Gå til innhold

Hvordan er skoler organisert? | Spørsmål om samarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en ting jeg har tenkt på nå under Korona og med all den hjemmeskolen som har vært og vil være fremover. Hvorfor samarbeider ikke lærere/skoler mer? Jeg antar at det har noe med hvordan skoler er organisert?
Jeg skjønner at det er den enkelte kontaktlærer som har ansvar for oppfølgingen av elevene, men utifra hva jeg får med meg i media bruker lærerne også veldig mye tid på å forberede og planlegge undervisningen. Hadde det ikke vært mye mer effektiv om ikke lærere eller skoler rundt om i landet samarbeidet om undervisningen? Man trenger bare én lærer til å filme én forelesning om hvert tema, og så kan alle landets elever se det og etterpå tar kontaktlærer over og bistår elevene hvis de har spørsmål.
Dette virker som en innlysende og åpenbare løsning, så jeg antar at jeg (som ikke har peiling på dette) forenkler veldig. Jeg skjønner jo at det helt sikkert finnes gode grunner til hvorfor ikke lærerne/skolene samarbeider på dette viset, men kan noen som kan litt om dette være så snill å forklare det for meg? 
(Dette spørsmålet gjelder hovedsakelig de litt eldre barna som kan klare å arbeide selvstendig med hjemmeskole, og ikke de aller minste barna.)

Anonymkode: 32f87...a00

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er en ting jeg har tenkt på nå under Korona og med all den hjemmeskolen som har vært og vil være fremover. Hvorfor samarbeider ikke lærere/skoler mer? Jeg antar at det har noe med hvordan skoler er organisert?
Jeg skjønner at det er den enkelte kontaktlærer som har ansvar for oppfølgingen av elevene, men utifra hva jeg får med meg i media bruker lærerne også veldig mye tid på å forberede og planlegge undervisningen. Hadde det ikke vært mye mer effektiv om ikke lærere eller skoler rundt om i landet samarbeidet om undervisningen? Man trenger bare én lærer til å filme én forelesning om hvert tema, og så kan alle landets elever se det og etterpå tar kontaktlærer over og bistår elevene hvis de har spørsmål.
Dette virker som en innlysende og åpenbare løsning, så jeg antar at jeg (som ikke har peiling på dette) forenkler veldig. Jeg skjønner jo at det helt sikkert finnes gode grunner til hvorfor ikke lærerne/skolene samarbeider på dette viset, men kan noen som kan litt om dette være så snill å forklare det for meg? 
(Dette spørsmålet gjelder hovedsakelig de litt eldre barna som kan klare å arbeide selvstendig med hjemmeskole, og ikke de aller minste barna.)

Det enkle svaret er at undervisning er ferskvare. Undervisningens innhold og form skal tilpasses elevgruppen.

I tillegg er det lokale årsplaner på skolene. Skole A kan ha et helt annet innhold og andre vurderingsformer enn skole B, men likevel dekke de samme kompetansemålene. 

"Før i tiden" var det vanlig å se på læring som en slags flaskepåfylling slik du skisserer. I tillegg henger undervisning og vurdering som nevnt tett sammen.

En mellomting er kanskje det beste? At lærere kan henvise til andres klipp, og heller utfylle med egen undervisning og egne vurderinger? 

Anonymkode: 3925b...98a

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 1.18):

Det enkle svaret er at undervisning er ferskvare. Undervisningens innhold og form skal tilpasses elevgruppen.

I tillegg er det lokale årsplaner på skolene. Skole A kan ha et helt annet innhold og andre vurderingsformer enn skole B, men likevel dekke de samme kompetansemålene. 

"Før i tiden" var det vanlig å se på læring som en slags flaskepåfylling slik du skisserer. I tillegg henger undervisning og vurdering som nevnt tett sammen.

En mellomting er kanskje det beste? At lærere kan henvise til andres klipp, og heller utfylle med egen undervisning og egne vurderinger? 

Takk for et godt svar!

Hvorfor er det sånn at skolene har egne årsplaner? Er det pga. ulik pedagogikk (f. eks. Steiner vs. Montessori)? Jeg trodde den offentlige skolen hadde samme pedagogikk på alle skoler i hele landet? Hvem bestemmer dette egentlig? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to parallellklasser og kan selvsagt gjenbruke noe av opplegget, men elevene er forskjellige og samme opplegg fungerer ikke i begge. Så å sette på en video og la dem jobbe med boka... det hadde vært oppskriften på katastrofe. Undervisningen må tilpasses elevgruppen.

Anonymkode: ca688...301

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for et godt svar!

Hvorfor er det sånn at skolene har egne årsplaner? Er det pga. ulik pedagogikk (f. eks. Steiner vs. Montessori)? Jeg trodde den offentlige skolen hadde samme pedagogikk på alle skoler i hele landet? Hvem bestemmer dette egentlig? 

Jeg skal forsøke så godt jeg kan uten å bli for teknisk:

Én årsak er en sterk tro på lokal tilpasning. Undervisning og vurdering skal som nevnt tilpasses elevgruppen.

En annen er at læreplanen sier mest om hva elevene skal kunne etter endt opplæring, ikke så mye om hvordan elevene skal nå disse målene. Dette er også kjent som metodefrihet. Hver enkelt faglærer er på papiret autonome fagpersoner, og skal derfor være skikket til å omdanne generelle mål i læreplanen til mål som setter rammene for egen undervisning. 

• Liker 1
Skrevet

Bruker mye jeg finner på nett og i facebookgrupper for lærere. Men som andre har sagt, hver elevgruppe er forskjellige og det er ikke alt som passer.

Jeg jobbet på en skole før hvor det var faste årsplaner for trinnet, da. På 6.trinn hadde de om vikingtida fks, på 5. skulle de sy forkle i kunst og håndverk, osv. Det var fast hvert år, og det lå tilgjengelig opplegg man kunne bruke hvis man ville. Der jeg jobber nå er det ikke sånn, vi må lage våre egne planer. Har kikket på halvårsplaner som ligger ute på nett eller er blitt delt på Facebook, for det tar jo mye tid å lage selv. 

Anonymkode: 39ca5...219

Skrevet

Tusen takk for gode svar, alle sammen!

Kan jeg spørre hva det er som gjør elevgruppene så forskjellige, eller vil svaret på det bli altfor komplisert til at jeg egentlig vil forstå det? 

Det at dere lærere har frihet til selv å velge undervisningsmetode, opplever dere det som nyttig eller er det unødvendig krevende? For meg høres det ut som veldig mye jobb å f.eks. lage et eget opplegg for at elevene skal lære matte gjennom baking, eller lære om vikingtiden gjennom skuespill. Jeg skjønner jo at elevene har glede og nytte av litt mer spennende metoder å lære på, men det må da være uforholdsmessig krevende hvis dere lærere må bruke mye tid på å finne på nye og spennende læringsmetoder? Men samtidig vil et fast opplegg som gjenbrukes kanskje oppleves som kjedelig eller for rigid?

Jeg mener forresten på ingen måte å kritisere dere lærere, jeg synes dere gjør en fantastisk jobb. Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg ønsket å lære og forstå bedre hva jobben deres egentlig går ut på. Svært mye har endret seg siden jeg gikk på skolen, og jeg har ikke egne barn så jeg får ikke innsikt i dagens skole på den måten. 
 Jeg håper ingen som har lest her har følt seg kritisert, for det var overhodet ikke ønsket mitt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Tusen takk for gode svar, alle sammen!

Kan jeg spørre hva det er som gjør elevgruppene så forskjellige, eller vil svaret på det bli altfor komplisert til at jeg egentlig vil forstå det? 

Det at dere lærere har frihet til selv å velge undervisningsmetode, opplever dere det som nyttig eller er det unødvendig krevende? For meg høres det ut som veldig mye jobb å f.eks. lage et eget opplegg for at elevene skal lære matte gjennom baking, eller lære om vikingtiden gjennom skuespill. Jeg skjønner jo at elevene har glede og nytte av litt mer spennende metoder å lære på, men det må da være uforholdsmessig krevende hvis dere lærere må bruke mye tid på å finne på nye og spennende læringsmetoder? Men samtidig vil et fast opplegg som gjenbrukes kanskje oppleves som kjedelig eller for rigid?

Jeg mener forresten på ingen måte å kritisere dere lærere, jeg synes dere gjør en fantastisk jobb. Grunnen til at jeg startet denne tråden er at jeg ønsket å lære og forstå bedre hva jobben deres egentlig går ut på. Svært mye har endret seg siden jeg gikk på skolen, og jeg har ikke egne barn så jeg får ikke innsikt i dagens skole på den måten. 
 Jeg håper ingen som har lest her har følt seg kritisert, for det var overhodet ikke ønsket mitt. 

Elevgrupper er forskjellige fordi det er forskjellige personer i gruppene. Og de settes sammen og skaper en gruppedynamikk og har forskjellige forutsetninger for læring. Veldig forenklet, men kort forklart.

Jeg kunne ønske det var mer samarbeid på mange måter, men metodefriheten er viktig. Lærere er forskjellige og kan forskjellige ting. I en klasse kan jeg få et opplegg til å funke bra fordi jeg står bak det og jobber godt med elevene slik. En annen lærer får det kanskje ikke til i samme klasse fordi den er en annen person og heller ikke står bak opplegget. Det er vanskelig å ta over andres opplegg fordi man ikke har alle tankene bak det selv, synes jeg. Samtidig kan et opplegg jeg lager funke bra i en klasse, men dårligere i en annen fordi de er andre personer. Kanskje funker ikke forelesning godt hos dem, eller de jobber bedre alene en i grupper. I en klasse jeg har kan vi for eksempel ikke ha forsøk som elevene gjør selv, men forsøkene må gjøres av lærer for å unngå utagering ved uenighet. I en annen klasse kan de settes i vilkårlige grupper å gjøre forsøkene sammen. I en tredje klasse må gruppene settes på forhånd for å ivareta en del hensyn, men de funker godt da. Hadde jeg måtte gjøre det på en bestemt måte hadde det i en klasse blitt utfordrende å gjennomføre noen av tingene som skal gjøres, jeg er avhengig av å kunne tilpasse etter elevgruppe for å få en god og lærerik time.

Jeg synes det er fint at du spør og undrer deg. Det er mange som mener mye om læreryrket og hvordan ting skal gjøres, og det er slitsomt. Derimot er det fint med gode innspill og spørsmål om det er gjennomførbart samtidig. Det viser respekt og forståelse. 

Anonymkode: 0781b...677

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...