Gå til innhold

Beregning av feriepenger / sykelønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det hele er ganske forvirrende når det kommer til feriepenger. 

Saken er at jeg vurderer å ta ulønnet foreldrepermisjon i to måneder - mai og juni. Det vil si at jeg ikke får lønn i mai, og jeg får utbetalt feriepenger i juni (opptjent i 2020). Hvordan blir det da i 2022? Jeg har fast lønn på ca 33 000 kr i mnd, og i juni utbetales kun feriepenger (ikke lønn). Vil det da si at feriepenger beregnes fra de 11 månedene i året med fast lønn (ikke feriepengemåneden juni)? Spørsmålet mitt er egentlig om det er en eller to måneder jeg taper med opptjent feriepenger for 2021 da?

Det andre spørsmålet mitt er at jeg da tenker å ta fire uker ferie i juli etter ulønnet permisjon. Vil da disse fire ferieukene være grunnlag til rett på sykepenger igjen, eller må man jobbe fire uker etter ferie for å ha den retten igjen? Eneste grunnen til at jeg lurer er jo selvsagt at det er skummelt med ulønnet permisjon og tap av sykepengerettigheter for man vet jo aldri... Jeg vet at man har krav til en prosent sykepenger på den 16. dagen når man har ulønnet foreldrepermisjon da.

Anonymkode: 3a233...786

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feriepenger er ikke feriepengegrunnlag.

Anonymkode: ab81e...b6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes det hele er ganske forvirrende når det kommer til feriepenger. 

Saken er at jeg vurderer å ta ulønnet foreldrepermisjon i to måneder - mai og juni. Det vil si at jeg ikke får lønn i mai, .................. Spørsmålet mitt er egentlig om det er en eller to måneder jeg taper med opptjent feriepenger for 2021 da?

..........

Feriepengegrunnlaget  beregnes ut fra de pengene du har fått i lønn.  Ulønnet i mai og juni gir ikke feriepengeopptjening.  Feriepenger som du skal bruke i juli gir heller ikke feriepengeopptjening.  Altså tre måneder uten opptjening. 

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Whistler said:

Feriepengegrunnlaget  beregnes ut fra de pengene du har fått i lønn.  Ulønnet i mai og juni gir ikke feriepengeopptjening.  Feriepenger som du skal bruke i juli gir heller ikke feriepengeopptjening.  Altså tre måneder uten opptjening. 

Det er ikke helt riktig. Vi har kun feriepengeutbetaling/ferietrekk i juni. Dvs at om jeg tar 2 uker ferie i juli og 3 uker i oktober så får jeg min vanlige lønn disse månedene fordi ferietrekket ble foretatt i juni. Så derfor er spørsmålet mitt om feriepengene som utbetales i juni er en del av feriepengeopptjeningen, og hvis jeg skjønner AB over her så er det ikke det og da taper jeg en måned med feriepengeopptjening.. hvis jeg har forstått riktig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke helt riktig. Vi har kun feriepengeutbetaling/ferietrekk i juni. Dvs at om jeg tar 2 uker ferie i juli og 3 uker i oktober så får jeg min vanlige lønn disse månedene fordi ferietrekket ble foretatt i juni. Så derfor er spørsmålet mitt om feriepengene som utbetales i juni er en del av feriepengeopptjeningen, og hvis jeg skjønner AB over her så er det ikke det og da taper jeg en måned med feriepengeopptjening.. hvis jeg har forstått riktig.

Du har forstått riktig. Feriepenger beregnes av arbeidsinntekt. Feriepenger er ikke arbeidsinntekt, og du får ikke feriepenger én gang til på dem.

Anonymkode: 8e7cf...bdf

Skrevet

Men de får jo ikke foretatt ferietrekket i juni hvis du skal ha ubetalt permisjon i juni? Så da må de foreta lønnstrekket når du tar ut ferie i juli og oktober.

Anonymkode: 757fd...432

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

.......... mnd, og i juni utbetales kun feriepenger (ikke lønn). ..........

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er ikke helt riktig. Vi har kun feriepengeutbetaling/ferietrekk i juni. ..........

Åpningsinnlegget var ikke spesielt klart på det punktet.  Hvis du har ferietrekk i juni får du også lønn i juni.  Ferietrekket gjøres av lønn; ikke feriegodtgjøringen.  To måneder.

Skrevet
5 minutter siden, Whistler said:

Åpningsinnlegget var ikke spesielt klart på det punktet.  Hvis du har ferietrekk i juni får du også lønn i juni.  Ferietrekket gjøres av lønn; ikke feriegodtgjøringen.  To måneder.

Godt poeng. Tror jeg har formulert meg litt feil, vet ikke om ferietrekk ble riktig ord å bruke. Så i juni er det kun feriepenger og ikke lønn, med ferietrekk så tenkte jeg på den 5. ferieuken som ble feil å trekke inn her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Godt poeng. Tror jeg har formulert meg litt feil, vet ikke om ferietrekk ble riktig ord å bruke. Så i juni er det kun feriepenger og ikke lønn, med ferietrekk så tenkte jeg på den 5. ferieuken som ble feil å trekke inn her.

Normalen er at man i juni får:

Feriegodtgjøring av siste års inntekt pluss   ("feriepenger")

Ordinær månedslønn  pluss   (lønn uten forskuddstrekk)

Eventuell overtid og ubekvemtillegg  (lønn med forskuddstrekk)   minus

Fem (eller fire ukelønner + 1 dagslønn) ukelønner  er lik

Juniutbetalingen.

Skrevet

Ikke kall juni permisjon, kall det ferie. Ellers kan du bli nødt til å ta ferie senere i året, og da vil du bli trukket i lønn.

Anonymkode: ab81e...b6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...