Gå til innhold

Hvem arver om både jeg og barn dør samtidig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når jeg dør, arver livsarvingen. Men hva om vi begge dør samtidig? 

Er det barnets far eller mine foreldre som da arver automatisk? 

Anonymkode: 438f1...9b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Når jeg dør, arver livsarvingen. Men hva om vi begge dør samtidig? 

Er det barnets far eller mine foreldre som da arver automatisk? 

Det kommer an på om dere dør hel likt, eller om det går an å dokumentere hvem som dør sist. Dersom du dør først,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldre dele arven (dine foreldre arver deg). Om du dør sist, vil dine foreldre arve deg. Dersom dere før likt, vil uke barna arve deg, og foreldrene dine arver.

Endret av Brunello
Skrevet

Hvis du og barnet ditt dør samtidig, og du ikke har flere barn og ikke er gift eller samboer med far til barnet, så arver han barnet og dine foreldre deg. 

Dette følger av arvelova §§ 66 og 67:

§ 66.Arvefall og vilkår for å ta arv

All arv skal anses falt ved arvelaterens død, hvis ikke noe annet er bestemt i loven eller i testament.

Rett til arv etter loven eller testament har bare den som lever ved arvelaterens død, og den som ved arvelaterens død er unnfanget og senere fødes levende.

§ 67.Ukjent dødsrekkefølge og dødsfall straks etter hverandre som følge av samme hendelse

Hvis en arving er død og det er uvisst om arvingen overlevde arvelateren, skal arvingen regnes for ikke å ha overlevd arvelateren. Hvis det senere blir klarlagt at arvingen levde lengst, kan hans eller hennes arvinger innen foreldelsesfristen i § 71, kreve arven fra dem som har mottatt den, etter reglene i § 70.

Hvis en arving og en arvelater dør straks etter hverandre som følge av samme hendelse, skal arvingen uansett regnes for ikke å ha overlevd arvelateren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-7#KAPITTEL_2-7 

Skrevet (endret)
Brunello skrev (12 minutter siden):

Dersom du dør først,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldre dele arven (dine foreldre arver deg). 

Dersom mor dør før barnet, så arver barnet mor. At barnet er under 18 år er ikke relevant. Foreldrene hennes arver ikke hvis hun etterlater seg barn, men far til barnet kan arve henne hvis han er gift med henne eller er samboer med henne. 

Endret av CAPS LOCK
Skrevet
CAPS LOCK skrev (15 minutter siden):

Dersom mor dør før barnet, så arver barnet mor. At barnet er under 18 år er ikke relevant. Foreldrene hennes arver ikke hvis hun etterlater seg barn, men far til barnet kan arve henne hvis han er gift med henne eller er samboer med henne. 

Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke kan?

Arveloven paragraf 2 lyder:

Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans.

Foreldre arvar likt. Er far eller mor død, går arvelotten til hans eller hennar livsarvingar, med lik part på kvar grein.

Er ein av foreldra død, og er det ikkje livsarving etter han, går heile arven til den andre av foreldra eller til hans eller hennar livsarvingar. Døyr arvelataren før fylte 18 år, går likevel halve arven til besteforeldra på den døde fars eller mors side eller til deira livsarvingar i samsvar med § 3, dersom foreldra ikkje var gifte med kvarandre då den første døydde eller det låg føre omstende som nemnt i § 8. Er det heller ingen slike arvingar i live, gjeld reglane i første punktum.

Skrevet

Haha, sivilister og juss 😂

Anonymkode: e0966...b53

Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Hvorfor uttaler du deg om noe du ikke kan?

Arveloven paragraf 2 lyder:

Har arvelataren ikkje livsarving, går arven til foreldra hans.

Arveloven § 2 er ikke relevant når barnet overlever mor, som var det du uttalte deg om og som jeg korrigerte deg på.

Du skrev "Dersom du dør først,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldre dele arven (dine foreldre arver deg)." 

Dette er feil, og jeg kommenterte dette slik: "Dersom mor dør før barnet, så arver barnet mor. At barnet er under 18 år er ikke relevant. Foreldrene hennes arver ikke hvis hun etterlater seg barn, men far til barnet kan arve henne hvis han er gift med henne eller er samboer med henne." 

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (Akkurat nå):

Arveloven § 2 er ikke relevant når barnet overlever mor, som var det du uttalte deg om og som jeg korrigerte deg på.

Du skrev "Dersom du dør først,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldre dele arven (dine foreldre arver deg)." 

Dette er feil, og jeg kommenterte dette slik: "Dersom mor dør før barnet, så arver barnet mor. At barnet er under 18 år er ikke relevant. Foreldrene hennes arver ikke hvis hun etterlater seg barn, men far til barnet kan arve henne hvis han er gift med henne eller er samboer med henne." 

Jeg skrev om dødsrekkefølge. Barnet overlever mor og dør rett etterpå. Det er det tråden handler om.

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Jeg skrev om dødsrekkefølge. Barnet overlever mor og dør rett etterpå. Det er det tråden handler om.

Du skrev "Dersom du dør først,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldre dele arven (dine foreldre arver deg)." 

Dette er feil, og jeg korrigerte deg på det. Det må du tåle.

Skrevet
CAPS LOCK skrev (6 minutter siden):

Du skrev "Dersom du dør først,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldre dele arven (dine foreldre arver deg)." 

Dette er feil, og jeg korrigerte deg på det. Det må du tåle.

Du klarer tydelig vis ikke lese det jeg skrev: Det kommer an på om dere dør hel likt, eller om det går an å dokumentere hvem som dør sist. Dersom du dørførst,  og barna er under 18 år, vil far og dine foreldredele arven (dine foreldre arver deg). 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (50 minutter siden):

Hvis du og barnet ditt dør samtidig, og du ikke har flere barn og ikke er gift eller samboer med far til barnet, så arver han barnet og dine foreldre deg. 

Dette følger av arvelova §§ 66 og 67:

§ 66.Arvefall og vilkår for å ta arv

All arv skal anses falt ved arvelaterens død, hvis ikke noe annet er bestemt i loven eller i testament.

Rett til arv etter loven eller testament har bare den som lever ved arvelaterens død, og den som ved arvelaterens død er unnfanget og senere fødes levende.

§ 67.Ukjent dødsrekkefølge og dødsfall straks etter hverandre som følge av samme hendelse

Hvis en arving er død og det er uvisst om arvingen overlevde arvelateren, skal arvingen regnes for ikke å ha overlevd arvelateren. Hvis det senere blir klarlagt at arvingen levde lengst, kan hans eller hennes arvinger innen foreldelsesfristen i § 71, kreve arven fra dem som har mottatt den, etter reglene i § 70.

Hvis en arving og en arvelater dør straks etter hverandre som følge av samme hendelse, skal arvingen uansett regnes for ikke å ha overlevd arvelateren.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2019-06-14-21/KAPITTEL_2-7#KAPITTEL_2-7 

Takk! Det var dette jeg var ute etter 😊 

Burde ha sett så langt ned i arveloven selv, men ble overveldet av alle paragrafene at jeg ikke kom så langt ned 🙈

Skrevet

Kan jeg spørre om dere to er jurister eller bare hobbyjurister?

Anonymkode: 79562...eb5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...