Minitroll Skrevet 25. januar 2021 #21 Del Skrevet 25. januar 2021 Ingen kan forandre verden alene, og selv om begge yrker virker fine og givende så er begge yrkene typisk utbrenningsyrker, der det kuttes i ressurser stadig vekk. Hvert år skal pengene som blir utdelt dekke mellom 3-10% mer enn i fjor og man får aldri mer penger. Så de ansatte må bare jobbe hardere og hardere for at ting skal gå rundt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #22 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men selvom lærer og sykepleier virker som stressende yrker, så er det få yrker som virker like givende som disse? Anonymkode: 7fdf5...3f7 Jeg synes ikke sykepleier var noe givende, jeg var bare utslitt og følte at jeg hadde verdens mest utakknemlige jobb. Ble utbrent og sykmeldt i ett år. Anonymkode: 2ff34...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knoot Skrevet 25. januar 2021 #23 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): På legekontor er det sjelden sykepleiere, det er sekretærer. De jobbene for sykepleiere som ikke har turnus er svært få og ettertraktede. Helsesykepleiere blir det bare færre og færre av, og få jobber tilgjengelig. Jeg har jobbet på poliklinikk på sykehus, som i utgangspunktet er dagjobb. Men vi ble likevel tvunget til å jobbe kveld og natt hver tredje helg på en avdeling fordi de trengte folk i helgene. Det var ikke mulig å få lov til å kun jobbe på poliklinikken og ha kun dagvakter. Av de sykepleierne som bare jobbet dag var det bare administrative stillinger, og de er det ikke mange av. Anonymkode: 2ff34...03b Der jeg jobber er det en helsefagarbeider med videreutdanning i sekretær og en sykepleier som jobber. Tror det blir mye mer vanlig fremover at det stilles krav om utdanning innenfor helse når du jobber på legekontor. Blodprøver, kontroller etc. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #24 Del Skrevet 25. januar 2021 Knoot skrev (8 minutter siden): Der jeg jobber er det en helsefagarbeider med videreutdanning i sekretær og en sykepleier som jobber. Tror det blir mye mer vanlig fremover at det stilles krav om utdanning innenfor helse når du jobber på legekontor. Blodprøver, kontroller etc. Det er sjelden sykepleiere tar blodprøver på sykehus f.eks., det er vanligvis sekretærer. Mulig du har rett, men det er ikke mange av de stillingene Anonymkode: 2ff34...03b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #25 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er sjelden sykepleiere tar blodprøver på sykehus f.eks., det er vanligvis sekretærer. Mulig du har rett, men det er ikke mange av de stillingene Anonymkode: 2ff34...03b På mitt legekontor er 4 av 4 sykepleiere. Det er mange sykepleiere som jobber på legekontor, og med god grunn - det er en LEK sammenlignet med institusjons- og turnusarbeid - jeg fikk sjokk over hvor behagelig denne jobben er, sammenlignet med sykehus og sykehjem. Jeg anbefaler det på det varmeste! Fri hver eneste helg, kveld og helligdag. Rolig tempo, selvsagt med variasjoner, men alltid god tid til lunsj. Det er en drøm! Anonymkode: fa7a6...767 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #26 Del Skrevet 25. januar 2021 Lærar!! 😃 (helsing lærar i grunnskulen) Anonymkode: e2a8a...9e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 25. januar 2021 #27 Del Skrevet 25. januar 2021 Lærer, men kunne nok også fint jobbet som sykepleier. Jeg liker veldig godt omsorgsyrker generelt. Men siden jeg altså har valgt læreryrket, må jeg nok veldig det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #28 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Du kan velge å ikke ta den telefonen da.. Jeg jobber i barneskolen, på en litt liten plass så vi har mye frihet. Men jeg tar ikke telefonen etter kl. 16. Jeg som jobber i barneskolen har heller ingen prøver å rette eller lage. Du får gjort ganske mye i løpet av dagens hvis du bare disponerer tiden rett. Ja det er sykt travelt av og til, og noen ganger vurder jeg å ta et år i kassen på Rema, men det er ganske luksus å ha fri i helgene. Jeg gjør det meste for å unngå arbeid i helgene. Ja, jeg kan forstå hvorfor noen vil skifte yrke, men det er ikke så lett det heller. Anonymkode: 4a8ea...adb Du må jobbe lengre enn til 16 om du er barneskolelærer med mindre du begynner på jobb kl 7. Ellers har su faktisk ikke nok til å avspasere de timene som avspaseres! Kanskje en time mer på jobb om dagen hadde gjort undervisningen din bedre? Anonymkode: dd20d...5d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #29 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Enig med flere av tingene du sier, men det er faktisk sånn at mange lærer er for dårlige, de inspirerer ikke ungene og de plukker ikke opp barn med vansker. Om du er lærer for barne og ungdomsskolen så kan du ikke bare legge skylden på late unger som ikke gidder, de er barn. Respekt er åså noe man gjør seg fortjent til. Å jobbe med barn og ungdom er jo ikke for alle. Anonymkode: c4f61...5f5 Å ha respekt for læreren sin er noe alle foreldre skal sørge for at ungene har. FØR de begynner på skolen. Anonymkode: b6c58...85c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #30 Del Skrevet 25. januar 2021 Etter at jeg nå leste om den stakkars læreren i Bergen, så frister det særs lite å bli lærer. Føler du risikerer å bli et mobbeoffer, en hakkekylling for foreldre og barn. Anonymkode: 9bd1c...a41 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #31 Del Skrevet 25. januar 2021 Jeg stod faktisk mellom disse to yrkene en gang i tiden. Jeg var innom helseyrket under studiene, men valgte lærerutdanning. Jeg trivdes forsåvidt også innen helse, men så at det nok er tøft å bli gammel i et slikt yrke. Arbeidstidene og den fysiske belastningen gjør læreryrket mer attraktivt for min del. I tillegg møter man på død og fæle situasjoner i mye større grad i helseyrker. I motsetning til noen andre her inne, trives jeg veldig godt som lærer. Ja, i perioder kan det være heftig, men alt i alt er det mer givende og hyggelig enn negativt. Jeg hadde valgt læreryrket igjen. Anonymkode: f37bc...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #32 Del Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men selvom lærer og sykepleier virker som stressende yrker, så er det få yrker som virker like givende som disse? Anonymkode: 7fdf5...3f7 Selvfølgelig. Jeg er sykepleier og har det umenneskelig hektisk ganske ofte. Det er ikke alltid veldig givende, for det er ekstremt vanskelig å jobbe med visse pasienter til tider (for eksempel de man må nesten krangle med for å bare få de til å gå en tur eller ta til seg nok ernæring), men det er selvsagt utrolig givende når man har de mange som jobber på lag med at de har et ønske om å finne en løsning på ting og at de ønsker å klare seg selv etterhvert osv. Det er en helt fantastisk følelse når man har jobbet hardt med en pasient hver vakt i flere uker og så ser man at det fungerer og at pasienten får det bedre. Anonymkode: 71ccd...305 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #33 Del Skrevet 29. april Jeg er vernepleier. Ville valgt lærer (lektor på vgs) om jeg skulle valgt om igjen. Anonymkode: 3dc30...f7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #34 Del Skrevet 29. april Lærer. Da har du ferie halve året. Anonymkode: df0f3...927 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #35 Del Skrevet 29. april Nå er dette en veldig gammel tråd, men jeg er både lærer og sykepleier. Ble sykepleier først, fungerte ikke så godt i turnus lenger og ble lærer. Trivdes veldig godt i begge jobbene, men slår et slag for lærerjobben. Ferie halve året er noe tull. Vi avspaserer det vi jobber for mye ellers i året, som i mange andre yrker. Anonymkode: a3ad3...c91 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. april #36 Del Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 0.18): Hva er gøyest, minst tungt psykisk og fysisk og har flest muligheter? Vanskelig å velge mellom disse to utdanningene, noen med erfaring? Anonymkode: 7fdf5...3f7 Jeg valgte lærer fordi jeg ikke ville jobbe skift. Jeg er ikke lærer lenger, orka ikke mer etter 20 år. Men vet ikke om jeg hadde holdt lenger som sykepleier. Anonymkode: 96a38...b90 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. april #37 Del Skrevet 30. april Jeg er lærer. Det er et blodslit. Hadde valgt sykepleier hvis jeg skulle valgt på ny.. Anonymkode: 61fc1...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tøydokka Skrevet torsdag kl 00:20 #38 Del Skrevet torsdag kl 00:20 Jeg føler jeg kan svare her ettersom jeg er utdannet både som sykepleier og lærer. Jeg liker begge yrkene, men for min del så ble læreryrket for stressende. Var så mye jobb når jeg kom hjem fra jobb med retting av prøver og oppfølging av elever/telefoner fra foreldre og samarbeidspartnere. Følte aldri at jeg hadde fri. Og denne ekstra jobbingen får man ikke lønn for i læreryrket. Man får heller ikke tillegg for kveld, natt, helg, helligdager, selv om jeg definitivt jobbet mye også disse dagene og tidene. Holder nå på med min tredje spesialisering/videreutdanning innen sykepleie, og synes det er et så allsidig og flott yrke der jeg interesserer meg for så mye faglig. Pluss at det er veldig hyggelig å møte og hjelpe mennesker i alle livsfaser. Tjener også ganske bra pga videreutdanning og tillegg for ubekvemme arbeidstider og ekstrajobbing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:27 #39 Del Skrevet torsdag kl 05:27 tøydokka skrev (5 timer siden): Jeg føler jeg kan svare her ettersom jeg er utdannet både som sykepleier og lærer. Jeg liker begge yrkene, men for min del så ble læreryrket for stressende. Var så mye jobb når jeg kom hjem fra jobb med retting av prøver og oppfølging av elever/telefoner fra foreldre og samarbeidspartnere. Følte aldri at jeg hadde fri. Og denne ekstra jobbingen får man ikke lønn for i læreryrket. Man får heller ikke tillegg for kveld, natt, helg, helligdager, selv om jeg definitivt jobbet mye også disse dagene og tidene. Holder nå på med min tredje spesialisering/videreutdanning innen sykepleie, og synes det er et så allsidig og flott yrke der jeg interesserer meg for så mye faglig. Pluss at det er veldig hyggelig å møte og hjelpe mennesker i alle livsfaser. Tjener også ganske bra pga videreutdanning og tillegg for ubekvemme arbeidstider og ekstrajobbing. Hvordan fikser du rent praktisk å ta sykepleie når du allerede er lærer? Jeg har også et ønske om å ta sykepleier (er lærer), men vet ikke om det vil gå rent praktisk og økonomisk.. Anonymkode: 61fc1...5c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:33 #40 Del Skrevet torsdag kl 06:33 I en ideell verden med nok ressurser, er nok begge yrkene givende og fine yrker. Men sånn det er med besparelser overalt og dårlig bemanning og tøffe turnuser i helsevesenet og flere og flere krav i læreryrket, ville jeg ikke valgt noen av dem. Anonymkode: 1eb67...f74 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå