AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hva er gøyest, minst tungt psykisk og fysisk og har flest muligheter? Vanskelig å velge mellom disse to utdanningene, noen med erfaring? Anonymkode: 7fdf5...3f7
Gjest Trolltussa Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er gøyest, minst tungt psykisk og fysisk og har flest muligheter? Vanskelig å velge mellom disse to utdanningene, noen med erfaring? Anonymkode: 7fdf5...3f7 Lærer er ihvertfall minst tungt fysisk vil jeg tro?
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Hvis du skal ha familie i fremtiden velg lærer. Turnusarbeid er kjipt mtp familieliv. Anonymkode: 67126...ead 15
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Lærer. Jeg fungerer ikke med nattjobbing Anonymkode: 9e547...bcf 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Hva som er gøyest kommer selvfølgelig an på hva man er interessert i, da det er to ekstremt forskjellige yrker. Det er også selvfølgelig lettere fysisk å være lærer enn en sykepleier som jobber i hjemmesykepleien, sykehjem og de fleste sengeposter. Om man vil ha der lettest mulig psykisk bør man ikke velge noen av yrkene, da man må ha en sterk psyke både for å jobbe med alvorlig syke pasienter (enten fysisk eller psykisk eller begge deler) og for å jobbe med barn med ulike utfordringer. Anonymkode: 71ccd...305 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #6 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvis du skal ha familie i fremtiden velg lærer. Turnusarbeid er kjipt mtp familieliv. Anonymkode: 67126...ead Da velger du noe annet enn lærer eller sykepleier. Anonymkode: 9039a...0f6 6
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #7 Skrevet 25. januar 2021 Lærer. Selv om det høres helt forferdelig ut til tider med unger som klikker og de får alltid pes i alle slags mediekanaler ser jeg for meg at det er en kjekk jobb. Med de minste kan du leke, gå på tur og oppdage ting for første gang, med de eldre elevene kan du diskutere og forme dem til å bli gode ungdommer. Selv om det ikke alltid er slik så er det nok en god følelse ✌ Hadde vært fint med litt mer lønn da. Flaut at en utdanning som krever master ikke får mer! Anonymkode: 4a8ea...adb 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Lærer. Selv om det høres helt forferdelig ut til tider med unger som klikker og de får alltid pes i alle slags mediekanaler ser jeg for meg at det er en kjekk jobb. Med de minste kan du leke, gå på tur og oppdage ting for første gang, med de eldre elevene kan du diskutere og forme dem til å bli gode ungdommer. Selv om det ikke alltid er slik så er det nok en god følelse ✌ Hadde vært fint med litt mer lønn da. Flaut at en utdanning som krever master ikke får mer! Anonymkode: 4a8ea...adb Du ser for deg det, ja. Hvordan kan det da ha seg at over halvparten av de spurte i en fersk undersøkelse har søkt eller vurderer å søke seg vekk fra skolen? Sjeleglad for at jeg ikke jobber som lærer selv. Anonymkode: 9039a...0f6 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Fra en lærer: Hadde jeg kunnet velge på nytt, hadde jeg valgt sykepleier. Dersom du har lyst å kunne ha et liv etter du går fra jobben for dagen, bør du velge hvilket som helst annet yrke enn lærer. Det er alltid prøver som skal rettes, og det har du ikke tid til mens du er på jobb. Det gjør du om kvelden og i helgene. Undervisning skal planlegges og evalueres, elever skal følges opp, og dette tar mye mer tid enn den planleggingstiden du har i løpet av en uke. Foreldre ringer til alle døgnets tider. Det er ingenting som heter "ferdig på jobb" når du er lærer. Legg merke til at lærere har 5 uker ferie som alle andre arbeidstagere. Resten er avspasering, og det med god grunn. Som lærer opplever jeg svært ofte å ikke få ressursene jeg trenger for å gjøre jobben min. Selv hvor mye man maser, får man ikke det man trenger. Kommunene forstår ikke skolenes behov. Vi er stadig underbemannet. Kommunen vil ikke ansette flere fordi det er dyrt. Det sliter på oss som jobber der. Vi har ikke nok tid til å følge opp elevene. Klassene på 28 elever er alt for store. Elever sliter, men får ikke det de trenger på grunn av dårlig økonomi og for få ressurser. Foreldre blir sinte og oppgitte, og ringer og kjefter på oss lærerne. Vi er akkurat like frustrerte som foreldrene, og ønsker av hele våre hjerter at elevene skal få det de trenger, men vi vet at det er kommunens prioriteringer det står på. Selv hvor mye vi maser, blir ikke vi som lærere lyttet til. Det er elevene det går ut over. Anonymkode: 26ddf...dfd 9
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 Du kan velge å ikke ta den telefonen da.. Jeg jobber i barneskolen, på en litt liten plass så vi har mye frihet. Men jeg tar ikke telefonen etter kl. 16. Jeg som jobber i barneskolen har heller ingen prøver å rette eller lage. Du får gjort ganske mye i løpet av dagens hvis du bare disponerer tiden rett. Ja det er sykt travelt av og til, og noen ganger vurder jeg å ta et år i kassen på Rema, men det er ganske luksus å ha fri i helgene. Jeg gjør det meste for å unngå arbeid i helgene. Ja, jeg kan forstå hvorfor noen vil skifte yrke, men det er ikke så lett det heller. Anonymkode: 4a8ea...adb 4
Knoot Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvis du skal ha familie i fremtiden velg lærer. Turnusarbeid er kjipt mtp familieliv. Anonymkode: 67126...ead De fleste sykepleierne jobber i vanlig turnus ja, dag, kveld natt. Men det finnes også arbeidsplasser innenfor sykepleie som innebærer vanlig 8-15 jobb. Å jobbe på legekontor eller som det som ble kalt helsesøster trenger du ikke jobbe i helg og ikke kveld.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fra en lærer: Hadde jeg kunnet velge på nytt, hadde jeg valgt sykepleier. Dersom du har lyst å kunne ha et liv etter du går fra jobben for dagen, bør du velge hvilket som helst annet yrke enn lærer. Det er alltid prøver som skal rettes, og det har du ikke tid til mens du er på jobb. Det gjør du om kvelden og i helgene. Undervisning skal planlegges og evalueres, elever skal følges opp, og dette tar mye mer tid enn den planleggingstiden du har i løpet av en uke. Foreldre ringer til alle døgnets tider. Det er ingenting som heter "ferdig på jobb" når du er lærer. Legg merke til at lærere har 5 uker ferie som alle andre arbeidstagere. Resten er avspasering, og det med god grunn. Som lærer opplever jeg svært ofte å ikke få ressursene jeg trenger for å gjøre jobben min. Selv hvor mye man maser, får man ikke det man trenger. Kommunene forstår ikke skolenes behov. Vi er stadig underbemannet. Kommunen vil ikke ansette flere fordi det er dyrt. Det sliter på oss som jobber der. Vi har ikke nok tid til å følge opp elevene. Klassene på 28 elever er alt for store. Elever sliter, men får ikke det de trenger på grunn av dårlig økonomi og for få ressurser. Foreldre blir sinte og oppgitte, og ringer og kjefter på oss lærerne. Vi er akkurat like frustrerte som foreldrene, og ønsker av hele våre hjerter at elevene skal få det de trenger, men vi vet at det er kommunens prioriteringer det står på. Selv hvor mye vi maser, blir ikke vi som lærere lyttet til. Det er elevene det går ut over. Anonymkode: 26ddf...dfd Du kan nesten bytte ut ordene elever i denne posten med "pasienter". Jeg utdannet meg til sykepleier, og det er den største tabben jeg har gjort. Det var hard turnus (sov ofte bare fire-fem timer mellom kvelds- og dagvakt), pårørende ringte og kjeftet og det var aldri bra nok pleie, vi hadde aldri nok folk (ressurser) til å gjøre en god jobb, jeg hadde konstant dårlig samvittighet. Syke pasienter vi ikke greide å hjelpe, timer som aldri gikk opp, bleier vi ikke rakk å skifte, dårlig mat og underernæring, osv. Jeg tror disse yrkene er ganske like, og dersom man kun har prøvd én av dem, så vil nok det andre yrket virke forlokkende. Men jeg tror ikke det er det. I praksis er man ikke tilgjengelig på kvelder og i helger osv. som sykepleier heller, fordi man må jobbe til ubekvemme tider. Må også ofte jobbe de høytidene alle andre har fri, og sommerferien med stengte barnehager og skoler og null mulighet for å bestemme ferie selv, er et lite mareritt. Dersom man er to foreldre med "låste" ferier må man i prinsippet finne barnevakt om sommeren og ikke få feriere sammen. Jeg omskolerte meg og endte opp som jurist. Jeg angret mange ganger på at jeg ikke ble lærer i stedet for sykepleier (kom inn på lærerhøgskolen først, men ombestemte meg), men nå er jeg bare glad jeg ikke endte opp som noen av delene. All ære til de som orker å stå i disse to yrkene, jeg hadde ikke greid det. Anonymkode: 2ff34...03b 9 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #14 Skrevet 25. januar 2021 Knoot skrev (2 timer siden): De fleste sykepleierne jobber i vanlig turnus ja, dag, kveld natt. Men det finnes også arbeidsplasser innenfor sykepleie som innebærer vanlig 8-15 jobb. Å jobbe på legekontor eller som det som ble kalt helsesøster trenger du ikke jobbe i helg og ikke kveld. På legekontor er det sjelden sykepleiere, det er sekretærer. De jobbene for sykepleiere som ikke har turnus er svært få og ettertraktede. Helsesykepleiere blir det bare færre og færre av, og få jobber tilgjengelig. Jeg har jobbet på poliklinikk på sykehus, som i utgangspunktet er dagjobb. Men vi ble likevel tvunget til å jobbe kveld og natt hver tredje helg på en avdeling fordi de trengte folk i helgene. Det var ikke mulig å få lov til å kun jobbe på poliklinikken og ha kun dagvakter. Av de sykepleierne som bare jobbet dag var det bare administrative stillinger, og de er det ikke mange av. Anonymkode: 2ff34...03b 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 Min plan da jeg var ung var å bli sykepleier, og når jeg ble lei turnuslivet skulle jeg videreutdanne meg til yrkesfaglærer. Nå endre jeg opp med noe helt annet, men det kan jo være en ide hvis du er interessert i begge yrker. Anonymkode: 02cc2...196
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 Sykepleier gir veldig mange muligheter, MEN: Turnus skal man ikke undervurdere - noen trives utmerket med det og ser på det som et pluss med jobben, men det skal ikke stikkes under en stol at mange opplever at turnus var mye verre enn de hadde trodd da de var 19 og valgte studium. Særlig etter noen år, når man får barn og livet blir langt mer komplisert og travelt. I tillegg kan man ofte ha jobber hvor man er direkte ansvarlig for liv og helse, på en helt annen måte enn lærere er (selv om også de har ansvar). Så jeg ville sannsynligvis valgt sykepleier, MEN kun hvis jeg hadde følt at begge disse to tingene (arbeidstid og ansvar) var ok. Og nei, turnusjobb kan IKKE sammenlignes med å rette prøver i helga som lærer. Jeg har en venninne som er lærer, det er også hennes mann. Hun ser på ingen måte at det at hennes mann (eller hun selv) må rette heldagsprøver i helga er noe helt annet enn at min mann (som er lege) har helgevakt og i praksis er på jobb fra fredag til mandag morgen, uten noen form for fleksibilitet/bestemme når arbeidet skal gjøres, han kan ikke ha ungene alene så mye som femten minutter mens jeg er på butikken engang fordi han vet aldri når han må rykke ut, og med stansalarm og/eller assistentlege som ringer klokka tre om natta og vekker halve huset. Sorry. Anonymkode: 9e3e6...377 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 Men selvom lærer og sykepleier virker som stressende yrker, så er det få yrker som virker like givende som disse? Anonymkode: 7fdf5...3f7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 Ingen av dem. Jeg er lærer, utakknemlig jobb. Nå i Corona tiden har vi lærere ingen rettigheter. Og gir vi uttrykk for misnøye blir vi bare fortalt at vi må holde kjeft fordi vi har så mye ferie. Det argumentet brukes om oss uansett hva vi tar opp. Elevene er blitt utrolig bortskjemte og har lite respekt for læreren. Denne frasen sier alt om læreryrket: Hvis eleven gjør det dårlig faglig er det lærer sin skyld, hvis en elev gjør det bra faglig er det fordi vedkommende er så flink. Læreren får aldri noe vred, bare kritikk, når ungene til folk er late og ikke gidder lese og lære seg noe. Da får vi skylden. Drittyrke. Anonymkode: 6f831...068 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Hvilke yrker er det dere har? Fra en som en litt lost i valg av utdanning: hva anbefales? Interesserer meg for språk, psykologi og samfunnsfag Anonymkode: 7fdf5...3f7
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen av dem. Jeg er lærer, utakknemlig jobb. Nå i Corona tiden har vi lærere ingen rettigheter. Og gir vi uttrykk for misnøye blir vi bare fortalt at vi må holde kjeft fordi vi har så mye ferie. Det argumentet brukes om oss uansett hva vi tar opp. Elevene er blitt utrolig bortskjemte og har lite respekt for læreren. Denne frasen sier alt om læreryrket: Hvis eleven gjør det dårlig faglig er det lærer sin skyld, hvis en elev gjør det bra faglig er det fordi vedkommende er så flink. Læreren får aldri noe vred, bare kritikk, når ungene til folk er late og ikke gidder lese og lære seg noe. Da får vi skylden. Drittyrke. Anonymkode: 6f831...068 Enig med flere av tingene du sier, men det er faktisk sånn at mange lærer er for dårlige, de inspirerer ikke ungene og de plukker ikke opp barn med vansker. Om du er lærer for barne og ungdomsskolen så kan du ikke bare legge skylden på late unger som ikke gidder, de er barn. Respekt er åså noe man gjør seg fortjent til. Å jobbe med barn og ungdom er jo ikke for alle. Anonymkode: c4f61...5f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå