Gå til innhold

kan man leve på 300kr i mat i uken?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

takk for alle svar folkens.

Jeg ser at jeg burde kanskje gå opp til 500 kr og spare resten istedentfor.

Problemet er at jeg alltid vil ha ting med engang, men det går ikke om man ikke sparer.

Men jeg føler ting tar så lang tid når man bare sparer ca 500-800 kr i uka, men jeg ser for meg at det går til slutt.

Så lenge jeg klarer og stoppe og småhandle snop og brus hele tiden.. Er avhenging av brus/sjokolade så prøver mitt beste nå med å ikke kjøpe det

Anonymkode: f3246...4fb

Å gå rett fra å småhandle mye hele tiden (og sannsynligvis bruke ganske mye penger på mat/ snacks) til å spise for 300 kr i uka blir litt som å være utrent og bestemme seg for å gå rett på tunge treningsøkter hver dag. Det er en grunn til at slike nyttårsforsetter ofte sprekker.

Slik du beskriver situasjonen tenker jeg at du bør begynne å kutte ned til 500 kr i uka. Hvis du klarer det i noen måneder, kan du vurdere å kutte mer.

Jeg tror at vergen mener at du skal øve deg på planlegging. Finn en ukemeny på nett og kjøp inn for hele uka med én gang. Husk å kjøpe brød, pålegg, frukt, etc. i tillegg til middager. Og jeg synes fint at du kan unne deg litt snacks, bare ikke hver eneste dag!

Dette klarer du, bare ikke bli overambisiøs og gå fra null til hundre med én gang. Da er sjansen liten for at du klarer å fortsette med de gode vanene i lengden.

Lykke til!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig, men du vil bli underernært på sikt. Karbohydrat-mat som ris osv. er billig og såvel som friterte frossenvarer som fiskepinner. Men den anbefalte mengden frukt og grønt daglig vil du ikke kunne få i deg. Så det spørs, vil du sette helse eller penger først.

Anonymkode: e3e16...1d8

Skrevet
3 minutter siden, Miss-Grey said:

Å gå rett fra å småhandle mye hele tiden (og sannsynligvis bruke ganske mye penger på mat/ snacks) til å spise for 300 kr i uka blir litt som å være utrent og bestemme seg for å gå rett på tunge treningsøkter hver dag. Det er en grunn til at slike nyttårsforsetter ofte sprekker.

Slik du beskriver situasjonen tenker jeg at du bør begynne å kutte ned til 500 kr i uka. Hvis du klarer det i noen måneder, kan du vurdere å kutte mer.

Jeg tror at vergen mener at du skal øve deg på planlegging. Finn en ukemeny på nett og kjøp inn for hele uka med én gang. Husk å kjøpe brød, pålegg, frukt, etc. i tillegg til middager. Og jeg synes fint at du kan unne deg litt snacks, bare ikke hver eneste dag!

Dette klarer du, bare ikke bli overambisiøs og gå fra null til hundre med én gang. Da er sjansen liten for at du klarer å fortsette med de gode vanene i lengden.

Lykke til!

du beskriver meg godt der.. Om jeg starter å trene går jeg fult ut å blir lei etter 1 måned..

Skal prøve på det der.

Tusen takk

TS 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er mulig, men du vil bli underernært på sikt. Karbohydrat-mat som ris osv. er billig og såvel som friterte frossenvarer som fiskepinner. Men den anbefalte mengden frukt og grønt daglig vil du ikke kunne få i deg. Så det spørs, vil du sette helse eller penger først.

Anonymkode: e3e16...1d8

Øh. Jo. Mengden grønnsaker ingen problem du. Det er å vite det viktigste. 

• Liker 2
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en helt elendig impulskontroll og prøver og trene meg selv opp. Så jeg og vergen lagde en plan på dette.

Normalt fikk jeg bare 700 kr i uken men nå har jeg mere, så da kan jeg prøve å spare.

Så fint at det går bedre og håper at du får spart litt.

Jeg ville brukt litt mer på mat i uken, du lever mye bedre på kr. 500 i uken.

Skrevet
2 minutter siden, Kristin70 said:

Så fint at det går bedre og håper at du får spart litt.

Jeg ville brukt litt mer på mat i uken, du lever mye bedre på kr. 500 i uken.

hvordan klarer dere å holde dere til en middag uten og lage mere? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å lage ostesmørbrød til kvelds, istedet for å spise kalde gulost skiver? Og suppe til lunch? Da får du varme men billige måltider og to mini middager? :) 

Anonymkode: 1735a...953

• Liker 2
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva med å lage ostesmørbrød til kvelds, istedet for å spise kalde gulost skiver? Og suppe til lunch? Da får du varme men billige måltider og to mini middager? :) 

Anonymkode: 1735a...953

Det var smart! er glad i ostesmørbrød så det kan hjelpe! her renner det jo inn med masse tips 😄 TS

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

du beskriver meg godt der.. Om jeg starter å trene går jeg fult ut å blir lei etter 1 måned..

Skal prøve på det der.

Tusen takk

TS 

Vi er nok mange som er litt sånn!

Det er fint med motivasjon og viljestyrke, det gjelder bare å porsjonere det ut over tid. Da er det lettere å nå målet! (Må ofte få venner og familie til å minne meg på det selv...)

Du skriver ikke om du er vant med å lage mat hjemme. Men dersom du ikke er så vant til det, kan det hende at du må sette av en engangssum til noen basisvarer (krydder, olivenolje, salt, hvetemel, sukker, etc.). Så kan du heller erstatte det innenfor rammene av matbudsjettet ditt når det går tomt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

takk for alle svar folkens.

Jeg ser at jeg burde kanskje gå opp til 500 kr og spare resten istedentfor.

Problemet er at jeg alltid vil ha ting med engang, men det går ikke om man ikke sparer.

Men jeg føler ting tar så lang tid når man bare sparer ca 500-800 kr i uka, men jeg ser for meg at det går til slutt.

Så lenge jeg klarer og stoppe og småhandle snop og brus hele tiden.. Er avhenging av brus/sjokolade så prøver mitt beste nå med å ikke kjøpe det

Mitt beste tips er å la kortet ligge igjen hjemme de dagene du ikke trenger noe. Jeg spiser en del havregrynsgrøt og youghurt med granola til frokost og lunsj, det er ganske rimelig. 

Anonymkode: dbf97...51c

Skrevet

Om du planlegger veldig godt, kjøper store kvanta på 40% og fryser, ja. Men det krever mye. Sjekk fattigtudent på instagram.

Anonymkode: 61a20...c2e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er smart, det er det vi egentlig holder på med.

Jeg jobber så jeg får ekstra penger på konto (er uføre men jobber gjennom nav greier så får 4000 ekstra i månden utenom uføre)

Så alt penger går til verger, hvor jeg da får 1500 av de pengene som vi avtalte.

Problemer er om jeg kjøper inn mat, så spiser jeg 2-3 middager for dagen.. Bare fordi jeg føler meg "sulten". Jeg vet jeg ikke er sulten, men det er en sinnsyk uvane som jeg prøver å bli kvitt.

Ønsker jeg lærte dette mye tidligere da hadde jeg kanskje klart å ha litt kontroll.

men jeg skylder på ADHD og impulsen med å MÅ ha ting med engang.

Det er så fryktelig vanskelig når man aldri har blitt lært oppp

TS

Kanskje det er lurt å planlegge litt, og ikke handle inn så mye middager på en gang. Dra heller på daglige handleturer sånn at du bare har èn middag om gangen.

Jeg har også ADHD, og har mine rare ting også, men jeg er veldig streng på kosthold. Kanskje litt for streng vil mange mene. Men det er kanskje typisk oss å ville ha ting på vår måte 🤷‍♀️😅

Anonymkode: aacd0...017

Skrevet

Det er mulig. Jeg har selv levd på ca 250-300kr/måned. Funker helt topp og spiste variert:)

Anonymkode: 3649e...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Lag deg skikkelige måltider, frokost, lunsj og middag, hver dag. Lag nok, og alltid noe du liker og føler deg god og mett av. Minn deg selv på at det aldri er lenge til neste måltid. Og hold det løftet.

For at du skal klare dette, og samtidig spise veldig billig, som i 300/uka, må du være ganske erfaren, tror jeg, og samtidig ikke noe kresen. Å gå rett fra "sjokoladediett" til "flink husmor" går ikke, du trenger å bygge opp både matlager og skills og smakssans. Og dette koster tid og penger. Du må regne med å gjøre feil. Og det er helt i orden. Du vil stadig gjøre nye feil, men færre og færre nybegynnerfeil. Og det kan være veldig spennende og gi en super følelse av mestring. Pluss masse god mat :)

Anonymkode: c7d1c...4af

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg steker èn kyllingfilet f.eks. Når den er spist opp så er den spist opp, jeg gidder jo ikke da å steke en til 😄

Det er smart å beregne porsjoner på forhånd så du ikke har rester. 

Anonymkode: aacd0...017

Skrevet

Klart det er mulig. Er mulig å leve på 50kr i uken også, uten at du vil slite. Men kroppen får nok ikke alt den trenger av godsaker. Selv må jeg ha storfe kjøtt, brød, ris, pasta, ketchup, ost som et minimum, og litt snacks utenom. Jeg ville nok slitt med mindre enn 600kr i uken.

Anonymkode: e7fc0...0e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Klart det er mulig. Er mulig å leve på 50kr i uken også, uten at du vil slite. Men kroppen får nok ikke alt den trenger av godsaker. Selv må jeg ha storfe kjøtt, brød, ris, pasta, ketchup, ost som et minimum, og litt snacks utenom. Jeg ville nok slitt med mindre enn 600kr i uken.

Anonymkode: e7fc0...0e9

Ja, ketchup er jo som kjent grunnsteinen i all ernæringslære. Spis for guds skyld det istedenfor grønnsaker. 

Skrevet

Du kan kjøpe lammekjøttdeig, koster bare 40 kr for 400 gram. Da kan du lage deg kjøttboller med løk og litt salt, rosmarin, timian og pepper i. Har til 2 middager, spørs hvor mye du spiser. Det er iallefall godt med potetbåter til og ketsjup. Er ikke så dyrt med poteter og lett å skjære de opp i båter og steke de ovnen med litt olje, salt og pepper. 

Egg er veldig billig. Kjøper du en pakke med egg koster et egg 1-3 kr per egg. Spørs hvor mye du betaler for antall egg. Da kan du steke, koke, lage omelett osv. 

Finnes billig fisk, på torsk og sei og laks, som du kan dampe eller steke. Koster ikke all verden med potet og grønsaker til. 

Ris kan man lage mye rart av. Med linser og bønner til. 

Linsesuppe med løk er billig! 

Skal prøve å klare meg med 300 kr uka selv, men syns 1500 kr for én mnd var lite å leve på. 

Anonymkode: a1746...f0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...