AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 For snart 3 måneder siden ble hunden min angrepet av en staffordshire bull terrier. Dette skjedde da vi var på veg hjem fra tur, gjennom nabolaget vi bor i. Jeg hadde selvfølgelig hunden min i bånd. Vi går gjennom en boliggate hvor det er forholdsvis dårlig sikt ut mot vegen fra enkelte av boligene pga. trær og busker. Når vi passerer en hekk og skal gå forbi et hus som ligger ca. 15-20 meter fra vegen vi går på, ser jeg inn innkjørselen til huset og får øye på en staffe som er løs. Den sitter og følger med på oss komme og setter med en gang i høy fast mot oss. Før jeg vet ordet av det har den kastet seg rundt halsen på min hund (stor golden retriever hannhund) og bitt seg fast i øret/halsregionen. Den gneldrer og rister i hunden min. Jeg ser tre unge menn ved innkjørselen til huset, hvordan den ene senere viser seg å være eieren av staffen. De holder på med å mekke på en bil.. Jeg roper til eieren at han må ta fatt på bikkja si. Han kommer småjoggende til og røsker hunden sin vekk fra min, drar hunden langs grusen på innkjørselen og slenger den inn i huset. Jeg står lettere sjokkert tilbake og forsøker halvveis se hvordan det går med bikkja mi (det begynner å bli mørkt ute), samtidig som jeg er sint over det som skjedde. Jeg roper til eieren "Hva har du å si til dette?" Han svarer nonchalant "Er ikke noe å si. Skjer hver dag dette, skjer hver dag". Jeg sier at Nei, dette skjer ikke hver dag så lenge folk er ansvarlige hundeeieren. Eieren setter på seg visir og øreklokker snur seg sammen med kameratene sine og begynner med noe sveisearbeid på bilen. Jeg går mot de og roper noen kraftsalver før jeg tar med hunden hjemover. Hunden har ubehag i øret, rister en del på det, men det blør ikke friskt. Etter dyrlegebesøk viser det seg at han har blitt bitt i øret, må sederes for at dyrlegen skal få renset såret grundig, og han må på antibiotikakur, samt etterkontroll. Prisen ble på 3500 totalt. Skadene kunne vært mye verre, men synes uansett det er horribelt at bikkja mi blir angrepet på den måten, midt i et nabolag der hvor folk kan komme gående med hund når som helst. Jeg sender sms til den andre eieren hvor jeg refererer til hundeloven, som han har brutt ved å la hunden gå løs og angripe en annen hund. Angrepet var kontakt og uprovosert. Eieren begynner da en lengre tirade om at dersom jeg kunne hundeloven så burde jeg vite at det ikke var båndtvang (angrepet skjedde i slutten av oktober), og at han derfor hadde sitt på det tørre. Jeg henviser videre til hundeloven mht. at dersom man ikke har kontroll på hunden eller følger hunden på aktsomt vis, så skal hunden være i bånd. Han svarer da at "Ja, se der ja, hunden ble kontroller og fulgt på aktsomt vis". Jeg tror vel egentlig ikke figuren vet hva ordet "kontroll" eller "aktsom" betyr. Han sender deretter meldinger om at han ønsker meg god bedring, at jeg trenger hjelp utover hva han kan bidra med (etter at jeg sier jeg kommer til å politianmelde saken), og at han har hatt hunden sin løs flere ganger på eiendommen sin uten at hunden har angrepet andre hunden, og at han kommer til å fortsette å ha hunden løs, og dersom jeg har problemer med dette får jeg finne en annen rute å gå eller flytte... Jeg forsøker å få litt kunnskap inn i hodet på ham ved hvilke rase han har skaffet seg, og at han ikke kan la en slik hund være løs da den angriper uten mål og mening. Han sier da at er det noe han har kunnskap om så er det hund, han er til og med medlem i NKK, og "ikke fortell meg hvordan jeg skal holde mine hunder"........ Skikkelig ekspert med andre ord. Min far er formell eier av hunden, og han har snakket med den andre hundeeieren om saken og sagt at han er forplikta til å betale veterinærutgiftene, noe han sa at han IKKE kom til å gjøre. Min far har lagt kopi av veterinærregningen i postkassa til denne figuren, med betalingsfrist 20. januar. Han fikk altså god tid på å gjøre opp for seg økonomisk. Men han har selvsagt ikke giddet å betale for gildet. Hva gjør man med sånne figurer? Altså, figuren har bosatt seg i et nabolag, RETT VED offentlig veg hvor folk kan komme gående med hund når som helst, og det er i tillegg dårlig sikt ved eiendommen hans slik at han ikke så lett kan se hvem som kommer gående. Han lar hunden gå løs mens han selv står og mekker på bil, og hevder etter hundeangrepet at han hadde kontroll på hunden og fulgte hunden på aktsomt vis? Vet ikke om man skal le eller gråte av dette. Pga. at jeg har hatt en operasjon har jeg vært ganske fysisk redusert i lang tid, men skal komme meg til politikontoret denne uka for å levere anmeldelse. Den andre hundeeieren kan vel være glad for at hunden hans ikke angrep en liten hund, og at det ikke endte med store skader og evt. avlivning. Denne gangen. Hva ville dere ha gjort i lignende situasjon? Anonymkode: 1bb83...fc9 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Hadde anmeldt. Har to hunder selv, og vet at uhell forekommer. Men fra denne eieren er det ikke uhell, det er arroganse. Hadde anmeldt uten å nøle. Anonymkode: 95148...f9b 28
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Jesus Christy, anmeld såklart, hva er det å lure på? Det var flaks at det var en hund som ble angrepet, og at det gikk så bra som det gjorde. Neste gang er det kanskje et barn, og de tåler ikke så mye, for å si det sånn. Anonymkode: 3b0ee...5b5 9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Herregud anmeld! Burde blitt gjort for lengst. Anonymkode: d8c5b...9d1 10
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Anmelde kan du gjøre på nett, så trenger da virkelig ikke la det gå 3 mnd. Denne hunden kommer garantert til å bite fler, hvis den ikke allerede har gjort det, så anmeldelsen burde vært levert inn igår. Anonymkode: b7b1a...151 13
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 AKKURAT det samme skjedde en nabo, bare at den hunden ikke var like heldig. Den løse staffen bet seg fast i halsen og røsket til, og drepte nesten den stakkars fuglehunden, som gikk i bånd med eieren sin. Den staffen ble anmeldt to ganger. Eieren var en ung rusmisbruker som bare lot den gå løs. Til tross for flere episoder tror jeg faktisk den er tilbake hos samme eier, så vi ser oss over skuldra på tur nå, for plutselig dukker den vel opp igjen... Løs! Det er helt grusomt og ha sånt i nabolaget. Spesielt når man er hundeeier selv og følger loven. Disse bikkjene er ikke til å spøke med, og de havner gjerne hos litt tvilsomme folk. Anonymkode: cea4e...401 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Det der må du anmelde. Eieren er tydeligvis altfor ansvarsløs og rett og slett for dum til å eie en sånn hund. Jeg har selv en staff som intenst hater andre tisper, og aldri i livet om jeg ville latt henne gå løs. Hun får ikke engang hilse på andre hunder før jeg vet om det er en hanne eller tispe. Denne samkjønnsaggresjonen fikk hun omtrent over natten, og dessverre rakk hun å bite en annen hund før vi ble klar over problemet. Vi betalte alt av veterinærutgifter til den andre hunden, fulgte opp med daglige meldinger til eierne hvor vi spurte hvordan det gikk med henne osv. Og jeg er den dag i dag oppriktig lei meg for hva som skjedde. (hunden ble ikke alvorlig skadet, men fikk et bitt som dessverre ble infisert og krevde behandling). En ansvarlig staffeeier, eller hundeeier for den saks skyld, har ansvar for å unngå slike situasjoner, det er virkelig ikke vanskelig. Anonymkode: afef8...ecc 4
nordlending Skrevet 25. januar 2021 #8 Skrevet 25. januar 2021 Kan det være en idé å kontakte mattilsynet? Ser man kan varsle dem dersom det er "ordensproblem" med dyr : https://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/varsle_oss/ 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 Jeg har vært i kontakt med eieren ikveld, via facebook... Dessverre vanskelig å få til noe fornuftig dialog da han bruker hersketeknikker i en hyppighet som andre skifter undertøy. Nei, anmeldelsen burde vært levert pronte. Føler meg ille til mote for at det har drøyd så lenge. Jeg var sikker på at man måtte møte opp fysisk og jeg har hatt en større operasjon og ikke vært særlig mobil før nå nylig. Ville også avvente og se om han gjorde opp for seg økonomisk, for å redegjøre for dette ovenfor politiet. Hundeeieren sier nå at også hans hund ble påført skader som han måtte til dyrlege for, og at han mener vi burde "gå i kvitt" og legge hendelsen bak oss. Jeg etterspør dokumentasjon på at han var hos veterinær. Han sier han "sikkert kan skaffe dette". Men det er da likevel hans ansvar å betale for våre utgifter, all den tid det var vår hund som ble angrepet og vår hund var i bånd. Dersom vår hund påførte hans hund skader, så handlet jo dette om at vår hund ikke hadde noe valg da den ble angrepet av den andre. Herregud, jeg blir helt matt. Attpåtil forsøker denne figuren og bruke yrkestittelen min imot meg. Siden jeg jobber med mennesker så skal jeg ikke få lov til å bli sint og konfrontere han direkte. Oh my.. Anonymkode: 1bb83...fc9 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Du har dokumentasjon fra veterinæren samt mange meldinger dere mellom. Dette bruker du selvsagt som bevis. I morgen anmelder du og kontakter Mattilsynet med bekymringsmelding. Anonymkode: 669ae...66a 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har dokumentasjon fra veterinæren samt mange meldinger dere mellom. Dette bruker du selvsagt som bevis. I morgen anmelder du og kontakter Mattilsynet med bekymringsmelding. Anonymkode: 669ae...66a Han sier det bare blir ord mot ord, og påstår at jeg ikke gjorde noe for å forhindre angrepet. 1). angrepet kom kontant, tok maks 2 sekunder fra jeg så hunden til den beit seg fast i min hund. 2) Min hund var i bånd med antitrekk-sele med linen festet på brystet, skulle jeg ha tatt hånda ned dit for å slippe min hund løs (noe jeg vurderte men turte ikke) ville jeg risikere å bli bitt av den andre hunden. 3) det er da ikke mitt ansvar å passe på hans hund 4) Han måtte ropes på av meg for å rive hunden sin vekk fra min hund. Slitsomt manipulerende hundeeier, dette altså. Men jeg skal selvsagt anmelde, ingen tvil Anonymkode: 1bb83...fc9 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Bare anmeld! Ikke gidd å prøve å snakke mer med en vegg!!! Ta ansvar og søk rettferdighet via anmeldelse for deres hund OG anmeld sånn at dette kanskje ikke skjer flere hunder! Tenk hadde det vært en liten hund feks. Da hadde det sikkert gått skikkelig ille! Anonymkode: 8a916...a6d 11
Julie Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Du må da ikke la han klare å fordreie hodet ditt til å tro at du hadde noen skyld i denne saken,ei heller at yrkestittelen din har noen som helst relevans i saken. Den arrogante holdningen tyder derimot på liten evne til lærdom og vilje til fullt ut å ta ansvar for den hunden han tross alt har skaffet seg. Noen må lære the hard way. Anmeld,ingenting å lure på. 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Selvfølgelig anmelde! Hvorfor i alle dager har du ventet i 3 mnd, det skjønner jeg virkelig ikke! Du har hatt operasjon, men du sier også at det er faren din som eier hunden. Dette er litt sløvt av dere, dere burde bare anmeldt dette med en gang. Du trenger ikke kommunisere mer med han og ikke heller forholde deg til hans forklaring. Å anmelde er en reaksjon som i alle fall gir han en beskjed om at dette ikke er ok. Anonymkode: 1d296...347 11
Fru Uperfekt Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): For snart 3 måneder siden ble hunden min angrepet av en staffordshire bull terrier. Dette skjedde da vi var på veg hjem fra tur, gjennom nabolaget vi bor i. Jeg hadde selvfølgelig hunden min i bånd. Vi går gjennom en boliggate hvor det er forholdsvis dårlig sikt ut mot vegen fra enkelte av boligene pga. trær og busker. Når vi passerer en hekk og skal gå forbi et hus som ligger ca. 15-20 meter fra vegen vi går på, ser jeg inn innkjørselen til huset og får øye på en staffe som er løs. Den sitter og følger med på oss komme og setter med en gang i høy fast mot oss. Før jeg vet ordet av det har den kastet seg rundt halsen på min hund (stor golden retriever hannhund) og bitt seg fast i øret/halsregionen. Den gneldrer og rister i hunden min. Jeg ser tre unge menn ved innkjørselen til huset, hvordan den ene senere viser seg å være eieren av staffen. De holder på med å mekke på en bil.. Jeg roper til eieren at han må ta fatt på bikkja si. Han kommer småjoggende til og røsker hunden sin vekk fra min, drar hunden langs grusen på innkjørselen og slenger den inn i huset. Jeg står lettere sjokkert tilbake og forsøker halvveis se hvordan det går med bikkja mi (det begynner å bli mørkt ute), samtidig som jeg er sint over det som skjedde. Jeg roper til eieren "Hva har du å si til dette?" Han svarer nonchalant "Er ikke noe å si. Skjer hver dag dette, skjer hver dag". Jeg sier at Nei, dette skjer ikke hver dag så lenge folk er ansvarlige hundeeieren. Eieren setter på seg visir og øreklokker snur seg sammen med kameratene sine og begynner med noe sveisearbeid på bilen. Jeg går mot de og roper noen kraftsalver før jeg tar med hunden hjemover. Hunden har ubehag i øret, rister en del på det, men det blør ikke friskt. Etter dyrlegebesøk viser det seg at han har blitt bitt i øret, må sederes for at dyrlegen skal få renset såret grundig, og han må på antibiotikakur, samt etterkontroll. Prisen ble på 3500 totalt. Skadene kunne vært mye verre, men synes uansett det er horribelt at bikkja mi blir angrepet på den måten, midt i et nabolag der hvor folk kan komme gående med hund når som helst. Jeg sender sms til den andre eieren hvor jeg refererer til hundeloven, som han har brutt ved å la hunden gå løs og angripe en annen hund. Angrepet var kontakt og uprovosert. Eieren begynner da en lengre tirade om at dersom jeg kunne hundeloven så burde jeg vite at det ikke var båndtvang (angrepet skjedde i slutten av oktober), og at han derfor hadde sitt på det tørre. Jeg henviser videre til hundeloven mht. at dersom man ikke har kontroll på hunden eller følger hunden på aktsomt vis, så skal hunden være i bånd. Han svarer da at "Ja, se der ja, hunden ble kontroller og fulgt på aktsomt vis". Jeg tror vel egentlig ikke figuren vet hva ordet "kontroll" eller "aktsom" betyr. Han sender deretter meldinger om at han ønsker meg god bedring, at jeg trenger hjelp utover hva han kan bidra med (etter at jeg sier jeg kommer til å politianmelde saken), og at han har hatt hunden sin løs flere ganger på eiendommen sin uten at hunden har angrepet andre hunden, og at han kommer til å fortsette å ha hunden løs, og dersom jeg har problemer med dette får jeg finne en annen rute å gå eller flytte... Jeg forsøker å få litt kunnskap inn i hodet på ham ved hvilke rase han har skaffet seg, og at han ikke kan la en slik hund være løs da den angriper uten mål og mening. Han sier da at er det noe han har kunnskap om så er det hund, han er til og med medlem i NKK, og "ikke fortell meg hvordan jeg skal holde mine hunder"........ Skikkelig ekspert med andre ord. Min far er formell eier av hunden, og han har snakket med den andre hundeeieren om saken og sagt at han er forplikta til å betale veterinærutgiftene, noe han sa at han IKKE kom til å gjøre. Min far har lagt kopi av veterinærregningen i postkassa til denne figuren, med betalingsfrist 20. januar. Han fikk altså god tid på å gjøre opp for seg økonomisk. Men han har selvsagt ikke giddet å betale for gildet. Hva gjør man med sånne figurer? Altså, figuren har bosatt seg i et nabolag, RETT VED offentlig veg hvor folk kan komme gående med hund når som helst, og det er i tillegg dårlig sikt ved eiendommen hans slik at han ikke så lett kan se hvem som kommer gående. Han lar hunden gå løs mens han selv står og mekker på bil, og hevder etter hundeangrepet at han hadde kontroll på hunden og fulgte hunden på aktsomt vis? Vet ikke om man skal le eller gråte av dette. Pga. at jeg har hatt en operasjon har jeg vært ganske fysisk redusert i lang tid, men skal komme meg til politikontoret denne uka for å levere anmeldelse. Den andre hundeeieren kan vel være glad for at hunden hans ikke angrep en liten hund, og at det ikke endte med store skader og evt. avlivning. Denne gangen. Hva ville dere ha gjort i lignende situasjon? Anonymkode: 1bb83...fc9 Hadde anmeldt 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Jeg skjønner ikke en gang hvorfor du fortsetter å kontakte eieren av hunden som angrep. Anmeld saken til politiet og ta det derifra. All kontakt dere i mellom bør gå via politiet. Anonymkode: 1c368...857 9
SoWhat? Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 Herregud hvorfor gidder du å henvende deg til han hele tiden? Du virker konfliktsøkende faktisk. Sånt mas og diskusjoner er jo helt meningsløst, som du vel skjønte fra første øyeblikk. Alt du burde gjort, var å anmelde. Og så hadde politiet tatt seg av dette. Det er utrolig nok tre måneder siden dette skjedde, og alt du har gjort er å krangle med eieren. Utrolig. 7
MissPierce Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 Her hadde jeg anmeldt ja. Rett og slett fordi at eier ikke forstår ansvaret med å ha hund. Hadde han tatt ansvar, og sørget for at det ikke hender igjen. Så hadde jeg ikke anmeldt, men her er jo eier helt fjern og mangler alt vett! 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Hadde du nevnt rase om det var en labrador som angrep? Men ja, selvsagt bør dette anmeldes, og burde vært gjort i går helst. Mattilsynet kan være en mulighet. Anonymkode: e434a...7cf 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Slutt å diskutere med han! Anmeld tvert! Anonymkode: fdc81...832 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå