AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #21 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Takk for svar og tips. Samboer er ikke far til sønnen min til de som lurte på det. Han ønsker å lære gutten min økonomi, og det er jeg helt med på. Men jeg mener at hvis han skal få 100 kroner i uken, så vil jeg i det minste kjøpe inn felles godteri. Han skal ikke måtte velge mellom godteri på lørdag eller en noe å gjøre med vennene sine. Så synes jeg også at hvis han skal noe som koster litt mer penger som kino osv, så burde han ha mulighet til å tjene litt ekstra så han får vært med på ting. Alt koster idag, og det er ikke lett å være ungdom som sjeldent kan være med på noe som helst. Jeg tror ikke han vil lære økonomi hvis han får et hat over at han har svært begrensende muligheter. Jeg tror han lærer mye mer ved å få litt mer så han har litt muligheter, men at han må lære seg å fordele det utover, spare til noe han ønsker seg som ikke er et livsbehov som for eksempel ett spill, og lære seg at hvis han bruker opp alt med enn gang så kan han ikke komme å mase om mer, men som sagt kan utføre arbeidsoppgaver for å tjene litt mer til noe han ønsker å være med på hvis han mangler litt. Jeg tror som sagt han bare vil bygge et hat for penger og føle seg liten i vennegjengen hvis han kun har 100 kroner i uken som absolutt skal gå til alt. Frem til nå har han fått penger når han har trengt, og fått penger til kino eller andre ting han gjør med venner av meg. Han er såklart ikke på kino hele tiden. Men det er jo annet som koster penger også, plutselig skal alle gutta på MC Donalds for eksempel. Jeg ønsker jo også at han skal lære verdien av penger, og synes lommepenger og det å lære å forvalte pengene er supert, men det tror jeg som sagt ikke han gjør hvis han stadig føler seg utenfor. Det er forresten jeg som kommer til å betale disse lommepenger ut til sønnen min. Ts Anonymkode: ccf0c...3a2 Stå på ditt! Det er utrolig sårt for ungdommen om han blir stående utenfor om han ikke kan bli med vennene sine! Anonymkode: cadda...d19 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest WhisperingWind Skrevet 24. januar 2021 #22 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar og tips. Samboer er ikke far til sønnen min til de som lurte på det. Han ønsker å lære gutten min økonomi, og det er jeg helt med på. Men jeg mener at hvis han skal få 100 kroner i uken, så vil jeg i det minste kjøpe inn felles godteri. Han skal ikke måtte velge mellom godteri på lørdag eller en noe å gjøre med vennene sine. Så synes jeg også at hvis han skal noe som koster litt mer penger som kino osv, så burde han ha mulighet til å tjene litt ekstra så han får vært med på ting. Alt koster idag, og det er ikke lett å være ungdom som sjeldent kan være med på noe som helst. Jeg tror ikke han vil lære økonomi hvis han får et hat over at han har svært begrensende muligheter. Jeg tror han lærer mye mer ved å få litt mer så han har litt muligheter, men at han må lære seg å fordele det utover, spare til noe han ønsker seg som ikke er et livsbehov som for eksempel ett spill, og lære seg at hvis han bruker opp alt med enn gang så kan han ikke komme å mase om mer, men som sagt kan utføre arbeidsoppgaver for å tjene litt mer til noe han ønsker å være med på hvis han mangler litt. Jeg tror som sagt han bare vil bygge et hat for penger og føle seg liten i vennegjengen hvis han kun har 100 kroner i uken som absolutt skal gå til alt. Frem til nå har han fått penger når han har trengt, og fått penger til kino eller andre ting han gjør med venner av meg. Han er såklart ikke på kino hele tiden. Men det er jo annet som koster penger også, plutselig skal alle gutta på MC Donalds for eksempel. Jeg ønsker jo også at han skal lære verdien av penger, og synes lommepenger og det å lære å forvalte pengene er supert, men det tror jeg som sagt ikke han gjør hvis han stadig føler seg utenfor. Det er forresten jeg som kommer til å betale disse lommepenger ut til sønnen min. Ts Anonymkode: ccf0c...3a2 Du har rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #23 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han mener at hvis han skal på kino på han da spare i to uker. Men jeg sier at det går jo ikke hvis alle vennene skal dra den dagen de spør. De fleste ungdommer planlegger ikke to uker frem i tid ang kino osv, og da kommer vennene hans til å dra å se filmen uten han, mens når han har spart penger til kinoen har han ingen å gå med. Finnes det ikke lenger en oversikt over hvilke filmer som går på kino og hvilke filmer som snart skal ha premiere? (Mulig det er et teit spørsmål, men jeg har ikke gått på kino på mange år og sist jeg gikk på kino stod det tydelig oversikt i ettermiddagsavisen). Men tenker det er viktig at ungene også lærer seg å planlegge hva lommepengene skal brukes på, tror det er en viktig del av det å lære seg økonomistyring. Og så er det jo også moro å sitte med venner og prate om filmer ,an har lyst til å se, og så avtale hva man skal se og så kunne glede seg til det. Anonymkode: 7db0c...941 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #24 Del Skrevet 24. januar 2021 Min 13-åring får ikke noe fast, men vi har snakket om 100kr i uka, og da kjøper vi inn godteri felles. Vi bor et stykke unna butikker, hun bruker lite og sparer mest. Enkelt for oss sånn sett. Anonymkode: e2920...081 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #25 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Finnes det ikke lenger en oversikt over hvilke filmer som går på kino og hvilke filmer som snart skal ha premiere? (Mulig det er et teit spørsmål, men jeg har ikke gått på kino på mange år og sist jeg gikk på kino stod det tydelig oversikt i ettermiddagsavisen). Men tenker det er viktig at ungene også lærer seg å planlegge hva lommepengene skal brukes på, tror det er en viktig del av det å lære seg økonomistyring. Og så er det jo også moro å sitte med venner og prate om filmer ,an har lyst til å se, og så avtale hva man skal se og så kunne glede seg til det. Anonymkode: 7db0c...941 Ja, jeg kunne ønske det fungerte sånn, og såklart for noen gjør det sikkert, ihvertfall når de bli litt eldre. Er det såklart en premiere på en film man venter på så funker det å planlegge sånn for ungdommer også, men ellers så finner jo ungdommer plutselig ut at de vil finne på noe ganske på sparket. Man kan ikke være med på alt, og det vet sønnen min godt og godtar. Men han må kunne være med på noe, ellers vil han bli stående utenfor og det er jo noe av det vondeste som kan skje for en tenåring. Og det med kino er en ting, men det er så mye annet også som skjer i livet og ting med venner som koster penger. Det er sjeldent ungdommer planlegger to uker frem i tid å gå ut å spise sammen ikkesant. Jeg er ellers enig med deg at en viktig del av økonomi er å lære seg å planlegge med pengene på det man kan som å spare til noe man ønsker seg, og lære seg verdien av penger og ikke kaste det bort på bare tull eller bruke opp alt med en gang. Men med 100 kroner i uken, så blir det vanskelig å planlegge og spare så mye når man også vil finne på noe med venner for å ikke falle utenfor. Hvis de 100 kronene da skal gå til alt, også lørdagsgodteri, da har han i realiteten si rundt 60 kroner da i uken på å gjøre noe med vennene, og da er det vanskelig. Ts Anonymkode: ccf0c...3a2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #26 Del Skrevet 24. januar 2021 Hvor ble økonomisk oppdragelse av??? 100 kr i uken lærer 13 åringen å spare og bruke fornuftig. hvor bor du? Synes det er helt uhørt at en 13 åring skal bruke 100 kr pr uke. hvilke voksen har egentlig råd til kino og godteri en gang pr uke?? ikke jeg! dessuten gir corona en god mulighet til å spare opp slik at han får råd til det han vil når sommeren kommer. Anonymkode: feccd...852 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #27 Del Skrevet 24. januar 2021 400 i mnd, men at du kjøper inn godterier. Dessuten det er du som betaler han, ikke din samboer. Synest det virker en rar sak å være uenig om. Hadde skjønt det om det var et så stort beløp at det gikk ut over din felles økonomi. Anonymkode: 7d990...c74 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OlsenHansen Skrevet 24. januar 2021 #28 Del Skrevet 24. januar 2021 Hundre kroner var det barn fikk for 20 år siden. Det holder jo såvidt til noen flasker brus og en sjokolade idag. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #29 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvor ble økonomisk oppdragelse av??? 100 kr i uken lærer 13 åringen å spare og bruke fornuftig. hvor bor du? Synes det er helt uhørt at en 13 åring skal bruke 100 kr pr uke. hvilke voksen har egentlig råd til kino og godteri en gang pr uke?? ikke jeg! dessuten gir corona en god mulighet til å spare opp slik at han får råd til det han vil når sommeren kommer. Anonymkode: feccd...852 Har du tatt bussen i det siste? Eller vært på kino? Eller McDonalds..? Vi lever ikke på 60-tallet lenger. Ting koster. Anonymkode: ef83e...092 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #30 Del Skrevet 24. januar 2021 Jeg syntes 100 kr. i uka var lite for en tenåring. Da jeg var på sønnen din sin alder, for 25 år siden, fikk jeg 1000 kr. i måneden, men da måtte det dekke klær også (altså klær jeg ville ha fordi jeg hadde lyst på de, ikke nødvendige klær som ytterjakke og sko osv.) Og man fikk jo langt mer for pengene den gangen enn hva man gjør nå. 400 kr. i måneden høres bedre ut enn 100 kr. uka for da lærer sønnen din å disponere midlene sine slik at de rekker hele perioden. Anonymkode: 5a90e...6b8 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 24. januar 2021 #31 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Ting koster mye i dag. Jeg er enig med deg! Men jeg hadde vært forsiktig dersom pengene gikk til drittmat som kebab, brus, boller, take away, etc. Å ha råd til en aktivitet med venner i uka ser jeg ingen problemer med, jeg synes faktisk det bare er positivt. Kanskje 100kroner er litt knapt til og med. Jeg hadde gitt mer og bedt han om å spare. Det er mye læring i det også. Hadde gitt han 200kroner og bedt han spare halvparten. Endret 24. januar 2021 av loveli Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #32 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor ble økonomisk oppdragelse av??? 100 kr i uken lærer 13 åringen å spare og bruke fornuftig. hvor bor du? Synes det er helt uhørt at en 13 åring skal bruke 100 kr pr uke. hvilke voksen har egentlig råd til kino og godteri en gang pr uke?? ikke jeg! dessuten gir corona en god mulighet til å spare opp slik at han får råd til det han vil når sommeren kommer. Anonymkode: feccd...852 Han går ikke på kino en gang i uken. Noen ganger er det en gang i måneden, plutselig er det et halvt år til neste gang, andre ganger kanskje det er to filmer de vil se i måneden. Det med kinoen er bare et av flere eksempler på ting som koster for ungdommer. Kinoen er ikke det største problemet sånn sett her, problemet er at han skal også evt dekke godteri selv med de 100 kronene, dermed er det lite igjen både for å være med på noe med venner eller spare til noe som koster litt som å gå ut å spise, dra på tivoli, kino osv. Og nå er det corona ja, men en dag går livet som normalt igjen. Men at man har råd til godteri hver uke er ikke rart. Mange barn får lørdagsgodeteri hver lørdag, og mange voksne spiser også litt snacks ofte i helger. Det er opp til hver enkelt hvordan man gjør det. Godteri er ingen menneskerett, men det er veldig normalt og jeg vil tørre å påstå at de fleste har det i mer eller mindre grad i helgene. Ts Anonymkode: ccf0c...3a2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #33 Del Skrevet 24. januar 2021 Min 13-åring får 100 kr i uka. Jeg kjøper lørdagsgodt og betaler evt kino også. Det hender han bruker litt penger på butikken på vei hjem fra skolen, feks stikker innom og kjøper seg en wrap og en brus. Han synes det er stas å ha penger på kortet hvis han er ute og sykler o.l med vennene, da går det noen kroner. Anonymkode: 912e5...0a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #34 Del Skrevet 24. januar 2021 Jeg syns 100kr er lite, og skal det dekke lørdagsgodt så sitter jo han knapt igjen med noe? Hvordan er det samboeren din innbiller seg lørdagskvelder ser ut hjemme hos dere framover? Familien samlet rundt TV`en, hvor tenåringen må sitte med sin egen godtepose mens dere forsyner dere av fellesskålene? Er det 100kr som er normalen nå til dags? Når jeg begynte i 8.kl fikk jeg 1000kr i mnd. som jeg skulle lære meg å disponere riktig, dette skulle også dekke klær i tillegg til kino, bowling etc. Kun mat, godteri og hygieneartikler ble dekket av mine foreldre. Vintersko, vinterkåpe etc. som var nødvendigheter som jeg ikke prioriterte ble årets julegave. Dette var ikke uvanlig i min omgangskrets.. Og dette var i 2001 i en helt vanlig småby. Anonymkode: 2c1a8...fdf 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #35 Del Skrevet 24. januar 2021 400,- for mnd er jo ingenting. min 6 åring får 500kr mnd 🙈 Dei på 11 og 13 får 1000,- Anonymkode: 523fe...609 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #36 Del Skrevet 24. januar 2021 https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/lommepenger Synes planen din om 100 kr pluss mulighet til å tjene opp litt til og vanlig tilgang på lørdagsgodt er fin, TS. Må være veldig rart å plutselig slutte med lørdagsgodt bare fordi han nå skal få lommepenger. Anonymkode: 40a1f...779 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PM75 Skrevet 24. januar 2021 #37 Del Skrevet 24. januar 2021 (endret) Her får 13-åringen 100 kroner i uken som han bruker på hva han vil. Her spares det til ting han vil ha, eks spill. Og en sjelden gang er han og kjøper en is eller burger med kompisene for de pengene. I tillegg får han penger hvis han skal noe med vennene (kino, svømmehallen, bowling osv). Det er ikke så ofte han vil ut av huset (gaming er tingen), så det betaler jeg gladelig 😉 Alt av godis og mat her hjemme dekkes selvfølgelig av oss foreldre. Endret 24. januar 2021 av PM75 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #38 Del Skrevet 24. januar 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvor ble økonomisk oppdragelse av??? 100 kr i uken lærer 13 åringen å spare og bruke fornuftig. hvor bor du? Synes det er helt uhørt at en 13 åring skal bruke 100 kr pr uke. hvilke voksen har egentlig råd til kino og godteri en gang pr uke?? ikke jeg! dessuten gir corona en god mulighet til å spare opp slik at han får råd til det han vil når sommeren kommer. Anonymkode: feccd...852 Helt uhørt er det da aldeles ikke, 100kr er ingenting. Jeg ville aldri funnet meg i at mitt barns steforelder skulle prøve å bestemme sånt. Uaktuelt. Her får 14 åringen 1000kr per mnd. Det dekker kino og andre aktiviteter, godteri og sminke og andre ting. Synes ikke 1000 per mnd er fryktelig mye heller Anonymkode: 3b085...bc9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #39 Del Skrevet 24. januar 2021 Jeg har en straks 14-åring og han har i flere år fått 500kr mnd. Mesteparten spares til å kjøpe dyrere ting som han ønsker seg, eksempelvis radiobil til 6000kr, de store lego technic bilene o.l. Han er skikkelig gnien på pengene sine, og kjøper seg sjelden noe godteri. Søsteren er dårligere på sparing og kjøper både godteri til helga og drar på kjøpesenter og handler klær og stæsj. Tenker det er fornuftig å gi et større beløp en gang i mnd, for da har de mulighet til å f.eks. dra på kino eller lignende om de vil. Det handler jo også litt om å lære seg at pengene skal vare en stund. Vi får jo ikke lønn en gang i uka når vi jobber. Mine unger må forresten gjøre en god del husarbeid. De støvsuger, vasker bad og tar av bordet etter middagen. I tillegg til å tømme oppvaskmaskinen og brette klær når det passer seg sånn. Anonymkode: e1e4b...634 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2021 #40 Del Skrevet 24. januar 2021 Her får 13 åringen 100 kr i uken, da støvsuger han boligen og. Men jeg kjøper lørdagsgodt til han, og han får penger til kino og annet med venner når det trengs. Og ser jo her at på vinteren går det svært lite penger til sosialt med venner, på sommeren går det mye. Og er jo ikke lett for han å holde styr på det. 16 åringen min får 2000 kr i måneden. Må da og kjøpe klær, men ikke yttertøy, nødvendige sko eller tur klær. Anonymkode: 47f1e...028 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå