cinderella_h Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Nå kjenner jeg det raser litt før meg. Selv Er jeg i en samfunnskritisk jobb som nyansatt. Allikevel har jeg fått beskjed om å ha hjemmekontor og ha møtene mine digitalt. Bor i nabo Kommune Nordre Follo. Her er barnehagestengt og allerede 09 i morgen skal jeg ha første digitale møte. Så har vi mannen. Han har absolutt ingen samfunnskrotisk jobb. Jobber i Oslo. Han sa og trodde han helt uproblematisk kunne ha hjemmekontor. Men den gang ei, han fikk skriftlig beskjed om å møte fysisk på jobb i morgen 0800. Nå kjenner jeg det raser for meg. Han er i ny jobb han også og føler han ikke kan si i mot eller forklare situasjonen med barnehage osv osv. Så ... mine barn er små og kan ikke plasseres foran barne-tv eller annet. Digitale møter lar seg absolutt ikke gjennomføres. Men min jobb er ikke prioritert. Og at han skal krysse kommunegrensen, utsetteseg og andre for risiko og ikke avhjelpe her hjemme, det forstår jeg ikke! Synes jeg leste påbud om hjemmekontor..... 3
Sinsiew Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Det er påbudt med hjemmekontor, ja. Så din mann skal ikke krysse grensa i morgen. Han får vise sjefen retningslinjene. 38
Gjest Sirisiri10 Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Det er påbud med hjemmekontor. Men hvorfor kan du ikke sette de foran TVen en liten stund, kanskje med litt kjeks og frukt? Siden de går i barnehagen vil jeg nå tro at de ikke akkurat er spebarn. Uansett, dere begge må jobbe så problemet blir jo ikke akkurat løst om han er hjemme med mindre han har fleksitid eller annen arbeidstid? Får ta syke dager med barn? Skjønner at det er frustrerende, men dette fikser dere vel?
cilla89 Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Da må mannen din ta en omsorgdag (sykt barn dag), som også kan brukes ved syk barnepasser. Arbeidsplassen til mannen din høres forøvrig meget useriøs ut, arbeidsgiver er faktisk pålagt å bevise at de følger kravet om hjemmekontor, så her kan de risikere å bli tatt om noen melder det inn... 14
Brunello Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Nå er hjemmekontor påbudt, så ikke så mye å lure på. Dersom det et et stort eller anerkjent firma hadde jeg varslet VG anonymt. Tipper ledelsen hadde innført hjemmekontor asap. 14
Gjest Thoringen Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 1 hour ago, cinderella_h said: Så har vi mannen. Han har absolutt ingen samfunnskrotisk jobb. Jobber i Oslo. Han sa og trodde han helt uproblematisk kunne ha hjemmekontor. Men den gang ei, han fikk skriftlig beskjed om å møte fysisk på jobb i morgen 0800. Nå kjenner jeg det raser for meg. Han er i ny jobb han også og føler han ikke kan si i mot eller forklare situasjonen med barnehage osv osv. Får jeg lov å spørre om hvilket bransje er det mannen din jobber i? Det stemmer ikke at hjemmekontor er påbudt i Oslo som flere her sier - det er pålagt så langt det er praktisk mulig. Liten men viktig forskjell - det betyr ikke at alle får hjemmekontor automatisk men at ledelsen må foreta en vurdering og opplyse de ansatte om denne. I tillegg har kommunen kommet med noen kommentarer om hva som defineres som "praktisk mulig" Quote Vurdering av “praktisk mulig” Arbeidsgiver må vurdere hva som er praktisk mulig på sin arbeidsplass. I vurderingen er det ikke relevant å legge vekt på at hjemmekontor er upraktisk, eller gjør at arbeidshverdagen ikke blir optimal. Det er heller ikke slik at man kan ha en praksis der alle ansatte som ikke benytter kollektivtransport kan komme på jobb. Kilde : https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/hjemmekontor/ At han får skriftlig beskjed er noe som de er pålagt å gjøre, men jeg stusser allikevel at de velger på nåværende tidspunkt å insistere på onsite jobbing når så mange velger hjemmekontor som løsning selv på stillinger hvor det langt ifra fornuftig. Derfor jeg lurte litt på bransjen. Ellers ville jeg ikke anbefalt for din mann å bruke barn som som argument i dette tilfellet (bare mitt instinkt, ikke at jeg tenker på rettigheter og lover og regler) men fokusere på smittevern reglene. Hvis han velger å ta det videre (skjønner at det er litt vanskelig i ny jobb).
Gjest Thoringen Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 20 minutter siden, cilla89 said: Da må mannen din ta en omsorgdag (sykt barn dag), som også kan brukes ved syk barnepasser. Arbeidsplassen til mannen din høres forøvrig meget useriøs ut, arbeidsgiver er faktisk pålagt å bevise at de følger kravet om hjemmekontor, så her kan de risikere å bli tatt om noen melder det inn... Med tanke på at det er ingen formkrav på dokumentasjonen så tror jeg neppe sjefen der stresser hvis han får beskjed om dette. Han kan fint komme seg unna med en halv A4 side. Har jobbet med noen cowboyer av eiere og sjefer og vet hvordan de tenker.
LastSummer Skrevet 25. januar 2021 #9 Skrevet 25. januar 2021 I mars/april fikk jo barn komme i bhg dersom foreldrene hadde samfunnskritiske jobber. Er det ikke slik nå? Høres uansett ut som om mannen din sin jobb burde ha mulighet for hjemmekontor, siden han sier det selv. Siste utvei er omsorgsdag. Av egen erfaring er nok det best, da han ikke får jobbet så mye uansett med småbarn i hus. Sirisiri10 skrev (59 minutter siden): Men hvorfor kan du ikke sette de foran TVen en liten stund, kanskje med litt kjeks og frukt? Siden de går i barnehagen vil jeg nå tro at de ikke akkurat er spebarn. 1- og 2-åringer sitter ikke lenge stille foran TVen.. (mine, og de jeg kjenner i hvert fall) 8
tussi84 Skrevet 25. januar 2021 #10 Skrevet 25. januar 2021 Er det mulig på arbeidsplassen hans å ha hjemme kontor da? Det er her svaret ligger. Hvis arbeidsplassen kan ha hjemme kontor er det påbudt, om ikke arbeidsplassen kan ha hjemmekontor så er mannen forplikta til å møte opp på arbeidsplassen. Og kabelen med dette rundt barna deres får dere finne ut av. Det kunne vært at begge dere to måtte til arbeidsplassen, og barnehage hadde likevel vært stengt. Nå i disse tider er det nok ekstra viktig å ha noen barnevakten tilgjengelig, hvis man ikke kan passe de selv.
Sinsiew Skrevet 25. januar 2021 #11 Skrevet 25. januar 2021 PzMan skrev (44 minutter siden): Får jeg lov å spørre om hvilket bransje er det mannen din jobber i? Det stemmer ikke at hjemmekontor er påbudt i Oslo som flere her sier - det er pålagt så langt det er praktisk mulig. Liten men viktig forskjell - det betyr ikke at alle får hjemmekontor automatisk men at ledelsen må foreta en vurdering og opplyse de ansatte om denne. I tillegg har kommunen kommet med noen kommentarer om hva som defineres som "praktisk mulig" Kilde : https://www.oslo.kommune.no/koronavirus/rad-og-regler-i-oslo/hjemmekontor/ At han får skriftlig beskjed er noe som de er pålagt å gjøre, men jeg stusser allikevel at de velger på nåværende tidspunkt å insistere på onsite jobbing når så mange velger hjemmekontor som løsning selv på stillinger hvor det langt ifra fornuftig. Derfor jeg lurte litt på bransjen. Ellers ville jeg ikke anbefalt for din mann å bruke barn som som argument i dette tilfellet (bare mitt instinkt, ikke at jeg tenker på rettigheter og lover og regler) men fokusere på smittevern reglene. Hvis han velger å ta det videre (skjønner at det er litt vanskelig i ny jobb). Hjemmekontor er PÅBUDT for alle som kan, jo. Så hvis mannen til ts kan ha hjemmekontor, er det påbudt akkurat nå. Man skal tross alt aller helst ikke krysse kommunegrensa. Folk som ikke må på jobb, anbefales tom å holde seg hjemme fra jobb dersom hjemmekontor ikke er mulig. Her har flere i helsetjenesten, som ikke er kritisk, blitt bedt om å holde seg hjemme. 5
Drizzt Skrevet 25. januar 2021 #12 Skrevet 25. januar 2021 TS, jobber mannen din med noe samfunnskritisk? Hvis ja, så kan det hende at han må møte fysisk på jobb likevel. Hvis nei, så er det påbudt med hjemmekontor og arbeidsgiver ikke har fulgt med. Jeg ville bedt mannen din spørre arbeidsgiver om dette og vise til gjeldende retningslinjer. Hvis han ikke gir seg, ville jeg tipset VG anonymt. Ordnet det seg? 5
Gjest Thoringen Skrevet 25. januar 2021 #13 Skrevet 25. januar 2021 7 hours ago, Sinsiew said: Hjemmekontor er PÅBUDT for alle som kan, jo. Så hvis mannen til ts kan ha hjemmekontor, er det påbudt akkurat nå. Man skal tross alt aller helst ikke krysse kommunegrensa. Folk som ikke må på jobb, anbefales tom å holde seg hjemme fra jobb dersom hjemmekontor ikke er mulig. Her har flere i helsetjenesten, som ikke er kritisk, blitt bedt om å holde seg hjemme. Det jeg understreker er at folk overser hele setningen og tror at de står fritt til å tolke om de skal ha hjemmekontor eller ikke. Det er faktisk arbeidsgiver som foretar den vurderingen og hvis du har cowboy til en sjef så er det ikke bare rett frem å vise frem til regelverket - fordi dette er faktisk den aktuelle paragrafen: Quote § 5.Hjemmekontor og møtevirksomhet Arbeidsgivere skal sørge for at ansatte jobber hjemmefra så langt det er praktisk mulig. Arbeidsgivere skal kunne dokumentere at beskjed om hvordan dette skal gjennomføres i virksomheten er gitt ansatte. For øvrig gjelder nasjonale regler og retningslinjer om smittevern på arbeidsplasser. Så med andre ord - smutthull av størrelse av Afrika i allerede første setning.
cinderella_h Skrevet 25. januar 2021 Forfatter #14 Skrevet 25. januar 2021 Skal svare dere. Mannens jobb er ikke samfunnskritisk. Overhodet! Han er ny i jobben og fortsatt underlagt 6 mnd prøvetid. Han har celle kontor og omgås ingen - er sjefens tilbakemelding. Møtene hans er digitale- alt dette kan gjøres hjemme men den gang ei. Han sa til meg i helgen at vi holder barna hjemme pga ett barn er i risikogruppe. Dette når barnehagen ba om melding om samfunnskritisk jobber. Jeg stolte jo på han! Men den gang ei! Han har absolutt mulighet for hjemmekontor men en vanskelig sjef. Hvem kan man melde om dette til? Ønsker den sjefen dit pepperen gror kjenner jeg etter p ha gjort et helhjertet forsøk på litt jobb her hjemme mens ungene henger over skulderen på meg. Barnetv varte sånn ca 10 min !! 1
velociraptor Skrevet 25. januar 2021 #15 Skrevet 25. januar 2021 cinderella_h skrev (Akkurat nå): Skal svare dere. Mannens jobb er ikke samfunnskritisk. Overhodet! Han er ny i jobben og fortsatt underlagt 6 mnd prøvetid. Han har celle kontor og omgås ingen - er sjefens tilbakemelding. Møtene hans er digitale- alt dette kan gjøres hjemme men den gang ei. Han sa til meg i helgen at vi holder barna hjemme pga ett barn er i risikogruppe. Dette når barnehagen ba om melding om samfunnskritisk jobber. Jeg stolte jo på han! Men den gang ei! Han har absolutt mulighet for hjemmekontor men en vanskelig sjef. Hvem kan man melde om dette til? Ønsker den sjefen dit pepperen gror kjenner jeg etter p ha gjort et helhjertet forsøk på litt jobb her hjemme mens ungene henger over skulderen på meg. Barnetv varte sånn ca 10 min !! Hjelper ikke at du har samfunnskritisk jobb når ikke mannen din har det, da har dere ikke rett på barnehagerilbud under nedstengning uansett. Så da må nok mannen din ta ut omsorgsdager hvis dere ikke finner barnevakt. Synd for arbeidsgiveren hans. 2
KvinneguidenBruker Skrevet 25. januar 2021 #16 Skrevet 25. januar 2021 cinderella_h skrev (11 minutter siden): Skal svare dere. Mannens jobb er ikke samfunnskritisk. Overhodet! Han er ny i jobben og fortsatt underlagt 6 mnd prøvetid. Han har celle kontor og omgås ingen - er sjefens tilbakemelding. Møtene hans er digitale- alt dette kan gjøres hjemme men den gang ei. Han sa til meg i helgen at vi holder barna hjemme pga ett barn er i risikogruppe. Dette når barnehagen ba om melding om samfunnskritisk jobber. Jeg stolte jo på han! Men den gang ei! Han har absolutt mulighet for hjemmekontor men en vanskelig sjef. Hvem kan man melde om dette til? Ønsker den sjefen dit pepperen gror kjenner jeg etter p ha gjort et helhjertet forsøk på litt jobb her hjemme mens ungene henger over skulderen på meg. Barnetv varte sånn ca 10 min !! Han må ta ut omsorgsdager 5
Sago Skrevet 25. januar 2021 #17 Skrevet 25. januar 2021 Han må ta ut omsorgsdag. Det er bortimot umulig å jobbe effektivt hjemmefra samtidig som man passer på småbarn, og her er det snakk to stykker. Det er dette omsorgsdager er for. 4
Gjesten Skrevet 25. januar 2021 #18 Skrevet 25. januar 2021 Kontakt arbeidstilsynet. De har spesielt fokus på dette nå, og drar bl.a. på overraskelsesbesøk til bedrifter de mistenker kan jukse med nettopp dette. Kontakt dem i dag. 7
Gjest 123 eller noe Skrevet 25. januar 2021 #19 Skrevet 25. januar 2021 Men i vår stengte jo barnehagene for alle unntatt de med samfunnskritisk jobb? Husker jeg fikk sms om det siden jeg jobber på matbutikk. Er det ikke sånn nå også? Veldig rart da.
Rosa Sitron Skrevet 25. januar 2021 #20 Skrevet 25. januar 2021 3 minutter siden, skruttveig said: Men i vår stengte jo barnehagene for alle unntatt de med samfunnskritisk jobb? Husker jeg fikk sms om det siden jeg jobber på matbutikk. Er det ikke sånn nå også? Veldig rart da. Begge må ha samfunnskritisk jobb. 1
Anbefalte innlegg