AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #1 Skrevet 25. januar 2021 Jeg driver butikk på kjøpesenter i en av de 15 kommunene som ble stengt ned i kveld. Foreløpig er det stengt ned ut januar, en uke. Arbeidsgiver må betale lønn de første 10 dagene en ansatt er permittert. Altså sitter vi med lønnsutgiftene, om ikke regjeringen kommer med nye regler raskt. Er det lov at jeg og de ansatte benytter i alle fall noe av tiden butikken må holdes stengt til å ta en runde med grundig rydding og vasking av både butikk, bakrom og lager? Senteret har to matbutikker, to apotek, dyrebutikk, helsekost og Vinmonopol, så regner med at de kommer til å åpne dørene, selv om de fleste butikkene må holde stengt, så vi vil ha tilgang til butikken. Anonymkode: 51a41...6ef
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #2 Skrevet 25. januar 2021 Syntes dette høres helt idiotisk ut. Det er en grunn til at butikkene er stengt, nemlig at man ikke skal samles. Kan nesten garantert tenke meg at dine ansatte kommer fra flere av kommunene som er omfattet av tiltakene og derfor vil de måtte krysse flere kommunegrenser for å komme seg på jobb for å vaske butikken. Man blir oppfordret til å ikke krysse kommunegrensene med mindre man har en samfunnskritisk jobb og faktisk ikke har så mye valg. Bidra litt og tenk litt. Ikke la de ansatte måtte samles på jobb når dere ikke får lov til å ha åpent for kunder. Kan tenke meg at dine ansatte ikke syntes det er så veldig gøy å måtte samles på jobb nå når situasjonen er som så. Anonymkode: 0bc28...748 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #3 Skrevet 25. januar 2021 Dette er ett spørsmål kun kommunelegen (el den som har ansvar for smittevern i kommunen) kan svare helt sikkert på. Ring mandag du. Anonymkode: 2ebe0...ed5 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #4 Skrevet 25. januar 2021 Her er det nok best at du spør kommunen, senterleder eller hvis du er en del av en kjede spør høyere opp. Anonymkode: 16c28...fbc 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #5 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Syntes dette høres helt idiotisk ut. Det er en grunn til at butikkene er stengt, nemlig at man ikke skal samles. Kan nesten garantert tenke meg at dine ansatte kommer fra flere av kommunene som er omfattet av tiltakene og derfor vil de måtte krysse flere kommunegrenser for å komme seg på jobb for å vaske butikken. Man blir oppfordret til å ikke krysse kommunegrensene med mindre man har en samfunnskritisk jobb og faktisk ikke har så mye valg. Bidra litt og tenk litt. Ikke la de ansatte måtte samles på jobb når dere ikke får lov til å ha åpent for kunder. Kan tenke meg at dine ansatte ikke syntes det er så veldig gøy å måtte samles på jobb nå når situasjonen er som så. Anonymkode: 0bc28...748 Butikker har nok steng først og fremst på grunn av gjennomstrømning av kunder. At ansatte møtes er nok av vesentlig mindre betydning. Om det er likevel er nok til at de ansatte ikke skal samles må vel helsefaglig kompetanse vurdere. Rengjøring vel vel kunne bli gjennomført uten at man er for tett på hverandre. Anonymkode: 2b31f...0dd 14
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 Hahaha. Ja. Så lenge du ikke permitterer kan du bruke dine ansatte til hva du vil. Så mange butikker er åpne, og mange holder åpent for klikk og hent at denne nedstengninga er meningsløs. Dessverre. Må vel fortsette i en evighet fordi folk ikke kan stenge og slappe av en uke Anonymkode: 6a0de...d9c 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Hvis du følger smittevernsregler ang avstand ved å ikke ha mange ansatte på jobb samtidig så ser jeg ingen grunn til at ikke forefallende arbeid skal kunne gjøres. Vi vaska ned hele barnehagen i vår da det var nedstengt. Anonymkode: 32583...e35 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Mange butikkansatte som gjør det du nå tenker TS. Men spør heller senterledelsen først. Anonymkode: 4fcc1...a02
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Jobber i en større kjede og det har vi fått beskjed om at butikker på gateplan (ikke kjøpesenterk) kan bruke denne tiden til arbeid som vanligvis blir nedprioritert (skikkelig rydding av bakrom, ommøbelering, varetelling osv). Butikkene på senter må først avklare med senterleder om det er i orden. Vi er uansett alle ansatte i samme kohort. De butikkene der dette ikke er mulig vil bli permitert. Anonymkode: 295f1...0f9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobber i en større kjede og det har vi fått beskjed om at butikker på gateplan (ikke kjøpesenterk) kan bruke denne tiden til arbeid som vanligvis blir nedprioritert (skikkelig rydding av bakrom, ommøbelering, varetelling osv). Butikkene på senter må først avklare med senterleder om det er i orden. Vi er uansett alle ansatte i samme kohort. De butikkene der dette ikke er mulig vil bli permitert. Anonymkode: 295f1...0f9 Obs! Varetelling blir ikke nedprioritert altså, men det vurderes å flyttes til denne uka. Anonymkode: 295f1...0f9
AnonymiBergen:) Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg driver butikk på kjøpesenter i en av de 15 kommunene som ble stengt ned i kveld. Foreløpig er det stengt ned ut januar, en uke. Arbeidsgiver må betale lønn de første 10 dagene en ansatt er permittert. Altså sitter vi med lønnsutgiftene, om ikke regjeringen kommer med nye regler raskt. Er det lov at jeg og de ansatte benytter i alle fall noe av tiden butikken må holdes stengt til å ta en runde med grundig rydding og vasking av både butikk, bakrom og lager? Senteret har to matbutikker, to apotek, dyrebutikk, helsekost og Vinmonopol, så regner med at de kommer til å åpne dørene, selv om de fleste butikkene må holde stengt, så vi vil ha tilgang til butikken. Anonymkode: 51a41...6ef Du kan ikke tvinge de ansatte til å jobbe dersom de er 100% permittert. Hel permittering fritar arbeidstaker helt for arbeidsplikt. 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Sannsynligvis er det innafor. Poenget med nedstengningen er at folk ikke skal bevege seg så mye og samles, ikke at butikkansatte ikke kan møte kolleger med smittevernhensyn. Men hør med kommunen. Det stemmer at du ikke kan bruke ansatte til jobb samtidig som de permitterte, selv om arbeidsgiver har lønnsplikt. Da må du evt avvente permitteringen. Anonymkode: 3185a...c19 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Dersom de ansatte er permittert kan du ikke sette de i arbeid, selv om du har lønnsplikt. Anonymkode: 3b30f...0fd 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dersom de ansatte er permittert kan du ikke sette de i arbeid, selv om du har lønnsplikt. Anonymkode: 3b30f...0fd Hun kan vel la være å permittere de? Anonymkode: 766b3...917
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 TS her! Fikk ikke svar hos kommunelegen, men har vært i kontakt med senterledelsen og i følge dem er det helt greit at butikkene som må holde stengt benytter tiden til å få unna andre ting som rydding etc. Ettersom nedstengningen kun varer en uke har jeg valgt å ikke permittere de ansatte foreløpig, men følger situasjonen fortløpende og viser det seg at nedstengningen blir langvarig kommer jeg nok til å permittere. Resten av uka skal vi bruke på noen større prosjekter som har blitt nedprioritert en hektisk hverdag. Vi skal bygge om butikken litt. Lageret skal ryddes grundig og pauserommet skal få en oppfriskning. Noe jeg ikke skjønner er verre enn at gamlingene henger på kafeen på senteret (så det selv da jeg var innom butikken i ettermiddag). Anonymkode: 51a41...6ef 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): TS her! Fikk ikke svar hos kommunelegen, men har vært i kontakt med senterledelsen og i følge dem er det helt greit at butikkene som må holde stengt benytter tiden til å få unna andre ting som rydding etc. Ettersom nedstengningen kun varer en uke har jeg valgt å ikke permittere de ansatte foreløpig, men følger situasjonen fortløpende og viser det seg at nedstengningen blir langvarig kommer jeg nok til å permittere. Resten av uka skal vi bruke på noen større prosjekter som har blitt nedprioritert en hektisk hverdag. Vi skal bygge om butikken litt. Lageret skal ryddes grundig og pauserommet skal få en oppfriskning. Noe jeg ikke skjønner er verre enn at gamlingene henger på kafeen på senteret (så det selv da jeg var innom butikken i ettermiddag). Anonymkode: 51a41...6ef Er det på Madla Amfi? Anonymkode: 41a8d...6e0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom de ansatte er permittert kan du ikke sette de i arbeid, selv om du har lønnsplikt. Anonymkode: 3b30f...0fd Dette er bare tull, så lenge de ansatte mottar lønn kan de også jobbe. Ved permittering skal det varsles med 10 dager (tror jeg?), i denne perioden er arbeidsgiver pliktig å betale lønn, men kan samtidig kreve at de ansatte stiller på jobb. Anonymkode: d50c3...9cb 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 AnonymiBergen:) skrev (3 timer siden): Du kan ikke tvinge de ansatte til å jobbe dersom de er 100% permittert. Hel permittering fritar arbeidstaker helt for arbeidsplikt. De første 10 dagene (tror det er 10?) etter at varsel er sendt ut, mens arbeidsgiver har lønnsplikt kan arbeidsgiver kreve at den ansatte stiller på jobb. Anonymkode: d50c3...9cb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det på Madla Amfi? Anonymkode: 41a8d...6e0 Er Madla amfi på Østlandet? Anonymkode: f4acd...1a4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå