Anonymkode: 858a2...254 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke be barnet lyve!! Det går veldig utover barnet! Min mann går til psykolog av samme grunn, han har veldig problemer med å åpne se og psykologen mener det er derfor! Enig i at mor er hysterisk, men ikke gjør det mot barnet!! Anonymkode: dcb39...3a0 Uffda! Vi skal få tatt dette opp med barnet på en god måte. Anonymkode: 56714...c88
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Familievernkontoret!!!! Du, mor og barnefar!! Nå!! Anonymkode: 66962...1d2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå