Gå til innhold

Hundeangrep - eier tar ikke ansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som mange andre nevner, så burde du anmeldt for lengst. Både det at du har ventet så lenge og det at du har valgt å gå i dialog på facebook, kan tale i mot din sak. Eneste grunn til å anmelde så seint, er at da stiller andre sterkere dersom den hunden går til angrep igjen. For din anmeldelse blir mest sannsynlig henlagt. 

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Faren til hunden min, en Jack Russel, ble angrepet av en schäfer to ganger. Første gang ble den skambitt over ryggen, og måtte til veterinær. Andre gang gikk det ikke fullt så bra. Jack ble tatt med til veterinær, det viste seg at han hadde store indre skader. Han ble operert, men døde neste dag. 

Anmeld, før hunden dreper en annen hund. 

Anonymkode: c5711...467

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke tankegangen her.

Det har gått 3 måneder siden dette skjedde? Og du har ventet fordi du ville se om eieren ville gjøre opp for seg? Dette er litt vel drøyt passivt.

Dere kommer ingen vei med å snakke med eieren. Det burde dere ha innsett etter noen dager. Og hovedproblemet her er ikke veterinærutgiftene dere hadde(og ikke har fått dekket av eier) men den potensielle risikoen som hunden utgjør for andre hunder, barn, voksne og så videre. Denne hunden har altså fortsatt som før i tre måneder fordi dere venter på oppgjør på 3500 kr.

Problemet nå er at passitiviteten deres kan medføre at saken blir henlagt på grunn av manglende bevis.

Hundeeier eller evnt advokaten hans kan fint fremlegge disse tre månedene mot dere. Dvs, det har nå gått tre måneder siden hendelsen og hunden har ikke vært innblandet i flere hendelser siden - så eier kan argumentere med at det var din hund som provoserte den andre hunden og ikke at hans hund er den hunden som har et problem. Hvorvidt dette vil veie tungt i saken har jeg ingen anelse om, men dette hadde du uansett sluppet om dere faktisk bare hadde tatt tak i dette med en gang.

Og husk at du ikke lenger bare kan møte opp på politistasjonen. Du må avtale time først.

• Liker 6
Skrevet

Nei, jeg har hatt en operasjon få dager etter hundeangrepet, hvor operasjonen og komplikasjoner etterpå som har gjort meg så godt som immobil inntil nylig. jeg trodde man måtte møte opp personlig på politistasjonen for å anmelde, og at det ikke var tilstrekkelig via tlf eller min far, da han ikke var til stede og kunne redegjøre for hendelsesforløp.  Men ok, blir saken henlagt så har jeg iallefall anmeldt og gjort det jeg kunne NÅ når jeg kan det.

Hvordan min hund kunne provosere denne hunden, all den tid min hund var i bånd og angrepet fra den andre hunden kom 2 sekunder etter at vi kom i synsfeltet til hunden. Jeg tror ikke engang min hund rakk å se staffen før staffen var på veg mot oss i angrepsmodus. Men ok, mye rart man skal høre fra hundeeiere som insisterer på å la farlige hunder gå løse. 

Ut ifra hva jeg har hørt fra tidligere så blir jo slike saker vanligvis henlagt uansett. Og han hadde to kamerater hos seg, så ikke godt å si hva slags historie de har kokt sammen, seg imellom. Det blir uansett ord mot ord, men hendelsen blir jo registrert hos politiet, så neste gang han anmeldes for tilsvarende er det forhåpentligvis slutt. 

Er klar over at jeg burde ha anmeldt umiddelbart, men sånn ble det denne gang pga. vansker med å bevege meg etter operasjonen. Jeg har for ordens skyld ikke ventet på oppgjør i snart 3 mnd, men ventet til å bli sterk nok i kroppen etter operasjon, til å komme meg til politistasjonen. Jeg fikk komplikasjoner etter jul og har måttet ta det helt med ro.

Anonymkode: 1bb83...fc9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Han sier det bare blir ord mot ord, og påstår at jeg ikke gjorde noe for å forhindre angrepet. 1). angrepet kom kontant, tok maks 2 sekunder fra jeg så hunden til den beit seg fast i min hund. 2) Min hund var i bånd med antitrekk-sele med linen festet på brystet, skulle jeg ha tatt hånda ned dit for å slippe min hund løs (noe jeg vurderte men turte ikke) ville jeg risikere å bli bitt av den andre hunden. 3) det er da ikke mitt ansvar å passe på hans hund 4) Han måtte ropes på av meg for å rive hunden sin vekk fra min hund. 

Slitsomt manipulerende hundeeier, dette altså. Men jeg skal selvsagt anmelde, ingen tvil :) 

Han sier bla bla bla bla. Irrelevant! Slutt med å kontakte han. Du er tydeligvis lett å manipulere. 

Anmeld! Nu! 

Anonymkode: 669ae...66a

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (2 timer siden):

Herregud hvorfor gidder du å henvende deg til han hele tiden? Du virker konfliktsøkende faktisk. Sånt mas og diskusjoner er jo helt meningsløst, som du vel skjønte fra første øyeblikk.

Alt du burde gjort, var å anmelde. Og så hadde politiet tatt seg av dette. Det er utrolig nok tre måneder siden dette skjedde, og alt du har gjort er å krangle med eieren. Utrolig. 

Dette stemmer ikke. Jeg har henvendt meg til eieren 2 ganger, rett etter angrepet, og nå når fristen for betalingen gikk ut. Det er ikke jeg som krangler, da jeg refererer til faktaforhold og etterspør hans ansvar. Tror vel de fleste som opplever at hunden ens blir angrepet vil søke å komme i dialog med den andre eieren for å forsikre seg om at vedkommende forstår alvoret og kommer til å endre på praksisen sin. Tre måneder ja, og alt jeg har gjort er å ta vare på egen helse etter en operasjon. Sånn er livet noen ganger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde du nevnt rase om det var en labrador som angrep? 

Men ja, selvsagt bør dette anmeldes, og burde vært gjort i går helst. Mattilsynet kan være en mulighet.

Anonymkode: e434a...7cf

Dropp å antyde "rasediskrimeringskortet", det blir for dumt. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan min hund kunne provosere denne hunden, all den tid min hund var i bånd og angrepet fra den andre hunden kom 2 sekunder etter at vi kom i synsfeltet til hunden. Jeg tror ikke engang min hund rakk å se staffen før staffen var på veg mot oss i angrepsmodus. Men ok, mye rart man skal høre fra hundeeiere som insisterer på å la farlige hunder gå løse. 

Jeg sier ikke at det er tilfelle - jeg sier bare at tiden dette har tatt kan bli brukt mot dere. Og selv om det for oss mennesker er lett å tenke at en hund i bånd ikke kan provosere en som går løs så vil jeg påstå at hundene seg imellom kan oppfatte dette totalt annerledes på bakgrunn av kroppsspråk dem imellom.

Og selv om faren din ikke var der så kunne han i det minste hørt med politiet om han kunne anmeldt nå, og så kunne de evnt tatt i mot din forklaring på et senere tidspunkt,. Han står som eier av hunden og hadde jo åpenbart tilgang på kvittering fra veterinær.

At du skulle inn på operasjon kun noen få dager etter hendelsen er egentlig i mitt hode ingen unnskyldning for å ikke ha anmeldt. Det burde tvert i mot vært en større grunn til å ikke dille med hundeeier mer enn absolutt nødvendig, før dere anmeldte saken tvert.

Ikke misforstå - jeg har forståelse for at du åpenbart har vært igjennom en tung periode med operasjon og tiden etter denne. Godt at du nå har kommet deg mer på bena! :)

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette stemmer ikke. Jeg har henvendt meg til eieren 2 ganger, rett etter angrepet, og nå når fristen for betalingen gikk ut. Det er ikke jeg som krangler, da jeg refererer til faktaforhold og etterspør hans ansvar. Tror vel de fleste som opplever at hunden ens blir angrepet vil søke å komme i dialog med den andre eieren for å forsikre seg om at vedkommende forstår alvoret og kommer til å endre på praksisen sin. Tre måneder ja, og alt jeg har gjort er å ta vare på egen helse etter en operasjon. Sånn er livet noen ganger. 

Nei. Jeg ville overhodet ikke søkt om å komme i dialog med vedkommende. Du burde jo ant hvor landet lå når det gjaldt denne figuren som du kaller han. Du minner meg sterkt om en av mine venninner som aldri lar noe ligge, og som tror alle skjønner fornuft. Og som tar hver kamp fordi hun tror hun får fornuft inn i hodene deres. Se tegningen liksom.

Jeg har forståelse for at du har vært i rekreasjon, men det hadde tatt ti minutter å anmelde. Eller, kanskje litt mer da. Politiet er omstendige iblant.

Men anmeld nå da. Så ser du hva som skjer.

Min hund for noen år siden lagde en rift i ansiktet på en forbipasserende. Det kunne endt katastrofalt fordi mannen var godt opp i årene, og de tåler lite sånt. Faktisk. Hunden min hoppet helt umotivert på han da vi passerte ( jeg hadde han i bånd)

Jeg avlivet hunden samme dag. Det var noe av det verste jeg har gjort! Mannen anmeldte meg, og jeg var i avhør senere hvor jeg fortalte politiet at hunden var avlivet. Mannen som ble angrepet skjelte meg ut, og han prøvde overhodet ikke å komme i noen dialog med meg. Hvilket jeg utmerket godt forstår. Der er ikke den figuren som eide den uberegnelige staffen som angrep din. 

• Liker 2
Skrevet

Anmeld eier. Det er viktig at hendelsen blir dokumentert uansett om du vinner frem eller ikke. Skjer det noe lignende igjen med denne hunden kan det ha betydning at han har saker på se fra før.  Hadde selv en liten valp som ble angrepet av en staff, og angrer på at jeg ikke anmeldte. 

Anonymkode: 4342b...a99

• Liker 1
Skrevet

Kan og være verdt å ta opp saken til forliksrådet for å få dekket veterinærutgiften. Men det blir da en egen sak der.

• Liker 2
Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Jeg sier ikke at det er tilfelle - jeg sier bare at tiden dette har tatt kan bli brukt mot dere. Og selv om det for oss mennesker er lett å tenke at en hund i bånd ikke kan provosere en som går løs så vil jeg påstå at hundene seg imellom kan oppfatte dette totalt annerledes på bakgrunn av kroppsspråk dem imellom.

Og selv om faren din ikke var der så kunne han i det minste hørt med politiet om han kunne anmeldt nå, og så kunne de evnt tatt i mot din forklaring på et senere tidspunkt,. Han står som eier av hunden og hadde jo åpenbart tilgang på kvittering fra veterinær.

At du skulle inn på operasjon kun noen få dager etter hendelsen er egentlig i mitt hode ingen unnskyldning for å ikke ha anmeldt. Det burde tvert i mot vært en større grunn til å ikke dille med hundeeier mer enn absolutt nødvendig, før dere anmeldte saken tvert.

Ikke misforstå - jeg har forståelse for at du åpenbart har vært igjennom en tung periode med operasjon og tiden etter denne. Godt at du nå har kommet deg mer på bena! :)

Joda, det er lett å være etterpåklok her, samtidig er det jo vi som sitter i denne livssituasjonen og vet hva vi har hatt å styre med i tiden som har gått etter angrepet. 

Skrevet
nomore82 skrev (1 time siden):

Men vi har iallefall lært av dette, og håper for all del vi ikke havner i lignende situasjon med nye hundeangrep, men skulle det skje så vet vi nå at det er mulig å levere elektronisk anmeldelse og vil gjøre dette med en gang. Ringte politistasjonen i stad, de bad meg prøve anmelde via nettet. Har fylt ut alle opplysninger, men da jeg skulle sende skjemaet fikk jeg beskjed om at "anmeldelse feilet, prøv igjen senere". Så jeg er på saken. Hvis jeg ikke får inn en anmeldelse elektronisk idag, så ringer jeg politiet og avtaler samtale. :) 

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (1 time siden):

Nei. Jeg ville overhodet ikke søkt om å komme i dialog med vedkommende. Du burde jo ant hvor landet lå når det gjaldt denne figuren som du kaller han. Du minner meg sterkt om en av mine venninner som aldri lar noe ligge, og som tror alle skjønner fornuft. Og som tar hver kamp fordi hun tror hun får fornuft inn i hodene deres. Se tegningen liksom.

Jeg har forståelse for at du har vært i rekreasjon, men det hadde tatt ti minutter å anmelde. Eller, kanskje litt mer da. Politiet er omstendige iblant.

Men anmeld nå da. Så ser du hva som skjer.

Min hund for noen år siden lagde en rift i ansiktet på en forbipasserende. Det kunne endt katastrofalt fordi mannen var godt opp i årene, og de tåler lite sånt. Faktisk. Hunden min hoppet helt umotivert på han da vi passerte ( jeg hadde han i bånd)

Jeg avlivet hunden samme dag. Det var noe av det verste jeg har gjort! Mannen anmeldte meg, og jeg var i avhør senere hvor jeg fortalte politiet at hunden var avlivet. Mannen som ble angrepet skjelte meg ut, og han prøvde overhodet ikke å komme i noen dialog med meg. Hvilket jeg utmerket godt forstår. Der er ikke den figuren som eide den uberegnelige staffen som angrep din. 

Jeg er på saken, forsøker få igjennom en elektronisk anmeldelse nå :) Jeg er helt enig, det er bortkastet å forsøke argumentere fornuft ovenfor manipulatorer og folk som gjør alt for å unngå ansvar. Dont wrestle with the pig, som det heter. Men i det minste har jeg skriftlig dokumentasjon på hans vannvittige holdninger til hundehold, så når ting har blitt som de har så har han iallefall erkjent at han synes det er greit at hundeangrep skjer av og til og at han kommer til å la hunden sin gå løs midt i et nabolag fremover og den som har problemer med dette får la være å passere i gata han bor i. Dette informerer jeg politiet om, så får de ta affære, og så får jeg gi meg selv smekk på labben for at det tok oss 3 mnd å anmelde.

• Liker 4
Skrevet

Anmeld! Idioteier med en rase som har stort skadepotensial. Dette er en tikkende bombe, tenk om den mindre, skjørere hund går forbi og blir bitt?

Anonymkode: f3e09...203

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Anmeld! Idioteier med en rase som har stort skadepotensial. Dette er en tikkende bombe, tenk om den mindre, skjørere hund går forbi og blir bitt?

Anonymkode: f3e09...203

Det er anmeldt nå :) 

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...