AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #1 Skrevet 24. januar 2021 Hei, Jeg tror nok at denne teorien er nok provoserende for flere A studenter, og det kommer også an på hva man anser som suksess. Men etter mine observasjoner vil jeg si at jeg lener mot at C studenter kan og er i mange tilfeller være mer suksessfulle ifh til å tenke skapende, ha egne tanker og ideer, "innovative tenkning" , kreativitet, oppfordring til selvstendighet av foreldre vs streber mindset av foreldre. Hva tenker dere? Anonymkode: 300b0...224
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #2 Skrevet 24. januar 2021 Jeg jobber i akademia og er enig med deg, gode poeng der. Anonymkode: ab10a...4d9 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #3 Skrevet 24. januar 2021 Jeg har lagt merke til at de som streber etter A ikke er så flinke i praksis. Anonymkode: a3682...f02 6
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #4 Skrevet 24. januar 2021 Jeg var på gruppeintervju med flere jeg studerte med. Av de jeg kjente til, var jeg den eneste med C i snitt. De andre var A-studenter. Jeg fikk jobben. Anonymkode: c447c...62f 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #5 Skrevet 24. januar 2021 Tja. Jeg er vel egentlig ikke enig i at det finnes en c-student eller a-student, det varierer vel hva slags karakterer man får. Kanskje det stemmer mer for USA eller noe. Anonymkode: 485c7...66d 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #6 Skrevet 24. januar 2021 Jeg hadde to stk i kullet på ingeniørstudiet som hadde rent A-snitt. Begge var veldig spesielle og jeg er glad jeg ikke har noen av de som kollegaer i dag. Min sjef har ingen formell utdanning og er leder for en avdeling med høyt utdannede ansatte, bla flere siv ing og en med doktorgrad. Anonymkode: d956d...329 2
hemmelig158 Skrevet 24. januar 2021 #7 Skrevet 24. januar 2021 Ja, det er jo en klisje; "Jeg ansetter folk som er bedre enn meg"
Madah Skrevet 24. januar 2021 #8 Skrevet 24. januar 2021 Videoen sier at mange suksessfulle personer fikk dårlige karakterer på studiene. Dette kan være fordi virkelig smarte personer kan kjede seg i vanlig studieløp og dermed får dem dem disse dårlige karakterene, eller at de f.eks driver en start-up ved siden av skolen. Korrelasjon sier ingenting om kausalitet, så mange av poengene i videoene er bare tull. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #9 Skrevet 24. januar 2021 Jeg er en typisk A-student, men det er fordi jeg er "flink pike". Liker å prestere så godt som jeg kan, på alle områder. Går siste året på studiet, og har bare A og B på vitnemålet, fikk meg deltidsjobb innenfor relevant yrke etter første året og har lært mye gjennom det. Likevel går ikke tiden jeg bruker på lesing ut over andre ting, jeg trener, jobber, er sosial med venner og kjæreste også. Ikke alle A studenter er sosialt rare eller dårlig i praksis. Noen liker å gjøre det bra, er interesserte, jobber for det og får karakterer deretter. Anonymkode: 86aa8...e9f
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #10 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg er en typisk A-student, men det er fordi jeg er "flink pike". Liker å prestere så godt som jeg kan, på alle områder. Går siste året på studiet, og har bare A og B på vitnemålet, fikk meg deltidsjobb innenfor relevant yrke etter første året og har lært mye gjennom det. Likevel går ikke tiden jeg bruker på lesing ut over andre ting, jeg trener, jobber, er sosial med venner og kjæreste også. Ikke alle A studenter er sosialt rare eller dårlig i praksis. Noen liker å gjøre det bra, er interesserte, jobber for det og får karakterer deretter. Anonymkode: 86aa8...e9f Det er klart. Altså vårt samfunn er bygget rundt at A studenter er attraktivt, og jeg tenker eller de i videoen snakker om at A studenter er rare eller dårlige i praksis. Men det letter heller fokus på at om du er A student, i flere tilfeller, er det skole og jobben deretter som er det du streber etter. Mens evt flere av C studentene sikter heller mot å starte noe for seg selv, fordi de ikke føler mye på risikoen, eller påvirkning av f.eks foreldre eller samfunn. De som er vist i eksempel er ikke redde for å feile, fordi de tenker at det er "mer til livet enn skolen" og at det ikker det eneste riktige alternativet. Anonymkode: 300b0...224
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #11 Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er klart. Altså vårt samfunn er bygget rundt at A studenter er attraktivt, og jeg tenker eller de i videoen snakker om at A studenter er rare eller dårlige i praksis. Men det letter heller fokus på at om du er A student, i flere tilfeller, er det skole og jobben deretter som er det du streber etter. Mens evt flere av C studentene sikter heller mot å starte noe for seg selv, fordi de ikke føler mye på risikoen, eller påvirkning av f.eks foreldre eller samfunn. De som er vist i eksempel er ikke redde for å feile, fordi de tenker at det er "mer til livet enn skolen" og at det ikker det eneste riktige alternativet. Anonymkode: 300b0...224 Jeg tenker ikke* Anonymkode: 300b0...224
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #12 Skrevet 24. januar 2021 Har ikke sett videoene, men det kommer nok litt an på bransje hva som er foretrukket. Dersom faget er av typen hvor det gjerne er to streker under svaret, så ville jeg nok foretrukket å ansette en A-student. Dersom jobben er av typen hvor et snev av kreativitet kan bidra til gode løsninger så kan gjerne C-studenten være et godt valg. Som et eksempel så ble nok fjernkontrollen til TV’en oppfunnet av en lat mann... Anonymkode: b1af1...1a5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #13 Skrevet 24. januar 2021 22 minutter siden, Madah said: Videoen sier at mange suksessfulle personer fikk dårlige karakterer på studiene. Dette kan være fordi virkelig smarte personer kan kjede seg i vanlig studieløp og dermed får dem dem disse dårlige karakterene, eller at de f.eks driver en start-up ved siden av skolen. Korrelasjon sier ingenting om kausalitet, så mange av poengene i videoene er bare tull. Ja, er ganske stor forskjell på å være C-student som kun studerer og en C-student som kombinerer studiene med å drive en bedrift. Eventuelt en som er C-student og kun studerer og en som er C-student og kombinerer dette med å jobbe fulltid og å være mor. Den siste har jo vist at hun har høy arbeidskapasitet. Anonymkode: 7cf6a...93e
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #14 Skrevet 24. januar 2021 Etter å ha studert i både USA og Norge så må jeg si at det er to helt ulike systemer for vurdering og at det derfor ikke er mulig å ta utgangspunkt i det som sies om A-studenter i USA kontra Norge. I USA legges alle vurderinger opp til å måle det rent kvantitative. Du får høyere score om du gjør flere øvinger, på eksamen blir du terpet i de overfladiske delene av pensum og skal du skrive et essay kan du banne på at de som har et godt forhold til professoren får flest A-er. Kort sagt: systemet ligger til rette for at du skal jobbe deg ihjel, helst ikke tenke kritisk eller reflektere noe videre og være så underdanig som mulig. Sånn er der ikke i Norge. Vurderingssystemet er oftest anonymt og det er oftest kun enkeltfag på lavere nivå som inneholder noe terping. Stort sett legges det opp til at man skal ta til seg flere synspunkt og reflektere over disse. Det er mer lov å være kritisk og man har større akademisk frihet (nå maler jeg litt bredt her, vet det finnes mange studier som ikke legger opp vurderingen slik, men sammenlignet med USA så er det veldig sånn her). Så jeg tror ikke at de som får A i USA eller land med lignende systemer har så mye til felles med de som får A i Norge. I alle fall ikke rent akademisk, for i den forstand er det snakk om to helt ulike systemer. Men jeg er nok litt enig i at A ikke nødvendigvis leder til automatisk suksess her i landet heller. Med inflasjon i høyere utdannelse blir det jo her viktigere med arbeidserfaring. Svært mange av de jeg studerte med var aktive i linjeforening, jobbet som frivillige eller deltid. Disse fikk ofte både referanser og et nettverk som åpnet dørene til jobb. Tror ikke det er så mange som ser så nøye på vitnemålene til disse personene når de skal søke jobb. Anonymkode: df071...148 7
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #15 Skrevet 24. januar 2021 Men C-studenter jobber for oss E-studenter 😜 For vi bruker hele studietiden på å feste og danne sosiale nettverk 😊 Anonymkode: 9e1f5...9b5 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #16 Skrevet 24. januar 2021 Enig for vedkommende som skriver at dette nok er mer gjeldende i USA enn i Norge. Her i Norge skriver man akademiske oppgaver som ofte vektlegger drøfting, noe som bør være en god indikator på dømmekraft og kritisk tenking i arbeidslivet. Videre kan disse oppgavetypene også åpne for kreativitet noe flervalgsoppgaver ikke kan. Jeg er likevel enig i at gode karakterer ikke er avgjørende for hvor god en arbeidstaker blir. Men det gjelder da begge veier. Anonymkode: 2fd18...040 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #17 Skrevet 24. januar 2021 Jeg tenker at HI vitner om en form for patetisk konkurransetenkning, og det ville jeg tenkt om vedkommende var A-student også. Kjenner jeg blir foraktfull. Anonymkode: 7d6e2...572
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #18 Skrevet 26. januar 2021 Jeg tror det har ganske lite med saken å gjøre, de mest suksessfulle er nok antagelig de som klarer å få svært gode karakterer med liten innsats. Om man ser på de mest suksessfulle topplederne i selskaper som google så ser man fort at det er ikke akkurat C-studenter som styrer showet, samtlige har godt på prestisjetunge universiteter som stanford og har gjerne høyere grads utdanning som betyr at de har vær markert mot toppen av klassen på sine bachelorgrader. Ser man på folk som Bill Gates og Mark Zuckerberg som droppet ut av Harvard, så droppet de jo tross alt ut av Harvard og hadde dermed per definisjon omtrent bare toppkarakterer før de startet der. Ellers kan man se på noen som Elon Musk som tok en dobbeltgrad i fysikk og økonomi før han begynte på doktorgradsstudie ved stanford, noe som igjen indikerer at han fikk toppkarakterer på University of Pennsylvania. Detter er jo alle tech entreprenører, så de er nok definitivt av den mest begavede typen ledere når det kommer til akademiske evner, men man ser lignende trender om man ser på finansledere også. Ellers kan man trekke frem verdens rikeste mann som er en vi faktisk vet karakterene til, han gikk ut med 4.2 i snitt fra Princeton, altså med litt over rent A-snitt på grunn av extra credits. Her kan man jo trekke fra JP Morgan CEO Jamie Dimon som gikk på et middelmådig universitet, fikk toppkarakterer og tok master på harvard. Ellers kan man se på fondsforvaltere som Bill Ackmann som tok to grader på Harvard (altså igjen, har garantert vært svært akademisk begavet) eller James Simons & Howard Morgan (grunnla det som hittil er det fondet med høyest annualisert avkastning) som begge har doktorgrader i tekniske fag. Ellers litt nærmere Norge kan en jo trekke frem folk som Svein Richard Brandtzæg som gikk av som hydrosjef etter et tiår på toppen der, som har doktorgrad i kjemi (igjen, PhD -> gode karakterer på studiet). Trenden man kan se, er i alle fall at de som er helt på toppen ikke er middelmådige studenter, men slik er jo verden ferdigheter er ikke jevnt fordelt, de som når aller lengst gjør det bra i alt de prøver på, inkludert studier. Anonymkode: 040a1...624 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå