Gå til innhold

Ville dere valgt lærer eller sykepleien?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er sykepleier og ville ikke valgt noen av yrkene. Angrer på at jeg ikke ble sekretær/ kontordame eller bibliotekar 😢 Jeg er stuck noen år med dette kjipe yrket. Jeg kommer til å slutte innen 3 år fra nå, mulig jeg begynner i matbutikk eller som sekretær av noe slag. Jeg MÅ gjøre noe annet enn helse i hvert fall. 

Anonymkode: f6596...12b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det absolutt måtte være en av de to, lærer. Klarer ikke å stå ut i turnuslivet.

Anonymkode: a6cb3...39f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 0.18):

Hva er gøyest, minst tungt psykisk og fysisk og har flest muligheter? Vanskelig å velge mellom disse to utdanningene, noen med erfaring?

Anonymkode: 7fdf5...3f7

Lærere lever i frykt og får juling og trusler hveg dag på norske skoler

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Lærer!

Anonymkode: a8d8c...224

Gravid lærer sparket i magen av elev,og det blir bare verre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibelator skrev (52 minutter siden):

Hva er poenget med et slikt enkelteksempel? Hva er egentlig argumentet? Kunne like godt funnet et eksempel på hendelser fra hvilke som helst andre yrkesgrupper hvor det har skjedd noe som ikke burde skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vibelator skrev (56 minutter siden):

En påstand du fremlegger som et faktum, noe den selvfølgelig ikke er. Noen lærere lever nok i frykt grunnet sine erfaringer, og noen lærere har nok opplevd juling og trusler. Men en påstand om at den jevne lærer opplever dette hver dag stemmer ikke. Etter å ha jobbet på mange skoler etterhvert, med både de yngste elevene og med tenåringer - er mine erfaringer langt unna den generaliserte påstanden din. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibelator skrev (1 time siden):

Har aldri opplevd verken trusler eller fysisk vold som lærer. Men som sykepleier har jeg opplevd begge deler. Det kommer jo helt an på hvor man jobber. Noen steder er verre enn andre. Det er en grunn til at jeg ikke jobber i Osloskolen og da snakker jeg ikke om vestkantskolene. Jeg begynner å bli for gammel til den slags nå. Når jeg var ung jobbet jeg i psykiatri og demensomsorg. Det var ingen kjære mor. 

Anonymkode: a3ad3...c91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibelator skrev (2 timer siden):

Slutt og generaliser.

Anonymkode: ec567...9c7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 0.18):

Hva er gøyest, minst tungt psykisk og fysisk og har flest muligheter? Vanskelig å velge mellom disse to utdanningene, noen med erfaring?

Hvis du velger en av de, så ikke klag på lønnen etterpå. La oss slippe den sytingen. 

Anonymkode: e3d49...063

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer! Orker ikke turnus, og vanskelig å aldri få ferie/fri når skolen har fri…. 

Anonymkode: bb1b1...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke valgt lærer igjen. Har mer energi og arbeidskapasitet enn de fleste, men opplever det likevel som krevende å måtte skvises hver uke. Mye sykdom i personalet, og derfor mer belastning på de som er igjen.

Elsket yrket for 5 år siden, og gjør jo det nå også. Problemet er bare at jeg som 40- åring ikke vet om det er mulig å stå ut. Alle damer på min alder har hatt lengre sykmeldinger eller er delvis uføre. Og dette er folk med mye kapasitet.

Anonymkode: 87a5f...0ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har faktisk jobbet i hjemmesykepleien tidligere. Opplevde det som en mye enklere og mer overkommelig hverdag.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 1.27):

Fra en lærer:

Hadde jeg kunnet velge på nytt, hadde jeg valgt sykepleier. Dersom du har lyst å kunne ha et liv etter du går fra jobben for dagen, bør du velge hvilket som helst annet yrke enn lærer. Det er alltid prøver som skal rettes, og det har du ikke tid til mens du er på jobb. Det gjør du om kvelden og i helgene. Undervisning skal planlegges og evalueres, elever skal følges opp, og dette tar mye mer tid enn den planleggingstiden du har i løpet av en uke. Foreldre ringer til alle døgnets tider. Det er ingenting som heter "ferdig på jobb" når du er lærer. Legg merke til at lærere har 5 uker ferie som alle andre arbeidstagere. Resten er avspasering, og det med god grunn.

Som lærer opplever jeg svært ofte å ikke få ressursene jeg trenger for å gjøre jobben min. Selv hvor mye man maser, får man ikke det man trenger. Kommunene forstår ikke skolenes behov. Vi er stadig underbemannet. Kommunen vil ikke ansette flere fordi det er dyrt. Det sliter på oss som jobber der. 

Vi har ikke nok tid til å følge opp elevene. Klassene på 28 elever er alt for store. Elever sliter, men får ikke det de trenger på grunn av dårlig økonomi og for få ressurser. Foreldre blir sinte og oppgitte, og ringer og kjefter på oss lærerne. Vi er akkurat like frustrerte som foreldrene, og ønsker av hele våre hjerter at elevene skal få det de trenger, men vi vet at det er kommunens prioriteringer det står på. Selv hvor mye vi maser, blir ikke vi som lærere lyttet til. Det er elevene det går ut over.

Anonymkode: 26ddf...dfd

Jeg er sykepleier, og skulle jeg valgt på nytt ville jeg ikke valgt noen av de. Synd, men sant.

Slik ab her beskriver lærerhverdagen er også slik jeg oppfatter at den er. Har så veldig respekt for lærerne på skolen til barna mine, og synes de er fantastiske, men kunne aldri tenkt meg å stått i den jobben selv.

Når det kommer til sykepleie er det virkelig ingen dans på roser heller, med kronisk underbemanning, løping (bokstavelig talt) mellom pasientene og følelsen av å aldri strekke til. Jeg er nå langtidssykemeldt og må nok innse at jeg må skifte yrke. Jeg elsker egentlig arbeidsoppgavene, pasientene og kollegaene mine - men stressnivået er så høyt at jeg blir syk av det. Legg til belastningen det er med turnus, så går det bare ikke. Det snakkes mye om at sykepleiere må tjene bedre, men det er bare tull. Man må øke bemanningen slik at arbeidshverdagen blir overkommelig.

Tror dessverre at både helse og oppvekst/utdanning er i en svært negativ spiral som gir veldig ugunstige arbeidsforhold - det må politisk vilje til for å snu det, men det er vel en utopi å tro på at noen er villige til å ta drastiske grep.

Anonymkode: 6406f...375

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 1.10):

Da velger du noe annet enn lærer eller sykepleier.

Anonymkode: 9039a...0f6

Hvorfor? Jeg har 4 lærervenninner. Alle 4 har 3 barn hver og de er med på alt som går an å være med på, mens jeg «alltid» er på jobb. De reiser også på turer utenom skolefri. Mannen til ene venninnen min er også lærer. Han har ekstrajobb i feriene og noen helger i året. En annen venninne jobber i butikk ved siden av jobben som lærer. Det hender at de sitter om kvelden med arbeid, men da har de gjerne gått fra jobb kl 13-14, og kan ikke kalle det ekstraarbeid. Har selv jobbet på skole, og når en lærer går hjem kl 13 fordi det er så fint vær, og 1 time senere snapper fra en fjelltopp, for deretter å snappe om kvelden med bilde av oppgaveretting og kaller det for «Slik er en lærers liv, lange kvelder»….. Samme lærer tok fri uken før påske (ikke denne påsken), for hun skulle til varmere strøk i 14 dager. 2. påskedag legger hun ut på Facebook hvor hun retter prøver og skriver «Ikke bare-bare å være lærer… En får ikke fri i påsken engang….». Dette skriver hun som tok ut 5! fridager uken før påske…. Tiden hvor hun kanskje skulle rettet disse prøvene?? Slike ting der jeg eksempler på hele tiden.

Hvis lærere skal opparbeide seg den avspaseringen de allerede har i vinterferie, sommer utenom 5 uker, høstferie, dagene før påske, romjul, så må de resterende arbeidsdager jobbe fra 08-22 hver arbeidsdag ellers. Kjenner INGEN lærere som gjør dette! I tillegg klarer de å opparbeide seg enda mer avspasering fra foreldresamtaler på ettermiddag og andre ting. En lærer skal da integritet aldri ha fri. Hvordan har det seg da at de har tid til å være med på alt mulig? Kjenner ingen som er med på så mye ting på fritiden som lærere - og dette er ved siden av barn! 
Jeg jobber 8-16 og noe overtid flere dager i uken. Klarer likevel ikke å opparbeide meg avspasering til hverken påske, vinterferie, jul eller høstferie for det. Kanskje 4-5 dager i året, 6 dager hvis jeg legger godviljen til! Utenom det har jeg aldri mer fri enn 4 uker sommerferie og 5 dager utenom det. Klarer ikke å komme nærheten av lærernes avspasering, fonda er det alltid jeg som aldri kan være med venninnene mine på ting ;) Vennene mine sier selv at det er tøft å være lærer fordi det er så mye utenom, men at de elsker fritiden sin! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibelator skrev (3 timer siden):

Vibelator skrev (3 timer siden):

Dette er enkelthendelser! Jobber på legevakt, og skal love sykepleiere, kontoransatte, vektere og leger får slik trusler til dagen og gjerne mange ganger verre! Mange yrker utenom også man blir truet i osv. En lærer opplever kanskje dette av og til eller 1-2 ganger i løpet av arbeidslivet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Har faktisk jobbet i hjemmesykepleien tidligere. Opplevde det som en mye enklere og mer overkommelig hverdag.

Det kommer kanskje veldig an på hvor du jobber. Jeg jobber i hjemmetjenesten i en storby, og det er skyhøyt stressnivå her. Det har ikke alltid vært sånn, men utviklingen har vært negativ på de ni årene jeg har jobbet her. 

Må forholde meg til nye pasienter hver dag, noe som skader både pasientsikkerheten og pasientenes følelse av trygghet. Null tid til uforutsette hendelser, og når det da skjer noe uforutsett (som det gjør hver dag) er det et styr uten like å prøve å ivareta pasienten jeg er hos, samtidig som jeg må be om hjelp fra kollegaer og varsle forsinkelse til de andre pasientene som venter. Kommer nesten alltid sent inn til lunsj og må bare kaste i meg maten for å rekke arbeidsoppgavene/besøkene etter lunsj.

Anonymkode: 6406f...375

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg er sykepleier og ville ikke valgt noen av yrkene. Angrer på at jeg ikke ble sekretær/ kontordame eller bibliotekar 😢 Jeg er stuck noen år med dette kjipe yrket. Jeg kommer til å slutte innen 3 år fra nå, mulig jeg begynner i matbutikk eller som sekretær av noe slag. Jeg MÅ gjøre noe annet enn helse i hvert fall. 

Anonymkode: f6596...12b

Det er ikke gitt at en «sekretærjobb» blir så mye enklere. Jeg jobber lange dager og får lite igjen for det. Vi har hele tiden frister som skal nås osv. Det som er så rart, er at sykepleiere og lærere tror de har så mye verre jobb enn andre….. De tror at folk som sitter med en PC har avslappende dager, og mange tror vi bare surfer på internett…. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke gitt at en «sekretærjobb» blir så mye enklere. Jeg jobber lange dager og får lite igjen for det. Vi har hele tiden frister som skal nås osv. Det som er så rart, er at sykepleiere og lærere tror de har så mye verre jobb enn andre….. De tror at folk som sitter med en PC har avslappende dager, og mange tror vi bare surfer på internett…. 

Tja, jeg er utdannet sykepleier og jurist og må innrømme at jobben min nå er ti tusen ganger enklere og roligere enn da jeg jobbet som sykepleier. Jeg har såklart frister og jobben er vanskelig, men det er en helt annen hverdag.

Anonymkode: 2ff34...03b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvorfor? Jeg har 4 lærervenninner. Alle 4 har 3 barn hver og de er med på alt som går an å være med på, mens jeg «alltid» er på jobb. De reiser også på turer utenom skolefri. Mannen til ene venninnen min er også lærer. Han har ekstrajobb i feriene og noen helger i året. En annen venninne jobber i butikk ved siden av jobben som lærer. Det hender at de sitter om kvelden med arbeid, men da har de gjerne gått fra jobb kl 13-14, og kan ikke kalle det ekstraarbeid. Har selv jobbet på skole, og når en lærer går hjem kl 13 fordi det er så fint vær, og 1 time senere snapper fra en fjelltopp, for deretter å snappe om kvelden med bilde av oppgaveretting og kaller det for «Slik er en lærers liv, lange kvelder»….. Samme lærer tok fri uken før påske (ikke denne påsken), for hun skulle til varmere strøk i 14 dager. 2. påskedag legger hun ut på Facebook hvor hun retter prøver og skriver «Ikke bare-bare å være lærer… En får ikke fri i påsken engang….». Dette skriver hun som tok ut 5! fridager uken før påske…. Tiden hvor hun kanskje skulle rettet disse prøvene?? Slike ting der jeg eksempler på hele tiden.

Hvis lærere skal opparbeide seg den avspaseringen de allerede har i vinterferie, sommer utenom 5 uker, høstferie, dagene før påske, romjul, så må de resterende arbeidsdager jobbe fra 08-22 hver arbeidsdag ellers. Kjenner INGEN lærere som gjør dette! I tillegg klarer de å opparbeide seg enda mer avspasering fra foreldresamtaler på ettermiddag og andre ting. En lærer skal da integritet aldri ha fri. Hvordan har det seg da at de har tid til å være med på alt mulig? Kjenner ingen som er med på så mye ting på fritiden som lærere - og dette er ved siden av barn! 
Jeg jobber 8-16 og noe overtid flere dager i uken. Klarer likevel ikke å opparbeide meg avspasering til hverken påske, vinterferie, jul eller høstferie for det. Kanskje 4-5 dager i året, 6 dager hvis jeg legger godviljen til! Utenom det har jeg aldri mer fri enn 4 uker sommerferie og 5 dager utenom det. Klarer ikke å komme nærheten av lærernes avspasering, fonda er det alltid jeg som aldri kan være med venninnene mine på ting ;) Vennene mine sier selv at det er tøft å være lærer fordi det er så mye utenom, men at de elsker fritiden sin! 

Du må kjenne veldig rare lærere. Kanskje voksenopplæring eller noe? 

Jeg jobber som lærer, og det du skriver er er fra mitt synspunkt, både sånn jeg kjenner megselv og andre lærere i kommunen, blankt ut usant. 

Og å reise på tur utenom skolefri? Det får vi ikke gjort..

Anonymkode: 871d3...b4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...