Gjest Råååsa Skrevet 27. februar 2021 #101 Del Skrevet 27. februar 2021 Jeg fikk 1000,- i måneden på begynnelsen av 90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skyblue7 Skrevet 27. februar 2021 #102 Del Skrevet 27. februar 2021 Det er du som forelder som bestemmer! Personlig syns jeg 100kr i uka er for lite, da MÅ man jo spytte inn for st det skal gå rundt. Sønnen min på 9 får 75kr i uka, men da kjøper jeg eller far lørdagsgodt osv. Som 13 åring ser jeg for meg 250kr uka kanskje, men da med ansvar for å kjøpe godis og sånn selv. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #103 Del Skrevet 27. februar 2021 100 kroner i uka? Det er jo altfor lite, godteri eller ei. Vår 14-åring får 200 og da betaler vi selvsagt kino, badeland o.l i tillegg. Anonymkode: 7e7e1...54b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #104 Del Skrevet 27. februar 2021 Vi gir 30,- kr i uka.... 12 år. og vi betaler absolutt alt i tillegg. Kino, buss, klær, dill/dall. Godteri. Hun kjøper dermed ikke godteri, en sjelden gang tar hun av «30»-kr. som akkumulerer seg og kjøper kinogodis hvis vi ikke har inkludert det. Funker flott. Det var så nitrist med dem som fikk en månedslønn og skulle klare seg på den som barn. Det er ikke de som er velstående i dag. De ble gjerrige og fattige av det. Ei venninne (banksjef-far), fikk 200,-kr. i mnd. Det skulle dekke ALT. Hun måtte bruke det på deodorant og bind, og kunne aldri dra på kino eller kjøpe seg nye sko(!). Dette var på ungdomsskolen. Hun er ikke høytlønnet eller spesielt flink til å spare i dag, hadde ikke en super og sosial ungdomstid og føler ikke at faren brydde seg spesielt mye om henne. Hun fikk en leilighet i Oslo da hun var 21. vet ikke om det var verdt det. Hun levde som en student da hun var 14, og hadde en annen levestandard enn resten av familien (og venninnene). Jeg venter i hvertfall med å innføre separat økonomi for barna til de er 18, eller tjener nok med egne penger. Anonymkode: b5569...272 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #105 Del Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): i 2001 fekk eg 800 kr i månaden. Fekk ikkje ei krona utenom, brukte eg opp alt på dag tre var eg tom for pengar ein heil månad. Eg lærte fort at man må rasjonera og forsøka bruka litt og litt. Til slutt sparte eg 400 og brukte 400. Eg personlig synest kanskje det er litt masse faktisk. Anonymkode: 361f5...215 Det var i 2001 Anonymkode: 3dba2...360 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #106 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 20.44): Går han på kino hver eneste uke, da? Mitt barn er i tenårene, men hun drar ikke nødvendigvis ut på dyre ting og attraksjoner hver eneste uke. Vi har det ganske avslappet, at om hun ønsker å kjøpe ett spill, dra på kino eller leie en film, får hun hver så god gjøre det. Jeg noterer det bak øret slik at jeg har en viss oppfatning av hvor mye penger som går på venne-fronten. Ville aldri nektet barnet mitt å være sammen med venner på grunn av penger. Det høres strengt og urettferdig ut, spesielt for et barn som er i en stor livskrise (tenårene 😅) og trenger venner rundt seg. Hadde gitt mitt barn 150, - for billett og godteri, men så går det usagt at ikke mye mer skal gå resten av uka. Anonymkode: e2c37...638 100kr og 150 kr synes det er jævla litt hadde gitt 1000 kr i uka. Anonymkode: 5c212...f06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #107 Del Skrevet 17. november 2022 Vi gir månedspenger. Første året på ungdomsskolen fikk han 300kr/mnd, andre året 500kr. Vi kjøper helgegodt -for vi sitter jo og spiser av det alle sammen sammen- og betaler gaver om han skal noe. Månedspengene skal gå til kino, sjokomelk, butikkturer, evt sparing, handling i kiosk når han er ute, osv. Lommepenger, rett og slett. Han har også mulighet til å tjene ekstra på å hjelpe til med diverse hjemme. Anonymkode: f98c3...633 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #108 Del Skrevet 17. november 2022 Vi hadde en lignende ordning da jeg var barn/ungdom. Fikk litt penger hver mnd men også mulighet for ekstra ved å gjøre litt ekstra hjemme. Syns det var helt supert 😊 Vi er forresten gode på forvalte pengene våre i voksen alder alle 3 - ikke at det beviser noe da 😅 Anonymkode: 125e8...649 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #109 Del Skrevet 17. november 2022 Samboeren din er en gjerrigknark! Og det er så typisk når det ikke er hans biologiske sønn. Skal han sitte og ta seg øl/vin potetgull og godteri i helgene. Mens ungdommen skal dekke alle behov for helgekos, og det sosiale for 100kr. Vet ikke om jeg hadde giddet å være sammen med en sånn fyr. Godteri, brus og potetgull som settes frem i helgene er jo selvfølgelig til alle i husstanden. Vil gutten kjøpe dyrt «motegodteri» så er det en annen sak. Medianen på lommepenger i alderen 10-13 år er 100kr. Poenget må jo være at han skal lære å spare til ting som han ønsker seg. Gutter i den alderen kan jo fort ønske seg et klesplagg til 3000kr. At gutten skal få dra med venner på kino, trampolinepark, fotballtrening innimellom er jo en selvfølge. Han lærer å spare ved å sette kortsiktige behov (feks sjokolade i hverdagen, energidrikke, kult godteri) til side for langsiktige behov som for en tenåring ofte er klær, spill osv. Det er omtrent ingen i Norge som sparer for å dra på kino. Man trenger ikke alltid være enig, og bestemme alt i lag i et forhold. Det er du som er ansvarlig for gutten, så får bare den gjerrigknarken være uenig. Har selv vokst opp som barn i et såkalt «særkullshjem» og fikk nesten ingenting fordi jeg skulle «lære» så utrolig mye. Så fikk faren min en søster med den nye kona - og hun trengte visst ikke lære noe som helst. Sikkert derfor jeg blir trigget og forbannet. Anonymkode: 1a18b...7aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. november 2022 #110 Del Skrevet 17. november 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Samboeren din er en gjerrigknark! Og det er så typisk når det ikke er hans biologiske sønn. Skal han sitte og ta seg øl/vin potetgull og godteri i helgene. Mens ungdommen skal dekke alle behov for helgekos, og det sosiale for 100kr. Vet ikke om jeg hadde giddet å være sammen med en sånn fyr. Godteri, brus og potetgull som settes frem i helgene er jo selvfølgelig til alle i husstanden. Vil gutten kjøpe dyrt «motegodteri» så er det en annen sak. Medianen på lommepenger i alderen 10-13 år er 100kr. Poenget må jo være at han skal lære å spare til ting som han ønsker seg. Gutter i den alderen kan jo fort ønske seg et klesplagg til 3000kr. At gutten skal få dra med venner på kino, trampolinepark, fotballtrening innimellom er jo en selvfølge. Han lærer å spare ved å sette kortsiktige behov (feks sjokolade i hverdagen, energidrikke, kult godteri) til side for langsiktige behov som for en tenåring ofte er klær, spill osv. Det er omtrent ingen i Norge som sparer for å dra på kino. Man trenger ikke alltid være enig, og bestemme alt i lag i et forhold. Det er du som er ansvarlig for gutten, så får bare den gjerrigknarken være uenig. Har selv vokst opp som barn i et såkalt «særkullshjem» og fikk nesten ingenting fordi jeg skulle «lære» så utrolig mye. Så fikk faren min en søster med den nye kona - og hun trengte visst ikke lære noe som helst. Sikkert derfor jeg blir trigget og forbannet. Anonymkode: 1a18b...7aa Siterer meg selv her. Jeg vet at jeg ikke hadde giddet å være sammen med en sånn fyr. Anonymkode: 1a18b...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #111 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 20.51): 100 kr i uken er ikke LITE, som noen har skrevet. Men hva med og gi han 400 kr for hele mnd. Da har han mulighet for og dra på kino, uten at 30 kr skal stagge muligheten. Helt ærlig. Syntes jeg samboeren din er litt gjerrig. 100 kr i uken for en 13 åring gir han veldig begrensete muligheter. Min er 12. Jeg betaler tlf regningen, og utenom får han 400 kr i mnd. Kjøper ofte litt snop utenom. Anonymkode: 468cd...920 Helt enig her, min 14 åring får også 400 kr i månden og evt lit ekstra viss det er arbeidsoppgaver i hjemmet som er mer enn vanlig husarbeid. Kjøper gjerne lit snop utenom og betaler også inntill 4 turer med transport utenom. Da det er veldig dyrt her vi bor, men han benytter sjeldt av det. 15 åringen får inntil 200 kr i månd ved behov. Han jobber selv og dekker sin telefonregning. Ungdomen skal ha mulighet å delta sammen med venner og lære verdien av arbeid og penger. Anonymkode: 93cf1...44d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #112 Del Skrevet 18. november 2022 Lørsdsgsgodt kjøper jeg felles til alle i familien. Om de vil ha noe annet/mer enn det jeg kjøper, kan de kjøpe det selv. Men utgangspunktet er at vi deler på lørdagsgodteriet. Anonymkode: 89841...da1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #113 Del Skrevet 18. november 2022 Vi gjør det sånn at vi kjøper klær, sko, vanlig lørdagsgodt. Og hvis han vil på kino eller svømmehall, så betaler jeg billetten. Det er ikke så ofte. Lommepengene går ofte til et spareprosjekt, kjøpe seg noe i kiosken osv. Anonymkode: a5c15...8e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toyah Skrevet 18. november 2022 #114 Del Skrevet 18. november 2022 Mine har fått 400 kr måneden når de har vært så gamle. Vi har da ikke betalt kino/badeland osv ved siden av. Det er noe av kunsten med å ha lommepenger, er å kunne spare til dette selv. Det gikk ikke så bra med den første, Han hadde en bratt læringskurve. Det har gått veldig bra med nr 2. Han har alltid en god buffer. Godteri har vi kjøpt inn til familien ved siden av. Det samme med brus i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2022 #115 Del Skrevet 18. november 2022 AnonymBruker skrev (På 24.1.2021 den 20.38): Meg og min samboer er uenig. Jeg har en sønn på 13 år om noen uker, han er såklart som andre ungdommer som ønsker å være med på ting med venner koster penger. Vi er uenig om beløp og hvordan vi skal gjøre det. Jeg mener at gutten min skal få 100 kroner i uken som skal gå til alt han ønsker utenom det vanlige som mat og klær såklart, men at jeg kjøper godteri i helgen. Det er fordi at ting koster, og skal han både bruke det på lørdagsgodt og annet som kino, så må han liksom alltid velge. Jeg synes det er feil at en ungdom må velge å være med på enkle ting med vennene eller kjøpe lørdagsgodt. Jeg mener også at hvis han mangler 30 kroner som han da gjør til en kinobillett som koster 130 kroner, så kan han gjøre litt arbeidsoppgaver å tjene inn det siste til kinoen. Samboeren min mener at han skal få 100 kroner som er til alt, også godteri. Han mener at hvis han skal på kino på han da spare i to uker. Men jeg sier at det går jo ikke hvis alle vennene skal dra den dagen de spør. De fleste ungdommer planlegger ikke to uker frem i tid ang kino osv, og da kommer vennene hans til å dra å se filmen uten han, mens når han har spart penger til kinoen har han ingen å gå med. Hvis han også skal spare i to uker til kino, er han helt uten godteri også i helgen. Jeg synes det blir feil. Alternativet jeg tenker da er at han får for eksempel 140 kroner i uken hvis det skal gå til absolutt alt, men det er også samboer uenig i. Hva tenker dere? Og kom gjerne med andre forslag om hvordan det burde gjøres. Anonymkode: ccf0c...3a2 Min blir 13 i Mars og får 1000 pr måned,men han må styre dette selv. Han får alt av mat og godis hjemme, dette er til kino, bowling, by tur og sånne ting. har ofte 500-600kr igjen slutten av mnd. kjøpte seg akkurat PS5 for de pengene til overs Anonymkode: 3b2e0...dd8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå