Gå til innhold

Kan jeg be utleieren betale mellomlegget ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle leie en leilighet i 2 måneder, mens min egen leilighet blir rehabilitert etter vannskade.

Fikk tilbud om bolig, og snakket med utleier om leie og div. 

Jeg sa jeg skulle tenke på det til dagen etter, og skulle ringe henne kl 14 for å gi beskjed, men da sa hun at det var best jeg sendte sms, fordi hun hadde det så travelt, og hadde ikke tid til å svare i tlf.

Dagen etter sendte jeg sms der jeg skrev at jeg sa ja til å leie.

Så hørte jeg ikke noe på nesten to dager, så jeg ringte henne og da sa hun at leiligheten var utleid, fordi hun ikke hadde hørt noe fra meg!

Nå må jeg bare ta en ny leilighet som er mye dyrere fordi denne utleieren rotet.

Jeg mener utleier har et ansvar for å betale mellomlegget, for jeg gjorde som hun sa og det er ikke min feil at hun ikke sjekker mobilen sin for meldinger.

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 588f6...db6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: 8c44c...74e

• Liker 15
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: f2dd6...51b

• Liker 7
Skrevet

Nei.

Anonymkode: cf10b...ac6

• Liker 7
Skrevet

Her har du lite å gå etter rent juridisk, så det der må du bare droppe. Tapt er tapt. Det beste du kan gjøre er å gi henne vennlig beskjed om at du fulgte instruks og sendte SMS og at du håper hun ordner det hun selv sier neste gang hun skal gjøre noe lignende. Bare å gå videre og ta ut frustrasjonen på en løpetur eller treningsøkt.

Anonymkode: bf709...fe2

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei

Men hun sa jeg ikke skulle ringe henne men sende sms, og det gjorde jeg.

Hva annet kunne jeg gjort annerledes da?

Ts

Skrevet

Hadde du skrevet under en kontrakt så hadde det vært noe annet. Her kan du ikke kreve noen ting

Anonymkode: 1ce57...1b5

• Liker 9
Skrevet

Nei. 

Du kunne ikke gjort noe annerledes, hun ville nok bare heller ha noen andre enn deg som bare skulle leie i et par mnd. 

Anonymkode: f5d80...d17

• Liker 5
Skrevet

Ts her .

Forklaringen hennes er at hun ikke hadde sett meldingen min, derfor hadde hun sagt ja til nestemann som ringte på annonsen...😒

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her .

Forklaringen hennes er at hun ikke hadde sett meldingen min, derfor hadde hun sagt ja til nestemann som ringte på annonsen...😒

Hun fant noen hun likte bedre eller noe. Når hun vet hun ventet på svar av noen, så er det nok en annen grunn til at hun gav den videre. Kanskje hun fant noen ville leie der lenger, som passet bedre for henne.

Sånn er det, dessverre, og hun står jo fritt til å leie ut til den hun vil

Anonymkode: b4c97...0ec

• Liker 2
Skrevet

Neste gang noen ber om melding og du svarer via melding men ikke får svar, så be om en bekreftelse etter et par timer. Ikke la det går flere dager. 

Kanskje har hun faktisk ikke sett meldingen din og antatt at du ikke ville ha leiligheten, eller kanskje fant hun noen som passet henne bedre og benyttet anledningen til å velge dem heller. Umulig å vite, men neste gang er du mer på og får den leiligheten du vil ha. 

• Liker 4
Skrevet

Veldig kjipt, men du kan nok ikke kreve noe av henne nei. 
Men sånn utenom det, du har vel innboforsikring? De pleier å dekke alternativt sted å bo mens det utbedres etter skade, du kan vel sjekke med de?

Anonymkode: 45db0...8d0

• Liker 1
Skrevet

Du sa du ville tenke på det, men sa utleiere at hun skulle holde av leiligheten til du hadde bestemt deg?

For det ene betyr ikke automatisk det andre.

Anonymkode: f9df3...100

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg sa jeg skulle tenke på det til dagen etter

Dette er det som skaper problemer for deg.

Anonymkode: e096d...a2c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du sa du ville tenke på det, men sa utleiere at hun skulle holde av leiligheten til du hadde bestemt deg?

For det ene betyr ikke automatisk det andre.

Anonymkode: f9df3...100

Avtalen var at jeg skulle gi beskjed innen klokka 14 dagen etter sa hun, og det gjorde jeg. Ga beskjed kl 11.30.

Forklaringen hennes er at hun har det så travelt, så hun leser nesten ikke sms, og tlfsamtaler har hun ikke tid til.

Ts 

Skrevet

Du er ikke seriøs nå?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg skulle leie en leilighet i 2 måneder, mens min egen leilighet blir rehabilitert etter vannskade.

Fikk tilbud om bolig, og snakket med utleier om leie og div. 

Jeg sa jeg skulle tenke på det til dagen etter, og skulle ringe henne kl 14 for å gi beskjed, men da sa hun at det var best jeg sendte sms, fordi hun hadde det så travelt, og hadde ikke tid til å svare i tlf.

Dagen etter sendte jeg sms der jeg skrev at jeg sa ja til å leie.

Så hørte jeg ikke noe på nesten to dager, så jeg ringte henne og da sa hun at leiligheten var utleid, fordi hun ikke hadde hørt noe fra meg!

Nå må jeg bare ta en ny leilighet som er mye dyrere fordi denne utleieren rotet.

Jeg mener utleier har et ansvar for å betale mellomlegget, for jeg gjorde som hun sa og det er ikke min feil at hun ikke sjekker mobilen sin for meldinger.

Hva hadde dere gjort?

Nei du har ikke rett på det.

Dessuten er det ikke du som betaler (direkte) men forsikringsselskapet må en kunne anta

• Liker 1
Skrevet

Når jeg leier ut ber jeg eventuelle leietakere tenke over om de vil flytte inn etter visning og ta kontakt etterpå. Og når de sier de er interessert har jeg i mellomtiden tenkt over om jeg ønsker å tilby leiligheten til dem, samtidig som jeg har tenkt over om jeg skal gi leiligheten til andre som har vært på visning. 

Dersom jeg hadde blitt møtt med ett krav om mellomlegg for leie av en potensiell leieboer ville jeg blitt veldig forundret, og veldig glad vedkommende ikke skulle flytte inn hos meg.

Ellers ambefales the Karen and Ellen show-podkast med veldig alternative forespørsler fra leietakerene Karen and Ellen. True story.

Anonymkode: 76c03...9d6

Skrevet

Hadde en lik sak for noen år siden.. kanskje det er samme utleier 😤

Anonymkode: c41b3...7ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...