Gå til innhold

Riper i den norske pandemiberedskapen ?

Gjest Acer

Anbefalte innlegg

100 år  har gått  sidan forrige pandemi (1918 -1920 spanskesyken )  som tok livet av omlag  15000 nordmenn,  og  WHO har vel  i mange år advart om at historien kunne igjennta seg,  men høyst truleg er det  de ferreste som har hørt noe på dem. 

Det har vert holdt regelmessige pandemi øvelser rundt om i landet  på forskjellige  sykehus, og kommunesenter.   Begynnelsen av november 2019  blei første  Covid-19  diagnosen stilt i Wuhan i China,  og  i slutten av januar 2020 vart første Covid -  19 diagnosen lokalisert i Norge.    I  uke 6 i febr.   -2020 var det  vinterferie i Norge, og mange la vinterferien sin til Italia, Østerrike, og kom hjem med  bagasjen full av Covid -19 virus som spredde seg raskt.    I uke 10 /11 mars mnd. 2020  gjekk alarmknappen , og skoler, barnehager, fly, hurtiguter m.m vart innstilt, og i mai mnd. vart det registrert omlag 400.000 arbeidsledige, og det var nesten unntaktstilstand.        

Vel, nå er ikkje tiden inne for å kritisere, og føler meg rimleg sikker på at myndighetene har forsøkt å gjøre  sitt beste i håndteringen av pandemien.       Imidlertid så synte det seg raskt at det vart avdekket en rekke svakheter i forhold til beredskapsplan  til  pandemi som var kritikkverdig.    Forrige pandemi varte omlag 2 år ( 1918 -1920) og gjekk under navnet spanskesyken,og vaskinering  var  vel noe de ferreste troleg hadde hørt noe,men  i 1918  / 1920 var folk flest ikkje så mobile som i år 2020 /21.      Til tross for at de ikkje hadde teknologi, eit  vaksineprogram, så var tilsynelatende pandemien utryddet etter omlag 2 år (1920).    Covid -19 pandemien vart utløyst 2019, i Wuhanprovinsen i Chian ,  og  er nå på vei inn i sitt   2 år, og ifølge myndighetene må ein påregne at den vil vare langt  inn i år 2022.      

Det kan reises spøsrmål  om noen  har sovet i timen, og det  ikkje har vert  ein igjennomtenkt beredskapsplan for håndtering av pandemie, men i  stor grad  handler det nå  om ekeperimentell  handling.   Også under okkupasjonen av 2 verdenskrig vart norge, og mange andre land tatt på senga.    Forhåpentlegvis vil  Covid-19 pandemien en dag ta slutt, men ingen vet kva det neste blir, og hvordan pandemien vil endre samfunnet vårt.    Kanskje var det ikkje utan grunn mine avdøde  foreldre , besteforeldre, oldeforeldre som opplevde spanskesyken ofte minnet oss om både den å  krigsårene.   Etterfulgt av spanskesyken kom depresjonstiden, og dei mye omtalte harde 30 årene. 

https://www.smp.no/meninger/leder/2021/01/27/«Ei-ripe-i-den-norske-pandemiberedskapen»-23388393.ece

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hæ? Har vi en beredskapsplan for pandemi? 

Hva er det da? 

Nå er vi i en ny bølge og et av tiltakene på dag 1: steng polet. 
Dag 2: åpne polet. 

Jeg vet man ikke skal kritisere, men er så møkkalei korona og den dårlige håndteringen. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bonsaijenta skrev (5 minutter siden):

Hæ? Har vi en beredskapsplan for pandemi? 

Hva er det da? 

Nå er vi i en ny bølge og et av tiltakene på dag 1: steng polet. 
Dag 2: åpne polet. 

Jeg vet man ikke skal kritisere, men er så møkkalei korona og den dårlige håndteringen. 

Ja, du er utvilsamt i godt selskap med andre når du etterhvert føler deg mektig lei hele koronapandemien.    Men, vi har vel ikkje noe annet valg en å følge oppmodingen ifra myndighetene.     Såg forøvri på TV at noen steder er tålmodigheten forlengst slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (Akkurat nå):

Ja, du er utvilsamt i godt selskap med andre når du etterhvert føler deg mektig lei hele koronapandemien.    Men, vi har vel ikkje noe annet valg en å følge oppmodingen ifra myndighetene.     Såg forøvri på TV at noen steder er tålmodigheten forlengst slutt. 

Jeg gjør det selv om jeg er møkkalei. Jeg vil jo ikke ha dette viruset.

Jeg er heldig som har familie rundt meg, en jobb å gå til, men ser jo at andre ikke har det. 

Jeg føler at barn, familie med lav inntekt og psykisk syke betaler en høy pris for en elendig beredskapsplan. Jeg skjønner virkelig at tålmodigheten er slutt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fantes selvsagt en beredskapsplan, men hva er poenget med å planlegge når du ikke følger planen din på et eneste punkt? Det sto ingen steder at man skulle ha lockdown eller stengte skoler. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukjent. skrev (På 25.1.2021 den 6.44):

Det fantes selvsagt en beredskapsplan, men hva er poenget med å planlegge når du ikke følger planen din på et eneste punkt? Det sto ingen steder at man skulle ha lockdown eller stengte skoler. 

Og der  brast drømmen for mange som har sett fremtil å bli vaskinert før påske.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...