AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hvordan har dere andre gjort det med deres 18-åringer mtp økonomi? Her faller 6000,- bort i bidrag og barnetrygd når hun fyller 18, noe jeg vil merke veldig godt, da jeg jobber i et lavtlønnsyrke. Hun skal jo bo hjemme i minimun ett år til og jeg vet faktisk ikke helt hvordan jeg skal klare å forsørge henne på samme måte som før. Hvordan har dere andre aleneforsørgere løst dette? Vet jo hun vil få en sum direkte av faren det siste året på vgs, men hva skal jeg forlange at hun dekker? Pr nå får hun f eks månedslønn, busskort, div abonnementer o l. Jeg ser jo at jeg ikke klarer å fortsette å betale alt sånt, mat, klær osv med 6000 mindre. Men jeg vet ikke hva hun vil få av faren heller og om hun i det hele tatt vil få nok til å overta alle utgifter på seg selv. Hun synes jo det er urimelig om hun må fortsette med pliktene i huset uten å få månedslønn f eks. Jeg trenger å høre hvordan dere andre har løst situasjonen. Anonymkode: f3026...ba0
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Begynne å spare opp en buffer så tidlig som mulig. Anonymkode: 8a577...991 16
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Så lenge hun går på skole kan hun få barnebidrag av far. Anonymkode: 8de6b...f73 26
Brunello Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Det er etter min mening helt naturlig at barnet betaler hele bidraget til deg dersom du skal fortsette å dekke utgifter som nå. Hadde jeg vært bidragspliktig, ville jeg ha fortalt barnet at jeg og mamma har pratet sammen, og vi fortsetter med at hun får pengene så lenge du bor hjemme. Noe annet vil ikke slå gunstig ut for deg på sikt. Så prat med faren. Kanskje han er fornuftig. 23
shana Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Beklager fikk ikke lest alt før jeg svarte. Min sønn fikk 5000 av sin far så lenge han studerte, betalte meg 3000 i mnd. Jeg mistet også barnetillegg, barnetrygd og barnebidrag. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Hun har krav på forsørgerbidrag fra far. Evt stipend hvis du tjener lite. Så må hun kanskje få seg en deltidsjobb hvis hun vil ha penger til mer enn basisen du klarer å dekke. Anonymkode: 8c85b...3ec 10
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 24. januar 2021 Det er ikke urimelig at hun gjør plikter i huset uten å få månedslønn. Det er en del av det å være voksen og dele husholdning. Anonymkode: b6a8a...acc 86
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er ikke urimelig at hun gjør plikter i huset uten å få månedslønn. Det er en del av det å være voksen og dele husholdning. Anonymkode: b6a8a...acc Hjelpe til hjemme er jo en selvfølge, men det hjelper dessverre ikke på økonomien. Anonymkode: f288e...d7e 8
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Hvis du tjener lite har hun krav på stipend, pluss farsbidrag så lenge hun bor hjemme og studerer. kan hun ta seg en helgejobb? Anonymkode: 30eb5...a29 10
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis du tjener lite har hun krav på stipend, pluss farsbidrag så lenge hun bor hjemme og studerer. kan hun ta seg en helgejobb? Anonymkode: 30eb5...a29 Stipend legger til grunn begge foreldres inntekt, uansett. Barnebidrag kan datter derimot søke om ja Anonymkode: 8ad73...fde 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Du må jobber mer da. Herlighet. Er ikke eksen som skal holde deg med spennepenger. En 18 åring kan fint jobbe og. De er da voksne. Mistet selv 8000 kr, men heldigvis er jeg i full jobb og tar ekstra utenom. Ungdommen må jobbe også. Så må man lære seg å klare seg på det man har. Anonymkode: 24c0f...d52 14
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 Hvis hun ikke betaler pengene fra faren til deg eller at faren betaler direkte til så forsvinner jo selvfølgelig alle unødvendige ting bort, så som busskort hvis hun egentlig kan sykle til skolen, klær som ikke absolutt er nødvendige f. Eks hvor også du kan kjøpe det absolutt billigste og hvis hun ønsker mer enn så eller merkeklær så kan hun betale selv. Maten må du jo stå for men trenger jo ikke kjøpe ting hun ønsker som ikke er mat, feks pizza, brus, godteri og snacks. Abonnementer forsvinner selvfølgelig, hvis hun ikke betaler det selv. Kjøp et kontantkort til henne eller det absolutt billigste abonnementet. Månedslønn? Bort! Betalt for å hjelpe til hjemme? Helt galet! Hvis hun er 18 er det på tide å vokse opp og begynne å ta ansvar for sitt eget liv. Sett opp et budsjett og hvis henne det og forklar at hun ikke kan forvente «luksus» fra deg. Anonymkode: 51496...7d0 17
LoppeLiten Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 Hvis hun får bidrag fra far ville jeg sagt at de må dekke det du vanligvis bistår. "Kost og losji" mot at hun hjelper til hjemme er rett og rimelig. En kjempefin måte å lære å disponere penger. Da må hun planlegge hvordan alt fra busskort, mobil, kino og klær osv skal dekkes ut i fra hva hun får fra far. Holder ikke det er det for de aller fleste mulig å finne seg en jobb og tjene litt ekstra, kjempe nyttig erfaring! 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Å hjelpe til hjemme er en selvfølge. Har hun planer om å bo der skal hun også bidra til fellesskapet uten å måtte få noe igjen. Samtidig er det kanskje på tide å få seg en jobb? Jeg fikk deltidsjobb når jeg var 16, og betalte mer enn gjerne for ting hjemme. Mobilregningen betalte jeg i alle fall fra jeg var 16! Ikke skjem henne bort, sett krav og vis henne hvor mye penger er verdt! Anonymkode: b9c3b...561 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Så lenge hun går på skole kan hun få barnebidrag av far. Anonymkode: 8de6b...f73 Les innlegget en gang til. Anonymkode: f3026...ba0
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Hun klarer fint å dekke mat, busskort og et mobilabonnement til 199,- med pengene hun får, stort mer trengs heller ikke. Anonymkode: c3be2...06c 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Du må jobber mer da. Herlighet. Er ikke eksen som skal holde deg med spennepenger. En 18 åring kan fint jobbe og. De er da voksne. Mistet selv 8000 kr, men heldigvis er jeg i full jobb og tar ekstra utenom. Ungdommen må jobbe også. Så må man lære seg å klare seg på det man har. Anonymkode: 24c0f...d52 Jeg har ikke mulighet til å jobbe mer da jeg har flere barn å ta meg av og det heller ikke er overtidsmuligheter der jeg jobber. Har vel ikke nevnt en plass at jeg skal leve på eksen, men når 6000 blir borte, merkes det selvsagt godt. Jeg lurer derfor på hvordan andre har løst det, for her må det kuttes ned på noe. Anonymkode: f3026...ba0 7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 Ikke bare bare å finne seg en jobb i disse koronatider.. Anonymkode: ff796...10e 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Da jeg fortsatt bodde hjemme og fikk egen inntekt, så dekket jeg alle mine egne utgifter, men betalte ingenting på ting som strøm, internett, husleie og annet som uansett koster mer eller mindre det samme enten vi er 1 eller flere som bor der. Men jeg dekket egen mat, egen mobilregning, egne klær, egen bil og alt det der. Laget gjerne ofte middag til familien der jeg betalte alle varene. Så jeg betalte ingenting for tak over hodet, men dekket alle egne "merkostnader" Anonymkode: 1c9c5...e1b 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 Jeg får liksom vondt av å kutte ned på mobilabonnement og månedslønn til ett av barna under samme tak, men det er vel sånn det må bli. Synes dette er veldig vanskelig! Anonymkode: f3026...ba0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå