Gå til innhold

To tette med keisersnitt.. Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde i fjor et planlagt keisersnitt, fikk beskjed om å vente minst ett år - helst to før jeg ble gravid igjen. Nå sitter jeg her da, med en positiv test i hånda og lille bolla er 10 mnd. Burde jeg kontakte lege tidligere enn uke 12 for ekstra oppfølging? Eller går det som normalt? Får man noe ekstra oppfølging pga to tette keisersnitt? 

Av medisinske årsaker så blir nestemann også tatt med keisersnitt. 

Anonymkode: 2bee4...225

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det mulig. Hvorfor i alle dager klarer du ikke å holde deg til det som er anbefalt? Er du klar over hva du utsetter kroppen for. Ser bare én løsning her. 

Anonymkode: 47ed9...b7b

• Liker 3
Skrevet

Og nei, ingen grunn til å kontakte lege før uke 12. Du vil ikke få noe oppfølging før det uansett. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det mulig. Hvorfor i alle dager klarer du ikke å holde deg til det som er anbefalt? Er du klar over hva du utsetter kroppen for. Ser bare én løsning her. 

Jeg ser også bare en løsning her, du tar deg ei bolle og jeg starter på folat

• Liker 8
Skrevet

Jeg kjenner ei som ble gravid 3 mnd etter keisersnitt (dette skjedde i fjor). Hun snakket med leger som mente at det kom til å gå helt fint, og det gikk bra. Så snakk med legen din om det.

Anonymkode: bda43...ee3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde i fjor et planlagt keisersnitt, fikk beskjed om å vente minst ett år - helst to før jeg ble gravid igjen. Nå sitter jeg her da, med en positiv test i hånda og lille bolla er 10 mnd. Burde jeg kontakte lege tidligere enn uke 12 for ekstra oppfølging? Eller går det som normalt? Får man noe ekstra oppfølging pga to tette keisersnitt? 

Av medisinske årsaker så blir nestemann også tatt med keisersnitt. 

Grunnen til at man skal vente med å bli gravid med neste etter keisersnitt er jo at de frykter at det kirurgiske såret ikke har lappet seg helt sammen, og at en ny graviditet kan få livmora til å sprekke opp 😬

Jeg ville tatt kontakt med legen asap og hørt hva de mener du bør gjøre, hvor farlig en ny graviditet såpass tidlig er? 

Anonymkode: 4bce7...bfc

• Liker 4
Skrevet

Ta kontakt med lege. I verste fall kan du dø, det er derfor anbefalingen er der. Skjønner også at det er litt ulike "grenser" for når man bør bli gravid etter ks, for jeg fikk beskjed om minst to år, og jeg hadde jeg et problemfritt ks. Du gjør sikkert lurt i å få bestilt en ultralyd for å se om alt ser greit ut i livmoren. 

Anonymkode: d8f30...b5c

• Liker 1
Skrevet

Det som er med keisersnitt er at ingen vet hvordan livmorens tilstand ser ut på innsiden og man vet heller ikke hvor du har fått arrvev. Det er helt umulig å vite før man eventuelt tar et nytt keisersnitt. 

Men du bør få sjekket hvor morkaka har festet seg. Det ser man først i slutten av første trimester og aller best i 2 trimester. Hvis morkaka har festet seg i arret, så kompliserer det situasjonen litt ift at den kan sitte fast i arrvevet. Hvis du uansett må ha et til keisersnitt, så har ikke dette SÅ mye å si annet enn at de må være litt forsiktige. Jeg tror du vil bli ansett som en høyrisikograviditet, siden du nylig har hatt operasjon i buken, men jeg vet om folk som har blitt gravide før et år har gått. Om to mnd er det 1 år, og livmoren din strekker seg ikke SÅ mye ila disse to mnd, som den gjør på slutten.

Anonymkode: b6133...55c

Skrevet

Som de andre skriver, anbefaler man å vente så kroppen kommer seg og at arret gror fint, da man er redd for ruptur. Sjansen er liten, og uansett er den ikke-eksisterende nå i starten av svangerskapet. Det kan være lurt med ekstra oppfølging på slutten av svangerskapet, og diskutere hvor tidlig man bør gjennomføre KS. Sjansen er uansett lav for spontan ruptur, det er stort sett ved rier etter KS at man er mest bekymret. Og ikke fordi risiko er så stor, men at konsekvensene kan være svært alvorlige både for mor og barn.

Anonymkode: e59d2...b60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...